Beleving: Vuurwerkongeluk Elche (Spanje) in eigen fotos en video(97000 vuurpijlen)

Afgelopen week hebben jullie er vast wel over gehoord, het vuurwerkongeluk in Elche in spanje tijdens de feesten daar. Ik was met Jeffreak afgereist naar Elche om daar eerst wat dondersvette mascletas mee te maken. 1 avond zou er een show zijn die 3 kwartier zou duren en iets van 97000 vuurpijlen de lucht in zouden gaan, met als finale na een rustmoment een salvo vanaf de toren van Elche.

Foto-B4ZGEGCW-D.jpg

De sfeer begon goed, we waren ruim op tijd en heel Elche begon zo langzamerhand los te komen. Het is schijnbaar gebruikelijk dat er veel vuurwerk gestookt wordt, er werdt meer gestookt die avond als in nederland met oud en nieuw. We kregen daardoor extra veel zinin de show :)

Foto-ZUTBUEHY-D.jpg

Om 23:15 was het dan zover, het 3 kwartier lange knalgeweld stond op punt van beginnen. De eerste rekken werden afgevuurd en alles leek volgens plan te gaan, we keken onze ogen uit, overal in de stad werden tegelijk vuurwerkshows afgestoken.

Foto-AZAXNCSI-D.jpg

Het tempo van de vuurpijlen lag steeds hoger, er ging steeds meer tegelijk de lucht in en het was echt prachtog. Toen ineens een salute voor onze neus op de grond klapte schrokken we al best wel, deze hoor je meteen aan het begin van het filmpje.

Foto-TJYO3SZ8-D.jpg

Toen, om 10 voor 12 hoorde we ineens allemaal sissen achterons, we wisten meteen dat dit fout was, en het van de toren moest komen. Na omgedraaid te zijn brak er paniek uit in het publiek, iedereen bukte naar beneden om zo het naar beneden vallend vuurwerk te kunnen ontwijken, helaas lukte niet iedereen dit en zijn er in totaal 28 gewonden, waarvan 3 pyrotechnicussen boven op de toren. Wij zijn met de schrik vrijgekomen, maar je beseftlater pas als het overal op het nieuws is hoeveel geluk we gehad hebben.

Kijk de video, het zijn maar 5 minuten van het 45 minuten durende geheel, met in het begin de op de grond klappende salute en daarna gebeurt het ongeluk.

http://www.youtube.com/watch?v=06sZvKJX7kQ&feature=youtu.be

wow, dat moet wel een heel benauwd gevoel geven met die hekken voor je neus en een mensen massa achter je.... hier zie je ook goed dat de pijlen/sterren echt tussen het publiek neer komen. Gelukkig voor jullie dat jullie er heelhuids vanaf zijn gekomen :)

Misschien dat nu de veiligheids afstanden in Spanje een stuk strenger gaan worden? Want zo te zien sta je er echt met je neus boven op.

Misschien dat nu de veiligheids afstanden in Spanje een stuk strenger gaan worden? Want zo te zien sta je er echt met je neus boven op.

Als er meer afstand geweest was waren er inderdaad minder gewonden geweest rondom de toren, maar dan zou je in een plaats als Elche dit tradiotionele feest niet meer door kunnen laten gaan omdat alle duizenden mensen dan nergens meer kunnen kijken.

Ook engelse mensen mogen reageren in zulke topics, de engelse is lang niet zo uitgebreid als de nederlandse forum gedeelte

Dus 28 gewonden waarvan 3 zwaar verbrand en slachtoffers met allemaal oogletsel vind jij normaal tijdens een show? :bonk:

In spanje heeft men zo iets van het hoort erbij.

Tijdens fallas stond ik een keer aan de verkeerde kant bij een avondshow en mensen kregen enorme schalen van shells op hun kop, en niemand die je hoort klagen.

Elche gaat wel vaker wat mis, wat dacht je alleen al van die duizenden stokken die naar beneden komen?!

Het zal de macho cultuur in spanje wel zijn waarom men dit soort dingen 'normaal' vind.

Alleen al van het geschreeuw en de hoorbare paniek word je emotioneel.
De afstand waarop je staat bij shows in Nederland is natuurlijk om van te janken. En wij freaks vinden het natuurlijk prachtig om zo dicht op een show te staan. Maar dit is natuurlijk wel een typisch voorbeeld van een van de nadelen er van.

Hopelijk heb je toch nog een leuke tijd gehad daar

Heftig om te zien inderdaad, dat is zeker schrikken.

En 8inches, dat je er in Spanje dichterbij mag staan wat wel normaal is wil niet zeggen dat het ook normaal is dat er zoveel gewonden vallen :wink:.

Jeetje, ik vind het echt heftig uit zien, kan me herinneren dat ik bij nit de foc stond, en de steppers overal heen zag vliegen en dat te bedenken wat er nog allemaal stond op het schietterrein.. toen wou ik echt het liefste weg daar maar gelukkig niks ergs gebeurd.

zou het niet mee willen maken, denk dat ik 10 schone onderbroeken nodig heb..

gelukkig zijn jullie niet gewond geraakt maar denk ik wel erg geschrokken.. :shocked:

In spanje heeft men zo iets van het hoort erbij.

Tijdens fallas stond ik een keer aan de verkeerde kant bij een avondshow en mensen kregen enorme schalen van shells op hun kop, en niemand die je hoort klagen.

Elche gaat wel vaker wat mis, wat dacht je alleen al van die duizenden stokken die naar beneden komen?!

Het zal de macho cultuur in spanje wel zijn waarom men dit soort dingen 'normaal' vind.

Schalen van shells en stokken zijn toch wel heel wat anders als brandende stukken vuur op je te krijgen... wat boeit zo'n stuk troep nou daar ga je niet dood aan.

Back
Bovenaan