Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
  1. #1
    VWC-Lid Jeko's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Berichten
    764
    Thanks
    131
    198 waarderingen in 61 posts

    Hulp- en veiligheidsmiddelen

    Er zijn verschillende hulp- en veiligheidsmiddelen te verkrijgen. Hier een overzichtje van wat bij mij bekend is.

    • De vuurwerkhouder
    • Veiligheidsbril
    • Vuurwerkgrip
    • Aansteek lonten/stokjes/torches



    De vuurwerkhouder

    Artikel op Jekovuurwerk / Officiele vuurwerkhouder website


    Vuurwerk veiligheidsbril

    Officiele website vuurwerkbril


    Vuurwerkgrip

    Website van de leverancier (Schuurmans)

    Aansteek hulpmiddelen
    Aansteeklonten kun je vrijwel bij elk vuurwerk verkooppunt krijgen. Vaak zitten er aansteek stokjes bij de wat grotere sierpakketten. Deze stokjes werken net als wierrook alleen dan uiteraard zonder geurstoffen. Het is een gloeiend stokje. Verder zijn er ook nog pyrotorches verkrijgbaar alleen wordt dit meer gebruikt bij professioneel vuurwerk wat handmatig ontstoken moet worden.

    Weet je nog meer hulpmiddelen plaats ze hier!

  2. #2
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Prima topic, JeKo!

    De vuurwerkhouder hebben we (VuurwerkVeilig.com) uitgebreid getest. Later in het seizoen komen we hier uitgebreid op terug. maar voor nu kan ik al wel melden dat deze prima voldoet voor kleine (meterpakket-achtige) potjes en fonteintjes. Helaas is een cake al snel te groot. Maar de klassiekers die we er in konden passen, deden uitstekend dienst en vielen niet om.

    Veilig bezig zijn is eigenlijk gewoon je vestand gebruiken. Een cake klem je het beste tussen twee andere (niet te lichte) objecten in. Bijvoorbeeld een baksteen en een trotoirband. Staat als een huis.

    Ik maak even van de mogelijkheid gebruik om het onderdeel "Tips voor het veilig afsteken van vuurwerk" onder de aandacht te brengen. Hoop dat je me dat niet kwalijk neemt, Jeko? Ontbreken er nog tips naar je mening? Mail of PM ze naar me en ik plaats ze snel bij.

    Groet,
    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  3. #3
    VWC-Lid Jeko's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Berichten
    764
    Thanks
    131
    198 waarderingen in 61 posts
    Ik heb hier niks aan toe te voegen tot nu toe. Ik zal het later nog eens aandachtiger doorlezen! Maar voor nu, ik denk dat de belangrijkste en eigenlijk ook meest voorkomende fouten duidelijk besproken / uitgelegd zijn. Sowieso vind ik het initiatief Vuurwerkveilig.com erg goed! Het is een hele gebruiksvriendelijke en duidelijke website waar elke vuurwerkconsument gewoon een paar dagen voor oud en nieuw even een half uurtje op zou moeten rond surfen! Zodat alle belangrijke en oozoo simpele tips weer vers in het geheugen zitten!

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    ik ben eigenlijk op zoek naar een helm met scherm ervoor, iemand die weet waar je deze heb beste kan kopen of wat voor een verschillen er allemaal inzitten ed.

    alle info is welkom

  5. #5
    VWC-Lid Cameo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.163
    Thanks
    85
    316 waarderingen in 70 posts
    Voor de Geelshow hebben Roel en ik er één moeten aanschaffen. We hadden slechts de helm en niet het optionele scherm gekocht, omdat we immers niet zelf zouden fakkelen. Ik zal Roel even vragen waar hij deze vandaag had, want volgens een van de aanwezige pyro's waren het prima helmen. Ik meen dat ze onder de 20 euro kostte, maar ik zal het Roel even vragen.

    Cameo
    -= Will I ever grow up? Hope not! :wink: =-
    Site admin van [COLOR=DarkRed][URL=http://www.vuurwerkmuseum.nl]Het Vuurwerkmuseum[/URL] [/COLOR]

  6. #6
    VWC-Lid roelwijngaarden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 juni 2007
    Berichten
    400
    Thanks
    537
    1.213 waarderingen in 220 posts
    Okidoki, dat zijn helmen van Schuberth verkrijgbaar bij "Laman" zaken, ook bij "Brezan" heb ik ze gezien. Het basis model (EN397 Typ N HDPE) is uit te breiden met een gelaatscherm en gehoor bescherming. De kale versie die ik had gekocht voor Geel kost ongeveer 18 euro. Check Schuberth HIERR
    Uiteraard zijn er veel meer merken die prima helmen leveren, over het gelaatscherm zijn diverse meningen in omloop; gaas of lexan (transparant kunststof) e.e.a heeft voor en nadelen. Iemand meer daar over?
    Grtz, roel.
    Laatst gewijzigd door roelwijngaarden; 24 augustus 2008 om 22:22
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

  7. #7
    VWC-Lid Pyro-rola's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 juni 2007
    Berichten
    450
    Thanks
    0
    11 waarderingen in 5 posts
    Voor mensen die met oud & nieuw een show willen schieten raad ik oordopjes aan, ook handig voor als je bijvoorbeeld naar Valencia gaat.
    Bij de Aanstekerwinkel.nl is ook een gehoorbeschermings-setje te koop.


    Alpine UniFit gehoorbescherming

    • Dempt schadelijk geluid
    • Voorkomt lawaaidoofheid
    • Spraak- en oUniFit universele oordopjesmgevingsgeluiden blijven behouden
    • Steekt niet uit het oor
    • Wordt zachter door warmte van het oor
    • Geen druk in of op het oor
    • Geen afgesloten gevoel


    Voor meer informatie klik *HIER*.

    Groeten,
    Pyro-rola

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roelwijngaarden.com Bekijk bericht
    Okidoki, dat zijn helmen van Schuberth verkrijgbaar bij "Laman" zaken, ook bij "Brezan" heb ik ze gezien. Het basis model (EN397 Typ N HDPE) is uit te breiden met een gelaatscherm en gehoor bescherming. De kale versie die ik had gekocht voor Geel kost ongeveer 18 euro. Check Schuberth HIERR
    Uiteraard zijn er veel meer merken die prima helmen leveren, over het gelaatscherm zijn diverse meningen in omloop; gaas of lexan (transparant kunststof) e.e.a heeft voor en nadelen. Iemand meer daar over?
    Grtz, roel.
    over dat gelaats scherm zou ik ook wel wat meer willen weten ja, ik wou eigen gaan voor de kunstof kap want vonken ed komen gewoon door gaas heen en dan heb je er nog niet veel een lijkt mij dus als iemand dat kan ophelderen voor ons zou dat geweldig zijn.

  9. #9
    VWC-Lid 3fire3boy3's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2007
    Berichten
    421
    Thanks
    56
    72 waarderingen in 40 posts
    oordopjes voor vuurwerk kunnen inderdaad wel handig zijn.
    Vooral in valencia bijv. Mijn moeder zegt ook, ''zou je niet eens gehoorbescherming gebruiken op oudejaarsdag?''
    Maar ik heb zoiets van, hoe harder de knallen hoe mooier.
    Dus waarom zou ik dan gehoorbescherming gebruiken

    Maar als je zelf een show wilt gaan schieten, illegaal of legaal. En je staat dus naast potten en andere dingen(zoals met demoavonden gebeurd) draag dan wollen kleding en spijkerbroek, en zet een helm op. En bedek je nek. Of genoeg afstand bewaren.

    Ik vindt ook dat ze op de handleiding van een consumenten potje moeten zetten, ''zet de pot zodanig vast dat hij niet makkelijk om kan vallen (bakstenen bijv)'' En ook bijv een adres van een site, waar er uitvoerig ingegaan wordt over de veiligheid endergelijke.
    Laatst gewijzigd door 3fire3boy3; 29 augustus 2008 om 23:57
    Wees een echte freak, slopen is niet stoer.

  10. #10
    VWC-Lid doncorleone37's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2005
    Berichten
    86
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Gehoorbescherming vind ik te gek worden.
    Ik betaal een hoop geld om de hardste knallen van het dorp te hebben, dan ga ik toch geen dingen in m'n oren stoppen zodat ik niks meer hoor...
    Ik wil de knal juist horen en voelen.
    Voor profs is het een ander verhaal, die zijn aan het werk.
    Dat was ik niet...

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    73
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Hey,

    Met oud en nieuw wil je knallen inderdaad horen en voelen. Ik kan me dus voorstellen dat je zegt van ik draag ze daarom niet. Echter kunnen er ook dingen verkeerd of te vroeg af gaan, het kan zelfs van een ander af komen. Je kan dan makkelijk gehoorbeschadiging oplopen en dat is echt niet fijn. Nooit een piep in je oren gehad op 1 januarie, of een oor dat dicht lijkt te zitten? Een teken dat je gehoorbeschadiging hebt opgelopen!

    Ik begon het 2 jaar geleden erg te merken aan mijn oren en heb daarom besloten dat ik gehoorbescherming ga dragen.

    ik blijf veiligheid een belangrijk onderwerp vinden, goed dat er een topic als deze is.


    Groeten,

    Junky
    [SIZE=3]Als afgunst branden wou, konden ze de gaskraan dicht draaien.[/SIZE]

  12. Deze gebruiker waardeert vuurwerkjunk voor het bericht:


  13. #12
    Pyroworld Firespree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juni 2006
    Locatie
    Achter de dijk...
    Berichten
    1.251
    Thanks
    0
    3 waarderingen in 3 posts
    Ikzelf heb voor zowel mijn pyrotechnische werk bij DBK als voor de festivals als voor Oud en Nieuw een aantal veiligheidsattributen aangeschaft ofwel gekregen die ik eenieder kan aanraden!

    De vuurwerkbril die hierboven staat beschreven is zeker een net veiligheidsattribuutje!
    Schermt je ogen van hoek tot hoek af en is goed stevig!
    Zeker nadat ik het eerste jaar schietlont in me ogen kreeg geen overbodige luxe!
    Oordopjes heb ik aangeschaft in eerste instantie voor Fallas en dat was ook zeker niet voor niets!
    Al heb ik ze net op moment supreme niet ingehad dus dat was beetje onhandig maar zeker handig om ze te hebben! (ook als er iemand snurkt )
    Als laatste heb ik ook handschoentjes met open vingers...
    Niet zozeer voor de veiligheid maar wel erg handig met die kou en je kan toch gewoon lekker precies werken zeker erg handig met die priegeldraadjes

    Zeker niet laten liggen omdat het stom eruit ziet of je een mietje bent ofzo want veiligheid gaat voor alles en wie is er nou stoerder iemand met een oog eruit of iemand met een strakke bril op!

  14. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    De oordopjes die Pyro-Rola laat zien een paar postings terug zijn erg goede oordopjes. Ik heb ze zelf ook.

    Hij dempt dus de schadelijke tonen maar je kan iemand anders nog prima verstaan, echt top dingen als je nog langer van je gehoor wilt genieten.

    Kan ze iedereen aanraden
    Once a pyro, always a pyro

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •