Banner Vuurwerkvisie - VuurwerkTotaal.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts

    Vuurwerk en pm2.5 meting

    Ik zie op Twitter en in de media dat er al weer aandacht wordt gegeven aan de fijnstof door vuurwerk.

    Daar wilde ik even wat over toelichten

    In Nederland wordt er gebruikgemaakt van een netwerk van sensoren op een luchtmeting per uur te verzamelen op verschillende locaties.

    Daarnaast is er nog de mogelijkheid om manualen metingen uitvoeren waarna het materiaal op het lab verder wordt onderzocht en gewogen.

    Beide methoden hebben zwakke punten, het eerste zeer afhankelijk van de gebruikte sensoren en de tweede afhankelijk van waar de steekproef gewijde methode wordt verzameld.

    https://www.samenmetenaanluchtkwalit...-stof-pm25pm10

    Zie hier een uitgebreide toelichting van de gebruikte methode.

    Een aantal opvallende zinnen:

    De SDS011 van Nova Fitness is een zeer goedkope deeltjesteller. Het maakt gebruik van een laser detector en meet volgens opgave van de fabrikant deeltjes van 0,3 tot 10 um
    Deze sensor is anno 2021 nog steeds de meest gebruikte sensor in Nederland en ook daarbuiten (o.a. Sensor.Community - voorheen Luftdaten maakt hier vaak gebruik van).
    Het valt op dat de sensoren zeer gevoelig zijn voor vocht. Bij relatieve luchtvochtigheid boven 90% geven de sensoren 2 tot 5 maal hogere concentraties dan de officiele meetwaarden. Correcties zijn mogelijk, hoewel deze bij zeer hoge luchtvochtigheid niet alle invloed van vocht kunnen compenseren.
    Dus hoe betrouwbaar zijn die metingen die op Twitter als antivuurwerk argument worden gebruikt. Wij weten allemaal dat het vaak mistig/vochtig is met o&n en dat deeltjes van het vuurwerk ook mist creëert op lokaal niveau waardoor correctie door middel van landelijke luchvochtigheids data hier niet voor kan compenseren.

  2. Deze 2 gebruikers waarderen lbanoa voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Typmyp's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2020
    Locatie
    Noorden
    Berichten
    259
    Thanks
    1.148
    169 waarderingen in 90 posts
    Interessant! Ik heb zelf de Nova Fitness SDS011 (sensor community). Ik had geen idee dat de afwijking met luchtvochtigheid zo groot kon zijn. Bedankt voor het delen!

  4. Deze gebruiker waardeert Typmyp voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •