Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Sfeerverslag] Unieke kijk achter de schermen bij Koningsdag vuurwerk Katwijk 2022

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    [Sfeerverslag] Unieke kijk achter de schermen bij Koningsdag vuurwerk Katwijk 2022

    Het was al weer enkele jaren geleden dat Koningsdag in Katwijk spectaculair is afgesloten door een geweldige vuurwerkshow. Gelukkig vond de Oranjevereniging Katwijk aan Zee het weer hoog tijd om de vuurwerkshow terug te laten keren in het programma op Koningsdag. Enige tijd geleden maakten de Pyro Freaks Katwijk dan ook vol trots bekend dat zij zijn gevraagd om dit te organiseren. Samen met Evento Fireworks zijn de handen ineen geslagen om zodoende een spectaculaire show te ontwerpen. Toen dit nieuws naar buiten kwam reageerden veel liefhebbers op het forum dan ook uiterst enthousiast en de verwachtingen waren hoog gespannen. Mede door de goed georganiseerde demo's en spectaculaire eindshows van Vuurwerkbunker.nl en Pyro Freaks Katwijk die niet alleen in de regio maar in heel NL bekend staan om de geweldige shows die zij al jaren lang met oud en nieuw schieten. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig voor een geweldige Koningsdag viering.

    Toen het nieuws over deze show naar buitenkwam heb ik de show direct dik gedrukt in mijn agenda genoteerd, want één ding was zeker: hier moet ik bij zijn. In de aanloop naar Koningsdag werd op de fora bekend gemaakt dat ook de Argento NL collectie inclusief de 2 Albert Feuerwerk compounds ook voor het eerst in actie zouden komen tijdens een show in NL en hier was ik echt reuze benieuwd naar. De productvideo's zien er stuk voor stuk goed uit, maar er gaat niets boven een live ervaring. Toen ik hoorde dat ik ook mocht helpen met de opbouw van de show, heb ik wel even een klein vreugdedansje gedaan en kon het uitkijken naar Koningsdag pas echt beginnen.


    Op naar Katwijk
    Iets na 9 uur heb ik mijn spullen gepakt om in de auto te stappen richting Katwijk. Eenmaal richting het centrum was het al een drukte van jewelste en waar ik ook keek overal hadden bewoners de vlag uithangen en diverse straten en appartementencomplexen waren rijkelijk versierd met oranje en rood-wit-blauwe vlaggenlijnen. Op dat moment had ik wel door dat Koningsdag in Katwijk echt leeft. Eenmaal op de boulevard was het nog drukker en op een gegeven moment kon ik mijn weg niet vervolgen vanwege een afzetting als gevolg van de Ronde van Katwijk. Iets verder dan gehoopt toch een plekje kunnen vinden in de parkeergarage om vervolgens mijn weg richting het strand ter hoogte van de 'witte kerk' te vervolgen.


    Handen uit de mouwen
    Na een korte kennismaking op het strand en het doorspreken van het plan de campagne konden we allen de handen uit de mouwen steken. Er was niet alleen een flinke hoeveelheid vuurwerk, maar ook een aardige hoeveelheid aan aanverwante artikelen die nodig zijn voor het bouwen van de show. Denk hierbij aan de kisten voor het vuurwerk, v-shape rekken, single shots rekken, tafels, brandblussers, schietsystemen etc. Gelukkig maken velen handen licht werk en toen alles eenmaal op het strand aanwezig was kon de pret pas echt beginnen. Met een team begonnen we met de single shots, want die waren uiteraard in grote aantallen aanwezig. Zo kwam er een flinke hoeveelheid Evo Show Tais voorbij en ook de Kometenbomben 2 van Funke konden niet ontbreken. Ik had niet verwacht de Kometenbomben 2 nog eens in actie te gaan zien dus dat was echt een mooie verrassing. De voetjes kunnen normaliter in de straat niet ontbreken voor de veiligheid, maar tijdens een show is dat best onhandig als men gebruik maakt van single shots rekken en Pyrolamas. Alle single shots moesten van de voetjes worden ontdaan en dat was nog best wel even een werkje, want de Chinezen hadden bij deze producten niet bepaald bezuinigd op de lijm. Vervolgens kon ik aan de slag met het in de juiste schiethoek plaatsen van de single shots rekken die grotendeels waren bestemd voor de ABA mines en single shots.

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_123037.jpg
Vertoningen:1
Grootte:506,3 KB
ID:	1616421


    ABA
    Velen van ons hebben de F2 mines van ABA wellicht wel eens in de straat of tijdens een demo/show in actie gezien. Naast de geweldige mines in F2 heeft ABA ook nog een assortiment met F4 producten. Waaronder 38mm single shots salutes en verschillende formaten Blitzknallkörper en dit alles was ook aanwezig op het strand in Katwijk om de show naar een absoluut hoogtepunt te brengen. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit echt ongekend strak is afgewerkt en het een genot is om een dergelijk artikel eens in handen te hebben gehad om het nog beter te kunnen bekijken.

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_123251.jpg
Vertoningen:1
Grootte:281,8 KB
ID:	1616422

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_123253.jpg
Vertoningen:1
Grootte:288,6 KB
ID:	1616423

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Screenshot_20220501-165845_Gallery.jpg
Vertoningen:1
Grootte:279,3 KB
ID:	1616431

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Screenshot_20220501-165852_Gallery.jpg
Vertoningen:1
Grootte:129,6 KB
ID:	1616432


    Argento, Albert en Space Power
    Naast een aantal pareltjes van ABA was er nog veel meer kwalitatief hoogwaardig vuurwerk aanwezig. Zo werden de artikelen uit de Argento NL en Albert collectie voor het eerst in Nederland geschoten. Artikelen als de Hikaru, Edaha en de Raptor Princess keek ik stiekem het meest naar uit. Deze artikelen komen allemaal uit de stal van Funke en ook hier was de afwerking weer enorm strak. Op het gebied van nieuwe artikelen was dit nog niet alles want ook een aantal cakes uit de eigen Space Power collectie van Vuurwerkbunker en de Vuurwerkbunker Anniversary Box zouden voor het eerst in actie komen. Kortom, er was meer dan genoeg om naar uit te kijken.

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_123042.jpg
Vertoningen:1
Grootte:441,1 KB
ID:	1616424

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_123049.jpg
Vertoningen:1
Grootte:296,3 KB
ID:	1616425

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_125533.jpg
Vertoningen:1
Grootte:337,5 KB
ID:	1616426


    Het schietveld
    Het schietveld werd verdeeld in 6 posities, waarvan 5 posities voor de cakes, compounds en single shots en 1 grote positie in het midden met de ABA Blitzknallkörpers. Na verloop van tijd stonden er genoeg cakes klaar, voorzien van een ontsteker en sticker met informatie over de juiste positie, om te beginnen met het klaarzetten op het schietveld. Het was af en toe flink sjouwen op het Katwijkse strand, maar vergezeld door de zon die af en toe doorbrak was dit één en al genieten. Toen de cakes en compounds eenmaal op de juiste positie klaar stonden kon het aansluiten van de ontstekers op het schietsysteem beginnen. In teams van 2 of 3 gingen we hiermee aan de slag, want mede door de single shots was er flink wat werk te doen. Positie na positie werd aangesloten en de sfeer zat er al goed in. Net na het begin van de avond werd het avondeten verzorgd door Grill-Bar Ruig. Na zo'n dag op het strand ging de heerlijke burger gecombineerd met een goed broodje er zeker wel in. Vervolgens was het tijd voor de pyrotechnici om de systemen te testen en na een laatste check stond alles op groen.

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_153755.jpg
Vertoningen:1
Grootte:343,8 KB
ID:	1616427

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_153814.jpg
Vertoningen:1
Grootte:411,1 KB
ID:	1616428

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_160236.jpg
Vertoningen:1
Grootte:486,0 KB
ID:	1616429

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_153829.jpg
Vertoningen:1
Grootte:460,6 KB
ID:	1616433

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_155857.jpg
Vertoningen:1
Grootte:393,8 KB
ID:	1616434

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_191912.jpg
Vertoningen:1
Grootte:407,4 KB
ID:	1616435

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20220427_190146.jpg
Vertoningen:1
Grootte:315,9 KB
ID:	1616430


    3,2,1... Showtime
    Veel liefhebbers hadden de weg naar het Katwijkse strand gevonden, want aan de rand van het schietveld net achter de afzetting ontstond een soort van spontane meeting. Er waren echt veel forumleden aanwezig en sommige hadden elkaar al bijna 2 jaar niet meer gezien, dus er was genoeg om over te praten. Het was echt weer even ouderwets gezellig en wat was ik daar aan toe.



    Eindelijk was het moment daar: de eerste ABA flimmer salutes gingen de lucht in en wat zijn dit een geweldige beukers. Gevolgd door een heerlijk single shot thema, waarin de handtekening van Tobias goed zichtbaar was, werd meteen duidelijk dat dit een hele fijne show zou gaan worden. De Argento cakes kwamen echt stuk voor stuk goed over. De Hikaru was echt wonderschoon. Hierbij werden strobe effecten gecombineerd met het plum/ghost effect in meerdere kleuren en die combinatie is echt ongekend mooi. Daarnaast ook enorm genoten van de Red/white glittering tail en Green/gold strobe tail van de Hikaru. Dit heb ik in consumenten vuurwerk nog niet eerder zo goed uitgewerkt gezien. Daarnaast kon ook de Edaha mij bekoren. Het hoeft niet moeilijk te zijn: meerdere goud effecten combineren met blauwe sterren, maar het resultaat is schitterend. De Iris van Argento had ik naar aanleiding van de productvideo's misschien de laagste verwachtingen van, maar deze cake heeft mij echt positief verrast. Het golden spider effect i.c.m. groene en paarse sterren en het silver spider effect i.c.m. intens heldere rode en blauwe sterren pakte echt ontzettend goed uit. Daarnaast vond ik ook de Crossette Rainbow Wiper van Argento erg goed over komen. Vooral de titanium tails bij de crossettes maken het geheel helemaal af. In de finale kwamen ook nog de King of Bling en de Raptor Princess in actie en dit zijn beide echt fantastische compounds. Vrij compacte blokjes, maar niet minder in uitwerking. Zelf een lichte voorkeur voor de Raptor Princess, want de combinaties van de verschillende effecten is bij deze topper wel heel erg fijn. Al met al heb ik echt een goede indruk gekregen van de artikelen van Argento/Albert NL. Ik heb weleens 25mm cakes/compounds in actie gezien met een iets hardere burst, maar vanwege de kwaliteit van de effecten die echt tot in perfectie zijn uitgevoerd heb ik mij hier geen moment aan gestoord.

    Ook kwamen de cakes uit de Space Power lijn erg goed over in de show, met name de Galaxy is mij het meest bijgebleven. De spreiding van de crackling palmen was echt heel erg goed te noemen, dus dit is er zeker één om in de gaten te houden.

    De Kometenbomben 2 van Funke kwamen ook ontzettend goed tot hun recht in de show en wat is het jammer dat we deze toppers niet meer kunnen kopen in NL, daarom heb ik er nog maar eens goed van genoten. In de show kwamen ook nog een aantal cakes van RedWire in actie en deze cakes kwamen echt goed tot zijn recht in de show. Omdat het bij deze cakes gaat om 1 effect per cake zijn ze echt ontzettend goed toe te passen in shows en de kwaliteit van de effecten is echt goed te noemen.

    Zoals de meeste wellicht wel weten heeft Vuurwerkbunker.nl ook een eigen Anniversary Box. Deze 100sh 25mm compound was nog niet eerder geschoten in NL en daar kwam in Katwijk verandering in. Maar liefst 15 stuks stonden tegelijk te rammen in de finale en het publiek ging echt compleet uit zijn dak. De verschillende effecten volgden elkaar keurig op en de crackling finale was echt indrukwekkend. Door de enorme crackling wolk die er ontstond, dacht ik even dat ik naar de Zena Show Off in Kalkar aan het kijken was. Ondanks dat het er veel tegelijk waren is dit echt een topper van een box en zeker voor de mensen die de Special boxen geweldig vinden is dit zeker een aanrader om mee te pakken.

    De Blitzknallkörper van ABA waren echt fantastisch! Wat een dreunen kwamen hier van af, zelfs op het strand. De druk was goed te voelen en het finale salvo met de Devil Scream en ABA salutes maakten het helemaal af. Wat een show!


    Na het vrijgeven van het schietveld konden we met zijn allen opruimen en zo kwam er een einde aan een zeer geslaagde dag. Ik ben weer een geweldige ervaring rijker en wat blijft het toch mooi om op zo'n manier met de hobby bezig te zijn, want het mooiste werk is vuurwerk. Als laatste wil ik Vuurwerkbunker, Pyro Freaks Katwijk, Xena Vuurwerk en Grill-Bar Ruig nogmaals bedanken!
    Laatst aangepast door pyrofan#1; 1 May 2022, 17:38.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Vet verslag hoor! Eindelijk weer wat positiefs vuurwerknieuws. Leuk om iets te horen over de nieuwe artikelen, vast gaaf om weer eens iets nieuws vast te houden en te zien. Bedankt voor het verslag, de film van de show gaan we zo op het gemak bekijken.

    Comment


      #3
      Wat een heerlijk verslag Jordi! Klinkt als goed geslaagde dag. Dat moet ook haast wel met zoveel kwaliteitspul, liefhebbers en een goeie dosis zon en vrolijkheid. Ik kijk uit naar meer van dit soort verslagen mochten ze komen. Thanks!

      Comment


        #4
        Wat een show! Is er ook een schietlijst welke gedeeld mag worden?
        There is no such thing as enough fireworks.

        Comment


          #5
          leuk verslag weer Jordi, leest goed weg. hopelijk volgen er meer.

          Comment


            #6
            Leest weer lekker weg Jordi zag er allemaal top uit.

            Comment


              #7
              Dit is meer dan zomaar een verslag! Mijn complimenten!!
              Leest heerlijk weg met mooie plaatjes erbij!
              https://www.youtube.com/@vuurpijl

              Comment


                #8
                Gaaf verslag van een mooie dag met een schitterend einde! En ook bedankt voor je hulp en gezellige samenwerking!

                Gertjan

                Comment


                  #9
                  Bedankt, tof verslag
                  www.youtube.com/channel/UC87Ra0dmyahLt8AZoj3Nr_Q

                  Comment


                    #10
                    Ik wil iedereen bedanken voor de leuke reacties en de complimenten. Doet me goed om te lezen dat de leden het waarderen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door YorickT Bekijk bericht
                    Wat een heerlijk verslag Jordi! Klinkt als goed geslaagde dag. Dat moet ook haast wel met zoveel kwaliteitspul, liefhebbers en een goeie dosis zon en vrolijkheid. Ik kijk uit naar meer van dit soort verslagen mochten ze komen. Thanks!
                    Na alle bedankjes en positieve reacties stimuleert het alleen maar om dit vaker te doen. In de zomermaanden staat er helaas nog geen show op de planning, maar wie weet wat de rest van het jaar gaat brengen.


                    Ik heb tijdens het opbouwen nog meer foto's gemaakt die niet in het bovenstaande verslag zijn geplaatst. Hierbij wil ik de foto's alsnog met jullie delen. @thermite: dit geeft ook meteen een goed beeld van de producten die er in Katwijk zijn gebruikt.















































                    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                    Comment


                      #11
                      Mega verslag Jordi, leuk dat je ons even meeneemt achter de schermen op deze manier!

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door thermite Bekijk bericht
                        Wat een show! Is er ook een schietlijst welke gedeeld mag worden?
                        De cakes op chronologische volgorde:

                        Hydra - Argento
                        Fiori - Argento
                        Rainbow crossette wiper - Argento
                        Splitting red & Splitting purple - RedWire
                        White glittering waterfall - RedWire
                        Green glitter peony & White glitter peony - RedWire
                        Hikaru - Argento
                        Eclipse - Space Power
                        Iris - Argento
                        Galaxy - Space Power
                        Twilight - Space Power
                        Edaha - Argento
                        Gravity - Space Power
                        Azzurro - Argento
                        Meteor - Space Power
                        Finale combi van: Raptor Princess, King of Bling, Der Blitz, Anniversary Box, Red, green, blue, orange or purple peony + tail (RedWire).

                        Comment


                          #13
                          Heerlijk verslag Jordi, bedankt. Show zelf is ook erg vet zeg!
                          Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                          Comment

                          Working...
                          X