Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
  1. #1
    VWC-Lid Babiloot's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2008
    Locatie
    Ooijpolder, Gelderland
    Berichten
    1.305
    Thanks
    60
    328 waarderingen in 145 posts

    Blijf met je fikken van ons vuur af!

    Blijf met je fikken van ons vuur af!

    Hallo mensen uit het westen van ons land. Willen jullie heel gauw van onze mooie tradities in het Oosten afblijven? We zijn namelijk gek op onze paasvuren, ons carbid, Zwarte Piet en op ons vuurwerk. Cultuurhistoricus Gerard Rooijakkers waarschuwt. ,,Tradities die niet veranderen, die verdwijnen.'' Wat nu? Is dan niets meer heilig?
    Gerald Meijer 08-04-18, 08:58

    1k
    M

    Het gevoel van 'wij' tegen 'zij' laaide afgelopen weekend hoog op toen in Oost-Nederland de paasvuren brandden. Het 'Westen' klaagde luidkeels over stank en ongezonde toestanden. Zelfs uit de omgeving Rotterdam - met al die havens en industrie in de buurt - kwamen klachten. Onderzoeksinstituut RIVM gaat onderzoek doen. Het 'Oosten' reageerde meteen. Zo stelde CDA-kamerlid Maurits von Martels uit Dalfsen meteen vragen aan de minister. Hoezo onderzoek? En wie heeft daar om gevraagd?
    'Voor elke scheet die dwarszit een stichting'

    Maar vooral op sociale media laaide het vuurtje hoog. ,, Liever 24 uur in het Oosten de overlast van een cultureel paasvuur dan 364 dagen in het Westen leven in de stank van een chemiecultuur. #paasvuur'', reageerde 'JRAFCT053' op Twitter. Ruud Kosters: ,,En in het reservaat Amsterdam maken ze zich druk over een paasvuur.'' Bert Wisselink: ,,Oh oh wat hadden ze ineens een last van #paasvuur dat al honderden jaren oud is . Voor elke scheet die dwarszit een #stichting oprichten en dan maar weer lekker zeuren over van alles. We blijven er om lachen hier in het #Oosten en volgend jaar weer mooi groot #vuur.''

    Op zulke reacties kun je natuurlijk wachten, zegt de Brabantse cultuurhistoricus Gerard Rooijakkers. ,,De kans is groot dat de bouwers van paasvuren zich helemaal niets aan gaan trekken van de kritiek. Dan wordt het een soort geuzenmentaliteit. Grootste boegbeeld daarvan is boerenrockgroep Normaal. Ze hebben laks aan stadse stoepenschijters, die laten ze graag een poepie ruiken.''

    Toch zullen de paasvuurbouwers in Salland iets moeten met de kritiek, denkt Rooijakkers. Die kun je uiteindelijk niet blijven negeren op de lange termijn. Bovendien: ,,Tradities die niet veranderen, die verdwijnen.'' Oftewel: wie ondanks kritiek stug alles nog heel lang bij het oude wil laten, die schiet zichzelf in de voet.
    Ludiek

    Dat vraagt om uitleg. ,,Bij een traditie gelden formele en speelse aspecten. Formeel is bijvoorbeeld dat je een paasvuur houdt tijdens Pasen, saamhorigheid, de buurtschap centraal. Dat zorgt voor de herkenbaarheid. Spelelementen maken het juist ludiek. Er wordt veel gezopen, de concurrentie van wie het grootste vuur bouwt, vaak ook wie er in slaagt dat vuur veel te vroeg aan te steken.''

    Het stinkt. Het is ongezond. Het maatschappelijk draagvlak neemt af
    Gerard Rooijakkers

    Soms is formeel het belangrijkst, dan voert speels weer een aantal jaren de boventoon, legt Rooijakkers uit. ,,Dat gaat heen en weer.''

    De boosheid uit het westen maakt het ingewikkeld. ,,Aan regels moest je je al houden. Geen autobanden meer op het vuur. En de gemeente bepaalt waar het paasvuur mag branden. Maar nu komt er de kritiek bij. Het stinkt. Het is ongezond. Het maatschappelijk draagvlak neemt af.'' Niet in de buurtschap, maar landelijk.

    ,,Ik vind de traditie van paasvuren prachtig. Het zou doodzonde zijn als we die kwijt zouden raken in ons land. Maar als je 'm wilt behouden, dan moet je serieus kijken of die vuren echt steeds hoger en groter moeten worden. Tradities zijn mensenwerk. Elke generatie geeft er zijn eigen invulling aan. Vroeger sprongen jongeren door het vuur, of maakten ze het gezicht zwart van het meisje met wie ze wilden vozen. Nu gaat het om het grootste vuur. De kop van een gans trekken doen we ook al heel lang niet meer. Net als een haan van een paal schieten.''

    Tradities zijn belangrijk, vindt Rooijakkers. ,,Ze dragen bij aan de diversiteit van de Nederlandse cultuur. De gezondheid van een ecosysteem meet je af aan zijn biodiversiteit. Dat geldt voor cultuur net zo. Eeuwenoude tradities als een paasvuur dragen daar heel erg aan bij.''
    Tradities

    Dat zegt ook historicus Albert van der Zeijden van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed. Het kenniscentrum beheert de lijst met typisch Nederlandse tradities. Daar horen 'onschuldige' gewoontes bij als de Paoskeerls in Ootmarsum, het midwinterhoornblazen in Gelderland en Overijssel, het 'uitrukken van de Diepenheimse Schutterij', Zwolse balletjes en het 'bovenstem zingen bij psalmen in Genemuiden'.

    Het resultaat is het zelfde: erfgoed staat ter discussie.'
    Albert van der Zeijden

    Maar steeds meer tradities komen onder vuur te liggen, merken ze bij het kenniscentrum, zegt Van der Zeijden. Vooral als er milieu-aspecten bij betrokken zijn, gezondheid en dieren. Vuurwerk, is een voorbeeld, net als carbidschieten, paasvuren, zwientie-tik. De discussie over Zwarte Piet en het sinterklaasfeest past niet in dat rijtje, maar is wel een voorbeeld van 'controversieel erfgoed'. ,,Dat gaat over onze veranderde blik op ons koloniale verleden. Dat heeft een andere achtergrond. Maar het resultaat is het zelfde: erfgoed staat ter discussie.''

    ,,We zullen een manier moeten vinden om samen uit dit soort discussies te komen. Beide partijen hebben natuurlijk gelijk, als je naar paasvuren kijkt. Voor de bouwers is het belangrijk, omdat het onderdeel is van hun culturele identiteit. Mensen in het Westen vinden de rook ongezond en ervaren overlast. Beide kanten zouden elkaars argumenten serieus moeten nemen en er samen uit moeten zien te komen. Misschien minder hoge paasvuren?''


    Bron: https://www.ad.nl/binnenland/blijf-m...r-af~a330ec9b/

    Is niet helemaal over vuurwerk, maar wellicht wel interessant.

  2. Deze 5 gebruikers waarderen Babiloot voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.533
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Wij zijn niet de enige die door een paar randstedelijke hippies worden afgezeken, de paasvuurstokers hebben ook last van dat soort azijnzeikers.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.887 waarderingen in 966 posts
    Negeren werkt het beste

  5. #4
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Ik ben een volwaardig westerling die niets heeft met de achterhoek. En ik heb makkelijk praten, want ik heb geen rookoverlast ervaren... Maar ik wens 'jullie' nog vele jaren plezier toe met deze en alle andere tradities die door een stelletje zeikerds ter discussie worden gesteld.

  6. Deze gebruiker waardeert Avalanche voor het bericht:


  7. #5
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.205
    Thanks
    19.564
    6.901 waarderingen in 2.701 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Ik ben een volwaardig westerling die niets heeft met de achterhoek. En ik heb makkelijk praten, want ik heb geen rookoverlast ervaren... Maar ik wens 'jullie' nog vele jaren plezier toe met deze en alle andere tradities die door een stelletje zeikerds ter discussie worden gesteld.
    Ik als volwaardig ''Oosterling'' heb zelf nog nooit overlast ervaren van paasvuren, ondanks dat er in de buurt een hoop paasvuren worden aangestoken. Het is mij dan dus ook een raadsel dat het in het Westen überhaupt voor overlast kan zorgen. Of hoort een brandlucht tegenwoordig ook al tot overlast?...
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. #6
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    Al die zeikerds moeten eens naar Valencia toe tijdens fallas
    When you stand for nothing, you fall for anything.

  9. #7
    VWC-Lid MichelAngelo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 november 2009
    Berichten
    981
    Thanks
    260
    801 waarderingen in 310 posts
    Ik rook inderdaad ook een brandlucht. Vroeg me al af waar dat vandaan kwam. later hoorde ik over de paasvuren. Prachtig toch?! Wind stond toevallig deze kant op zeker.

    Al die mensen die elkaar niets meer gunnen tegenwoordig. Ik word echt kotsmisselijk van dit land. Overal moet over gesproken worden, onderzoek commissies voor dit en dat.... Op alles hebben mensen wat over te zeuren. Is het niet een knalletje van rotje, is het zwarte Piet,de Jodenkoek, de negerzoen en nu weer paasvuren. In Amsterdam organiseren bewoners van het Stadionplein een petitie tegen het omdopen naar het Johan Cruijff plein omdat "ze er niet in gekend zijn".

    Nederlanders zijn walgelijke zeikerds.
    Vier veilig, vier legaal!

  10. Deze 2 gebruikers waarderen MichelAngelo voor het bericht:


  11. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichelAngelo Bekijk bericht
    Ik rook inderdaad ook een brandlucht. Vroeg me al af waar dat vandaan kwam. later hoorde ik over de paasvuren. Prachtig toch?! Wind stond toevallig deze kant op zeker.

    Al die mensen die elkaar niets meer gunnen tegenwoordig. Ik word echt kotsmisselijk van dit land. Overal moet over gesproken worden, onderzoek commissies voor dit en dat.... Op alles hebben mensen wat over te zeuren. Is het niet een knalletje van rotje, is het zwarte Piet,de Jodenkoek, de negerzoen en nu weer paasvuren. In Amsterdam organiseren bewoners van het Stadionplein een petitie tegen het omdopen naar het Johan Cruijff plein omdat "ze er niet in gekend zijn".

    Nederlanders zijn walgelijke zeikerds.
    Amen!! Mensen kunnen niets meer hebben van een ander. En dichter voor mij bij huis: Pieter Broertjes wil een "blowverbod" voor Hiversum gaan instellen en dezelfde Broertjes laat deze week een zeer omstreden IMAM in Hilversum prediken. Ons land gaat heel snel naar de kloten!!

  12. Deze 3 gebruikers waarderen moontan voor het bericht:


  13. #9
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Volledig met jullie eens. Het gaat onderhuids zitten, dat misgunnen. En omdat Pietje het voor elkaar krijgt om 'A' te laten verbieden, gaat Klaasje het maar eens proberen met 'B'. Dus als iets je niet zint, zoek je nog wat idioten bij elkaar en ga je de media opzoeken.

    Wat zo vreemd is, is dat het allemaal tegelijk gebeurd. Nooit iemand gehoord over paasvuren. Mijn hele jeugd geen gezeik over zwarte piet. Vuurwerkprobelemen zijn van alle jaren, maar over een daadwerkelijk verbod is pas een aantal jaar geleden een discussie op gang gekomen. Maar we kunnen nog wel even verdergaan. Rookruimtes in de horeca moeten eruit. "Dames en heren" op het station kan niet meer. Hema heeft straks geen jongens- en meisjesafdelingen meer. Er moeten meer vrouwen in de besturen komen, want gelijkheid. Het woord allochtoon (wat gewoon een woord is...?) mag niet meer. Flessen olijfolie in restaurants moeten een etiket met voedingswaarden hebben, en er moeten van elk gerecht declaraties aan de gast kunnen worden getoond. Suikerhoudende spullen moeten uit de schappen.

    Ik had nog wel even door kunnen gaan, maar wat al deze betutteling met elkaar gemeen heeft, is dat het altijd draait om eigen verantwoordelijkheid. En daar zadel je nu iedereen mee op. Ik kan toch verdomme zelf wel bedenken dat ik vuurwerk niks vind, en dus binnen blijf? Ik kan toch zelf wel bedenken dat ik dikker wordt van cola? En als het me niet zint, jammer dan.

    Dus een klein oproepje aan alle zeikerds in Nederland: Leef en laat leven. Als de muziek bij de buren harder staat dan normaal; Je bent zelf ook jong geweest. Als je overlast ervaart van een paasvuur: Sluit je raam en praat erover aan de koffiemachine na pasen. En als het 8 uur per jaar tekeer gaat in de straat; vier het lekker ergens anders.

  14. Deze 4 gebruikers waarderen Avalanche voor het bericht:


  15. #10
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.205
    Thanks
    19.564
    6.901 waarderingen in 2.701 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Volledig met jullie eens. Het gaat onderhuids zitten, dat misgunnen. En omdat Pietje het voor elkaar krijgt om 'A' te laten verbieden, gaat Klaasje het maar eens proberen met 'B'. Dus als iets je niet zint, zoek je nog wat idioten bij elkaar en ga je de media opzoeken.

    Wat zo vreemd is, is dat het allemaal tegelijk gebeurd. Nooit iemand gehoord over paasvuren. Mijn hele jeugd geen gezeik over zwarte piet. Vuurwerkprobelemen zijn van alle jaren, maar over een daadwerkelijk verbod is pas een aantal jaar geleden een discussie op gang gekomen. Maar we kunnen nog wel even verdergaan. Rookruimtes in de horeca moeten eruit. "Dames en heren" op het station kan niet meer. Hema heeft straks geen jongens- en meisjesafdelingen meer. Er moeten meer vrouwen in de besturen komen, want gelijkheid. Het woord allochtoon (wat gewoon een woord is...?) mag niet meer. Flessen olijfolie in restaurants moeten een etiket met voedingswaarden hebben, en er moeten van elk gerecht declaraties aan de gast kunnen worden getoond. Suikerhoudende spullen moeten uit de schappen.

    Ik had nog wel even door kunnen gaan, maar wat al deze betutteling met elkaar gemeen heeft, is dat het altijd draait om eigen verantwoordelijkheid. En daar zadel je nu iedereen mee op. Ik kan toch verdomme zelf wel bedenken dat ik vuurwerk niks vind, en dus binnen blijf? Ik kan toch zelf wel bedenken dat ik dikker wordt van cola? En als het me niet zint, jammer dan.

    Dus een klein oproepje aan alle zeikerds in Nederland: Leef en laat leven. Als de muziek bij de buren harder staat dan normaal; Je bent zelf ook jong geweest. Als je overlast ervaart van een paasvuur: Sluit je raam en praat erover aan de koffiemachine na pasen. En als het 8 uur per jaar tekeer gaat in de straat; vier het lekker ergens anders.
    En zo is het maar net Martijn.. Het feit dat er steeds meer zinloze clubjes als paddenstoelen uit de grond schieten is echt verontrustend. Overal is wel een ''gek'' voor te vinden die het ergens niet mee eens is. Misselijk word je ervan. Gewoon netjes rekening houden met elkaar en leven en laten leven. Er zijn zo veel mensen die alleen een eigen wil hebben... Bah!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  16. #11
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djaimy Bekijk bericht
    En zo is het maar net Martijn.. Het feit dat er steeds meer zinloze clubjes als paddenstoelen uit de grond schieten is echt verontrustend. Overal is wel een ''gek'' voor te vinden die het ergens niet mee eens is. Misselijk word je ervan. Gewoon netjes rekening houden met elkaar en leven en laten leven. Er zijn zo veel mensen die alleen een eigen wil hebben... Bah!
    Precies dit. Me de kleinste minderheden moet er nog bizar veel rekening gehouden worden. Ben er wel een beetje klaar mee!

  17. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  18. #12
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.533
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Ja ik heb ook wel eens last van een buurman van mij die 3/4 keer per jaar tot middernacht een feest in zijn tuin heeft met luide muziek. Maar ik gun die mensen ook hun pleziertje, en op oud en nieuw komen ze gewoon gezellig bij het vuurwerk kijken. Dit soort mensen mag ik ook gewoon, die genieten maar het niet te bond maken.
    Maar aan de andere kant woont er één die 3 jaar lang de buurt heeft geterroriseerd met luid boren, hameren en dat van 7 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond. Als je dan één keer op een mooie zomeravond de vuurkorf aanzet om half 9 dan dreigt meneer de politie en brandweer te bellen als we het nu niet blussen (want stankoverlast en het raam moet perse open staan), of als hij één knalletje hoort wordt hij meteen panisch en gaat meteen zeiken bij mij (hoewel ik daar niet eens schuldig aan ben). Ik kan echt niet tegen mensen die eerst naar de splinter in andermans oog kijken en daar heel ver in gaan maar de balk in hun eigen oog, die zien ze niet.
    Zo is het ook op grotere schaal met bijvoorbeeld die paasvuren, de grootste zeikers veroorzaken vaak zelf veel meer overlast door hun gezeik. Ja, ik vind het heel hinderlijk hoor al die mensen die klagen over vanalles en nog wat, ik zou er bijna over gaan klagen
    Laatst gewijzigd door RandomDaniel; 10 april 2018 om 19:42 Reden: spellingfoutjes
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  19. Deze 2 gebruikers waarderen RandomDaniel voor het bericht:


  20. #13
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.985
    5.191 waarderingen in 2.008 posts
    Heerlijk toch? Kunnen we ook eens lekker ******en. Waar half Nederland vooral de laatste jaren helemaal in is doorgedraaid.
    December Will Be Magic Again!!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •