Algemeen vuurwerkverbod in België aanstaande?

Guusje

VWC lid
Algemeen vuurwerkverbod in België aanstaande?

Minister Annelies Verlinden (CD&V) staat open voor debat over verbod op vuurwerkverkoop

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) wil het debat voeren over een algemeen verbod op de verkoop van vuurwerk aan particulieren. Dat antwoordde ze woensdagmiddag in de Kamer op vragen van Patrick Dewael (Open VLD), Sigrid Goethals (N-VA) en Bart Moyaers (Vooruit).

mtm Bron: BELGA Vandaag om 18:09

Meerdere steden en gemeenten verbieden het afsteken van vuurwerk op hun grondgebied, maar dat werd rond de jaarwisseling niet overal even goed nageleefd. Volgens veel burgemeesters is zo’n verbod namelijk zo goed als onmogelijk om te handhaven, omdat je mensen dan al bijna moet betrappen terwijl ze het vuurwerk aansteken. Bovendien mag vuurwerk wel gewoon vrij verkocht worden in ons land.

Minister Verlinden kreeg er woensdagnamiddag vragen over in de commissie Binnenlandse Zaken van de Kamer. De verkoop van vuurwerk is een bevoegdheid van de minister van Economie, zei ze, maar ze staat wel open voor het debat, dat volgens haar ook in de Kamer moet plaatsvinden. “We moeten daar duidelijk over nadenken. Vuurwerk veroorzaakt jaarlijks te veel leed aan mensen, dieren en infrastructuur.”

Open VLD-Kamerlid Patrick Dewael bleef wat op zijn honger zitten, zei hij. Hij drong er bij Verlinden op aan te overleggen met de minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). Daarnaast kan ook een Europese aanpak interessant zijn, stipte de liberaal aan. Nu komen heel wat Nederlanders hun vuurwerk bijvoorbeeld over de grens in België kopen, omdat het daar niet langer verkocht mag worden.

Ook Sigrid Goethals (N-VA) vroeg Verlinden om snel te overleggen over een verbod op de verkoop van vuurwerk. Mogelijk kan het een oplossing zijn om de verkoop van kleiner vuurwerk nog wel toe te laten, maar groter knalgoed aan banden te leggen, opperde ze.

Bert Moyaers (Vooruit) tot slot hoopt dat er snel een wettelijk kader komt. “Gemeenten kunnen nu wel een verbod op het afsteken van vuurwerk opleggen, maar als men het mag blijven kopen, zal men blijven schieten.”

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220112_96199614

Als ze een paar kilometer naar het noorden kijken zien ze dat zelfs wanneer je alles verbied er toch volop afgestoken word. Cat. 4 komt met containers tegelijk Europa binnen, veel succes om dat tegen te houden. Het is een product waar veel vraag naar is en dus zijn er altijd lui die ons hier van voorzien.

Nou dat is best rampzalig. Alpeco failliet, Zena Failliet, Tristar is Failliet, en daarbij ook Salon Roger. De winkels Failliet. Waarom altijd maar verbieden waar hun brood mee verdienen. Flinke werkeloosheid erbij. Goh vuurwerk verbieden ben het eens wat boven me staat met @Ghost.

Maar goed ook daar in België is het afwachten. Al wist ik wel dat de discussie daar ook speelde. Maar goed zou eeuwig zonde zijn en het woord vuurwerkverbod is hip tegenwoordig.

En zo word een vuurwerkverbod in Nederland straks ook werkelijkheid,want straks is een tripje naar België dus ook niet meer mogelijk.

Dan ziet het er bij ons toch ook anders uit ben ik bang..

Tja als er in België ook op ten duur een verbod is dan wordt het lastig om nog aan f2 vuurwerk te komen en is voor de meeste de lol eraf.

Als je nog wat vuurwerk wilt hebben voor aankomende jaren dan moet je denk ik gewoon wat in gaan slaan.

Tja als er in België ook op ten duur een verbod is dan wordt het lastig om nog aan f2 vuurwerk te komen en is voor de meeste de lol eraf.

Als je nog wat vuurwerk wilt hebben voor aankomende jaren dan moet je denk ik gewoon wat in gaan slaan.
Iemand enig idee hoe die Hawaiianen aan vuurwerk komen terwijl het verboden is? Dat is zelfs een eiland...

Denk dat het wel mee zal vallen, alle landen om Nederland heen verkopen, vergeet dat niet.
Zo lang er vraag is, zal er aanbod zijn. En dat die vraag er is, blijkt elk jaar weer.

Ik ben toch echt bang dat het voor de hele benelux en duitsland straks gewoon klaar is, staat allang op de agenda.

Was idd te verwachten corona speelt overal een groote rol in Nederland België duitseland als het om vuurwerk gaat ben toch bang dat straks egt druk gaat worden als loots en zena weer open gaan

Gouden tijden dan voor de handelaren, vuurwerk gaat dan binnen heel NL veel makkelijker verkrijgbaar zijn dan helemaal naar fucking België moeten...

Cocaïne is ook wereldwijd verboden en dat kun je ook binnen 20 minuten bij je voordeur laten afleveren met een simpel telefoontje. Als die lui die dat regelen een kans zien om te diversifiëren naar vuurwerk met al die verboden in Europa dan springen ze er meteen in, sterker nog dat is al gaande.

Ze kunnen verbieden wat ze willen, in Nederland, België, Duitsland, wat mij betreft heel Europa, vuurwerk zal toch wel te krijgen zijn. Vroegah was je de man van de straat met een doosje 75mm en nu vliegen de 200mms je om de oren, het aanbod is niet normaal meer tegenwoordig, en dat is al in de hele EU verboden.

Ik heb het voorbeeld hier al voorbij zien komen, dit is op Oahu, waar vuurwerk ook verboden is en het is nota bene een eiland:

Je kunt kunst verbieden, want dat is vuurwerk in mijn ogen, maar zo lang men er vraag naar heeft schiet je niets op en word je keihard uitgelachen met je verbod.

Het enige wat ik wel ga missen is de gezelligheid in Baarle, de trip daarheen in de zenuwen omdat je zo meteen heerlijk kruit kunt snuiven en de terugweg zenuwen omdat je de grens over moet, en het maandenlang je favoriete items uitzoeken op internet en foldertjes, die hele belevenis is straks dan wel helaas verleden tijd.

Een debat voeren is nog altijd geen verbod, maar we zullen zien.
Mocht België het gaan verbieden, dan wordt de volgende stop gewoon daarna de noord-Franse of Luxemburgse grens, want dan schieten daar mogelijk de vuurwerkwinkels als paddenstoelen uit de grond als de wetten het in die landen toelaten. 1,5 Uur verder rijden dan Kapellen, Maaseik of Olen. Kan er voor de echte liefhebber ook nog wel bij :p

Eigenlijk een bijzonder bericht in het nieuwsblad: aan de ene kant zeggen de burgermeester dat een verbod nauwelijks te handhaven is en aan de andere kant wil de politiek een verbod omdat de politiek denkt dat het dan wel te handhaven is? :bonk:

Het loopt wel los daar. Zie de minister van Economie die over het vuurwerk gaat daar het niet snel verbieden. Ik sprak iemand in België hij zei ook jullie hebben GroenLinks wij hebben in België vooruit als partij maar hij zag het niet snel gebeuren. Mensen daar hielden zich ook niet aan de verboden daar.

Back
Bovenaan