Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 45
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Oud en Nieuw: Nederland

    Officieel hoort het niet in dit topic thuis, maar het lijkt me leuk om een topic te wijden aan de Oud en Nieuw viering in ons eigen land: Nederland.

    Oud en Nieuw: 31 december en 1 januari
    Oudejaarsavond wordt gevierd met vrienden en familie. Er worden spelletjes gedaan rond de eettafel, of men kijkt televisie waar uitgebreid teruggeblikt wordt op belangrijke gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Een typische Nederlandse traditie is de conferencier die het laatste anderhalve uur van de avond via de televisie het oudejaar uitgeleide doet. De avond gaat gepaard met het eten en drinken van allerlei lekkers, maar de oliebollen blijven bij de Nederlanders favoriet.

    Tijdens de jaarwisseling zelf beginnen de kerkklokken te luiden, wordt er met champagne getoast op het nieuwe jaar en gaat de Nederlander de straat op om vuurwerk af te steken en de beste wensen uit te wisselen met de buren. Nieuwjaarsdag verloopt wat rustiger. Vaak worden ouders bezocht om gelukwensen uit te wisselen. Voor de kust van Scheveningen verzamelen zich ieder jaar om 12.00 uur een paar duizend dappere mensen om de traditionele nieuwjaarsduik in de ijskoude Noordzee te nemen.

    Vraag aan de leden:
    Het lijkt mij leuk als jullie allemaal iets schrijven over jullie belevenis van de oud en nieuw viering.
    Zijn er in de omgeving waar jullie wonen of waar jullie geboren zijn bepaalde tradities op oudejaarsavond/nieuwsjarsdag?

    Alle verhalen zijn welkom

  2. #2
    VWC-Lid Starburst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Locatie
    Tapijtstad
    Berichten
    2.300
    Thanks
    855
    1.995 waarderingen in 691 posts
    oud en nieuw in genemuiden:

    Bij ons begint de oudjaarsdag met jawel... uitslapen Na een uur half tien eens een keer uit de veren te komen wordt er eerst stevig geontbeten. Daarna is het de emmer carbid pakken, melkbus op de schouder en op de fiets hup, naar het havenplein. Daar zijn z'n 10 a 20 mensen met melkbus lekker aan het schieten. Met denksel of met bal. Natuurlijk je broertje mee nemen die de bal weer ophaald xD vindt die geweldig :P S'middags gaan we naar me oma en daar gaan we 2x eten. Smiddags en s'avonds. dan om 20:00 is ff lekker naar buiten wat afsteken en daarna weer eens naar binnen. Dan begint het om 0:00 De champagne wordt geschonken de 500 grammers gaan de lucht in en er wordt weer lekker wat afgekleft en gekust tijdens het "beste wensen" wensen. Daarna gaan we nog ff naar het open straat vuur van 3 bij 3 meter Lekker warm met biertje in de hand. Daarna lekker slapen en is het nieuwjaarsdag. Dan gaan langs vrienden etc om daar ook geluk te wensen en zo gaat het bij ons ;)

  3. #3
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.284 waarderingen in 2.561 posts
    Oud en nieuw in de provincie groningen:

    Dat begint met om 6 uur wakker worden door de carbid knallen hier wat ik helemaal niet erg vind Om 10 uur stipt begin ik altijd met een mat. Daarna word de hele dag geknalt met vrienden tot een uur of 18:00 dan gaan de eerste fonteinen aan en de kleinere cake's gaan de lucht in. Meestal komt rond 20:00 familie. Die gaan meestal meteen naar binnen om wat te drinken en oliebollen en appelbeignets te eten. Ik blijf de hele avond door stoken met meter pakketjes kleinere cake's. Meestal ga ik dan rond 23:00 naar binnen om mijn potten collectie van boven te halen en die in de garage te zetten zodat ik er makkelijk bij kan. Dan zitten we tot 00:00 gezellig bij elkaar met hapjes en de televisie aan. Om 00:00 wensen we elkaar een gelukkig nieuw jaar en gaat de gehele familie maar naar buiten om te genieten van het vuurwerk. Meestal is dat rond 2:00 wel afgelopen en gaan we naar binnen wat drinken met mensen uit de buurt. Die gaan meestal rond 3:30 weer weg en dan gaan wij op bed moe maar toch tevreden.

    Ik ben niet zo goed in verhalen schrijven dus ik hoop dat jullie het wat vinden
    Laatst gewijzigd door Nitraat12; 21 oktober 2008 om 20:02
    www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Foekepotten
    Met al dit lawaai zijn we aangeland bij de jaarwisseling, die altijd gepaard gaat met veel herrie. Nu hebben we daar vuurwerk voor, maar in Friesland en delen van de Achterhoek wordt ook nog geschoten met carbid. Heel Nederland zit aan de oliebollen en appelflappen, maar in sommige streken, onder meer in Limburg, worden ook de traditionele wafels gebakken en gegeten. Oud en Nieuw wordt van oudsher gevierd met samenzang, maaltijden, heilwensen, optochten en vuren. Daar is nog niet zo gek veel in veranderd. In het Zuidhollandse Heinenoord gaat de bevolking om precies twaalf uur naar de sluis, vanwaar men door het dorp trekt, terwijl gezang 292 van Rhijnvis Feith wordt gezongen; Uren, dagen, maanden, jaren, vliegen als een schaduw heen... In het Overijsselse Ootmarsum staat de ommegang onder leiding van een nachtwacht, die gewapend met een grote ratel alle Ootmarsummers völ heil en zèègn wenst. In enkele Zeeuwse plaatsen, zoals 's Heerenbroek, lopen kinderen nog met de koenkelpot. Ze trekken langs de huizen waar ze een liedje zingen voor geld. Ook in het Overijsselse Goor trekken verklede kinderen op oudejaarsavond van deur tot deur om geld in te zamelen. Zij hebben een foekepot, een pot die bespannen is met een varkensblaas met in het midden een rietje. De traditie om tijdens de feestdagen geld aan de burgerij te vragen is ook nog te herkennen in het nieuwjaarszingen van kinderen in de Brabantse plaatsen Budel en Gastel en in de oudejaarsrondgang in het Limburgse Thorn. De krantenjongen die zijn kaartje op oudejaarsdag afgeeft, maakt, zonder dat hij het weet, deel uit van dezelfde traditie. Ook de vuren hebben de eeuwen overleefd. Kerstboomverbrandingen zijn in het hele land, vooral bij jongeren, populair.

    Niijierstogjen
    In het noorden van ons land is het nieuwjaarsslepen (nijjierstogjen), nog steeds een geliefde bezigheid. In de nacht van 31 december op 1 januari wordt alles wat onbeheerd staat - hekjes, gereedschap, brievenbussen - meegenomen en ergens verderop weer neergezet. De rechtmatige eigenaars hebben op nieuwjaarsdag in ieder geval wat te doen. In talloze Friese plaatsen halen oudejaarsverenigingen stunts uit. Het is de kunst om de landelijke pers te halen. De oudejaarsvereniging Frijsteat De Folgeren is al jaren succesvol met spectaculaire acties zoals met de Neeltje Jacoba, de Starfighter en de zweeftrein. Daarbij hangen de bewoners uit De Folgeren aan bomen en huizen borden en spandoeken op, met teksten die niet alleen het gedrag van dorpsgenoten becommentariëren, maar ook de plaatselijke en zelfs landelijke politiek bekritiseren.

    Alle verschillende Oud en Nieuw gebruiken hebben gemeen dat we op een zo feestelijk mogelijke manier het nieuwe jaar in willen gaan. Of we nu warme bisschopwijn of champagne drinken en roomboteramandelstaven, oliebollen of regionale versnaperingen als nieuwjaarskoeken, nieuwjaartjes, broedertjes of knieperties eten, om twaalf uur wenst heel Nederland elkaar luidruchtig een goed nieuwjaar.

    bron:
    http://www.pluskrant.nl/index.php?itemid=433

  5. #5
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.284 waarderingen in 2.561 posts
    Het ''slepen'' gebeurt hier ook. Ze nemen vanalles mee en zetten het ergens anders neer. Zo hadden wij voor oud en nieuw een tekoop bord in de tuin staan dat bord kwam van een paar straten verder op. Het slepen gebeurd meestal naar het uitgaan.
    www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 september 2007
    Berichten
    1.673
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 4 posts
    Dit jaar vervoer ik mijn vuurwerk met een kruiwagen in hey welbekende brabant, haha dat wordt knallen geblazen met genoeg lekkers te eten hoop ik hehe.

    1 ding is zeker, we beginnen als we wakker zijn al gauw met stoken, en zullen lang doorgaan.

    Verder zien we wel hoe het lopen, wordt een tegekke nieuwjaar dit jaar!
    Of niet Roeland?

    P.s. Schieten ze ook in Brabant carbid, wil dat wellis meemaken

  7. #7
    VWC-Lid Pyro-rola's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 juni 2007
    Berichten
    450
    Thanks
    0
    11 waarderingen in 5 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Monsterking Bekijk bericht
    Dit jaar vervoer ik mijn vuurwerk met een kruiwagen in hey welbekende brabant, haha dat wordt knallen geblazen met genoeg lekkers te eten hoop ik hehe.

    1 ding is zeker, we beginnen als we wakker zijn al gauw met stoken, en zullen lang doorgaan.

    Verder zien we wel hoe het lopen, wordt een tegekke nieuwjaar dit jaar!
    Of niet Roeland?

    P.s. Schieten ze ook in Brabant carbid, wil dat wellis meemaken
    Haha afgelopen jaar schoten ze hier carbid ja.. Verder word er dit jaar een top oud en nieuw Voor jou misschien wat rustiger omdat je aan de Rotterdamse begrippen bent gewend hehe

    Oliebollen zullen er dit jaar ook wel zat zijn hoop ik, dat is gewoon een vaste traditie.

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 oktober 2006
    Locatie
    Republiek der Nederlanden.
    Berichten
    1.818
    Thanks
    97
    515 waarderingen in 217 posts
    Dit jaar ga ik voor het eerst niet meer 's middags stoken, maar wat altijd standaard is, is bij ons oudejaarsavond. Rond een uur of 18:00 zetten wij altijd de kachel aan en komen diverse oudejaarsavond programma's op tv. Dan bakt mijn vader voor de laatste keer oliebollen en gaan we maar rustig aftellen. Rond een uur of 22:00 komt vaak die staatsloterij op tv en ja dan, als dat op tv komt, dan komt het kippenvel gevoel weer naar boven. Af en toe gaat er nog wat vuurwerk de lucht in.
    Dan komt Rene froger op tv met This is the moment en dan weten we het als vuurwerkfreaks wel hoe laat het is

  9. #9
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Hier vind ik het altijd gewelig met oud en nieuw. Wij wonen in een wijk met veel kleine kinderen, dus het sterft hier van de jonge gasten die de hele dag door met rotjes en dergelijke. Prachtig om te zien.
    Wij wonen tegen over een weiland, daar stonden vorig jaar twee groepen met zo'n 10 carbid bussen op een rij, wat een heerlijke dreunen komen hier vanaf zeg en ze werden in salvo's geschoten.
    Verder wonen hier niet echt freaks jammer genoeg, vorig jaar was ik de enige die echt vuurwerk afstak, verder vooral veel vaders met een famillie pakket en een paar losse potten.
    Ook hier geld dat er de gehele dag door over heerlijke hapjes zijn.
    Olliebollen en appelflappen in overvloed.

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 oktober 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    1.632
    Thanks
    1.475
    2.047 waarderingen in 624 posts
    De laatste dag(en) van het jaar blijft voor mij standaard van 10 tot 2 stoken. ben nu 22 en het word eigenlijk alleen maar gekker. elk jaar staat er meer vuurwerk in de kamer. dit jaar loopt het op naar zo een 1000 a 1200 euro, kun je leuk spul voor kope

    zoals ieder jaar zet ik mijn wekker om 9 uur, even alles voor bereiden. dan is het aftellen tot 10 uur (houd me nu altijd aan de tijden, ben geen 14 meer:P) ik open altijd met een mat, een knalblok of een paar nitraten/vlinders in een kringetje. daarna is het ouderwets sloffen rotjes, grondbloemen, pijltjes en doosjes thunderkings+ natuurlijk het non-NL spul er door jassen. en af en toe natuurlijk even naar binnen om wat oliebollen te eten!

    Ieder jaar vier ik oud & nieuw op een andere lokatie, dit is er in geslopen doordat ik het leuk vind qua afwisseling. zo heb ik ieder jaar een andere straat met ander vuurwerk en een ander publiek.

    eens in de zoveel jaar ga ik langs bij mijn neef, hij heeft nu de grootste carbid bus van nederland (tenminste, heb nooit groter gezien.)

    kijk maar op de foto met een bus van 1200 liter:


    en hier is ie in de maak:


    erg leuk natuurlijk om mee te maken

    verder knal ik van af dat het donker is siervuurwerk, eens in het half uur even naar buiten om een mooie pot of pijl af te steken na het vuurwerk word het standaard zuipen (natuurlijk ook om te vergeten dat het voorbij is)

    dit stelt mijn oud & nieuw ongeveer voor.

    groeten Genius,

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Fantastisch om jullie verhalen te lezen.
    Ik geniet hier enorm van.
    In de jaren zeventig en tachtig was het ook traditie om op oudejaarsavond de kerstbomen op een stapel te gooien en in de brand te steken. Iets wat je tegenwoordig niet veel meer ziet. Op 27 december, de dag na Kerstmis gingen we met de vrienden uit de straat om kerstbomen op te halen maar ook om de kerstbomen te stelen uit de achtertuinen.
    De kerstbomen stalden we bij een vriend in een grote schuur.
    Op Oudejaarsavond sleepten we die bomen naar een plein bij ons in de straat en toen ging de fik er in. Af en toe een pallet er boven op.
    Die stapel bleef lange tijd branden.
    En de hele buurt stond er om heen.
    Dat waren gezellige tijden.
    Laatst gewijzigd door moontan; 22 augustus 2009 om 01:56

  12. #12
    VWC-Lid PyroWaR's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 oktober 2005
    Berichten
    139
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Het is eigenlijk apart dat je tegenwoordig de vreugdevuren van o.a. kerstbomen en dergelijke niet meer veel ziet. Waar zou dit aan liggen? Aangezien veel oudere mensen die tijden toch wel mee hebben gemaakt.. Bij mij is het rond 1 uur alweer bijna helemaal stil. Je hoort nog wel in de verte freaks knallen. Maar de gezinnen in de wijk zie je bijna nergens meer en veel huizen zijn ook donker. Erg jammer.

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 juli 2005
    Locatie
    Apeldoorn (Gld)
    Berichten
    701
    Thanks
    351
    99 waarderingen in 46 posts
    Tegenwoordig is het verboden in de meeste steden om openbaar vuur te hebben. Hier kwam standaard de brandweer de straat in (hmm hoe komt dat nou?). Als er maar iets fikte kwamen ze al de boel blussen. Ik vind het toch een stukje sfeer die verwaterd.

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 oktober 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    1.632
    Thanks
    1.475
    2.047 waarderingen in 624 posts
    denk dat t vooral veel met individualisering te maken heeft.
    je ziet steeds minder dat mensen samen komen met O&N om feest te vieren.
    heb in de laatste 8 jaar maar 1 keer een vreugdevuur meegemaakt.
    wel zie je in de kleinere plaatsen vaker "saamhorigheid".

    mensen vieren blijkbaar liever hun eigen feestje tegenwoordig..

  15. #15
    VWC-Lid Starburst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Locatie
    Tapijtstad
    Berichten
    2.300
    Thanks
    855
    1.995 waarderingen in 691 posts
    wij gaan met oud en nieuw s'avonds naar rijssen bij m'n oma, daar stoken we altijd en daar hebben ze wel vuur gemaakt met allemaal oude meubels enzo altijd gezellig daar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Fantastisch om jullie verhalen te lezen.
    Ik geniet hier enorm van.
    In de jaren zeventig en tachtig was het ook traditie om op oudejaarsavond de kerstbomen op een stapel te gooien en in de brand te steken. Iets wat je tegenwoordig niet veel meer ziet. Op 27 december, de dag na Kerstmis gingen we met de vrienden uit de straat om kerstbomen op te halen maar ook om de kerstbomen te stelen uit de achtertuinen.
    De kerstbomen stalden we bij een vriend in een grote schuur.
    Op Oudejarsavond sleepten we die bomen naar een plein bij ons in de straat en toen ging de fik er in. Af en toe een pallet er boven op.
    Die stapel beelf lange tijd branden.
    En de hele buurt stond er om heen.
    Dat waren gezellige tijden.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •