Dat heb je mooi opgesomd. Zo'n cursus waardoor je papieren krijgt klinkt wel aantrekkelijk ondanks de hoge prijs. Maar wat het onaantrekkelijk maakt zijn de dingen eromheen; moeilijk stage te vinden als je die papieren ook daadwerkelijk wil gaan gebruiken, verzekering voor je bedrijf en het telkens vernieuwen van je papieren.
Als je met papieren een eigen bedrijf wil beginnen, denk ik niet dat de kosten opwegen tegen wat je ervoor terug zal krijgen. Als je bij een reeds bestaand schietbedrijf aan de slag wil voor als "baan erbij", dan heel misschien wel. Maar ik weet niet hoe schietbedrijven structureel in elkaar steken. Was het niet dat niet iedereen papieren nodig heeft, maar slechts enkelen en dat die enkelen dan ontwerp, supervisie en verantwoording op zich nemen? Zo ja, dan krijg je je geïnvesteerde geld niet terug, want gewoon meelopen/werken kan ook zonder papieren.
Het stukje over klein wordende markt weet ik trouwens niet zo zeker. Als gemeentes shows willen schieten en consumenten vuurwerk willen verbieden, zal de markt groter worden. Maar als beginner / beginnend bedrijf, heb je dan weer weinig te zoeken bij dat soort happenings. Niemand wil slappe/saaie shows voor veel geld, al zullen enkelen ongetwijfeld natuurtalenten blijken in hun vak.