CE-markering consumentenvuurwerk

ylke

VWC lid
Land:
Nederland en Duitsland

Opdrachtgever:
Diverse vuurwerkimporteurs

Invoer van (consumenten-)vuurwerk in Europa mag alleen plaatsvinden als het vuurwerk voldoet aan de Europese richtlijn 2007/23/EG. In deze richtlijn is een conformiteits-beoordelingsprocedure opgenomen om aan te tonen dat het vuurwerk voldoet aan de vastgestelde Europese eisen.

Voor diverse vuurwerkimporteurs is de conformiteitsbeoordelingsprocedure doorlopen. Het artikel wordt bijvoorbeeld geschud, in een oven gestopt en uit elkaar gehaald. Daarnaast wordt gekeken naar het geluidniveau, de lontvertraging, of het artikel omvalt, etc.

Nadat de testen met goed gevolg zijn afgerond worden de resultaten overlegd aan een bevoegde autoriteit. Deze autoriteit geeft de benodigde certificaten uit waarmee de importeur vervolgens bevoegd is om een CE markering op het product aan te brengen. Kopers van dit product kunnen hiermee zien dat het product in overeenstemming is met de Europese richtlijnen voor dat product.

Bron

Vergeet dat maar. Nederland heeft hun eigen vuurwerkbesluit oftewel het RACT.

Jip en dat stukje beruchte Ract mag maar tot 2017 gebruikt worden.
Vanaf dan behoord/moet ook NL voldoen aan de Europese regelgeving.
Dan verdwijnt het Ract en meteen ook alle 100den smoesjes van dr overheid.

NL kan 2 kanten op!
1- Het Ract verdwijnt en ook wij gaan kwa vuurwerk na Europees niveau.
2- NL verbied het fenomeen vuurwerk.. Het is dan niet meet toe gestaan vuurwerk te kopen en/of af te steken.

Tsja dat is wat ik er van weet!

Ja of ze komen met een opvolger van het Ract! Zal mij niks verbazen iig.

Dat denk ik ook. Verwacht niet dat ze het voor elkaar krijgen het vuurwerk te verbieden, en naar Europees niveau vuurwerk komt er nooit..

In het kader van Europese wetgeving is de meest waarschijnlijke optie dat men de EU in dusdanig kwaad daglicht stelt, dat burgers blêrren om de EU te mogen verlaten en dat Nederland een soort Noord-Korea van Europa wordt. Niemand heeft iets, behalve een kleine groep elite die naar het buitenland gaan voor hun feestjes.

Er wordt een dubbel spel gespeeld door de politici in Nederland. Men verwijst onterecht naar Brusselse besluiten om de eigen graaicultuur te rechtvaardigen en de lasten van een verziekte maatschappij op af te schuiven.

Jip en dat stukje beruchte Ract mag maar tot 2017 gebruikt worden.

Dus tot 2017 blijft het zoals het is. En daarna wordt het of verboden of Europees Niveau. OF een nieuwe Ract maar er staat wel expliciet boven het stukje: Nederland En Duitsland of is dat door de topicstarter er boven gezet. Want dit zijn wel de 2 landen die het grootste probleem maken over vuurwerk. De rest van de Unie heeft het tot nu toe nog allemaal zwaarder en vrij verkoop aan consumenten

Ja of ze komen met een opvolger van het Ract! Zal mij niks verbazen iig.

Dat zou niet mogen. De EU is er namelijk (mede) gekomen om samenwerken makkelijk te maken, en daarin horen uniforme regels; allemaal hetzelfde dus.
In geval van vuurwerk betekend dat, dat bijvoorbeeld cat. 3 wel verboden mag worden, of de hele serie flashbangers, maar beperkende eisen aan een categorie mogen er niet komen. Dus Cat. 2 vuurpijlen beperken op 50 gram in plaats van de voorgeschreven 75 gram is uit den bozen.

Ik vermoed voor nu dat het er dan zo uit gaat zien;
- Cat. 2 cakes
- Cat. 2 vuurpijlen
- Cat. 2 of 3 BP knallers
- Géén flashbangers
- Wellicht géén ratelbanden meer (aangezien hierover niets in de EU-regelgeving staat)

Oftewel, er verandert weinig, behalve dat pijlen meer kruit mogen bevatten, en dat de rotjes wellicht wat zwaarder worden.

Ze zullen wel moeten

Dus niet een land mag de regels altijd strenger maken alleen niet zwakker,net als bv regels met snelheid op snelwegen als eu zegt 160 mag nederland altijd zeggen dat 130 hier de max is. Dat geld voor belasting regels en vele andere zaken

Dus niet een land mag de regels altijd strenger maken alleen niet zwakker,net als bv regels met snelheid op snelwegen als eu zegt 160 mag nederland altijd zeggen dat 130 hier de max is. Dat geld voor belasting regels en vele andere zaken

Ik zeg altijd maar zo, heel dat europa gedoe is 1 pot nat :wink:

Ja want ze zijn bezig om in Duitsland onbeperkte "frei mensch, frei fahren" af te schaffen onder druk van Europa. Dus in zekere zin wel. Maar misschien dat het nog gemeentelijk wordt net als een maximum snelheid.

Ach is nog zo ver weg. Misschien is de wereld dan al intussen 4x vergaan

Dat klopt, en daarom mag een land ook brpaalde catergoriën vuurwerk verbieden (bv. Cat. 3 cakes), maar ze mogen in dit geval géén beperkende eisen aan een categorie stellen. Cat. 2 pijlen limiteren op 40 gram ipv de voorgeschreven 75 gram mag dus niet.

Lijkt dat het wel mag. Iemand op FPM heeft daarover contact gehad met Brussel en het diplomatieke antwoord kwam er op neer dat het dus wél mag... :(

Het komt er op neer dat Nederland in 2017 toch water bij de wijn zal moeten doen.
Het kan twee kanten op.

Keuze 1.
Nederland zal het vuurwerk voor consumenten afschaffen.
Resultaat
Veel jeugd en/of burgers zullen zich vervelen en iriteren wat over zal gaan in vandalisme,brandstichting,wanorde,burgelijke ongehoorzaamheid,agressie etc.

Keuze 2.
Nederland zal meegaan in het europees opgezete regelgeving.
Resultaat.
Burgers kunnen harder knallen en hun traditie en plezier voortzetten.
En de overheid en branche zullen als ze het verstandig spelen een goede campagne opzetten over de nieuwe regels en het veroorzaken van overlast en agressie tegen hulpverleners zo hard aanpakken dat ze het niet nog eens in hun hoofd halen.

gr

En die stopt niet...en als optie 1 uitkomt heb ik géén idéé, en de rest van de straat ook niet, wie dat prof blok op het veldje hier heeft aangestoken! Mogen ze blij zijn dat dat spektakeltje wél wat druk van de ketel in de wijk heeft gehaald :wink:

Het lijkt mij moeilijk dat ze kiezen voor optie 1. Het ding is vaak, dat als je iets weghaalt, dat mensen andere dingen gaan doen, omdat ze opeens 16 uur over hebben. Dat komt denk ik niet ten goede van alle eigendommen van de gemeente en van de mensen. Kijk eens in wijken, waar jongeren zich vervelen, omdat de gemeente te beroerd is om een paar duizend euro per jaar in de jeugdsoos van de wijk te steken? Dat is vele malen goedkoper als al die bushokjes en dingen die nu gesloopt worden, omdat jongeren buiten op straat rondhangen, en elkaar opjutten.

Je kunt elkaar beter opjutten in de jeugdsoos door bijvoorbeeld een rapbattle te organiseren. Dan is de jeugd weer een poosje van de straat af, en het is veel beter te controleren.

Back
Bovenaan