Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.067 waarderingen in 8.443 posts

    Vuurwerkverbod in Twente en Achterhoek: iets om af te schieten?

    Wat doen we met het vuurwerk bij oud en nieuw? Blijven we er lustig op los knallen of kiezen we voor een andere invulling van de jarenlange traditie? Deze krant onderzoekt hoe inwoners van Twente en de Achterhoek over dit vraagstuk denken. Rob Wissink en Michel Hasselerharm geven alvast hun kijk op de zaak.

    Deze krant onderzoekt de vraag: vuurwerkverbod, ja of nee? Die komt niet zomaar uit de lucht vallen, want sinds juni van dit jaar mogen gemeenten zelf bepalen of ze vuurwerk tijdens de jaarwisseling willen verbieden. Ik voorzie de zoveelste zwartepietendiscussie. Met aan de ene kant de ‘gezellige conservatieven’ die het oude jaar traditiegetrouw willen uitluiden met oliebollen, Top 2000, champagne en vuurwerk. En aan de andere kant de ‘bevlogen progressieven’ die vinden dat alles stroomt en tradities evolueren. Dus moet het afgelopen zijn met dat idiote geknal. Te veel slachtoffers, te gevaarlijk, te hard, te dier- en milieuonvriendelijk en te duur. Stoppen met die onzin, verzin iets beters. Maar of het nu om Zwarte Piet gaat, roken, alcohol, softdrugs, vlees, paasvuren of vuurwerk, als het om verbieden gaat, heb ik zwakke knieën. Ik sta in dit soort discussies vrijwel altijd tussen de extremen, die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

    Mannending
    Om een indicatie te krijgen hoe de inwoners van Twente en de Achterhoek over het afsteken van vuurwerk denken, is een enquête online gezet. Die heb ik dus maar eens ingevuld. Een intrigerende vraag stond halverwege. Ben je man of vrouw? Is dat relevant? Ja, ik vrees dat vuurwerk een jongens- en jongemannending is. En het is ook gebonden aan leeftijd. Toen ik zelf puber was knalde ik er in een kerstvakantie een paar sloffen ‘astronauten’ en ‘pantservuisten’ doorheen. Prachtig die rotjes. Maar de lol was er snel af. Sinds die tijd begroette ik het nieuwe jaar met wat vuurpijlen en siervuurwerk. Tot vier jaar geleden. Toen hing er op oudejaarsdag een dichte mist. Symbolisch, denk ik achteraf. Ik heb die avond puur uit gewoonte voor 50 euro aan pijlen en potten aangestoken. We zagen niks. Het sloeg helemaal nergens op. Sindsdien knalt bij ons thuis alleen de kurk uit een fles bubbels.

    Voortschrijdend inzicht? Als het aan mij ligt schaffen we vuurwerk morgen af, maar ik leef niet alleen in dit land. Een verbod zit er niet in. Handhaven lijkt me onmogelijk. Helemaal als je in de ene gemeente wel en in de andere geen vuurwerk mag afsteken. Ik juich het plan van Hengelo, waar ik zelf woon, van harte toe. Organiseer om twaalf uur een groots gemeentelijk vuurwerk op de Markt. Zoals op Time Square in New York. Maak er een mooie traditie van en laat de andere Twentse gemeenten hetzelfde doen. Alvast Gelukkig Nieuwjaar!

    Beperkt
    Van mij mogen de pieten zwart blijven. En de paasvuren branden. Maar als er af en toe een rode piet tussen loopt, vind ik dat wel grappig. En als de paasvuren niet aangestoken mogen worden, omdat er een harde wind uit de verkeerde hoek waait, lijkt me dat verstandig. Vraagje aan jou, Rob: ben ik ‘gezellig conservatief’ of ‘bevlogen progressief’? Misschien er tussenin, ‘gezellig progressief’? Of toch ‘bevlogen conservatief’?

    Waar ik wel vrij zeker van ben: ik ben een man. Dus inderdaad, ik moet ook ooit vuurwerk hebben aangestoken. Klopt, maar zeer beperkt. Nieuwjaarsdag bij mijn opa en oma met een paar neefjes niet ontplofte ‘astronauten’ zoeken, die door midden buigen, aansteken en dan een steekvlammetje produceren, was wel zo’n beetje het hoogtepunt.

    Maar ik verbaas me er elk jaar weer over dat ik het toch best gezellig vind om de laatste minuut af te tellen op de klok op de tv, mijn kinderen (voor zover nog aanwezig) gelukkig nieuwjaar te zoenen en dan snel de straat op te gaan. Om de buren alle goeds te wensen en me stiekem te vergapen aan al die ‘idioten’ die voor honderden euro’s de lucht inschieten. Ik zou het wel heel saai vinden als dat niet meer kan.

    Gematigd
    Wij ‘middendenkers’ hebben het in deze tijd niet makkelijk. Emoties overschreeuwen het gezonde verstand. Of mogen van datzelfde gezonde verstand geen rol spelen bij de besluitvorming. Probeer in dat krachtenveld maar eens het midden te verdedigen.

    Ik doe toch een poging. Een vuurwerkverbod, met ontheffing voor buurtverenigingen. Die op een passende plek in de wijk om twaalf uur een showtje geven. Daar moeten toch voldoende vrijwilligers voor te vinden zijn. Alleen een vuurwerkshow op de Markt in Hengelo is me een beetje te karig. En de jaren dat ik rond middernacht voor een feestje of uitgaan naar de stad ging, liggen al een tijd achter me, vrees ik.

    Als dat niet lukt, dan toch maar een vuurwerkverbod. Het liefst alleen voor de knallers. Maar een complete drooglegging is ook goed. Ik laat, hoe progressief, graag iedereen vrij in de keuze om vuurwerk af te steken. Maar omdat ‘we’ jaar in, jaar uit hebben bewezen die vrijheid niet aan te kunnen, moeten er regels komen. Hoe conservatief. Maar ik vind een beetje gezelligheid al die schade aan vuilnisbakken, schoolgebouwen, ogen en ledematen niet langer waard. Zo’n verbod valt niet te handhaven. Dat ben ik met je eens. Net zo min als dat we alle 16-jarigen kunnen beletten af en toe toch een pilsje te bestellen aan de bar. Het verbod is een signaal. Tot hier en niet verder. We moeten langzamerhand toch iets? Elk jaar hopen op dichte mist is te weinig.

    https://www.tubantia.nl/opinie/vuurw...eten~a79a1d0c/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    De tubantia had groot in de krant gezet dat er een centraal vuurwerk zou komen volgens de gemeente...dit is echter onjuist en is gerectificeerd volgens mij. Nu benoemd men het gewoon maar weer.....kansloos.

  3. #3
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie1978 Bekijk bericht
    De tubantia had groot in de krant gezet dat er een centraal vuurwerk zou komen volgens de gemeente...dit is echter onjuist en is gerectificeerd volgens mij. Nu benoemd men het gewoon maar weer.....kansloos.
    Klopt. De Tubantia stuurt de opinie met regelmaat. Vorig jaar hetzelfde in Enschede. Momenteel gaat het daar echter cmpleet de andere kant uit.

    Zoals je wellicht nog weet waren Koala en ik vorig jaar zomer uitgenodigd voor het burgerinitiatief G1000. Een van de destijds aangenomen voorstellen was het invoeren van vuurwerkvrije zones.

    Ik ben tot op heden nog steeds lid van de zogenoemde monitorgroep, die in de gaten houdt hoe de aangenomen voorstellen worden uitgevoerd. Tot mijn verbazing zijn deze inmiddels zo vergaand dat geheel Enschede zo goed als vuurwerkvrij zou worden verklaard én georganiseerde vuurwerkshows verboden zouden worden.

    Uiteraard probeer ik dit uit alle macht te voorkomen.

  4. #4
    VWC-Lid blackmoon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2013
    Berichten
    1.175
    Thanks
    247
    855 waarderingen in 370 posts
    Toen ik zelf puber was knalde ik er in een kerstvakantie een paar sloffen ‘astronauten’ en ‘pantservuisten’ doorheen. Prachtig die rotjes. Maar de lol was er snel af. Sinds die tijd begroette ik het nieuwe jaar met wat vuurpijlen en siervuurwerk. Tot vier jaar geleden. Toen hing er op oudejaarsdag een dichte mist. Symbolisch, denk ik achteraf. Ik heb die avond puur uit gewoonte voor 50 euro aan pijlen en potten aangestoken. We zagen niks. Het sloeg helemaal nergens op. Sindsdien knalt bij ons thuis alleen de kurk uit een fles bubbels.
    Dus omdat het een jaar mistig is geweest is het nu allemaal kut? #fucklogic

    Tubantia blijft in mijn ogen gewoon een anti-vuurwerk krant. Ze staan ook niet open voor berichtgeving van de voorstanders van vuurwerk, ik heb ze al meermaals bericht namelijk en nooit een reactie gekregen.

  5. Deze 2 gebruikers waarderen blackmoon voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid ddfirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2007
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    2.601
    Thanks
    2.242
    2.669 waarderingen in 1.010 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blackmoon Bekijk bericht
    Dus omdat het een jaar mistig is geweest is het nu allemaal kut? #fucklogic

    Tubantia blijft in mijn ogen gewoon een anti-vuurwerk krant. Ze staan ook niet open voor berichtgeving van de voorstanders van vuurwerk, ik heb ze al meermaals bericht namelijk en nooit een reactie gekregen.
    Dat stukje wat jij citeert slaat inderdaad echt helemaal negens op, wat een slecht verzonnen argument, gewoon lachwekkend..
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

  7. Deze 3 gebruikers waarderen ddfirework voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Gewoon jaloers dat de vonk bij hem is uitgedoofd en die van ons niet. Kan het gen niet hebben dat anderen er nog wel vol van genieten
    Jeder Schuss ein Genuss

  9. #7
    VWC-Lid herdervriend's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 september 2007
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    2.593
    Thanks
    100
    1.643 waarderingen in 555 posts
    Zuurpruimen moeten gewoon de isoleercel in worden geknald op Oud & Nieuw, zeker als hun logica zo dom/faal is.
    Website: https://www.rfgfireworks.nl

  10. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Eigenlijk slaat het hele stuk nergens op. Iedere keer spreekt hij zichzelf tegen, lijkt alsof hij door beide kampen aardig gevonden wilt worden. Verder is het toch wel zeer opmerkelijk om te moeten constateren dat hij niet over een verbod dacht toen hij zelf nog zelfstandig vuurwerk afstak en er van genoot. Nu dat gevoel weg is draait hij zijn standpunt omtrent vuurwerk voor bijna de volle 180 graden en dan mag het van hem wel verboden worden. Nou, lekker egoïstisch ben je dan.

  11. Deze 4 gebruikers waarderen Grizmo Raizor voor het bericht:


  12. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Wat je zegt, een misselijke insteek van als ik er niet meer van geniet dan niemand meer
    Jeder Schuss ein Genuss

  13. Deze 3 gebruikers waarderen Matii voor het bericht:


  14. #10
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matii Bekijk bericht
    Wat je zegt, een misselijke insteek van als ik er niet meer van geniet dan niemand meer
    Of vergeten dat je ook zelf jong bent geweest, heel misselijk inderdaad!

    Het is nog niet eens november of alle anti-vuurwerk artikelen springen weer met paddenstoelen de grond uit...

    Met weet ik het hoeveel werklozen, woningnood, uitkeringsfraude en mensen onder de armoedegrens etc.

  15. #11
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.067 waarderingen in 8.443 posts
    Wat een figuur zeg, eerst zelf lopen stoken en het is een jaar mistig en dan moet iedereen maar boeten omdat hij niet meer wil stoken? Wat een kansloos verhaal zeg, dat een krant hier zich voor leent. Maar goed, we hebben het hier dan ook over de tubantia.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  16. #12
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.969
    Thanks
    2.327
    3.388 waarderingen in 1.553 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Maar goed, we hebben het hier dan ook over de tubantia.
    Tja, valt onder dezelfde persgroep waar het AD bij hoort.
    Waarom worden er toch steeds minder kranten gelezen?
    De visboer gebruikt de oude kranten niet eens meer, wordt je paling zuur van.
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  17. #13
    VWC-Lid Jantjebeton1981's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 december 2016
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    1.088
    Thanks
    814
    856 waarderingen in 385 posts
    Het word tijd voor actie van onze kant. Maar eigenlijk vind ik het wel lachen alle plaatselijke, regio enz enz blaadjes is tegen vuurwerk. Gelukkig hebben we de overheid die weet dat dit nooit is te handhaven. Ook al zal er een verbod komen zal het meer zijn om de azijn zeikerds tegenmoet te komen. Maar zeg zelf er is geen beginnen aan om het vuurwerk te verbieden. Vuurwerk afsteken zal altijd blijven bestaan. Je kunt een slager toch ook niet zeggen dat die geen vlees meer mag verkopen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •