Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 51
  1. #1
    VWC-Lid Pieter's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Berichten
    315
    Thanks
    111
    547 waarderingen in 151 posts

    Regelgeving wat betreft transport consumenten vuurwerk

    Sinds enkele dagen probeer ik uit te zoeken hoe het precies zit qua regelgeving wat betreft het vervoer van vuurwerk door consumenten.

    In het vuurwerkbesluit staat dat je 25 kg bruto mag kopen als consument zijnde.
    Ik weet dat bedrijven een vuurwerktransport moeten aanmelden op https://www.meldpuntvuurwerk.nl
    Voor consumenten is het niet mogelijk om dit te melden via deze site.

    Wat ik me afvraag, stel dat je vuurwerk door het jaar heen cadeau wil geven aan iemand bijvoorbeeld. Mag dat gewoon?

    Mag je het door het jaar heen ook gewoon vervoeren dan?
    Lijkt me wel, ik heb namelijk nergens iets kunnen vinden dat het maar drie dagen per jaar toegestaan is.

    Ik ben benieuwd of jullie me hierbij kunnen helpen.
    Ik heb het nog niet zwart op wit terug kunnen vinden.

    Groeten Pieter
    www.pietersvuurwerk.nl / www.koopjegadget.nl

  2. Deze gebruiker waardeert Pieter voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    door het jaar heen mag je vuurwerk in huis hebben. Je mag het echter niet op een voor handen liggende plek hebben liggen. Dat betekent dus dat je het niet mag vervoeren.
    Simpel als wat.
    greetzz
    Eer was was was, was was is!

  4. #3
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Bekijk bericht
    Sinds enkele dagen probeer ik uit te zoeken hoe het precies zit qua regelgeving wat betreft het vervoer van vuurwerk door consumenten.

    In het vuurwerkbesluit staat dat je 25 kg bruto mag kopen als consument zijnde.
    Ik weet dat bedrijven een vuurwerktransport moeten aanmelden op https://www.meldpuntvuurwerk.nl
    Voor consumenten is het niet mogelijk om dit te melden via deze site.

    Wat ik me afvraag, stel dat je vuurwerk door het jaar heen cadeau wil geven aan iemand bijvoorbeeld. Mag dat gewoon?

    Mag je het door het jaar heen ook gewoon vervoeren dan?
    Lijkt me wel, ik heb namelijk nergens iets kunnen vinden dat het maar drie dagen per jaar toegestaan is.

    Ik ben benieuwd of jullie me hierbij kunnen helpen.
    Ik heb het nog niet zwart op wit terug kunnen vinden.

    Groeten Pieter

    Nee, buiten de verkoopperiode mag je geen vuurwerk vervoeren.
    Je mag maximaal 25 kg in huis hebben op een, voor het publiek, niet toegankelijke plaats.
    Een auto valt daar niet onder, die is wel voor het publiek toegankelijk.
    Je mag het dus wel thuis bewaren in een kast.


    Artikel 1.2.4

  5. #4
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    In het “besluit vervoer gevaarlijke stoffen”, artikel 4, lid H, wordt gesteld:

    Artikel 4

    Het verrichten van handelingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de wet (vervoer gevaarlijke stoffen) is toegestaan met alle vervoermiddelen, voor zover het betreft handelingen:

    h. met verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk als bedoeld in het vuurwerkbesluit, voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van ten hoogste 25 kilogram per vervoermiddel.

    Artikel 2, eerste lid, Wet vervoer gevaarlijke stoffen:

    1. Deze wet is van toepassing op:
    a. het vervoeren van gevaarlijke stoffen met een vervoermiddel over land, per spoor en over de binnenwateren;
    b. het ten behoeve van vervoer met een vervoermiddel over land, per spoor en over de binnenwateren aanbieden en aannemen van gevaarlijke stoffen;
    c. het laten staan en het laten liggen van een vervoermiddel, waarin of waarop zich gevaarlijke stoffen of resten daarvan bevinden;
    d. het ten behoeve van het vervoer beladen van een container of vervoermiddel met gevaarlijke stoffen en het lossen van die stoffen daaruit;
    e. het nederleggen van gevaarlijke stoffen tijdens het vervoer;
    f. het verpakken van gevaarlijke stoffen ten behoeve van het vervoer daarvan;
    g. het ten behoeve van het vervoer vullen van een daarvoor bestemde container, tank, verpakking of vervoermiddel met gevaarlijke stoffen en het lossen van die stoffen daaruit;
    h. het exploiteren van een container, tank, verpakking of vervoermiddel ten behoeve van het vervoer van gevaarlijke stoffen;
    i. het ontvangen van gevaarlijke stoffen tijdens of aansluitend op het vervoer;
    j. de overige met het vervoer van gevaarlijke stoffen rechtstreeks samenhangende handelingen, waaronder de beveiliging van de vervoersketen, voor zover daaromtrent bij of krachtens algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 3, regels zijn gesteld.
    Uit bovenstaande concludeer ik dat het vervoer van vuurwerk, mits dit aan de in het vuurwerkbesluit gestelde eisen voldoet, geen probleem zou moeten zijn.

  6. #5
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brainiac Bekijk bericht
    In het “besluit vervoer gevaarlijke stoffen”, artikel 4, lid H, wordt gesteld:

    Artikel 4

    Het verrichten van handelingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de wet (vervoer gevaarlijke stoffen) is toegestaan met alle vervoermiddelen, voor zover het betreft handelingen:

    h. met verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk als bedoeld in het vuurwerkbesluit, voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van ten hoogste 25 kilogram per vervoermiddel.



    Uit bovenstaande concludeer ik dat het vervoer van vuurwerk, mits dit aan de in het vuurwerkbesluit gestelde eisen voldoet, geen probleem zou moeten zijn.
    Rekening houdend met artikel 1.1 vervoermiddel/voertuig (=ADR)
    En rekening houdend met het vuurwerkbesluit dat stelt dat consumentenvuurwerk alleen legaal is gedurende de verkoopdagen en tijdens de afsteektijden.

  7. #6
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fric Bekijk bericht
    Rekening houdend met artikel 1.1 vervoermiddel/voertuig (=ADR)
    En rekening houdend met het vuurwerkbesluit dat stelt dat consumentenvuurwerk alleen legaal is gedurende de verkoopdagen en tijdens de afsteektijden.
    Artikel 1.1 is een verklarend artikel.

    Het vuurwerkbesluit behandelt alleen de regels m.b.t. verkoop en gebruik, niet die m.b.t. vervoer. Stellen dat legaal vuurwerk buiten de afsteektijden plots illegaal wordt is natuurlijk onzin.

  8. #7
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brainiac Bekijk bericht
    Artikel 1.1 is een verklarend artikel.

    Het vuurwerkbesluit behandelt alleen de regels m.b.t. verkoop en gebruik, niet die m.b.t. vervoer. Stellen dat legaal vuurwerk buiten de afsteektijden plots illegaal wordt is natuurlijk onzin.
    Artikel 1.2.4

    1. Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:
    a. artikel 1.1.4;
    b. artikel 2.2.1, 3.2.1 of 3A.2.1 waarvoor een omgevingsvergunning is verleend die betrekking heeft op de opslag van vuurwerk;
    c. artikel 2.2.1 waarvoor een melding is gedaan krachtens artikel 2.2.4.
    2. Het eerste lid is niet van toepassing:
    a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;
    b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;


    Vrij vertaald: consumentenvuurwerk is legaal tijdens de verkoopdagen en afsteektijden.
    Buiten deze periode is het niet geschikt voor particulieren, wordt het aangemerkt als professioneel vuurwerk en moet je dus gecertificeerd en gediplomeerd zijn om het te gebruiken en moet je voor het vervoer gebruik maken van ADR voertuigen.

  9. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.796
    Thanks
    528
    1.580 waarderingen in 584 posts
    Vuurwerkbesluit heeft het alleen over verkoop ja.. Dus stel ik heb een vriend of kennis, die mij door het jaar heen voor Nederland goedgekeurd vuurwerk cadeau doet, of ik ruil iets met een andere liefhebber, dan mag ik dat volgens mij vrij vervoeren. Moet er misschien wel een verklaring bij dat het een geschenk is.

    En hoe zit het met België? Als ik een cake koop door het jaar heen. Deze voldoet aan Nederlandse eisen + CE. De verkoop valt dan onder de Belgische wetgeving. Schengen stelt vrij vervoer van goederen. Waar in het vuurwerkbesluit staat vermeld dat ik het niet de grens mee over mag nemen? Ze kunnen nooit bewijzen dat ik het in België gekocht heb. Misschien was het dan ook wel een cadeautje van iemand.

    Maar wat Fric zegt dat klopt misschien wel. Als de auto gezien wordt als openbaar dan is het duidelijk.

  10. #9
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Afcajax Bekijk bericht
    Vuurwerkbesluit heeft het alleen over verkoop ja.. Dus stel ik heb een vriend of kennis, die mij door het jaar heen voor Nederland goedgekeurd vuurwerk cadeau doet, of ik ruil iets met een andere liefhebber, dan mag ik dat volgens mij vrij vervoeren. Moet er misschien wel een verklaring bij dat het een geschenk is.

    En hoe zit het met België? Als ik een cake koop door het jaar heen. Deze voldoet aan Nederlandse eisen + CE. De verkoop valt dan onder de Belgische wetgeving. Schengen stelt vrij vervoer van goederen. Waar in het vuurwerkbesluit staat vermeld dat ik het niet de grens mee over mag nemen? Ze kunnen nooit bewijzen dat ik het in België gekocht heb. Misschien was het dan ook wel een cadeautje van iemand.

    Maar wat Fric zegt dat klopt misschien wel. Als de auto gezien wordt als openbaar dan is het duidelijk.
    Vuurwerkbesluit spreekt over 'voor handen hebben'.
    Daarom heeft de regering samen met de KIWA het zo geregeld dat de bezigers/vuurwerkers/pyrotechnici het hele jaar met vuurwerk mogen werken en consumenten/particulieren niet.

  11. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.796
    Thanks
    528
    1.580 waarderingen in 584 posts
    Ja maar als ik het thuis in een kast heb opgeslagen liggen door het jaar heen dan heb ik het feitelijk ook voor handen. Wat is het verschil dan?

    En we hadden het puur over vervoer. Niet over het werken met.. Daarnaast, je auto kan nooit een openbaar toegankelijke plek zijn, want dan zou je auto vallen onder openbaar vervoer.

  12. #11
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fric Bekijk bericht
    Artikel 1.2.4

    1. Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:
    a. artikel 1.1.4;
    b. artikel 2.2.1, 3.2.1 of 3A.2.1 waarvoor een omgevingsvergunning is verleend die betrekking heeft op de opslag van vuurwerk;
    c. artikel 2.2.1 waarvoor een melding is gedaan krachtens artikel 2.2.4.
    2. Het eerste lid is niet van toepassing:
    a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;
    b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;


    Vrij vertaald: consumentenvuurwerk is legaal tijdens de verkoopdagen en afsteektijden.
    Buiten deze periode is het niet geschikt voor particulieren, wordt het aangemerkt als professioneel vuurwerk en moet je dus gecertificeerd en gediplomeerd zijn om het te gebruiken en moet je voor het vervoer gebruik maken van ADR voertuigen.
    Uit hetzelfde artikel:

    2. Het eerste lid is niet van toepassing:

    a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;
    b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;
    Is nog de vraag of een auto publiek toegankelijk is, maar volgens mij is die vraag redelijk makkelijk te beantwoorden.

  13. #12
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Wanneer mag ik vuurwerk afsteken of bezitten?
    Van 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur mag u vuurwerk afsteken. Valt een van de verkoopdagen (29, 30 en 31 december) op een zondag? Dan mag er op die dag geen vuurwerk worden verkocht. Het is dan wel toegestaan vuurwerk te verkopen op 28 december.
    U mag geen vuurwerk op de openbare weg bij u hebben vóór en ná de verkoopdagen.

  14. #13
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fric Bekijk bericht
    Wanneer mag ik vuurwerk afsteken of bezitten?
    Van 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur mag u vuurwerk afsteken. Valt een van de verkoopdagen (29, 30 en 31 december) op een zondag? Dan mag er op die dag geen vuurwerk worden verkocht. Het is dan wel toegestaan vuurwerk te verkopen op 28 december.
    U mag geen vuurwerk op de openbare weg bij u hebben vóór en ná de verkoopdagen.
    Klopt. De openbare weg is dan ook per definitie voor het publiek toegankelijk. Het artikel spreekt over een niet voor het publiek toegankelijke plaats. De laatste keer dat ik checkte was (de kofferbak van) mijn auto dat ook niet.

  15. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Ja, wanneer ze in je auto kunnen inbreken is het dus voor het publiek toegankelijk? Ze kunnen toch ook in je huis inbreken en het vuurwerk jatten. Is dan ook in principe voor het publiek toegankelijk.

    Anyway, zo'n besluit is voor meerdere interpretaties vatbaar, iets wat men graag doet en waar ze je uiteindelijk ook dan graag op pakken. Ze hadden het simpel kunnen houden. Buiten de 3 verkopdagen is het verboden om vuurwerk te vervoeren of buitenshuis te verplaatsen. o.i.d.

  16. #15
    VWC-Lid Thunderboy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 februari 2006
    Berichten
    2.516
    Thanks
    4.160
    5.077 waarderingen in 1.519 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fric Bekijk bericht
    Je mag het dus wel thuis bewaren in een kast.

    Mits deze is afgesloten. Alleen een afgesloten ruimte is niet voor publiek toegankelijk.
    Buiten de verkoopdagen om vuurwerk voorhanden hebben is niet toegestaan, ook in je auto niet.

Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •