Belgie onnaantrekkelijk geworden?

Jeko

VWC lid
Steeds vaker lees ik in topics dat mensen het onnodig vinden om voor goedkoper vuurwerk nog naar Belgische vuurwerkwinkels te gaan omdat je in Nederland gelijkmatig vuurwerk kunt krijgen voor de zelfde prijs. Of misschien iets hoger alleen dan ontwijk je het risico dat je gepakt wordt voor illegale praktijken..

Wat vind jij hier van?

Sommige producten kan je net zo goed in Nederland halen inderdaad. Maar niet alle producten die ze in België verkopen kan je in Nederland ook krijgen. Bijvoorbeeld de 100.000 rol. Ik haal hem toch liever uit België. Ik weet natuurlijk wel dat je ook een Nederlandse versie hebt. Maar ik heb er toch liever eentje met flashkruit.

Maar zoals ik al zei je hoeft tegenwoordig lang niet meer voor alle producten naar België. :)

Mischien is het particuliere sier in belgie hetzelfde als in nederland, alleen ik vind als ik toch naar belgie ga voor me knal en pijlen koop ik meteen me sier. Je loopt dan wel het risico om bij de grens gepakt te worden, maar die kans is zo miniem en vooral omdat ze nu voor de grote illegale handelaren gaan.

Ik ga naar belgie voor,
-Mooi uitziend vuurwerk, de wikkel om de cake ik vind nederlandse cakes maar somber behalve die van diamond collection.
-Betere prijs.
-Ik vind zelf dat nederland veel fluiteffecten gebruikt en Saaie peony's, dus daarom vind ik belgie cakes beter.
-en ik kan niet wachte om vuurwerk pas de 28/29/30/31 op te mogen halen.

:yes:

Er zouden 2 redenen kunnen zijn om je vuurwerk in Belgie te halen:

1. Sommige winkels zijn het gehele jaar open. Hierdoor ben je in staat om je aankopen en uitgaven over een heel jaar te spreiden.

2. De prijs. Je hebt in Belgie een groot aanbod van 16/19/25 shots potten voor prijzen die je in Nederland nauwelijks kan kopen.
Tegenover dit voordeel staat weer het nadeel dat de reis naar Belgie ook natuurlijk geld kost.

Ik koop mijn vuurwerk in Nederland, ik heb een grote belangstelling voor met name de 500 grammers, daarvoor kan je in Belgie niet terecht. :wink:

Er zouden 2 redenen kunnen zijn om je vuurwerk in Belgie te halen:

1. Sommige winkels zijn het gehele jaar open. Hierdoor ben je in staat om je aankopen en uitgaven over een heel jaar te spreiden.

2. De prijs. Je hebt in Belgie een groot aanbod van 16/19/25 shots potten voor prijzen die je in Nederland nauwelijks kan kopen.
Tegenover dit voordeel staat weer het nadeel dat de reis naar Belgie ook natuurlijk geld kost.

Ik koop mijn vuurwerk in Nederland, ik heb een grote belangstelling voor met name de 500 grammers, daarvoor kan je in Belgie niet terecht. :wink:

Kijk mischien zie ik dit verkeerd hé moontan maar in die 500grams cakes zitten meestal 50 tot wel 150 tubes. dat gedeelt door die 500gram en er blijft niks meer over. En die effecten van die 500grams cakes zijn ook niet altijd alles er zitten er wel een paar bij die wel leuk zijn zoals de super 500 en camuro king.

En als je iemand kent die kvk hebt of je hebt het zelf dan heeft alpeco profblokken en dat is kwaliteit daar kunnen 500grams potjes niet tegen op...

Een blok van Alpeco waarvoor je KvK nodig hebt en een Nederlandse 500grams cake vind ik niet te vergelijken...

Waarom zou iemand naar Belgie willen gaan?
Ik denk dat het voor de meeste mensen steeds minder aantrekkelijk wordt om naar Belgie te gaan.

Belgie:
+ vaak wat goedkoper ( vooral bij alpeco)
+ leuke knallers maar allang niet meer wat het ooit geweest is.
++ zwaardere pijlen

- afstand ( ik woon dan dicht bij de grens maar sommige mensen rijden wel even 300+ km op en neer en vergeten de benzine erbij op te tellen en zo ben je nog niet voordelig uit.)

- - - Het risico wat je loopt, ik heb het al eerder gezegd, ik zie mensen naar belgie gaan en komen terug met 2 x messier en een pakje strijkers. Hier wil je toch geen risico voor lopen om voor zoiets kleins een strafblad te krijgen en een hoge boete dan kan je wel zeggen ook om het leuke dagje gaat maar dat is dan echt niet leuk meer hoor!

Nederland
++ Effecten, als ik mijn show samenstel heb ik een betere keuze qua effecten, er is een ontzettend groot aanbod van diverse importeurs waar je zo het beste uit kan selecteren. zware fancakes, goede knalpotten met veel meer schoten dan de thunderking bijv en allerhande 500 gram cakes met goede effecten.

++++ Geen risico = minder stress = een stuk lekkerder december doorkomen.

-- prijzen van sommige producten ,maar met een goed inkoopbeleid kan men net zo goedkoop uitzijn als in belgie.
---- slechte knallers

Begrijp me niet verkeerd ik houd ook van een 100k en een paar leuke knallers en ben zeker geen heilige. Maar hoe je het ook wend of keert walhalla belgie is niet meer.

Kijk mischien zie ik dit verkeerd hé moontan maar in die 500grams cakes zitten meestal 50 tot wel 150 tubes. dat gedeelt door die 500gram en er blijft niks meer over. En die effecten van die 500grams cakes zijn ook niet altijd alles er zitten er wel een paar bij die wel leuk zijn zoals de super 500 en camuro king.

En als je iemand kent die kvk hebt of je hebt het zelf dan heeft alpeco profblokken en dat is kwaliteit daar kunnen 500grams potjes niet tegen op...

Bombone, vanuit dat oogpunt gezien heb je wel gelijk.
Ik trek mijn vergelijking door naar consumentenvuurwerk.
Want prof.blokken met KVK is mooi om te zien, maar het risico is te groot voor mij persoonlijk om die te kopen.
Risico van zware boeten, maar ook risico voor omstanders tijdens oud en nieuw.
De meeste ongelukken gebeuren met zwaar illegaal vuurwerk.

Middag,

Om hier over je mening gedetaileert te kunnen geven moet je eigenlijk splitsen in consumenten vuurwerk (be - nl). Het prof vuurwerk wat je in belgie kan kopen als NIET particulier moet je eigenlijk even achterwege laten. Het gaat namelijk om de vergelijking van voor de particulier verkrijgbaar vuurwerk.

Kwaliteits aspect:

De kwaliteit van het nederlands vuurwerk is mede door de nieuwe 500grams regeling in een steigende lijn geraakt. Het vuurwerk word mooier en spectaculairder. Op dit moment is het zo dat zeker importeurs als Wolff, brave wichers, schuurmans en lesli vuurwerk op de markt brengen van dermate kwaliteit is. Dat vuurwerk van bij original BE hiervoor onder doet. Hoe je het ook wend of keert. Het vuurwerk van deze importeurs is mooier kwa kleur, heeft hardere bursts, effecten assorti is breder en door de 500 grams regeling kunnen er mooiere variaties van worden gemaakt. Deze punten mis je juist vaak in potten uit belgie.

Prijs aspect:

Vroeger was het zo dat het vuurwerk in belgie zwaarder was maar vooral goedkoper. Met het weg vallen van het zware spul als shells en grote flowerbeds of mortierblokken bleef enkelt het prijs verschil over(waar ik best content mee ben, iemand die hier ervaren mee is weet namelijk altijd wel een weg om dit te krijgen).

Dit verschil in prijs is echter sterk aan het minderen. Er is in nederland meer concurentie gekomen, het vuurwerk is daardoor verbeterd maar de prijs ook. Deze lijn zal alleen maar doorzetten want de strijd is nog door niemand gewonnen(al zijn er wel een paar onderweg richting de A status). Ook Worden er in nederland steeds meer budget potten gemaakt. Ik neem maar als voorbeeld de heavy 3.

Van het prijsverschil is op dit moment eigenlijk weinig meer over.

Knalvuurwerk:

Het knalvuurwerk heb je in nederland nog geen goede keus in. Wel stemde de wondertol met knal van wolff mij vorig jaar aardig positief. Als ze de rotjes naar deze kwaliteit tillen zijn ze aardig op weg. Matten zijn ze ook wel aardig mee op weg, maar door nieuwe regels zullen deze heel erg achter blijven. Naar mijn mening moet je voor het knalspul toch nog naar belgie, helaas voor jullie misschien maar ik zelf houd totaal niet van knal spul dus voor mij is het gelukkig niet zo erg.

Bombone: open your eyes, ZET DIE BRIL AF ! BEZOEK EENS EEN DEMO.

Middag,

Prijs aspect:

Vroeger was het zo dat het vuurwerk in belgie zwaarder was maar vooral goedkoper. Met het weg vallen van het zware spul als shells en grote flowerbeds of mortierblokken bleef enkelt het prijs verschil over(waar ik best content mee ben, iemand die hier ervaren mee is weet namelijk altijd wel een weg om dit te krijgen).

Dit verschil in prijs is echter sterk aan het minderen. Er is in nederland meer concurentie gekomen, het vuurwerk is daardoor verbeterd maar de prijs ook. Deze lijn zal alleen maar doorzetten want de strijd is nog door niemand gewonnen(al zijn er wel een paar onderweg richting de A status). Ook Worden er in nederland steeds meer budget potten gemaakt. Ik neem maar als voorbeeld de heavy 3.

Van het prijsverschil is op dit moment eigenlijk weinig meer over.

Ik heb op meerdere sites van importeurs gezien dat de prijsstijgingen vele malen hoger zijn dan die in Belgie, en ja eer zijn goeie potten/flowerbeds in NL maar de prijzen beginnen wel erg uit de hand te lopen in NL:mad: dus de prijzen hier zijn een - puntje

Nu mijn andere verhaal,

ja je moet niet naar belgië gaan voor 2 potjes en een pakje strijkers, als je ernaar toe gaat koop dan meer.

Bombone: open your eyes, ZET DIE BRIL AF ! BEZOEK EENS EEN DEMO.

Alles wat je zegt klopt behalve dat laatste, want Bij demo's worden meestal 3 potten tegelijk afgestoken om zo een mooi geheel effect te krijgen, dit is mischien mooi maar als je er 1 los hebt is het effect minder spectaculair...

En demo's hoef ik niet te bezoeken daar heb ik internet voor... om de effecten te kunnen zien van NL Spul...

Mijn voorkeur gaat nog steeds naar belgie, voor het sier en knal, vooral prijs en kwaliteit vind ik gewoon beter...

Wat je zei over het concureren van Nederlandse importeurs, klopt ook maar een gedeelte, de nederlandse importeurs concureren alleen met de 500grams blokken en de prijzen, want ik heb hier folders liggen waar ik elk jaar het zelfde vuurwerk in zie staan met uitzondering van de 500grams blokken, en de prijzen worden alsmaar hoger, elk jaar toch zeker een paar euro...

Als ik naar belgie ga ga ik idd niet voor een pakje strijkers en een paar sier potjes...
als ik ga haal ik ook meteen de volle hap,

Mijn bril ga ik trouwens niet afzetten dan zie ik een stuk slechter ik kan hem beter op houden...

:bye:

Nederland
++ Effecten, als ik mijn show samenstel heb ik een betere keuze qua effecten, er is een ontzettend groot aanbod van diverse importeurs waar je zo het beste uit kan selecteren. zware fancakes, goede knalpotten met veel meer schoten dan de thunderking bijv en allerhande 500 gram cakes met goede effecten.

hier ben ik het niet mee eens, in belgie heb je veel meer keuze kwa potten met een enkel effect waarmee je veel makkelijker een show kan samenstellen ik zie hier in nederland te vaak mixed effecten omdat de meeste mensen gewoon pot voor pot schieten dan is dat wel leuk.

tevens is het als er in nederland iets niet leverbaar is of al direct uitverkocht je kunt shaken naar je product en een andere keuze moet maken. in belgie ga je gewoon nog een keer terug of bel je even van te voren of ze het dan wel hebben.

kwa sier kunnen we vaak nu goed terecht in nederland, maar sommige sier producten heb ik hier niet gezien, een goede draaizon, waterval, goede torches en dat soort producten.

de knallers die nu in belgie te koop zijn, zijn idd niet te vergelijken met vroeger maar ze zijn zeker goed, die echte harde klappen heb ik iig niet nodig ik ben daar tevreden mee, kwa matten kan nederland er echt niet aan tippen en ze zouden hier eens moeten overwegen flash te gaan gebruiken met een beperkt aantal gram per knaller en per mat.

Vind Belgie nog steeds beter dan Nederland.

Sowieso de knallers en matten, door het flashkruit en de pijlen, waar meer gram in mag.

De potten mogen in NL dan meer gram bevatten (maar per tube max. minder), maar zoals al aangegeven, zijn er maar weinig potten die daadwerkelijk die 15 gram per tube halen. (of uberhaupt dicht in de buurt)
Tel daar het grote Belgische aanbod in 15 tot 25 shots potten, en de lagere prijzen bij op, en het is voor mij reden genoeg om voor Belgie te kiezen.

Laatst bewerkt:
hier ben ik het niet mee eens, in belgie heb je veel meer keuze kwa potten met een enkel effect waarmee je veel makkelijker een show kan samenstellen ik zie hier in nederland te vaak mixed effecten omdat de meeste mensen gewoon pot voor pot schieten dan is dat wel leuk.

tevens is het als er in nederland iets niet leverbaar is of al direct uitverkocht je kunt shaken naar je product en een andere keuze moet maken. in belgie ga je gewoon nog een keer terug of bel je even van te voren of ze het dan wel hebben.

kwa sier kunnen we vaak nu goed terecht in nederland, maar sommige sier producten heb ik hier niet gezien, een goede draaizon, waterval, goede torches en dat soort producten.

de knallers die nu in belgie te koop zijn, zijn idd niet te vergelijken met vroeger maar ze zijn zeker goed, die echte harde klappen heb ik iig niet nodig ik ben daar tevreden mee, kwa matten kan nederland er echt niet aan tippen en ze zouden hier eens moeten overwegen flash te gaan gebruiken met een beperkt aantal gram per knaller en per mat.

je hebt idd minder potten met enkel effecten in een pot.

maar over dat uitverkocht vind ik onzin er zijn genoeg winkels die alles op voorraad hebben en constant bevoorraad worden en als je in de voorverkoop koopt dan heb je 99 van de 100 keer gewoon je spullen. En anders ga je naar een andere winkel.

een waterval zal je hier niet zien omdat het gewoon niet kan kwa wetgeving, die torch en draaizon is gewoon weinig vraag naar in Nederland denk ik. De gemiddelde Nederlander wil gewoon een stukje geweld en niet een lief draaizonnetje denk ik ;) Trouwens vind je de magic sing niet goed genoeg :wink:
Maar laat original fireworks nou net de goed partij voor zijn om deze dingen op de markt te krijgen in NL.

Vind Belgie nog steeds beter dan Nederland.

Sowieso de knallers en matten, door het flashkruit en de pijlen, waar meer gram in mag.

De potten mogen in NL dan meer gram bevatten (maar per tube max. minder), maar zoals al aangegeven, zijn er maar weinig potten die daadwerkelijk die 15 gram per tube halen. (of uberhaupt dicht in de buurt)
Tel daar het grote Belgische aanbod in 15 tot 25 shots potten, en de lagere prijzen bij op, en het is voor mij reden genoeg om voor Belgie te kiezen.

Volgens mij is het maximum 20 gram in Belgie, en er zijn maar bar weinig potten met dat erin. Ja de powerhouse van nico die bij loots te koop is en dan betaal je meteen de hoofdprijs ervoor, 21 euro voor een duizelingwekkend aantal schoten van 10 stuks.
die pluto cakes met 10 gram 25 schoten zijn 27 euro per stuk dat is ook niet mals zeg maar en zo zijn er nog zat voorbeelden. Verder hebben bijna alle cakes van alpeco maar tussen de 10 en 13 gram kruit per shot.

Laatst bewerkt:
Het blijft logisch dat veel Nederlanders, zeker dicht bij de grens wonend, naar België gaan voor vuurwerk. Het sas in pijlen is hoger, de knallen zijn veel en veel beter en harder en overall is van alles de prijs lager. Hebben we het over de flashgevulde matten nog niet gehad.

Het idee wat volgens mij nog speelt bij de gemiddelde NL burger, is dat BE het land is waar je lawinepijlen en gigavlinders, en ook enorme potten koopt. Dat laatste wordt dan soms bevestigd door de KvKhebbenden die prof. bij Alpeco halen, maar verder zijn die ideeën natuurlijk achterhaalde onzin. Maar dat beeld lijkt nog over te zijn van 10-15 jaar geleden. De overheid zou er qua info goed aandoen de bevolking eens beter voor te lichten over wat écht illegaal is, en wat er in België voor verschil is in consumentenvuurwerk. Zou het beeld veranderen en de stem zal opgaan om die regels meer gelijk te schakelen.

Ik blijf erbij: voer de ban op de heavy shit als explods, cobras, shells en prof. blokken stevig (qua opsporen en vervolgen) uit. Verruim de regels tot vergelijkbare knal- mat- en pijlregels van BE. Ben je van heel wat gezeik en overlast af. Ja, wat meer harde knallen op 1 dag per jaar.... :frusty:

Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij: ban de heavy shit als explods, cobra's, shells en prof. blokken. Verruim de regels tot vergelijkbare knal- mat- en pijlregels van BE. Ben je van heel wat gezeik en overlast af. Ja, wat meer harde knallen op 1 dag per jaar.... :frusty:

Dus als er geen explods en cobra's en shells waren, dan zou de regelgeving van belgie en nederland gelijk getrokken kunnen worden? En zijn we dan van alle overlast af?

Of er nu wel of geen explods of cobra's zijn dan hoor je nog steeds die nitraten en supervlinders knallen enzo...

dan zijn er nog steeds mensen die alles vernielen, en dan zijn er nog steeds mensen die last hebben van de knallen... dus ik Denk als al het zwaar spul GEBANNED word dat dat niks helpt,

En de regelgeving zou never nooit gelijk getrokken worden omdat nederland heel zuinig is op z'n mensen, qua Letsel m.b.v. Strijkers, nitraten...

Belgie is daar wat minder in, IT'S ALL GOOD...

Ik blijf erbij: ban de heavy shit als explods, cobras, shells en prof. blokken. Verruim de regels tot vergelijkbare knal- mat- en pijlregels van BE. Ben je van heel wat gezeik en overlast af. Ja, wat meer harde knallen op 1 dag per jaar.... :frusty:

Ban heavy shit, is die nu nog niet gebanned dan?
Dat is allemaal al lang verboden, maar justitie kan het gewoon niet handhaven hier.
Op deze manier is je standpunt wel érg grote onzin

Ban heavy shit, is die nu nog niet gebanned dan?
Dat is allemaal al lang verboden, maar justitie kan het gewoon niet handhaven hier.
Op deze manier is je standpunt wel érg grote onzin
ik zeg nergens dat dat een verandering is ofzo :rolleyes:
voor jou had ik het blijkbaar even anders mogen formuleren :bye: (zal ik een opmerking over je avatar er maar buiten laten?)

We houden het wel netjes hier aub. :p ja ik zeg het maar vast, ik voorkom liever dan dat ik straks dit topic moet opschonen :wink: Een discussie is om van elkaar te leren, niet om elkaar uit te schelden:)

---
Ontopic: Saind zegt toch niet dat hij geen explods in huis heeft, of dat hij ze zelf niet wil hebben? Wat hij zegt klopt, ze zijn verboden, maar het lukt de overheid domweg niet om dit soort spul buiten de grenzen te houden.

zolang ze in Belgie ruimere regels hebben voor het vuurwerk, en dus mooier en groter vuurwerk verkopen zullen mensen erheen gaan (denk aan bv. de 100K knaller).

Dit geld echt alleen voor het knalspul hoor, jij mag me vertellen waar ik mooier en groter consumenten siervuurwerk koop in Belgie.

Zolang er prof. schieters in Europa zijn de groter vuurwerk mogen gebruiken dan de consument zal de illigale handel erin bestaan

Wil je hiermee beweren dat de handel door prof schieters wordt gevoed? Ik kan echt geen (vuur)pijl trekken op deze opmerking?

illegale handel zal altijd blijven bestaan zolang er vraag is naar een bepaald product en er makkelijk geld mee te verdienen is.

soms vraag ik me af als het omgedraait was, 500 gram cakes in belgie met nl prijzen en 250gr cakes in Nederland met belgische. Gaat iedereen dan naar Belgie omdat het daar 500 gram is en mooiere effecten???

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan