• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

Celstraf geeist tegen militair die compound richtte op politie.

Guusje

VWC lid

‘Een militair volstrekt onwaardig’: zwaar vuurwerk richting handhavers tijdens jaarwisseling Katwijk, OM eist gevangenisstraf​

Door
Marc Wonnink
4 februari 2025

Het Openbaar Ministerie eist een gevangenisstraf van zes maanden, waarvan twee maanden voorwaardelijk, tegen een verdachte uit Katwijk voor het afschieten van zwaar vuurwerk richting een dienstvoertuig van de handhaving tijdens de jaarwisseling van 2023 naar 2024. In de auto zaten twee personen. “Gelukkig raakte niemand gewond, maar dit had heel anders kunnen aflopen.”

Op filmpjes die omstanders maken en die later online verschijnen is te zien wat er die dag gebeurt: het voertuig wordt beschoten met een zogenaamde cakebox, waaruit in de regel zwaar vuurwerk komt. Een persoon, en volgens het OM is er voldoende bewijs dat het gaat om de verdachte, houdt de box vast en richt op de auto waarin de handhavers zitten. Dat voertuig krijgt de volle laag, waarbij de mortieren op, rond en onder de auto ontploffen. “De inzittenden kregen de schrik van hun leven. Een zinloze, absurde actie, die gelukkig niet tot zwaar letsel heeft geleid. Maar dat had wel gekund”, aldus het Openbaar Ministerie.

Op de filmpjes is te zien en te horen hoe verdachte (die ook bij zijn naam wordt genoemd), wordt aangemoedigd door de omstanders, wat hem weer lijkt te motiveren om nog beter te richten. Zijn naam valt na oud en nieuw meermaals in meldingen aan de politie, de uiterlijke kenmerken van verdachte komen overeen met de persoon op de video’s en uit communicatie op telefoons blijkt zijn betrokkenheid.

Het OM rekent dit de verdachte – op dat moment is hij dienend militair – zwaar aan: “Dat verdachte dit gedaan heeft als militair maakt het geheel nog onbegrijpelijker en nog kwalijker. Dit is een militair volstrekt onwaardig.”

De officier van justitie stipte vandaag tijdens de zitting ook de discussie over de jaarwisseling zelf aan: “Ieder jaar zijn er weer talloze incidenten waarbij hulpverleners worden bestookt met zwaar vuurwerk. Ambulancemedewerkers, brandweerpersoneel, politie, maar dus ook medewerkers van handhaving. Hulpverleners en medewerkers die gewoon hun werk doen, maar door idioot gedrag worden opgezadeld met heftige of angstige ervaringen en de gevolgen daarvan.”

De officier van justitie in het vervolg van de motivering van de strafeis: “Juist door dit soort personen kunnen mogelijk straks mensen die het wel goed bedoelen met vuurwerk, die het wel netjes volgens de regels doen en het niet nodig vinden vuurwerk te gebruiken tegen hulpverleners of andere ambtenaren, geen vuurwerk meer afsteken met de jaarwisseling.”

Omdat de zaak voor de militaire kamer is aangebracht, vond de zitting maandag in Arnhem plaats.

De video:

Laatst bewerkt:
Wat een totaal randdebiel :bonk:
Waarschijnlijk flink bezopen of doorgesnoven. Goed beeldmateriaal ook om aan te tonen wat het probleem rondom de jaarwisseling precies is.

Doorgesnoven wrs, sws flink probleem binnen defensie. Moet die gek niet ook voor krijgstuchtrecht? Flink de straf laten voelen iig en moet je zo iemand in dienst willen hebben, die zo minachting voor gezag heeft?

Het zou de politiek eens sieren deze staatsmongool een voorbeeldstraf te geven van anderhalf jaar cel.

Maar hij zal er wel met een voorwaardelijk afkomen omdat die worsteld met zn snuifhobby en daarom 1x in de maand huiliehuilie doet bij zn psycholoog.

Dit soort mafklappers, ongetwijfeld ergens van onder invloed, veroorzaken alle ellende en zijn dus voer voor de (s)linke drammers. Keihard straffen en als voorbeeld stellen!

In mijn ogen is dit met afstand het sneuste en voor onze traditie meeste schadelijke vuurwerkfilmpje in omloop. Die Shell- en Cobra filmpjes kun je nog wegwuiven als niet ons spul. Maar dit filmpje, hoeveel munitie kun je links geven?
Vrij simpele munitie als je het mij vraagt. Het filmpje geeft exact aan wat het probleem is.. de kneus zelf. Dit heeft niks maar dan ook niks met de traditie te maken en als links dat wel vindt dan kunnen ze mijn pijp opblazen. For all I know had die ook in een auto kunnen stappen om vervolgens op ze in te rijden.. exact hetzelfde probleem heb je dan. Een mongool die zich niet weet te gedragen na wat alcoholische versnaperingen. Het is dan ook balen dat dit geen China Red ontploffingsdoosje was.. vol in zijn bek, had echt fantastisch geweest.

Wat mij betreft mogen ze hem tegen een muur neerzetten om vervolgens hetzelfde doosje zijn richting op te knallen.. kijken hoe stoer hij dan nog is. Wat een idioot zeg.. en dan zegt de 2e kamer dat ze dit harder willen gaan aanpakken.. BEGIN MAAR HOOR!!!

Had minstens een aantal jaar verwacht. Als je het land dient en training hebt gehad met schietwapens, en je dan als een debiele hufter gedragen. Koekoek. Het aanschouwend publiek ook stuk voor stuk diep triest.

Ik wil het absoluut niet opnemen voor deze man, maar ik denk dat een diepgaand psychologisch onderzoek van deze man wel op zijn plek is. Geen idee bij welke eenheid deze man zit, of hij uitgezonden is geweest en waarnaartoe, maar ik ken een aantal militairen die best wel wat shit meegemaakt hebben. Helaas vervagen voor sommige van deze mannen grenzen, (verstompen) waardoor ze in iets dergelijks als een cake geen kwaad meer zien. En eerlijk, we zien veel vonken, maar een bombette in je nek doet niet bar veel. Helaas heb ik dit afgelopen jaarwisseling van heel dichtbij gezien, de jongen in kwestie had "slechts" wat brandwonden in zijn nek.
Voor de bühne, de media, is dit 100% munitie voor een algeheel verbod Helaas, en het is ook goed denk ik om in elk geval voor de buitenwereld dit zwaarder te bestraffen. De straf moet wel echt afschrikwekkend werken.

nmaar een bombette in je nek doet niet bar veel.

Lulkoek, Ja er zijn vast voorbeelden waarbij het met een sisser afloopt maar alleen de zeer grote kans op permanente gehoorschade is al genoeg.

Dat een bombette afketst in je nek of echt op het vlees ontploft maakt natuurlijk ook uit. Maar ga het nou niet lopen te bagatelliseren alsof het niks is.

Lulkoek, Ja er zijn vast voorbeelden waarbij het met een sisser afloopt maar alleen de zeer grote kans op permanente gehoorschade is al genoeg.

Dat een bombette afketst in je nek of echt op het vlees ontploft maakt natuurlijk ook uit. Maar ga het nou niet lopen te bagatelliseren alsof het niks is.
Wat jij wil. Ik heb de jongen in kwestie geholpen, hij had alleen brandwonden. De bombette ketste via mijn auto in zijn nek, en is daar ontploft, het gebeurde voor mijn ogen. Tuurlijk is er verschil in bombettes, dit was geen 30mm in elk geval, ik denk 20, maar weet het niet zeker. Ik ben me de t*fus geschrokken, maar achteraf valt het allemaal reuze mee.
Overigens zeg ik nergens "dat het niks is", maar omdat je veel effecten ziet, lijkt het erger.

Maargoed, dit is een heel andere discussie.

Back
Bovenaan