15 x de dag der dagen [sfeervideo]

snor

VWC lid
Al jaren ben ik een stille meelezer op de fora.
Vroeger voornamelijk op AVP en tegenwoordig enkel nog op vuurwerkcrew.
Hoogste tijd om ook een keer wat bij te dragen aan het forum.

Ergens toen ik 13 was, kreeg ik mijn eerste camera.
Een oude Canon hi8 camera, die nog op grote bandjes filmde.
Dat bleek een schot in de roos en vanaf dat moment heb ik een groot deel van m'n leven gedocumenteerd.
Uiteraard ook alle oud en nieuw momenten.

Met alle vuurwerkvideos die ik geschoten heb, heb ik eigenlijk nooit iets gedaan.
Nouja, ik heb ze zelf kapot gekeken, maar nooit met het grote publiek gedeeld.

Zonde, want er zit veel leuk materiaal bij.

Toen ik twee jaar terug, door de corona, wat tijd over had, heb ik alle oude bandjes gedigitaliseerd en alles wat al digitaal was, geordend.
Het leek me leuk om een turbo compilatie te maken van alle jaargangen, maar door de vuurwerkverboden vond ik telkens niet de juiste motivatie om het af te maken.

Dit jaar zit ik weer volle bak in de sfeer en heb ik de video afgemaakt.
15 jaar vuurwerk in beeld.
Of eigenlijk, 15 jaar mijn oud en nieuw beleving in beeld.

Voor de nieuwsgierige mensen, hieronder de video.
Het is een lange zit, dus spoel lekker door wat je niet interessant vindt.
Voor de lezers onder ons (we zitten immers op een forum) onder de video een hele lap begeleidende tekst.

Note vooraf:
Door de verschillende camera's door de jaren heen, zijn de audiolevels ook verschillend.
Dit gelijktrekken vond ik teveel werk, dus zelf even harder en zachter zetten her en der.
Alle shells (ook weer niet zo ontzettend veel hoor) zijn geschoten op een groot veld met voldoende ruimte en geen huizen in de buurt.
Een enkele keer op een bedrijventerrein.

Hoe het allemaal begon:
Mijn vader geeft, al zolang als ik me kan herinneren, les in chinese/indonesische vechtkunst.
Ik kan me niet anders herinneren, dan dat we, om die reden, met oud en nieuw standaard een ratelband afstaken.
Van kleins af aan ben ik erg gefascineerd geweest door vuurwerk.
Vorig jaar heb ik het boek kruitkoorts en oliebollengriep gelezen en daar werd diezelfde fascinatie op een zeer treffende manier beschreven.
Dat dus, maar dan wat jaren later, want ik ben zelf in de jaren 90 opgegroeid.

Ik weet niet meer precies wanneer ik voor het eerst zelf vuurwerk af mocht steken, maar ik vermoed dat ik zo rond mijn 10e mijn eerste zelfgekochte vuurwerk had.
Er waren maar een paar simpele afspraken waar ik me aan moest houden:
- je steekt alleen vuurwerk af voor het huis in de straat, dan kunnen we een oogje in het zeil houden.
- je gaat er niet mee stunten.

Want, zo redeneerde mijn vader, als je gaat stunten met vuurwerk, is het blijkbaar saai geworden en kom je maar naar binnen.
En binnen zitten wilde je natuurlijk niet op de dag der dagen.
Uiteraard is er in de latere jaren ook wel eens een thunderking op z'n kop gezet, maar ik heb eigenlijk nooit echt gekke dingen gedaan met vuurwerk.

Ook het afsteken in die straat is altijd gebleven.
Ik herken me dan ook niet in de verhalen van met een volle rugtas door het dorp slenteren met vrienden.
De meeste vrienden kwamen naar mij toe om bij ons in de straat te stoken.

Overigens verloren de meeste van mijn vrienden al snel hun interesse in vuurwerk, maar blijven ze wel elk jaar weer komen om te kijken.
Voor de gezelligheid, zeg maar.
En zo gaat het na al die jaren eigenlijk nog steeds.
Ook de locatie is onveranderd.
Na al die jaren vier ik nog steeds oud en nieuw bij mijn ouders in de straat, ondanks dat ik er al geruime tijd niet meer woon.
Toegegeven, mijn eigen huis staat maar een paar straten verderop, dus zo'n operatie is het niet.

De straat van mijn ouders is overigens een zeer normale en vrij nette straat.
Als ik de beelden zo achter elkaar terugkijk, kan ik concluderen dat het altijd wel een 'vuurwerkstraat' is geweest.
En als ik de beelden terug zie, kan ik ook concluderen dat de straat heel wat te verduren heeft gehad door de jaren heen.
Zeker in de jaren dat mijn ratelbandenfascinatie de kop op stak.
Gelukkig heb ik nooit echt klachten gehad in die jaren, waar ik zeer dankbaar voor ben.

Tegenwoordig staat het grootste deel van de straat buiten te kijken als ik een showtje schiet en vinden ze het allemaal mooi.
Ze hebben het nooit zo uitgesproken, maar ik kan me voorstellen dat ze blij waren toen ik eenmaal een switch maakte naar meer siervuurwerk en minder knalwerk.

De video loopt van de jaarwisseling 2004/2005 tot en met 2019/2020.
Niet enkel producten knallen, maar juist ook een beetje de sfeer eromheen.
Hieronder per jaargang wat extra context en uitleg:

2004/2005
Een vriend uit de buurt, die een paar jaar ouder was, had sinds het jaar ervoor wat illegaal vuurwerk.
Dat fascineerde me mateloos.
Mijn ouders hebben geprobeerd om het nog iets langer op afstand te houden, maar een oom van me kwam opeens aanzetten met twee dozen gekleurde supervlinders.
Dezelfde oom die ook altijd de 100.000 klapper voor mijn vader regelde.
"Nou vooruit dan" (ik vermoed dat mijn vader zelf stiekem ook wel benieuwd was), "maar enkel afsteken als ik erbij ben om het in de gaten te houden".
Achteraf gezien waren deze supervlinders niet eens zo heel erg goed, maar destijds maakte ze ontzettend veel indruk op me.
Wat ook veel indruk maakte was het profblok wat de buren na twaalf uur naar buiten droegen.
Verder een vrij standaard collectie voor jongens van die leeftijd.

2005/2006
M'n camera was dit jaar kapot, dus hier heb ik geen beelden van.

2006/2007
Ik filmde dit jaar met een camera die nog ouder was dan m'n eerste en het niet zo goed deed.
Slechts twee shots bleken bruikbaar te zijn.

2007/2008
Via iemand op school een doosje trueno ricasa no.4 bemachtigd.
Beste vlinders die ik ooit gehad heb.
Onze eerste 500 grams cake, wel een 20mm cake, maar die kalibers zeiden me toen nog niet zoveel.
In de video wordt rond 23:10 een red en green wave cake geschoten, die zeer goed lijkt te presteren.
Iemand een idee welke dat zou kunnen zijn?

2008/2009
Een duidelijke switch naar het (illegale) knalwerk.
Ik denk voor veel mensen herkenbaar.
Veel thunderkings, verschillende nitraten, wat vlinders en wat minder siervuurwerk.
De thumping thunder blauwe crêpe mag extra benoemd worden, zeer goeie nitraat met mooie vlam.
Ook de battle van wolff wil ik los benoemen, die maakte destijds best wat indruk.
Hoog tempo en veel verschillende effecten.

2009/2010
Ik was voor het eerst zelf naar belgië geweest, waardoor ik een gevarieerder assortiment aan knallers had.
Die knallers werden door mij, en door heel veel leden op AVP, helemaal dood geanalyseerd.
Speculeren over hoe hard ze zouden knallen en welke de hardste zou zijn, was een groot onderdeel van de voorpret.
Tevens het eerste jaar dat ik verschillende matten in mijn collectie had.
De start van een nieuwe fascinatie.
Op de fora wat minder besproken dan de losse knaller, maar voor mij een schot in de roos.
Ook het jaar dat voor het eerst de mascleta b509 in de winkel lag.
Een vlindermat van 120 meter lang, met schietlont ertussen.
Een belgische traca.
Jammer dat er een auto overheen reed, toen ik hem net uit had gelegd.
Nooit een auto te zien in die straat om 00.00 uur, maar nu had iemand opeens haast.
De mascleta viel hierdoor twee keer uit, maar maakte alsnog genoeg indruk om hem elk jaar erna wederom aan te schaffen.
Ook voor het eerst een cobra 6 afgestoken. Toen nog een stuk minder verkrijgbaar.
Wat een knal. Het hardste en diepste wat ik ooit gehoord had op vuurwerkgebied.
Nu vind ik het vooral jammer dat ze nog zoveel in omloop zijn. :bonk:
Laatste herinnering, de sniper van wolff.
Ik vond hem vooral heel erg tegenvallen in vergelijking met een specifieke video en alle verhalen.

2010/2011
Ik haalde mijn rijbewijs en dat bood extra mogelijkheden.
Dat jaar voor het eerst ook naar salon roger gereden.
Ook was er eindelijk een dealer in de buurt die binkies van marijn verkocht.
Toen ik en m'n neefje op de eerste verkoopdag bijna een heel karton wilden kopen, stuitten we op wat weerstand, omdat hij maar één karton in totaal bleek te hebben.
Toch aardig wat pakjes meegekregen.
Mijn eerste shell koos het luchtruim en dat smaakte naar meer.
Wederom weinig siervuurwerk dat jaar.

2011/2012
Ik won op AVP de hoofdprijs van een videocontest.
Een leuke voorlichtingsvideo maken, was de opdracht.
Hierdoor mocht ik voor 250 euro vuurwerk uitzoeken bij een winkel in de buurt van zoetermeer. (geen idee meer welke winkel)
Dat leverde een smak extra siervuurwerk op en hierdoor groeide mijn interesse in deze richting.
De 3 x treasure island maakte veel indruk op me; meer dan de bs-120, waar ik veel van verwachtte.
Ook noemenswaardig is het pijlenrek met 40 exocet eagle pijlen (de omlabeling van de steelhawk pijlen).
Mooi project.

2012/2013
Dit jaar was er tijdens de nachtbrakersuitzending van AVP een vuurwerkhunt.
Ik wist dat de studio niet al te ver bij mij vandaan was, dus ik hoopte dat ik kans zou maken om de hunt te winnen.
Er werd maar niks over de hunt gezegd, totdat de mannen eindelijk aan het woord kwamen.
'we staan in bodegraven bij de formido, we blijven hier een half uur, wie er als eerste is, krijgt alles.'
We sprongen in de auto en ik heb af en toe iets te hard gereden, maar we waren er als eerste!
Dat leverde twee mooie cakeboxen op.
Ook had ik de garden of eden van royal fireworks in m'n collectie, die dat jaar vrij last minute werd aangekondigd.
Het was een van de eerste jaren dat de doorlontbakken op de markt kwamen en wat een indruk liet deze bak achter!
Minder indruk maakte de hindoe 4000, chain 500 en mascleta.
Ze waren dat jaar gewoon niet zo snel en hard.
De hindoe 4000 was helemaal een drama en knalde zichzelf constant uit.

2013/2014
Nog zo'n mooie doorlontbak van royal fireworks, de golden power.
Afgesloten met 10 x hoogmoed in waaier, wat een finale.
Die hoogmoeds ben ik zeer vroeg in de ochtend gaan halen bij de witte tentenverhuur, ze hadden een prachtige op=op aanbieding voor de verkoopdagen.
Ik had een mail gestuurd naar zena met mijn klachten over de matten van het jaar ervoor.
Niet om er wat uit te halen, maar gewoon om zena op de hoogte te stellen van de mindere kwaliteit.
Glenn mailde terug dat ik maar even naar hem moest vragen, als ik dat jaar nog langs zou komen in Olen.
Zo gezegd, zo gedaan en glenn vertelde me dat ik als goedmaker alle matten die slecht waren gratis opnieuw zou krijgen, plus dat ik nog wat extra's uit mocht zoeken.
Een klasse actie van zena en het resulteerde in een zeer matrijk jaar.
Leuk mattenproject mee gedaan dat jaar.
Ook noemenswaardig, de traca 10 meter die eindigt met een mjölnir.
Ik had dat jaar ook een 150 shots profblok van xplode, die op zich wel oke was, maar waar ik toch meer van had verwacht.
Mijn eigen doorlont project met de golden power en hoogmoeds maakte meer indruk.
Het bleek tevens het laatste jaar dat overdag stoken was toegestaan.

2014/2015
Pas om 18.00 uur mochten de eerste lontjes aan, maar de opbouw bleek weer eens meer werk dan verwacht.
Uiteindelijk ging pas rond 18.30 uur het eerste vuurwerk de lucht in.
Noemenswaardig is de finale van het mattenproject, een flinke tros met black salutes.
Door vonkoverslag gingen ze iets te vroeg af, maar wat een geweld.
Ik had dat jaar voor het eerst een grotemensenbaan, dus het budget ging flink omhoog.
Ook de freakacties kwamen er toen steeds meer, bijvoorbeeld via kartonvoordeel.nl.
Ik kocht daar mijn eerste evolution producten, wat toen nog een stuk minder breed verkrijgbaar was, een karton titanium thunder.
Zes daarvan gingen tegelijkertijd in de finale.
Verder dat jaar veel siervuurwerk gehad, waarvan ik originals finest het mooiste vond.
Ik schoot dat jaar voor het eerst ook een aantal 5" siershells, naast de 3" shells die ik al een paar jaar schoot.
Shells maken altijd veel indruk en de 5" deden dat ook.
Wel gelijk besloten dat ik daar mijn grens zou trekken en überhaupt geen nieuwe zou kopen.
Het lonkt om steeds zwaardere shells te halen, maar het risico en de straffen wegen er eigenlijk niet tegen op.
Ik zou in de opvolgende jaren opschieten wat ik nog had en dan was het gedaan met de shells.

2015/2016
Ik moest dat jaar werken.
Ik ben jongerenwerker en één keer in de zoveel jaar ben je aan de beurt.
Avond/nachtdienst in Zoetermeer, tot 06.00 uur 's ochtends.
Van 18.00 - 19.30 uur wat gestookt, maar een grote collectie had ik niet.
Wat restjes van het jaar ervoor en wat cakes voor 00.00 uur.
Wel 's nachts, tijdens de rondes, flinke sunshine blokken gezien in Zoetermeer.
Daar konden we wel even voor stoppen om te kijken.

2016/2017
Omdat ik voorgaande jaarwisseling moest werken, mocht ik van de vriendin naar de januari uitverkoop van zena.
De eerste dag dat ze open waren, stond ik gelijk in de winkel.
Ik had aardig wat budget over, dus flink ingeslagen.
Wederom veel matten en rollen, maar bijvoorbeeld ook single rows en de hydra serie.
Dat jaar ook mijn eerste aanraking met funke.
De funken finale en iron man, uit de tijd dat funke nog niet echt voor de legale markt produceerde.
Dat jaar ook de laatste keer dat ik wat profblokken op de kop had getikt.
De 300 shots 1" viel zeer in de smaak, maar het 1,2" blok viel weer tegen.
De happy salute was aardig, maar toch vallen die grotere kaliber salute blokken een beetje tegen in de straat, als je er recht onder staat.
Ook nog de 600 shots txb869 meegenomen voor de oom die mij m'n eerste supervlinders had bezorgd.
Mooi blok om eens mee te maken in formaat en ook de uitwerking was aardig.
Wel besloot ik na dat jaar dat die profblokken het eigenlijk niet waard zijn.
Het Nederlandse vuurwerk is van dusdanig hoge kwaliteit dat die triplex blokjes amper beter zijn.
Daarnaast kan je het met de freakacties voor veel gunstigere prijzen krijgen.
Tevens slaap ik een stuk lekkerder zonder die illegale blokken in m'n huis.
Elke keer dat onverwacht de bel ging, maakte mijn hart een sprongetje en was ik bang dat de politie voor de deur zou staan.
De knallers konden me ook steeds minder bekoren, nu het overdag gedeelte was weggevallen.
Laatste jaar illegaal prof vuurwerk dus en ook mijn laatste shells opgeschoten.
Wel aardig wat publiek dat jaar.
Noemenswaardig, de POV gopro video van het uitleggen van de mascleta.
Elke keer veel werk, maar sfeervolle beelden.

2017/2018
Ik denk het eerste jaar dat de regelgeving in belgië was aangescherpt, gezien het ontbreken van de ratelbanden.
Dat jaar voor het eerst wat gestructureerder een showtje geschoten.
Helaas zijn bijna alle beelden mislukt door een verkeerde focusinstelling.
Die vette marja's staan me nog goed voor de geest. vet.
Daarnaast het jaar dat funke voor het eerst met de compoundversies van de prof variant kwam.
Met dat gekke, innovatieve en uitstekend werkende lont systeem, wat ook in belgië mocht.
Ik had dat jaar de cloud connected, corolla blue en supernaut.
Alle drie prachtig.
Ik ben de ochtend na aankondiging gelijk in de auto gesprongen om ze op te halen bij Gijs in de tabac-o-thiek.
Blijkbaar was ik de eerste klant die dag en daarmee ook de eerste klant die funke blokken kwam halen.
Gijs was er zelf ook zeer benieuwd naar.

2018/2019
Een karton thunderbomb 400 als mattenproject, maar het was het toch net niet.
Je mist de variatie in diepte van de knal en snelheid van de mat, die je eerder wel kon neerzetten.
Leuk showtje geschoten met zeer mooi evolution spul.
Karton secret salute, in de finale, maakte een zee van crackling.
Erg vet.
Overigens werd dat karton begeleid door maar 2 x return of the phoenix, geen 8.
Foutje in de video, waar ik nu pas achter kom.

2019/2020
Laatste jaargang van deze video.
De volledige show die ik geschoten heb.
Liep lekker door, mooie producten, goed gefilmd en veel publiek.

N.B.
De video staat verborgen op youtube.
Je kan hem dus enkel via deze link bekijken.

Wat gaaf om te zien dit! Echt heel leuk om door de jaren heen te zien hoe collecties en het omgaan met vuurwerk veranderd en de gezelligheid in de straat!

Ik heb net ff van de eerste 5 minuten zitten genieten. Morgenochtend ga ik onder het genot van een paar bakken koffie de volle 2 uur en 48 minuten koekeloeren. Alles voor de sfeeâh!

Holy moly alleen het verhaal al! Thanks. Echt heel sfeervol, lang geleden zo'n topic. Oude tijden herleven.

En de regels mogen voor dit topic best even losjes toegepast worden als je het mij vraagt :).

Echt man! Kippenvel dit doet me zo terug brengen naar die mooie jaren!
Ik heb nu het verhaal gelezen en 04-05 gezien, ik ga komende dagen iedere keer een deel kijken:handsup:
Onwijs gaaf! Bedankt :applause:

Heerlijk om te zien. Mijn eerste beelden gaan terug tot 2004, wellicht maak Ik ook wel eens zo een compilatie,

De vrijdagmiddag borrel gisteren liep een beetje uit de klauwen en ik weet nu al dat de blonde baas vanavond vroeg op de bank ligt te slapen.

Mooi moment om deze 'docu' op de tv te slingeren met een paar oliebollen :biertje:

Mooie beelden! Brengt de sfeer er goed in! Was er een beetje doorheen aan het skippen en kwam uit bij de Garden of Eden van Royal Fireworks. Wat een geweldige cakebox was dat zeg! Wat jij ook in je verhaal zegt, wat een indruk heeft deze box achter gelaten. In mijn ogen wel de beste cakebox die op de markt is geweest. Ga er van de week maar is rustig voor zitten om alles te kijken :)

Wat een leuke beelden joh, nog geen tijd om alles te kijken. Ik denk dat we om en nabij de zelfde leeftijd hebben, dus veel is herkenbaar. Leuk om om de overdag beelden van 2010 te zien; overdag stoken in de sneeuw.

Was er een beetje doorheen aan het skippen en kwam uit bij de Garden of Eden van Royal Fireworks. Wat een geweldige cakebox was dat zeg! Wat jij ook in je verhaal zegt, wat een indruk heeft deze box achter gelaten. In mijn ogen wel de beste cakebox die op de markt is geweest.

Als je hem naast de blokken legt die de laatste jaren op de markt zijn (toegegeven, compounds, niet perse cakeboxen), is het wellicht niet meer de beste, maar voor die tijd was het zeker een van de betere! Royal was sowieso altijd een van m'n favoriete merken. Ze waren ook altijd lekker actief op het forum, waarmee ze al snel veel goodwill wisten te kweken bij mij.
Zonde dat ze zoveel tegenslagen hebben gehad.

Hoe herkenbaar je verhaal.

Bij mij kwamen vroeger ook de vrienden. Altijd direct om het eigen huis hele dagen afsteken.
Onze vroegere buurman was een enorme vuurwerkliefhebber en had ieder jaar de grootste (illegale) spullen. Altijd sowieso een 100k ratelband.

Zijn broer heeft vaak gefilmd maar helaas omdat er geen contact is nooit die films in bezit kunnen krijgen.

Back
Bovenaan