Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 50 van 62 EersteEerste ... 40484950515260 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 736 t/m 750 van 922

Discussie: Jouw schietkist

  1. #736
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
    Ik heb een aantal vragen omdat ik o.a. de draad kwijt ben wat betreft het Arduino- gebeuren.

    Vraag 1;
    Als je een schietkist i.c.m. de PyroIgnitionControl software wil maken; dan is de werking van het geheel (zover begrepen) opgesteld;

    [PC]-->[Software = PyroIgnitionControl]-->[Communicatie = via RS323]-->[Arduino bord]-->[Gekoppeld aan relais- en/of zelfgemaakt mosfet bord]-->[Elektrische ontstekers naar vuurwerk]-->[Ontsteking], klopt dit?
    Ja dit klopt deels. Hier kom ik later op terug

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
    Het OpenPyro systeem daartegenin is draadloos en je hebt de keuze of je PyroIgnitionControl software wil gebruiken of niet. De werking is als volgt;

    [OpenPyro remote = ingebouw Arduino bordje]-->[Draadloze communicatie tussen borden via zender/ontvanger shield]-->[relais of zelfgemaakt mosfet bord inclusief Arduino]-->[Elektrische ontstekers naar vuurwerk]-->[Onsteking].

    Wil je gebruik maken van de software dan kun je de remote aansluiten op de PC/laptop, en zo het geheel aansturen, klopt dat?
    Ja dit klopt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
    Vraag 2: Kan iemand mij vertellen wat voor nut het bij de eerste optie heeft, een Arduino aan te sluiten via USB/RS323? Je kunt toch ook zelf gewoon een mosfet/releais print produceren (indien je de kennis ervoor hebt) i.c.m. een Atmel microprocessor, incl. USB/RS323 aansluiting e.d., dat scheelt dan één stap dan heb je een; [PC met PyroIgnitionControl]-->[USB/RS323 connectie]-->[zelfgemaakt bord]-->[Onstekers].
    Bij de eerste optie word door OpenPyro ook gebruik gemaakt van een [relais of zelfgemaakt mosfet bord inclusief Arduino]. Het nut van een Arduino bordje te gebruiken zit hem in de eenvoud. Deze sluit je aan en klaar. Zoals je zelf al aangeeft moet je wel over kennis beschikken om een Atmegachip in een circuit te implementeren.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
    Vraag 3;
    Zijn die Arduino pinnen GPIO pinnen?, Of beter gezegd; communiceert een Arduino bord via GPIO pinnen met de vele beschikbare (mosfet/relais) shields?

    Er zijn namelijk meer bordjes welke beschikken over GPIO pinnen. Als ik me niet vergis zou ik dus een Raspberry PI kunnen koppelen d.m.v. GPIO aan zo'n relais bord van Maxxpower?
    Ja dit zijn GPIO pinnen, om precies te zijn de RX en TX helemaal rechts onderaan het bordje (USB poort ligt dan naar boven gericht).

    In principe zou je dus iedere mircocontroller of andere programeerbaar iets kunnen gebruiken.

    Waarom dan Arduino? Simpel; Arduino is niets anders dan een bootloader die in een Atmegachip wordt brand. Dit zorgt ervoor dat de Atmegachip, voor een leek, heel eenvoudig is te programeren met behulp van simpele code. Daarnaast hebben ze dan een mooi bordje ontwikkeld waar de microcontroller op gemonteerd is, maar zoals je zelf an aangaf ben je deze niet perse nodig. Je kunt ook gewoon de Arduino bootloader in de chip branden en je kun Arduino codes gebruiken in je eigen ontworpen circuit (Dit hebben ik en OpenPyro zelf ook gedaan)


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
    Vraag 4;
    Wat is UART? Dat is toch een alternatief voor RS323? Of kan ik zo'n UART poort gebruiken om een bord met UART te laten communiceren via USB / RS323 / e.d.?
    RS232 of RS 485 en UART is seriele communicatie en UART is eigenlijk het type chip dat wordt gebruikt. Bij een UART ligt het signaal meestal rondde 0 en +5 volt. Bij een RS232 signaal is het vaak -12 en +12 volt, maar zie je ook andere spanningen bijv, -5 en +5.
    Het is wel mogelijk om van RS232 -> UART of andersom te gaan, maar hievoor ben je wel kennis van zaken nodig.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
    Vraag 5; Waar kan ik van die bevestigingsdingen aanschaffen t.b.v. het koppelen van elektrische ontstekers? Die dingen zijn een alternatief voor speakerconnectors en kom je vaak bij profi schietkisten tegen. Om een elektische ontsteker te bevestigen duw je het rode of zwarte kapje naar beneden, draait de draad eromheen en laat het kapje vervolgens los.
    Dat soort dingen zag ik terug op de fieldboxen van die serie "Pyros".
    Dit zijn ook audio klemmen, maar waarom deze als ik vragen mag? De veel gebruikte klemmen zijn een stuk goedkoper.




    p.s. Mocht je tijd hebben probeer wat pagina´s terug te gaan en lees even wat ik zoal heb gedaan. Dit komt volgens mij redelijk overeen met wat jij wilt gaan doen.

  2. Deze gebruiker waardeert RB89 voor het bericht:


  3. #737
    VWC-Lid Flashing_Diamond's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 januari 2009
    Berichten
    1.523
    Thanks
    2.888
    672 waarderingen in 365 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxxpower Bekijk bericht
    Vandaag men 32 kanaals arduino schietkist ook maar eens af gemaakt...
    Ziet er zeer professioneel uit. Nu nog een certificaat groot vuurwerk a la Gerwin en je kunt een klein schietbedrijfje starten... of moeten deze schietkisten ook een bepaalde keuring door alvorens deze officieël gebruikt mogen worden?

    Waar heb je die mooie kapjes vandaan voor o.a. dat USB poort en die DMX (?) poorten? Ook ben ik geïnterreseerd naar die waterdichte voedingskabel koppeling op de acuu.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB89 Bekijk bericht

    ...
    Dit zijn ook audio klemmen, maar waarom deze als ik vragen mag? De veel gebruikte klemmen zijn een stuk goedkoper.

    p.s. Mocht je tijd hebben probeer wat pagina´s terug te gaan en lees even wat ik zoal heb gedaan. Dit komt volgens mij redelijk overeen met wat jij wilt gaan doen.
    Hartelijk dank voor je antwoorden, hier vogel ik het e.e.a. wel uit! (Bedankje een beetje aan de late kant, excuses, maar laatste tijd zeer druk).

    Wat betreft die ontsteker aansluitingen... volgens mij zijn dat geen luidspreker aansluitingen, ze zien er zo uit;

    http://www.holatron.com/images/spread_spectrum.jpg

    Deze komen mij robuuster over.

  4. Deze gebruiker waardeert Flashing_Diamond voor het bericht:


  5. #738
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flashing_Diamond Bekijk bericht
    Ziet er zeer professioneel uit. Nu nog een certificaat groot vuurwerk a la Gerwin en je kunt een klein schietbedrijfje starten... of moeten deze schietkisten ook een bepaalde keuring door alvorens deze officieël gebruikt mogen worden?

    Waar heb je die mooie kapjes vandaan voor o.a. dat USB poort en die DMX (?) poorten? Ook ben ik geïnterreseerd naar die waterdichte voedingskabel koppeling op de acuu.



    Hartelijk dank voor je antwoorden, hier vogel ik het e.e.a. wel uit! (Bedankje een beetje aan de late kant, excuses, maar laatste tijd zeer druk).

    Wat betreft die ontsteker aansluitingen... volgens mij zijn dat geen luidspreker aansluitingen, ze zien er zo uit;

    http://www.holatron.com/images/spread_spectrum.jpg

    Deze komen mij robuuster over.
    Geen probleem. Ik ben ook wel eens zo druk dat websites zoals deze er bij tussen schieten;-)

    Het lijken mij wel audio klemmen, maar dan uitgevoerd met een veert ipv schroefdraad. Je hebt ze namelijk zowiezo met schroefdraad. Dan draad je het 'kapje' omhoog, sluit de kabel aan en draaid het kapje 'omlaag'.

    Succes iig!

  6. Deze gebruiker waardeert RB89 voor het bericht:


  7. #739
    VWC-Lid maxxpower's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 augustus 2008
    Locatie
    Gelderland in een hutje op de heide.
    Berichten
    578
    Thanks
    1.343
    539 waarderingen in 218 posts
    Hey flasing diamond.

    even een kort antwoord deze dichtklap behuizing komt van de conrad af volgende artikel omschrijving: Dichtklap-D-behuizing gemonteerd SCDX.

    De waterdichte koppeling heb ik van men werk af omdat we deze op veel machines gebruiken maar deze zijn van het merk Harting afkomstig dit zijn industriele connectoren dus reken maar op een niet al te lage prijs de conrad verkoopt dit merk ook dus zou je evenmoeten kijken.

    Mvg Martijn.
    Enjoy dont destroy i love fireworks

  8. Deze gebruiker waardeert maxxpower voor het bericht:


  9. #740
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    Ben tijdje terug even met mijn project bezig geweest. Ik heb toen de fout gevonden waarom alle LED's in testmodus gingen branden i.p.v. enkel die die bij het kanaal hoorde.

    Deze kan ik simpel verhelpen door het plaatsen van diodes. Er gaat namelijk een lekstroom stroompje lopen. Dat is dus goed nieuws.

    Enigste fout die nu nog in mijn systeem zit, is dat ik niet alle ontstekers kan laten ontbranden. hiervoor zal ik eerst nog wat meer metingen moeten verrichten.

  10. #741
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    September 2013! We zijn een jaar verder. Daar waar ik vorig jaar in de maanden September, Oktober, November en December een schietsysteem heb gebouwd. Bleek deze met de jaarwisseling niet geheel correct te werken. In de tussen tijd (zie post hierboven) ontdekt waar de fout zit. We zijn nu precies een jaar verder en ik ga beginnen met het verbeteren van dit systeem. Vanaf oktober ga ik met mijn stage rond de wereld reizen en ben ik niet veel meer thuis, dus enige haast is wel noodzakelijk.

    Tijdens het typen van dit stukje beginnen de kriebels al weer te ontstaan en komt december weer in't zicht . Ook dit jaar wil ik weel net als vorig jaar een leuke show gaan schieten. Ik wil vorig jaar niet gaan overtreffen qua hoeveelheid vuurwerk enz., maar ik wil dit jaar het niveau opschroeven. Dit jaar wil ik dat min. 90% af gaat en dat ik alles getimed kan schieten.

    Dat begint dus met een goed werkend systeem. Tijd dus om aan de slag te gaan. Ik houd jullie net als vorig jaar weer op de hoogte!

    RB

  11. #742
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 november 2009
    Berichten
    17
    Thanks
    2
    6 waarderingen in 4 posts
    Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik precies verkeerd doe? Om te kijken of mijn relay werkt heb ik een fan aangesloten volgens deze schema (KLIK), echter gaat de fan maar niet draaien. Als ik de fan direct aansluit op de accu dan gaat deze wel gewoon draaien...

    Iemand een idee wat het kan zijn? Is mijn relay misschien kapot?

    Hierbij twee foto's van de test opstelling: Foto1 & Foto2.

  12. #743
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    Zegt de relay wel klik ?
    Gerwin

  13. #744
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 november 2009
    Berichten
    17
    Thanks
    2
    6 waarderingen in 4 posts
    Nope, ik hoor niets klikken of iets dergelijks.

    EDIT: Apparaat is gefrituurd..te hoge spanning erop. Nieuwe besteld en proberen met een lagere spanningsbron.
    Laatst gewijzigd door PYR080Y; 22 oktober 2013 om 19:13

  14. #745
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    UPDATE

    Ik heb inmiddels verschillende dingen aangepast maar niets mag baten, ontsteker wil niet afgaan.

    Vanavond bouw ik met reserveonderdelen de schakeling (weerstand+mosfet) na op een breadboard en kijk of dit wel werkt. Misschien heb ik wel een type mosfet gebruikt dat helemaal niet geschikt is met wat ik wil.

    Mocht dit wel werken, dan is dat deel van de schakeling in ieder geval goed en kan ik kijken naar de aansturing. Misschien dat ik onbewust het mosfet toch niet helemaal lekker aanstuur...


    UPDATE: 19:00

    De aansluiting van de mosfet heeft er niets mee te maken.

    Ik heb een simpel circuit opgebouw, met enkel het mosfet en een weerstand naar de Bias/Gate met Groene LED. Stuur de mosfet aan en het LED gaat branden.

    Voeg vervolgen een 12V toe aan de Emitter/Drain met een weerstand en een rode LED. Wederom prima,.. beide LED's gaan aan, maar toen?!


    Ik vervang de Rode LED voor de ontsteken en... niets! Ik voeg de rode LED in serie toe aan de ontsteker en... de LED gaat aan, maar ontsteker doet niets.

    Er loop dus stroom voor de LED door de ontsteker, maar deze gaat niet af.

    Ik vervang vervolgens de rode LED+weerstand voor ontsteker en tadaa! Ignition... Conclusie mijn systeem is met te zware weerstanden uitgevoerd.

    Nu dus als de donder solderen haha!
    Laatst gewijzigd door RB89; 6 november 2013 om 19:17

  15. #746
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    UPDATE:

    Vandaag/vanochtend druk geweest met solderen. Een fieldbox compleet gesoldeerd. Vervolgens getest en... niks. Balen! Daarop weer aanpassingen gedaan zodat ik her en der iets beter kan meten.

    Conclusie: De transistor werkt niet naar behoren. Bij het aansluiten van een ontsteker, komt er 0.3V 0.02A over te staan. Niet helemaal wat ik wilde. Verschillende voedingsbronnen gebruikt en het voltage bij hangen op 0,3V. Of ik gebruik een verkeerde transistor (ben er bang voor) of ik stuur hem verkeerd aan.

  16. #747
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 augustus 2011
    Berichten
    22
    Thanks
    16
    33 waarderingen in 11 posts
    Gebruik je NPN of PNP transistors? Wellicht dat daar je probleem zit?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB89 Bekijk bericht
    UPDATE:

    Vandaag/vanochtend druk geweest met solderen. Een fieldbox compleet gesoldeerd. Vervolgens getest en... niks. Balen! Daarop weer aanpassingen gedaan zodat ik her en der iets beter kan meten.

    Conclusie: De transistor werkt niet naar behoren. Bij het aansluiten van een ontsteker, komt er 0.3V 0.02A over te staan. Niet helemaal wat ik wilde. Verschillende voedingsbronnen gebruikt en het voltage bij hangen op 0,3V. Of ik gebruik een verkeerde transistor (ben er bang voor) of ik stuur hem verkeerd aan.

  17. #748
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    Gebruik je wel een pulldown resistor ? 1 of 10K over de gate naar ground toe ? Het kan anders zijn dat je transitor/fet staat te zweven.

    Tevens een klein ohmige weerstand tussen de pen en arduino ? 10 ohm (hoeft niet overigens)
    Gerwin

  18. #749
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 oktober 2012
    Locatie
    Twente
    Berichten
    356
    Thanks
    10
    476 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerwin Bekijk bericht
    Gebruik je wel een pulldown resistor ? 1 of 10K over de gate naar ground toe ? Het kan anders zijn dat je transitor/fet staat te zweven.

    Tevens een klein ohmige weerstand tussen de pen en arduino ? 10 ohm (hoeft niet overigens)
    Vanmiddag even met de motort wezen knappen om op gedachten te komen. Bij thuis komst was ik inderdaad tot dezelfde soort conclusie gekomen, omdat ik namelijk ook nog een LED in serie heb gezet op het moment zal de transistor nu nooit meer zijn volle 5V krijgen.

    Ik ga dadelijk weer even wat solderen en hou jullie op de hoogte

  19. #750
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    Hoi allemaal,

    Ik kan een schietkist kopen, het gaat om de Kingdom 12 cue 2203.
    Alleen werkt de remote niet meer. Nu zegt de verkoper dat dit een kwestie is van de schietkist resetten en dan de remote opnieuw linken. Weet iemand of dit verhaal klopt?
    Hij zegt dat hij zelf niet echt handig hierin is en dat hij het daarom niet zelf heeft gedaan.
    Graag hoor ik de mening van mensen die er verstand van hebben en ook of deze schietkist een beetje goed is voor een klein showtje waarbij een deel elektrisch wordt geschoten en een deel handmatig.
    greetzzz
    Eer was was was, was was is!

Pagina 50 van 62 EersteEerste ... 40484950515260 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •