Jongeren tussen de vijftien en negentien jaar oud worden de komende weken door Consument en Veiligheid bewustgemaakt van de gevaren van vuurwerk. In reclamespotjes bootsen typetjes uit het RTL4-programma Benidorm Bastards jongeren na die onverantwoord bezig zijn met vuurwerk. In een Amsterdamse bioscoop presenteerde Consument en Veiligheid maandag de nieuwe vuurwerkcampagne 'krasse knarren'.
De campagne legt de nadruk op oogletsel. Uit onderzoek van de initiatiefnemers van de campagne blijkt dat een op de vijf slachtoffers rond de jaarwisseling van vorig jaar verwondingen aan een oog opliep. Ongeveer 770 slachtoffers van vuurwerkongevallen werden vorig jaar behandeld op de afdeling spoedeisende hulpverlening van een ziekenhuis. Dat is een daling van 30 procent in een periode van twee jaar.
Bijna de helft van de slachtoffers (46 procent) valt in de leeftijdscategorie van tien tot en met negentien jaar. De heftige, doordringende vuurwerkcampagnes van weleer maken nu plaats voor rustige, humoristische beelden met een serieuze boodschap. Cees Meijer van Consument en Veiligheid: “De heftige voorlichtingsfilmpjes, waarin werd getoond wat er fout kan gaan bij het afsteken van vuurwerk, werken momenteel zelfs averechts. De jongeren identificeren zich hier niet meer mee.' (ANP)
Een van de Benidorm Bastards-filmpjes die via YouTube en Facebook te zien zijn:
De campagne legt de nadruk op oogletsel. Uit onderzoek van de initiatiefnemers van de campagne blijkt dat een op de vijf slachtoffers rond de jaarwisseling van vorig jaar verwondingen aan een oog opliep. Ongeveer 770 slachtoffers van vuurwerkongevallen werden vorig jaar behandeld op de afdeling spoedeisende hulpverlening van een ziekenhuis. Dat is een daling van 30 procent in een periode van twee jaar.
Bijna de helft van de slachtoffers (46 procent) valt in de leeftijdscategorie van tien tot en met negentien jaar. De heftige, doordringende vuurwerkcampagnes van weleer maken nu plaats voor rustige, humoristische beelden met een serieuze boodschap. Cees Meijer van Consument en Veiligheid: “De heftige voorlichtingsfilmpjes, waarin werd getoond wat er fout kan gaan bij het afsteken van vuurwerk, werken momenteel zelfs averechts. De jongeren identificeren zich hier niet meer mee.' (ANP)
Een van de Benidorm Bastards-filmpjes die via YouTube en Facebook te zien zijn: