Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote kerstdorp topic.

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Het grote kerstdorp topic.

    Door een ander topic in het leven geroepen, het grote kerstdorp topic. Heb jij een kerstdorp en maak je er een heel spektakel van, show het hier met ons.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Al een paar jaar wil ik een kerstdorp, alleen begon het pas weer in beeld te komen wanneer het countdown topic weer open ging. En om dan alles aan te gaan schaffen icm de vuurwerk aankopen, werd het mij qua uitgaven iets te gortig.

    Nu in het begin van het jaar bleek dat de prijzen van vuurwerk aanzienlijk omhoog gingen, heb ik toen de beslissing genomen om mijn focus te gaan verleggen van vuurwerk naar een kerstdorp. Niet dat er geen vuurwerk meer komt, maar bedragen tussen de €1500,00 en €3000,00 zijn verleden tijd.

    Dat gezegd hebbende ben ik vanaf mei op marktplaats op zoek gegaan naar spulletjes. Ik kwam er al snel achter dat er toen al een paar grote spelers actief waren met het aanbieden van Lemax kerstspullen. 1 van deze spelers woonde ook nog in mijn eigen woonplaats. Bij hem heb ik toen ook de eerste 8 huisjes gekocht. Toen ik deze huisjes bij hem ging ophalen bleek dat hij inderdaad een grote speler op deze markt is. Hij had zijn garage compleet ingericht als showroom/opslag van Lemax en Department 56 kerstspullen. De periode daarop heb ik via Marktplaats nog meer items gekocht.

    De bedoeling was om het kerstdorp in te richten met als thema Caddington Village. Maar ik wilde ook graag een skihelling hebben, maar Caddington Village heeft daar weinig poppetjes voor. Vail Village heeft daarin tegen een groot assortiment poppetjes voor een skihelling. En omdat mijn vrouw fan is van Spooky Town krijgt mijn dorp dus 3 thema’s.

    Ik kwam er ook achter dat bepaalde items best wel duur zijn van Lemax. De standaard kerstboompjes zijn niet zo duur, maar wil je een apart soort boompje, dan betaal je daar al snel meer dan €10,00 voor. Toen kwam ik op het idee om zelf boompjes te gaan maken. Ik kwam erachter dat YouTube een schatkamer is als het gaat om instructie filmpjes. Na het kijken van de nodige filmpjes inkopen gedaan bij de Action en aan de slag gegaan.

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	52C3338F-A0E8-4AAE-A0C7-F6423A233B44.jpg
Vertoningen:1
Grootte:198,1 KB
ID:	1598804
    Deze krijgen een plek in het Spooky Town gedeelte.

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	2E123776-8AE1-46D6-8446-A273F8E883A4.jpg
Vertoningen:1
Grootte:98,2 KB
ID:	1598803
    Met dit resultaat was ik niet zo tevreden en deze ga ik nog verder aanpassen.

    De volgende stap was om nadat ik de boompjes van ijzerdraad had gemaakt, deze te bekleden met klei
    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	C577259D-3C48-4A63-9AAE-0C21D6671C5B.jpg
Vertoningen:1
Grootte:172,1 KB
ID:	1598805
    Deze zijn goed gelukt en doen niet onder voor de Lemax items die je kunt kopen.

    Na de boompjes ben ik verder gegaan met het maken van grafstenen voor het Spooky Town gedeelte.
    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	592EDA85-9B6D-43A3-ACC8-D5A4A4E3EDB8.jpg
Vertoningen:1
Grootte:175,4 KB
ID:	1598806

    Daarna aan de slag gegaan met boomstammen en boomstronken
    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	F1431287-ECE2-4E88-955C-45C74B3641DF.jpg
Vertoningen:1
Grootte:45,3 KB
ID:	1598807
    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	AD137916-4142-4CCC-8AC6-A8FEDF4E30FF.jpg
Vertoningen:1
Grootte:38,4 KB
ID:	1598808
    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	6B20D09E-5883-4225-9D29-D393AF34FB1F.jpg
Vertoningen:1
Grootte:72,4 KB
ID:	1598809

    De volgende stap was een proefstukje maken van de achterwand die ik ga gebruiken
    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	3B6A18E3-D1E6-4833-AFFA-8E5F4D2ACA3E.jpg
Vertoningen:1
Grootte:193,6 KB
ID:	1598810
    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	3653304B-DC7F-4959-A935-4CF909C38390.jpg
Vertoningen:1
Grootte:199,0 KB
ID:	1598811
    Gelukkig was dit een proefstukje want is was niet tevreden met het resultaat. De rotspartij was te donker en het groen te eentonig en de struiken en gras niet goed van elkaar te onderscheiden.

    Inmiddels ben ik begonnen met het maken van de complete achterwand. Ik moet de struiken nog maken en in de achterwand verwerken. Zodra deze klaar ik zal ik dit laten zien.

    Ik ben er dus achtergekomen dat ik het maken van dit soort zaken erg leuk vind. Is het goedkoop? Nee, als je ziet wat je allemaal moet aanschaffen aan materiaal en gereedschap. Kost het veel tijd? Ja, met alleen de achterwand ben ik al meer dan 25 uur bezig. Is het Leuk? Ja, erg leuk om te doen, alleen weet ik niet of ik teveel hooi op mijn vork heb genomen. We zullen het zien. Gelukkig heb ik mijn vrouw zo gek gekregen, omdat zij het ook leuk vind, dat ik half oktober mag starten met het bouwen van het kerstdorp.

    Wordt vervolgt…………….

    Comment


      #3
      erg creatief happy4ever 1968! ik vind het er persoonlijk erg goed uitzien wat je zelf heb gemaakt!
      https://www.youtube.com/@vuurpijl

      Comment


        #4
        Wat een mooi verhaal happy, erg leuk om te lezen en goed je enthousiasme te zien. Wij zijn hier nu ook een jaar of 3 mee bezig, maar het is zeker een leuke hobby om erbij te hebben. Het kost zeker wat, maar ik vind het meer dan waard. Afgelopen jaar echt een serieus bedrag uitgegeven, dit jaar wat rustiger aangedaan tot nu toe. Wil nog wat kleine dingen erbij halen en dan is het goed voor dit jaar. Kijk wel enorm uit naar het bouwen weer.

        Je eigen gemaakte dingen zien er echt goed uit zeg, complimenten.
        Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

        Comment


          #5
          Begonnen met het plaatsen van struiken op de achtergrond.Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	20230826_095354.jpg
Vertoningen:1
Grootte:192,3 KB
ID:	1598814

          Tijdens het plaatsen van de struiken realiseerde ik mij dat deze struikjes erg fragiel zijn en dat deze het waarschijnlijk niet zullen overleven als de achterwand opgeslagen wordt tot het eind van het jaar. Ook weet ik nog niet exact hoeveel van de achterwand wegvalt bij het bouwen van het dorp. Tot nu toe wel erg tevreden met het resultaat.
          Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	961D0CE5-AB2D-49E3-81EC-A443B86FF5EA.jpg
Vertoningen:1
Grootte:145,3 KB
ID:	1598820
          Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	DDE549E3-4C2F-466C-BFA5-56F98773A2F4.jpg
Vertoningen:1
Grootte:155,2 KB
ID:	1598821
          Laatst aangepast door happy4ever1968; 26 August 2023, 10:53.

          Comment


            #6
            Na jarenlang alleen maar mee te hebben gelezen. Ga ik dit jaar ook mijn voorgang delen.
            Heb zelf sinds vorig jaar een kerstdorp gebouwd. Echt een leuke bezigheid naast het vuurwerk.
            het is niet het beste beeld maar geeft wel een idee hoe het er vorig jaar uit zag.


            Ben dit jaar van plan om het stukje bos bij de carbidschieter door te trekken naar boven. Dan word het hopelijk meer een geheel. Moet nog wat ideeën opdoen hoe ik dit ga maken. Tips zijn meer dan welkom.

            Dat ziet er mooi uit happy4ever1968.

            Comment


              #7
              Update.
              Mijn kerstdorp krijgt ook een rivier en waterval. Om de technieken onder de knie te krijgen, heb ik een diorama gemaakt.
              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Foto1.jpg
Vertoningen:1
Grootte:200,3 KB
ID:	1598880
              Basis gemaakt van piepschuim en XPS schuim. XPS schuim is duurder dan tempex maar veel beter te bewerken.

              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Foto 2.jpg
Vertoningen:1
Grootte:176,6 KB
ID:	1598881
              Oppervlak afgewerkt met toiletpapier

              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Foto 3.jpg
Vertoningen:1
Grootte:252,2 KB
ID:	1598882
              Rotsen (kattengrit ) geplaatst.

              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Foto 4.jpg
Vertoningen:1
Grootte:235,2 KB
ID:	1598883
              Ondergrond geschilderd.

              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Foto 5.jpg
Vertoningen:1
Grootte:245,0 KB
ID:	1598884
              Gras, strooisel aangebracht.

              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Foto 6.jpg
Vertoningen:1
Grootte:185,7 KB
ID:	1598885
              Rivier geschilderd. Oude waterval verwijderd omdat deze toch niet goed was.

              Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Foto 7.jpg
Vertoningen:1
Grootte:230,2 KB
ID:	1598886
              Water, nieuwe waterval en eigengemaakt struiken en bomen geplaatst.

              Comment


                #8
                Dat ziet er ook serieus goed uit weer zeg, echt gaaf gemaakt. Erg benieuwd wat je allemaal nog meer gaat maken, maar de eerste dingen beloven veel goeds.
                Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                Comment


                  #9
                  Ik heb ook besloten om alle bomen, struiken zelf te maken. Hieronder de eerste dennenbomen.

                  Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	Dennenbomen .jpg
Vertoningen:1
Grootte:392,5 KB
ID:	1598976

                  Comment


                    #10
                    WoW wat een prachtige creaties happy! Dat zijn een stel mooie technieken die je onder de knie hebt. Chapeau hoor! Ziet er waanzinnig realistisch uit.
                    Hoe heb je die boompjes gemaakt?

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Dennie Bekijk bericht
                      WoW wat een prachtige creaties happy! Dat zijn een stel mooie technieken die je onder de knie hebt. Chapeau hoor! Ziet er waanzinnig realistisch uit.
                      Hoe heb je die boompjes gemaakt?
                      Dank voor je compliment. Hoe ik ze maak is een beetje lastig uit te leggen. Er komen behoorlijk veel handelingen bij kijken . Bij de volgende zal ik stap voor stap foto’s maken.

                      Comment


                        #12
                        Dat ziet er serieus goed uit zeg, gaaf om te zien. Ik neem me ieder jaar weer voor om er mee te beginnen, maar vind het dan toch te veel geld telkens. Maar kan enorm genieten van de verhalen en foto’s hier.

                        Comment


                          #13
                          Ja doe dat. Leuk om te zien. Kan k ook veel van leren.
                          Dit jaar ook maar weer een kerstdorp bouwen. Afgelopen jaar niet van gekomen ivm bouwen van een overkapping.

                          Filmpje is kerstdorp van 2 jaar geleden:
                          ‘K kan nog veel van je leren’ haha

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door knallertjeee Bekijk bericht
                            Dat ziet er serieus goed uit zeg, gaaf om te zien. Ik neem me ieder jaar weer voor om er mee te beginnen, maar vind het dan toch te veel geld telkens. Maar kan enorm genieten van de verhalen en foto’s hier.
                            Klopt, dit had ik de afgelopen jaren ook. Ik wilde ook steeds beginnen, maar als je in september/oktober begint, en je hebt ook nog het vuurwerk daarbij, dan loopt het, in mijn geval, teveel in de kosten. Toen in het begin van het jaar de eerste freakshops open gingen, en ik de prijzen zag. Heb ik toen de beslissing genomen om iets minder vuurwerk te kopen en hiervoor in de plaats te investeren in mijn kerstdorp. Ik ben vanaf mei/juni bezig en zit al boven de €1000,00 . Voordeel hiervan is wel dat veel uitgaven eenmalig zijn Daarnaast ben ik er achter gekomen dat ik het erg leuk vind, en zo is een nieuwe hobby geboren

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Dennie Bekijk bericht
                              Ja doe dat. Leuk om te zien. Kan k ook veel van leren.
                              Dit jaar ook maar weer een kerstdorp bouwen. Afgelopen jaar niet van gekomen ivm bouwen van een overkapping.

                              Filmpje is kerstdorp van 2 jaar geleden:
                              ‘K kan nog veel van je leren’ haha

                              Dat ziet er ook goed uit. Knap gedaan

                              Comment

                              Working...
                              X