AIVD hackt onterecht internetfora

Cornel

VWC lid
De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) hackt de servers van internetfora en verzamelt zo de gegevens van alle gebruikers op die fora. Dat meldt de NRC.

Deskundigen zeggen in de krant dat de inlichtingendienst hiermee te ver gaat. VVD, PvdA, SP, D66, CDA, ChristenUnie en GroenLinks willen opheldering van minister Plasterk, schrijft de krant.

Ongericht
De activiteiten van de AIVD worden beschreven in een geheim document van de NSA dat klokkenluider Edward Snowden naar buiten heeft gebracht.

De meeste mensen van wie de dienst op deze manier gegevens verzamelt, zijn personen van wie niet is vastgesteld dat ze een bedreiging vormen. Deskundigen zeggen dat het ongericht onderzoek doen in strijd is met de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Surveillancestaat
Het ministerie van Binnenlandse Zaken spreekt dat tegen in de NRC. Internetfora zijn een belangrijk podium voor extremisten naar wie de AIVD onderzoek doet.

Maar hoogleraar informatierecht Nico van Eijk zegt in de krant: "Ze trekken een sleepnet door internetfora en nemen de data van willekeurige personen mee. Dit leidt tot een surveillancestaat."

Een andere hoogleraar zegt dat de AIVD een pijler onder de rechtsstaat wegzaagt met deze "ongelooflijke privacyinbreuk".

Analyse
Uit het geheime document van de NSA blijkt dat de AIVD de verkregen informatie van de internetfora gebruikt om mogelijke "targets" te identificeren. De Nederlandse inlichtingendienst onderzoekt de mogelijkheden om gegevens van sociale media aan die informatie te koppelen. Ook zoekt de dienst naar een manier hoe de data het best geanalyseerd kunnen worden.

http://nos.nl/artikel/580878-aivd-hackt-onterecht-internetfora.html

Dit zal misschien ook wel met vuurwerk gerelateerde zaken gebeuren?

Op basis van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) uit 2002 heeft de AIVD vier wettelijke taken:

1: Het verrichten van onderzoek naar organisaties en personen die aanleiding geven tot het ernstige vermoeden dat zij een gevaar vormen voor de democratische rechtsorde, de veiligheid van de staat of voor andere gewichtige belangen van de staat;
2: het verrichten van veiligheidsonderzoeken naar kandidaten voor vertrouwensfuncties (deze taak is apart uitgewerkt in de Wet veiligheidsonderzoeken);
3: het bevorderen van beveiligingsmaatregelen, waaronder maatregelen ter beveiliging van die onderdelen van overheid en bedrijfsleven die van vitaal belang zijn voor de instandhouding van het maatschappelijk leven;
4: het verrichten van onderzoek naar andere landen ten aanzien van onderwerpen die door de minister-president, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Defensie gezamenlijk zijn aangewezen.

Ik ben benieuwd op welk punt ze dat willen doen het hacken van forums. Als ze het doen, ik denk niet bij alle forums trouwens welk cijfer het dan zou zijn. Ik denk dat 3 dan het meest in de buurt zou komen op een forum als dit. Ergens kan ik mij wel indenken dat bepaalde forums wel in de gaten gehouden worden. Bijvoorbeeld forums waar Nederlandse en Belgische jongeren geronseld worden om te vechten in Syrië.

Back
Bovenaan