Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Pijlen en knalvuurwerk in de ban? De vuurwerkbranche kan ermee leven

    De Nederlandse vuurwerkbranche, van brancheorganisatie tot detailhandel, lijkt te kunnen leven met een gedeeltelijk vuurwerkverbod, waarbij vuurpijlen en knalvuurwerk verboden worden. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl.

    Een algeheel verbod gaat de branche - niet verwonderlijk - te ver. Volgens de partijen in de keten zou een gedeeltelijk verbod zo'n 15 procent aan omzet schelen. De afgelopen jaarwisseling ging voor meer dan 77 miljoen euro aan vuurwerk over de toonbank.

    Hugo Groeneweg van de Vuurwerkreus ziet zich plots geconfronteerd met een vuurwerkverbod in Rotterdam, een van de drie plaatsen waar hij een grote vuurwerkwinkel heeft. "Als dat ook leidt tot een verkoopverbod in de stad, dan kan ik de zaak daar sluiten."

    Per winkel heeft hij meer dan 70.000 euro in veiligheidsmaatregelen geïnvesteerd om vuurwerk te mogen verkopen.

    “In de zomer haal ik mijn inkomen uit de duikwinkel, in de winter uit de vuurwerkverkoop.”
    Hugo Groeneweg, Vuurwerkreus
    'Gedeeltelijk verbod scheelt veel ellende'
    Groeneweg ziet meer heil in een (landelijk) verbod op de categorie vuurwerk die de meeste hinder veroorzaakt, waar de landelijke politiek op aan lijkt te sturen en Rotterdam dan in meegaat. "Dat scheelt niet zoveel omzet, maar wel veel ellende. Ik ben daar absoluut niet op tegen."

    Een algeheel vuurwerkverbod is een ander verhaal. Net als veel andere verkopers heeft de eigenaar van de Vuurwerkreus ook andere activiteiten; in zijn geval een duikwinkel. "Voor allebei de zaken geldt dat ik niet zonder de inkomsten van de andere zaak kan. In de zomer haal ik mijn inkomen uit de duikwinkel, in de winter uit de vuurwerkverkoop."

    Grote partijen als tuincentra zullen volgens brancheorganisatie BPN niet onmiddellijk omvallen bij een verkoopverbod, maar de kleintjes, zoals de fietsenverkoper, wel. BPN stelt dat veel van de circa veertienhonderd verkooppunten dankzij de vuurwerkverkoop het hoofd net boven water kunnen houden.

    Forse investeringen in veiligheidsmaatregelen
    Bovendien hebben zij allemaal veel geïnvesteerd in de vereiste veiligheidsmaatregelen. "Dan heb je het over minimaal 10.000 euro tot een veelvoud daarvan. Bedrijven moeten die investering vaak nog afschrijven", zegt woordvoerder Marcel Teunissen van BPN. "Een gedeeltelijk verbod scheelt omzet. Maar een volledig verbod zou voor hen de doodsteek zijn."

    Dat geldt ook voor GBV Weco, een van de grootste importeurs van vuurwerk in Nederland. "Voor ons is het onze corebusiness, waar we een goede boterham aan verdienen en fors in geïnvesteerd hebben", zegt eigenaar Gert Breeschoten. Dan gaat het over miljoenen. "En als je geen andere inkomsten hebt, komt een totaalverbod neer op einde oefening."

    Het bedrijf neemt een vijfde tot een kwart van de import voor zijn rekening. "Eerder werden babypijlen en Romeinse kaarsen al verboden, dat scheelde een klein beetje omzet. Pijlen en knalvuurwerk zou een grotere klap zijn." Maar dat is altijd nog beter dan een totaalverbod, hoewel hij niet denkt dat dat er komt. "Want er komen verkiezingen aan."

    https://www.nu.nl/economie/6022471/p...mee-leven.html
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2013
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    112
    Thanks
    52
    53 waarderingen in 18 posts
    Als de pijlen en rotjes er uitgaan kan ik er persoonlijk ook mee leven, het is jammer maar noodzakelijk. Maar over de thunderkings hoor ik niks meer.

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 december 2010
    Berichten
    1.827
    Thanks
    1.055
    1.212 waarderingen in 619 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L@rs Bekijk bericht
    Als de pijlen en rotjes er uitgaan kan ik er persoonlijk ook mee leven, het is jammer maar noodzakelijk. Maar over de thunderkings hoor ik niks meer.
    Nja niet alleen de pijlen en rotjes he, alle knallers matten/50mm gaan er ook uit.
    Weet bijna zeker dat wanneer je alleen de kleine singleshots eruit had gedaan er een stuk minder slachtoffers/geschoten op agenten zou worden.

    Maar op 1 of andere manier hebben ze het al jaren over de kleine singleshots maar halen het grote eruit.
    Domheid? Zou kunnen, in filmpjes waar je de politie bekogeld ziet worden zijn het vaak kleine singleshots. Maar wie maakt ze dat duidelijk???

    Weet niet waar de branch mee bezig is/zijn. Maar vind het maar krom dat ze meegaan in deze onzin

  4. Deze gebruiker waardeert Dionysus voor het bericht:


  5. #4
    VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2011
    Berichten
    382
    Thanks
    642
    796 waarderingen in 210 posts
    Ik zie de kans ook nog gewoon aanwezig dat ze komen met een verbod op vuurpijlen boven de 20 gram (conform Duitsland) en een verbod op Single Shots (zoals eigenlijk gevraagd door de aangenomen motie van Van Dam) en ze verder niet veel aanpassen. Wellicht nog overige overlastgevende producten, maar die kan ik zo 1-2-3 even niet bedenken.

    We zijn het er allemaal over eens dat een verbod op kanonslagen zinloos is en ik kan me niet voorstellen dat dat in Den Haag niet ook is doorgedrongen. Dat zou tevens het waterbed effect x10 opleveren (uitwijken naar andere producten) waar de Minister al over sprak, dus we gaan het meemaken.

    PS. De branche gaat helemaal niet mee zoals dit NU.nl stelt. Ze zeggen: dit is beter dan een totaalverbod, maar dat kopt zo rottig boven een artikel.

  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    30 oktober 2019
    Berichten
    137
    Thanks
    78
    74 waarderingen in 30 posts
    Idee met knal vuurwerk is dat elke knal dan aangepakt kan worden maar sier vuurwerk knalt ook. Dus daar komen ze dan volgend jaar achter waardoor sier dan ook verboden moet worden. Zeker met het milieu, want het is allemaal zo slecht. Niks toegeven als branche.

  7. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2013
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    112
    Thanks
    52
    53 waarderingen in 18 posts
    Met 50mm bedoel je de cat 3 singleshots neem ik aan. Of gaat dit over cakes?

  8. #7
    VWC-Lid Vuurwerk Overijssel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 januari 2019
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    403
    Thanks
    978
    449 waarderingen in 158 posts
    Jammer dat het zo gelopen is.. ik kan knallers en pijlen wel missen, maar ik vind het toch heel zonde dat de pijlen eruit gaan. Ze horen gewoon bij de traditie.. wanneer ik aan vuurwerk denk zie ik een paar cakes en pijlen voor me.
    With great fireworks comes great responsibility

  9. #8
    VWC-Lid Blitzzz's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 oktober 2007
    Berichten
    377
    Thanks
    10
    14 waarderingen in 10 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exchange Bekijk bericht
    Ik zie de kans ook nog gewoon aanwezig dat ze komen met een verbod op vuurpijlen boven de 20 gram (conform Duitsland) en een verbod op Single Shots (zoals eigenlijk gevraagd door de aangenomen motie van Van Dam) en ze verder niet veel aanpassen. Wellicht nog overige overlastgevende producten, maar die kan ik zo 1-2-3 even niet bedenken.

    We zijn het er allemaal over eens dat een verbod op kanonslagen zinloos is en ik kan me niet voorstellen dat dat in Den Haag niet ook is doorgedrongen. Dat zou tevens het waterbed effect x10 opleveren (uitwijken naar andere producten) waar de Minister al over sprak, dus we gaan het meemaken.

    PS. De branche gaat helemaal niet mee zoals dit NU.nl stelt. Ze zeggen: dit is beter dan een totaalverbod, maar dat kopt zo rottig boven een artikel.
    Interessant die motie, daar hoor je in de media weinig over maar de single shots zijn wel het grootste gevaar en leveren nog relatief veel overlast op. Singleshots worden veel horizontaal geschoten en gevuld met flashpoeder geven ze toch een flinke knal die bij verkeerd gebruik(open maken of vanuit hand afsteken) letsel kan opleveren. De beelden uit Utrecht van gisteren tonen ook jongeren die single shots op de politie schieten vanuit de losse hand. De relatief lage prijs en grote kartonnen waarmee de single shots verkocht dragen ook bij aan het verkeerd gebruik door jongeren.
    Ik zie het probleem van de zware vuurpijlen niet, of vuurpijlen zijn gevaarlijk, want ongecontroleerde lancering, maar verder zie ik geen redenen waarom ze verboden zouden worden. Overlast is beperkt, mede omdat ze flink duurder zijn dan single shots en worden ze nauwelijks horizontaal afgeschoten.

    Knallers verbieden boeit mij ook weinig, maar gaat helemaal niks helpen. Mensen willen toch wat knallers en zullen uit het buitenland gaan halen. Het aantal zware knallen zal daarom gaan toenemen(Zeker ook in periode richting O&N) en het daarbij horende letsel en schade dus ook.

  10. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    30 december 2013
    Berichten
    100
    Thanks
    34
    34 waarderingen in 20 posts
    De vuurwerkbranche kan ermee leven?!?

    Nou ik niet, genoeg is genoeg. Ga raddraaiers in de kraag vatten en laat mij/ons gewoon fijn wat Katan rotjes stoken.

    De wending die onze maatschappij in zijn geheel neemt, misselijkmakend. Wat een wereld.
    Vuurwerk doet boemmm.

  11. Deze 2 gebruikers waarderen Toinski voor het bericht:


  12. #10
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    Ik had er al moeite mee om 50mm singleshots op te moeten geven, toen dacht ik nja dan koop ik wel pijlen om die te vervangen, nu gaan ook die er uit gvd
    When you stand for nothing, you fall for anything.

  13. Deze gebruiker waardeert -Ghost- voor het bericht:


  14. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    30 oktober 2019
    Berichten
    137
    Thanks
    78
    74 waarderingen in 30 posts
    Single shots staan er niet bij dus die blijven dan wel legaal?

  15. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 maart 2007
    Locatie
    Zuid-Holland
    Berichten
    3.257
    Thanks
    854
    1.125 waarderingen in 486 posts
    Ook zonder legaal knal en vuurpijlen worden Gaan de raddraaiers gewoon veders als gaat helpen is vraag 2 ze ken beter die raddraaiers gewoon harder aanpakken gewoon jaar de cel en als laten bertalen niet bertallen dan blijven zitten

  16. #13
    VWC-Lid chupinazo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    Zonnig zuid NL
    Berichten
    791
    Thanks
    458
    350 waarderingen in 196 posts
    Ik kan ook niet leven met een verbod op pijlen; wanneer ik ze afsteek, is er geen hond in de wijde omtrek te bekennen.
    In drukke steden en op overvolle pleinen kan ik de gevaren snappen natuurlijk; vuurpijlen geschoten vanuit de hand, plat op de grond of uit een mini flesje. Iedereen dronken daar ook nog eens.
    Verbied dan pijlen en knallers op pleinen dmv waarschuwings borden en paar boa's/agenten ter handhaving. Een bordje in een kledingwinkel/bus van: verboden te roken, ijsjes, frietzakje, honden is er toch ook al lang? Ok, dan handhaaft het personeel/chauffeur...
    Is toch maar een idee mijnerzijds en misschien een uitdaging waard...
    Maar laat aub de rustige wijken,waar iedereen een vuurpijlenstandaard heeft, en waar weinig tot niks mis kan gaan, met rust.

  17. Deze 2 gebruikers waarderen chupinazo voor het bericht:


  18. #14
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupinazo Bekijk bericht
    Ik kan ook niet leven met een verbod op pijlen; wanneer ik ze afsteek, is er geen hond in de wijde omtrek te bekennen.
    In drukke steden en op overvolle pleinen kan ik de gevaren snappen natuurlijk; vuurpijlen geschoten vanuit de hand, plat op de grond of uit een mini flesje. Iedereen dronken daar ook nog eens.
    Verbied dan pijlen en knallers op pleinen dmv waarschuwings borden en paar boa's/agenten ter handhaving. Een bordje in een kledingwinkel/bus van: verboden te roken, ijsjes, frietzakje, honden is er toch ook al lang? Ok, dan handhaaft het personeel/chauffeur...
    Is toch maar een idee mijnerzijds en misschien een uitdaging waard...
    Maar laat aub de rustige wijken,waar iedereen een vuurpijlenstandaard heeft, en waar weinig tot niks mis kan gaan, met rust.
    Boeit ze niets ben in bang, omdat men in de steden met een mentaliteitsprobleem zit moeten de mensen buiten de steden hun tradities inleveren
    When you stand for nothing, you fall for anything.

  19. #15
    VWC-Lid Minimized's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 november 2006
    Berichten
    139
    Thanks
    23
    60 waarderingen in 22 posts
    Allemaal maar FVD stemmen dan straks!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •