Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 149
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    CE- Markering Vuurwerk

    Wat is CE-markering?
    De Europese Unie streeft naar een vrij verkeer van goederen tussen de lidstaten. Om dit te bereiken stelt de Europese Commissie (al jaren lang) richtlijnen voor producten vast welke de diverse overheden omzetten in nationale regelgeving. In de richtlijnen zijn de eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid, milieu en consumentenbescherming globaal geformuleerd en worden per productgroep beschreven. Zo zijn er richtlijnen voor speelgoed, machines, bouwproducten, medische hulpmiddelen etc. Aan de hand van de richtlijnen worden Europese normen opgesteld door deskundigen van de Europese normalisatie- instellingen en de nationale normalisatie-instellingen. Door aan deze normen te voldoen bij de vervaardiging van producten is het voor producenten gemakkelijker en goedkoper om aan te tonen dat aan de richtlijnen wordt voldaan. Als bewijs dat aan de normen wordt voldaan wordt de CE-markering aangebracht. CE is de afkorting van Conformité Européenne (voldoen aan de Europese eisen). Producten die een CE-markering hebben, mogen in 18 West-Europese landen vrij op de markt worden gebracht. (m.n. EU-landen en de EFTA-landen, met uitzondering van Zwitserland en Liechtenstein).

    De CE-markering is niet bedoeld als kwaliteitswaarborg voor de consument maar geeft aan dat het product voldoet aan de essentiële veiligheidseisen en dat het geschikt is voor het doel waarvoor het is ontworpen. De producten zijn in 3 risicoklassen ingedeeld, te weten: laag-, midden- en hoog risico, respectievelijk klasse één, twee en drie. Een fabrikant van producten met een laag risico kan zelf testen of zijn producten aan de Europese richtlijnen voldoen. Bij klasse één mag dan ook door de fabrikant zelfstandig een CE-markering worden aangebracht. Bij producten uit klasse twee en drie mogen de CE-markeringen alleen worden aangebracht nadat door een erkend keuringsinstituut, dat door de overheid is aangewezen (‘notified body’ of aangemelde instantie), is vastgesteld dat het product aan de essentiële veiligheidseisen voldoet.

    Juridische consequenties:

    Met de nieuwe regelgeving is het middel van risico analyse geïntroduceerd. De producent zal reeds in de beginfase maatregelen kunnen nemen tegen het afwenden of afschermen van gevaren, om de veiligheid voor de gebruiker te maximaliseren. Mocht een product schade veroorzaken, en niet voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen, dan zal de rechter geen moeite hebben om een eventuele schadeclaim toe te wijzen. De verplichte CE-markeringen en bijbehorende 'EG-verklaring van overeenstemming' maken de identificatie van de aansprakelijke partij bijzonder eenvoudig. Daarnaast biedt het verplichte technische dossier alle gegevens om te beoordelen of een product beantwoordt aan de technische eisen die er aan gesteld worden.

    Door omzetting van de richtlijnen in de Nederlandse wet, zijn de technische eisen en de formaliteiten direct geldende verplichtingen geworden. Wanneer men niet overeenstemt met de voorschriften uit de CE-regelgeving, is dit in strijd met de wet. In de meeste gevallen zal dit een economisch delict betreffen in de zin van de Wet op de Economische Delicten. Deze wet geeft tevens de strafmaat aan, welke kan variëren van een geldboete tot zelfs gevangenisstraf. De rechter kan tevens stopzetting van de verkoop gelasten, en zelfs bij grote risico's voor de veiligheid en gezondheid van gebruikers de producten uit de markt halen.

    Hoe CE-markering aanbrengen?
    Als een product onder de werking van een richtlijn valt, moet daarop een CE-markering worden aangebracht. De CE-markering bestaat uit de letters CE :"



    Bij het vergroten of verkleinen van de markering moeten de verhoudingen van de bovenstaande afbeelding in acht worden genomen. De letters van de CE-markering moeten nagenoeg dezelfde hoogte hebben. Deze hoogte bedraagt minimaal 5 mm.

    Op producten met een CE-merk mogen geen markeringen worden aangebracht die misleidend kunnen zijn. Er mogen wel andere markeringen worden aangebracht. Voorwaarde daarbij is dat de zichtbaarheid en de leesbaarheid van de CE-markering niet minder worden.

    Aangewezen keuringsinstantie
    Een onafhankelijke deskundige instantie, de zogenaamde door de overheid ‘aangewezen instantie’, controleert op verzoek van een producent of een bepaald type product aan de eisen voldoet. Nadat het type product dit onderzoek met succes heeft doorstaan, moet de fabrikant er het CE-merk opzetten en er vervolgens voor zorgen dat de geproduceerde producten blijven voldoen aan de eisen. Kwaliteitsbewaking speelt daarbij een belangrijke grote rol.

    Bij sommige productgroepen is het verplicht vóóraf zo’n typekeuring te laten plaatsvinden, bijvoorbeeld bij gastoestellen. Voor andere productgroepen mag de producent zelf dit onderzoek uitvoeren, bijvoorbeeld speelgoed.

    DE CE KEURING VOOR VUURWERK GAAT IN PER 4 JANUARI 2010

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen

    Achtergrond, korte inhoud en doelstelling voorstel
    Met deze richtlijn stelt de Commissie voor om een vrije Europese markt voor het in de handel brengen van vuurwerk te realiseren, aan vuurwerk fundamentele veiligheidsvoorschriften te stellen en op grond daarvan tot een CE-keur te verplichten. Daarnaast voorziet de voorgestelde richtlijn in de mogelijkheid dat Lidstaten voor het consumentenvuurwerk nationaal beperkingen of verboden afkondigen voor het beschikbaar stellen van dat vuurwerk aan het grote publiek, dit met het oog op de openbare orde of de veiligheid.


    De doelstelling van de richtlijn is om de veiligheid van vuurwerk voor de consument te verhogen en het aantal ongelukken met vuurwerk te verminderen, naast het tot stand brengen van een interne markt. Belangrijke elementen van de richtlijn zijn marktwerking, de kwaliteit van het vuurwerk en de noodzakelijkheid van het hebben van regels aangaande personen die gerechtigd zijn het vuurwerk af te steken.

    Het document kan je verder in zijn geheel lezen via onderstaande link:
    http://europapoort.eerstekamer.nl/93...9djbxahvwj.doc
    Let op: dit was het voorstel, de richtlijn is inmiddels aangenomen

  3. #3
    VWC-Lid Mek's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 augustus 2007
    Locatie
    Paleis het Loo
    Berichten
    536
    Thanks
    40
    94 waarderingen in 50 posts
    Ik vraag mij af wat de gevolgen zijn van deze CE markering.

    in ieder geval zullen de prijzen van VW weer sterk stijgen.
    want de importeur zal deze (hoge) kosten doorberekenen aan de consument.

    Grtz
    mek

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Ik denk dat we daar helaas niet onderuit gaan komen Mek.
    De importeurs zijn grote bedragen verschuldigd aan de gevolgen van deze wetgeving.
    Deze nieuwe maatregel alsmede de erkenningsregeling voor importeurs die in het leven geroepen is (daarover later in een ander topic meer) werkt kostenverhogend. En elk bedrijf zal uit bedrijfseconimische overwegingen besluiten om deze kosten door te berekenen.
    Als deze trend zich zo door blijft zetten zou het vuurwerk in de toekomst nog wel eens onbetaalbaar kunnen worden. (mede ook gelet op de ontwikkelingen vanuit China)

  5. #5
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    Ãdd fred en dan krijgt de regering hun zin maar dan zullen ze ook veel geld (belasting) aan de verkoop gaan missen dus ergens zal er iets moeten komen wat de prijzen laag gaat houden.
    Gerwin

  6. #6
    VWC-Lid Mek's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 augustus 2007
    Locatie
    Paleis het Loo
    Berichten
    536
    Thanks
    40
    94 waarderingen in 50 posts
    Ieder nadeel heeft ze,n voordeel ( zou Johan Cruyff zeggen) , cakes uit
    duitsland /belgie etc. zijn in 2010 CE gekeurd en dus niet meer illegaal.

    Ik denk zelf dat de 500 grammers tot het verleden zullen
    behoren.

    Het illegale circuit zal hoogtij vieren!!!

    OK het is maar gissen , maar we zullen er hier in NL niet beter
    op worden

    Grtz
    mek

  7. #7
    VWC-Lid Vinnie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2007
    Berichten
    192
    Thanks
    0
    2 waarderingen in 2 posts
    Ik weet niet precies wat ik van deze regeling moet vinden eigenlijk, aangezien niet uit de doeken word gedaan wat de precieze voorwaarden van de drie verschillende CE-keurmerken...
    Als het zo word zoals mij het meest waarschijnlijke lijkt, dan zie ik het niet eens zo somber in, aangezien Nederland een eiland is in Europa qua een aantal regels, met oa het vuurwerk. Dus ik denk dat Nederland dan voor het grootste gedeelte aan de overige landen aangepast gaat worden. Dit zal mijns inziens geen slechte zaak zijn.

    wel een minpunt is de te verwachten prijsstijging, alsof het nu niet al vrij duur is, begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet beroerd om er voor te betalen, maar als je ziet wat je in Duitsland krijgt voor het geld van bijvoorbeeld de Super500 van Dynasty, dan zijn er toch nog wel grote prijsverschillen.

    mijn bescheiden mening

    Vincent

  8. #8
    VWC-Lid Jayden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 mei 2007
    Berichten
    84
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Wat zo een keuring allemaal niet met zich mee brengt, en in bijna alle branches is het zo dat waar een CE op zit enkelt maar geldt kost want verder stelt het niks voor zo een keuring.

    Wat misschien wel gaat gebeuren is dat de prijzen vanaf 2010 geen grote verschillen meer zullen hebben ten opzichte van Duitsland en Belgie. Het zal dr wel zijn, maar ik denk in mindere mate. Dus zie het posietief of negatief.

    Wat ik dan ook wel zie ga gebeuren is dat de importeurs met meerdere lijnen daarin diep zullen gaan schrappen en een assortiement te maken wat geheel voor elke consument wat is.

    Maar dit blijft nog steeds speculeren, maar dat we in 2009 al heel wat veranderingen gaan tegekomen is zeker.

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Wat ik dan ook wel zie ga gebeuren is dat de importeurs met meerdere lijnen daarin diep zullen gaan schrappen en een assortiement te maken wat geheel voor elke consument wat is.
    Maar dit blijft nog steeds speculeren, maar dat we in 2009 al heel wat veranderingen gaan tegekomen is zeker.[/QUOTE]

    Dat laatste wat jij zegt Jeffrey over het schrappen van artikelen en lijnen daar zit zeker wat in ja.
    En die geluiden hebben we bij sommige importeurs ook gehoord.

  10. #10
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.690
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Als we overal terecht kunnen in europa voor ons vuurwerk lijkt het me dat het qua prijs wel positief gaat uitpakken.
    Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Vuurwerktests in China.

    TNO kan tests van vuurwerk voor een CE-keurmerk in productieland China laten uitvoeren.

    Lees het hele verhaal op:

    http://www.tno.nl/images/shared/over...2008_04_05.pdf

  12. #12
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.690
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    Vuurwerktests in China.

    TNO kan tests van vuurwerk voor een CE-keurmerk in productieland China laten uitvoeren.

    Lees het hele verhaal op:

    http://www.tno.nl/images/shared/over...2008_04_05.pdf

    dat betekend ook lager kosten neem ik aan!
    Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

  13. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Als iemand het stuk vanuit het pdf bestand naar dit forum kan kopieren: graag.
    Ik krijg het niet voor elkaar.

  14. #14
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.158
    Thanks
    5.471
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Hier issie, na wat gefriemel:

    Vuurwerktests in China


    TNO kan tests van vuurwerk voor een CE-keurmerk in productieland China laten uitvoeren.

    Vanaf 2010 moeten alle consumentenvuurwerkartike- len in Europa een CE-keurmerk dragen. De daarvoor vereiste keuring zal het vuurwerk veiliger maken. Bovendien zal standaardisatie van de vuurwerkregelge- ving binnen Europa op langere termijn ertoe leiden dat in bijvoorbeeld België of Duitsland geen vuurwerk meer kan worden aangeschaft dat in ons land illegaal is.
    TNO Certification BV hoopt binnenkort de status van Notified Body te verwerven om deze keurmerken te verlenen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de deskundigheid van de publieke TNO-organisatie om de type- of batchtests uit te voeren. De typetests
    omvatten een aantal standaardtests per vuurwerkarti- kel (chemische samenstelling, lontvertraging, geluidsproductie en effecthoogte, hoever brandende delen van het afsteekpunt terechtkomen en de stabiliteit tijdens functioneren). Na toetsing van de
    testresultaten tegen de in ieder land opgestelde criteria wordt al dan niet een keurmerk verleend.
    De importeurs zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhouden van het CE-keurmerk; een onafhankelijke keuringsinstantie moet dan ook regelmatig steekproe- ven nemen en monsters opnieuw testen (zogeheten batchtests).
    Tests zoals deze kunnen het beste worden uitgevoerd bij de ‘bron’, dus in China waar vrijwel alle vuurwerk wordt geproduceerd. TNO heeft daarom eerder dit jaar een samenwerkingsovereenkomst gesloten met International Technical and Quality Services Limited (ITQS) in Hong-Kong, die als strategische partner namens TNO de tests in China gaat uitvoeren. Daartoe beschikt ITQS over testterreinen in de regio’s waar het meeste vuurwerk wordt geproduceerd: de provincies Hunan (Liuyang) en Guangxi (Beihai). De tests worden door ITQS uitgevoerd volgens een door de Duitse TÜV ISO-gecertificeerd kwaliteitssysteem en in nauwe samenwerking met Chinese overheidsinstanties. TNO hoopt haar expertise ook te kunnen inzetten om de veiligheid in vuurwerkbedrijven in China te verhogen en zo bij te dragen tot een vermindering van het aantal slachtoffers in deze branche. Inmiddels heeft een vijftal Nederlandse vuurwerkimporteurs aan TNO opdracht verleend om CE-keurmerken voor hun collectie te bepalen. Hiermee loopt TNO voorop in Europa.
    http://www.tno.nl/images/shared/over...2008_04_05.pdf

  15. #15
    VWC-Lid 500gram's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 oktober 2007
    Berichten
    696
    Thanks
    721
    538 waarderingen in 159 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jayden Bekijk bericht
    Wat zo een keuring allemaal niet met zich mee brengt, en in bijna alle branches is het zo dat waar een CE op zit enkelt maar geldt kost want verder stelt het niks voor zo een keuring.

    Wat misschien wel gaat gebeuren is dat de prijzen vanaf 2010 geen grote verschillen meer zullen hebben ten opzichte van Duitsland en Belgie. Het zal dr wel zijn, maar ik denk in mindere mate. Dus zie het posietief of negatief.

    Wat ik dan ook wel zie ga gebeuren is dat de importeurs met meerdere lijnen daarin diep zullen gaan schrappen en een assortiement te maken wat geheel voor elke consument wat is.

    Maar dit blijft nog steeds speculeren, maar dat we in 2009 al heel wat veranderingen gaan tegekomen is zeker.

    Helaas gaat deze vlieger niet op,elk land mag zijn eigen regels ook nog stellen.

    Wat in NL toegestaan is voor de particulier,wil nog niet zeggen dat het in België of Duitsland ook is toegestaan,deze landen kennen de 500 gram's wet niet.

    Als dit later wel zo zou blijken,dan zou het ook weer kunnen betekenen,dat de gaasverpakking er weer af zou kunnen,maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk.

    Het CE-keurmerk is voor vuurwerk naar mijn ideee een grote onzin......

Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •