12,6 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen

Gygabyte

VWC lid
MAASTRICHT - Het Regionaal Milieu Team (RMT) heeft in Limburg 12,6 ton illegaal vuurwerk in beslaggenomen. Het vuurwerk is afkomstig uit Polen en heeft een straatwaarde van meer dan 100.000 euro.

Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) maandag gemeld. Het illegale vuurwerk werd vermoedelijk via internet verhandeld. Justitie heeft een 20-jarige verdachte uit Heerlen aangehouden. Hij is voor 14 dagen in bewaring gesteld.

Het onderzoek wordt voortgezet. Justitie sluit meer aanhoudingen niet uit.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5570266/__Tonnen_vuurwerk_in_beslag_genomen__.html

hier een wat uitgebreider artikel voer deze vonst:

Het Regionaal Milieu Team (RMT) Limburg-Zuid heeft in een onderzoek van het Functioneel Parket 12,6 ton illegaal vuurwerk in beslaggenomen. Het vuurwerk is afkomstig uit Polen en heeft een straatwaarde van meer dan 100.000 euro. Het vuurwerk werd vorige week in beslag genomen in Duitsland, België en Gelderland.

Het illegale vuurwerk werd vermoedelijk via internet verhandeld. Bij een bedrijf in Duitsland werd 11,2 ton vuurwerk in beslag genomen. Het vuurwerk was bestemd voor de Nederlandse markt. In Gelderland werd een partij van 600 kilogram onderschept en in het Belgische Luik een partij van 800 kilogram. De partij in België betrof met name mortierbommen en flowerbeds.

Vorige week werd een 20-jarige verdachte uit Heerlen aangehouden en hij is voor 14 dagen in bewaring gesteld. Hij wordt verdacht van deelname aan een criminele organisatie die handelde in illegaal vuurwerk.

Het RMT heeft met de politie Limburg-Zuid twee woningen in Heerlen en Onderbanken doorzocht. Daarbij werd ondermeer 10.000 euro contant geld inbeslaggenomen en een 12 inch mortierbuis. Dat is een plastic buis waarmee grote mortierbommen afgeschoten kunnen worden.

Het onderzoek wordt voortgezet. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Zie dit niet zo gauw iemand van 20 alleen doen en er zal ongetwijfeld al een deel verkocht zijn.
Viert z'n Kerst achter slot en grendel...

Eerste vangst Pools vuurwerk geloof ik, of was er al meer van onderschept?

Er is dit jaar al een vrachtwagen onderschept in Belgie.. dat was van Jorgé. Het zou me niets verbazen als dit dezelfde organisatie\eigenaar is.

ik weet wel dat degene, de jongen van 20 jaar.. die wist heel goed waar ie mee bezig was kennelijk.

sodeju.. das een flinke berg!

Ja dat kan je wel zeggen dahustla :shocked:
Jorge cakes waren het volgends mij niet maar Triplex cakes.

Snap niet waarom dealers nu nog zo veel risico lopen zo laat in het jaar :bonk:
Geld geld geld...
Volgends mij lezen ze de berichten van de afgelopen tijd niet van al die illegaale partijen wat in beslag zijn genomen :no:

Nou nou je kan ook overdrijven zeg.
12.6 ton vuurwerk.

Eigenlijk niet normaal meer.
Was het niet toevallig een hamster.
HAMSTEREN!!!

goed bezig hier int zuiden...zal je maar gebeuren..komen ze je ff oplaaien net voor kerst..ook nog eens al je 12 ton vuurwerk weg

Als je het nieuwsbericht hoort dan geeft de dame zelf aan dat het vuurwerk in luik en Gelderland onderschept is maar dat het in Duitsland niet het geval is omdat het in DUI legaal opgeslagen is.

Ik vraag me ook af of er beslag gelegd kan worden, als het in duitsland volgens de regels is opgeslagen maar echter wel in bezit van een nederlander is.

Zou toch niet zo zijn dat een 20 jarige legaal een mooi bunkertje heeft in Duitsland?

En mocht de vergunning verstrekt zijn dan zou het toch van de zotte zijn dat een NL berecht kan worden om iets wat hij in Duitsland legaal doet... dat lijkt mij niet. Want dan zouden alle NLèrs die bij alpeco wat gekocht hebben ook berecht kunnen worden als men achter de lijst van alpeco zou komen.

Dat mochten die nat nekken van de justitie wel willen maar gelukkig leven wij in een KUCHHHHHHHH democratie met rechten...

800 kilo illegaal vuurwerk in Luik in beslag genomen

Het Nederlandse Regionale Milieu Team Limburg-Zuid heeft 12,6 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen, dat afkomstig was uit Polen en een straatwaarde van meer dan 100.000 euro vertegenwoordigt. Het vuurwerk was in beslag genomen in Luik, Duitsland en het Nederlandse Gelderland.

In Luik ging het om 800 kilo illegaal vuurwerk, zoals mortierbommen en flowerbeds. Dat maakte het functioneel parket in Nederland dinsdag bekend.

Volgens het Nederlandse gerecht werd het illegale vuurwerk vermoedelijk via het internet verhandeld. Bij een Duits bedrijf gebeurde een inbeslagname van 11,2 ton vuurwerk, dat voor de Nederlandse markt bestemd was. In Gelderland lag 600 kilo vuurwerk. In het onderzoek is een 20-jarige aangehouden, wiens aanhouding met veertien dagen verlengd is.

Het Regionale Milieu Team doorzocht met de politie Limburg-Zuid twee huizen in Heerlen en Onderbanken. De speurders vonden er 10.000 euro cash en een twaalf inch mortierbuis, een plastic buis om grote mortierbommen mee af te schieten. Het Nederlandse gerecht sluit meerdere aanhoudingen niet uit. (belga/mvdb)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...gaal-vuurwerk-in-Luik-in-beslag-genomen.dhtml

Voordat ze het echt in beslag kunnen nemen (kunnen houden) zal de politie eerst moeten bewijzen dat het echt voor de Nederlands markt is.
Volgens mij word dit verschrikkelijk moeilijk om te bewijzen voor de politie.

Wat ik me verder nog afvroeg: Die 20 jarige jongen kan toch alleen berecht worden voor de overtreding/misdrijf in Nederland. Dat het in belgie illegaal lag opgeslagen is dus een zaak voor de belgische justitie. Of zie ik dit verkeerd?

Daarbij vind ik het ook raar dat niemand aangehouden is bij de 2e huiszoeking.

Ik hoorde het vanmorgen ook op de radio.
De vrouw van de politie vertelde helemaal over de 12" buis maar de 10 000 euro cash werd niks over gezegt. Dit is toch spectaculairder dan de buis alleen.

Als hij deel uitmaakt van een criminele organisatie, die zijn zaken in alle 3 de landen uitvoert, dan kan hij berecht worden. Is waarschijnlijk ook een omvangrijk onderzoek aan vooraf gegaan!

Dit vraag ik mij af. Het kan bestemd zijn voor een criminele organisatie maar zo lang het tog legaal opgeslagen ligt (wat ik hier las)kan het volgens mij niet in beslag genomen worden. Het is tenslotte legaal tot het daar weg is? Helaas heb ik hiervoor niet genoeg verstand van alle regels enz. Ik ben iig erg benieuwd wat hier verder allemaal uitkomt.

Back
Bovenaan