Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.236
    Thanks
    12.603
    13.071 waarderingen in 3.426 posts

    [Sfeerverslag] Unieke kijk achter de schermen bij Caffero tijdens Haringrock Katwijk

    Wat ging eraan vooraf
    Nu na de lockdowns alle festiviteiten, evenementen en vuurwerkshows weer op gang komen, leek het mij hoogtijd om de stoute schoenen aan te trekken en Caffero te contacten of het mogelijk was om eens mee te lopen bij het opbouwen van een vuurwerkshow.

    Caffero heeft een groot deel van de Nederlandse shows in handen en of het nu gaat om een Gender Reveal Party, bruiloft, bedrijfsfeest, groot muziek evenement of zelfs een voetbalwedstrijd, Caffero heeft alles in huis om elk evenement in binnen- en buitenland door middel van vuurwerk en special effects naar een ongekend hoogtepunt te brengen.

    Vanuit Caffero werd op mijn bericht enthousiast gereageerd en ik had ook al direct een show op het oog, namelijk de show op 9 juli tijdens Haringrock in Katwijk aan Zee.

    Zoals jullie wellicht hebben meegekregen heb ik eerder dit jaar ook al mogen helpen bij een ander schietbedrijf op het strand in Katwijk tijdens de show op Koningsdag. Dit is zo goed bevallen dat het mij geweldig leek om nu weer in Katwijk aan Zee aan de slag te kunnen.

    Ik was nog niet eerder bij de afsluitende vuurwerkshow van Haringrock aanwezig geweest, maar was wel bekend met de beelden van eerdere edities. Ik had mij dan ook al voorgenomen om hier sowieso een kijkje te nemen, want een leuke show meepakken in het weekend vind ik een mooie uitbreiding van de hobby. Maar toen eenmaal de bevestiging van Caffero binnenkwam dat ik ook echt daadwerkelijk mee kon helpen, kon ik mijn geluk niet op.

    Ik vind naast het helpen in een bunker (inrichten, bestellingen klaarzetten etc.), het helpen bij de opbouw van een vuurwerkshow echt het mooiste dat er bestaat. Zeker tijdens het opbouwen van een show geniet ik met volle teugen van de top kwaliteit producten die ik in handen mag hebben en daarnaast vind ik alles eromheen onwijs interessant.


    Gezonde spanning
    Ik had zaterdagochtend al vroeg de wekker gezet om mijn spullen klaar te zetten en ruim op tijd klaar te zijn om richting Katwijk aan Zee te rijden. Op Koningsdag reed ik onverwacht tegen een afsluiting aan op de boulevard, waardoor het parkeren wat moeizamer verliep. Toen alles thuis klaarstond en ik even tijd had voor een bakkie koffie, begon ik de gezonde spanning toch wel te voelen. Het is zeker niet de eerste show waarbij ik mocht helpen en ik heb al eerder gewerkt met diverse schietsystemen, consu en professioneel vuurwerk, maar toch blijft het altijd een klein beetje spannend als je weer bij een ander schietbedrijf mag meelopen. De ervaring leert dat toch elk schietbedrijf net iets anders werkt.


    Prachtig weer
    Ik was vroegtijdig in Katwijk aan Zee en ook nu was de boulevard weer grotendeels afgesloten al heeft dat verder niet voor problemen gezorgd. Eenmaal op locatie was het wachten op de mannen van Caffero en in de tussentijd kon ik heerlijk genieten van het uitzicht op zee, de prachtige duinen, een heerlijk windje, de zilte zeelucht en een aangenaam zomers zonnetje.












    Na de eerste kennismaking op het strand en het doorspreken van het plan de campagne konden we allen de handen uit de mouwen steken. Er was niet alleen een flinke hoeveelheid consumenten vuurwerk, maar ook een flinke hoeveelheid PSE en aanverwante artikelen. Denk hierbij aan de kisten voor het vuurwerk, single shots rekken, tafels, brandblussers, schietsystemen en splitboxen. Met de ervaren mensen van Caffero zat het tempo er al direct goed in en verliep alles volgens plan. Alle cakes waren vooraf al voorzien van een sticker, waarop de positie, het nummer van de schietkist en de bijhorende cue (kanaal)zichtbaar waren. Zodoende was het vrij gemakkelijk om alle cakes al in de juiste kist te plaatsen en na een laatste controle kon het aanbrengen van de ontstekers beginnen. Er werden uitsluitend cakes uit de ShowTime lijn van Cafferata (momenteel bekend onder de naam World’s Toughest Fireworks) gebruikt, die speciaal is ontworpen voor de shows van Caffero. Deze lijn bevat ook een aantal cakes met horsetail, waterval en/of falling leaves effecten die voor de normale consument wellicht iets minder interessant zijn, maar juist in de shows geweldig tot zijn recht komen. Zoals eerder vermeld zijn de ShowTime producten speciaal ontworpen voor het toepassen tijdens shows en ik heb nog niet eerder cakes meegemaakt waarbij het aanbrengen van een ontsteker zo gemakkelijk en efficiënt verliep. Dit was echt een genot om mee te werken en dan heb ik het nog niet eens over de PSE artikelen gehad.

    Alles verliep voorspoedig en zeer gestructureerd en op een gegeven moment was het moment eindelijk daar dat de eerste band van de dag begon te spelen. Die eer was weggelegd voor de Rootsriders, dit is een Bob Marley tribute band die ook wel bekend zijn van het tv programma The Tribute – Battle of the Bands op SBS6. Ook al is het niet de muziek die ik dagelijks opzet, maar ondanks dat was het echt op en top genieten met goede live muziek op de achtergrond, een heerlijke temperatuur, een leuk en enthousiast team en top kwaliteit producten. Zelfs de wind, waardoor we af en toe gezandstraald werden mocht de pret niet bederven.


















    PSE
    Nadat alle cakes waren voorzien van een ontsteker en vervolgens waren aangesloten op de schietkisten, was het tijd om met de PSE artikelen (Pyrotechnische Speciale Effecten, ook bekend als theater- en podium vuurwerk), aan de slag te gaan. Hier heb ik echt ontzettend naar uit gekeken. Caffero heeft ook een eigen collectie PSE artikelen die ze veel toepassen bij hun shows, maar in Katwijk heeft men gekozen voor PSE artikelen van een zeer gerenommeerd Italiaans bedrijf, namelijk PSE van Del Vicario uit San Severo. Tijdens eerdere tripjes naar Adelfia hebben we met een aantal crewleden de groot kaliber shells van onder andere Del Vicario in actie mogen zien en nu was ik gewoon zelf met hun artikelen aan het werk. Ik voelde me echt vereerd en juist op dit soort momenten ben ik extra dankbaar dat ik mee mag lopen. Zoals we van Del Vicario gewend zijn, waren ook de PSE artikelen erg strak afgewerkt en ook hier weer voorzien van een speciale aansluiting voor ontstekers, waardoor ook dit weer enorm efficiënt en gemakkelijk verliep.










    Explo
    Ik heb een aantal rekken met PSE mogen doen en hierbij heb ik ook alle ontstekers aangesloten op het Explo schietsysteem. Dit was de eerste keer dat ik zelf met Explo heb mogen werken, al heb ik er wel al veel positieve verhalen over gehoord. Bij eerdere shows die ik heb gedaan werd er veelal gewerkt met Cobra of Pyrotronix. Ik vond het dus geweldig om nu weer iets meer te hebben geleerd over een voor mij nieuw schietsysteem en ik vond het erg prettig werken met Explo.


    Power Flames
    Toen alles eenmaal klaarstond en de Rootsriders plaats hadden gemaakt voor andere live bands was het tijd om te genieten van een ondergaande zon onder het genot van een heerlijk schnitzeltje. De sfeer zat er nog steeds goed in, al bleef de wind wel goed aanwezig. Helaas is dat nou eenmaal een gegeven aan de kust, maar gelukkig bleef dit nog wel binnen de daarvoor geldende kaders en kon de show gewoon doorgaan. Uiteindelijk hebben we alle bakken, PSE rekken en schietsystemen op de juiste posities op het strand achter het podium neergezet en toen na alle tests alle seinen op groen stonden konden we gezamenlijk genieten van de afsluitende act en dat was een Queen Tribute band. Ook zij speelden zeker niet verkeerd en wisten de sfeer op het terrein naar een hoogtepunt te brengen onder begeleiding van de power flames van Caffero. Bij het toepassen van de vlammen is het altijd geweldig hoe het publiek hierop reageert en daarnaast was het een mooie ervaring om over de schouder van de pyrotechnicus mee te kijken tijdens het bedienen van deze power flames.


    3,2,1... Showtime
    Uiteindelijk gaf de regie het startsein en kon met 1 druk op de knop de vuurwerkshow op muziek in werking worden gesteld. De opening ramde er meteen goed op en vervolgens heb ik met een glimlach van oor tot oor genoten van een geweldige vuurwerkshow. Vooral de Swimming Stars, Golden Wave King & White Blink en de Brocade to Color zijn mij erg goed bevallen. Daarnaast was ik echt overdonderd door de kwaliteit van de PSE artikelen van Del Vicario vooral de mines/tails waren echt bizar goed. De hangtime was ongekend, de kleuren super helder en er kwam zelfs een color changing comet voorbij.

    Hierbij mijn beelden van de show vanaf het schietveld. Helaas vond mijn telefoon de white strobe finale iets te heftig en sloeg daarbij een beetje op hol.




    Aan het applaus te horen viel de show bij het publiek in de smaak en na het vrijgeven van het schietveld konden wederom de handen uit de mouwen. Het was nog een flinke inspanning om alle materialen weer bij de vrachtwagen te krijgen en het ploegen door het zand maakte het extra zwaar. Na ons allen goed in het zweet te hebben gewerkt kon de wagen worden ingeladen en zo kwam er uiteindelijk een einde aan weer een zeer geslaagde dag. Moe maar enorm voldaan kwam ik omstreeks 2:15 uur thuis.

    Ik ben weer een geweldige ervaring rijker en wat blijft het toch mooi om op zo’n manier met de hobby bezig te zijn, want het mooiste werk is vuurwerk. Als laatste wil ik alle mannen van Caffero en in het bijzonder Roeland nogmaals bedanken!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 29 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid Struijkie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 november 2017
    Berichten
    360
    Thanks
    382
    157 waarderingen in 88 posts
    Prachtig verslag weer Jordi mooi om deze mooie items allemaal voorbij te zien komen.

  4. Deze gebruiker waardeert Struijkie voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •