Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
  1. #1
    VWC-Lid Guusje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2020
    Berichten
    573
    Thanks
    157
    709 waarderingen in 251 posts

    Sandra’s man overleed door vuurwerk: ’Het ontplofte in zijn gezicht’

    PREMIUM Het beste van De Telegraaf
    Achter het nieuws

    Sandra’s man overleed door vuurwerk: ’Het ontplofte in zijn gezicht’

    Door NAOMI VAN ASPEREN
    Updated 24 min geleden
    42 min geleden in VERHALEN ACHTER


    Sandra met haar drie kinderen (12, 22 en 10 jaar

    Hoewel Sandra de Lange (47) nooit wat met vuurwerk heeft gehad, vonden haar kinderen het geweldig. Vijf jaar geleden stak haar man tijdens oud en nieuw siervuurwerk af en dit ontplofte in zijn gezicht.

    Mooi vuurwerk

    „We zijn nooit hele grote fans van vuurwerk geweest. Toch kochten we elk jaar een goedkoop pakketje voor de kinderen (toen 5, 7 en 17). De buren kwamen echter aan met het grotere werk, waardoor dat van ons helemaal in het niet viel. Tijdens de jaarwisseling van 2016/2017 hadden we voor het eerst siervuurwerk. Mijn man was vrachtwagenchauffeur en had twee stuks vuurwerk van een collega gekregen. We hadden er geen moment bij stilgestaan dat het fout kon gaan. Het afsteken van het eerste vuurwerk ging hartstikke goed. Ik was daar zelf niet bij, want ik moest even naar het toilet, maar mijn man kwam mij voor het tweede vuurwerk nog halen en zei: ’Kom San, ik heb mooi vuurwerk!’.”

    Ongeluk

    „Hij stak het lont aan, maar voordat hij weg kon lopen ging het al af. Als een bom ontplofte het in zijn gezicht. Op het begin was er vooral veel rook. Toen dat was weggetrokken zag ik hem aan de kant van de weg liggen. Zijn jas stond in brand. Ik wist gelijk dat het goed mis was. Ik schreeuwde naar de overburen, die aan de andere kant van de weg stonden, dat ze het vuur moesten uitmaken. Al snel kwamen ze met water en handdoeken aan. Mijn buurvrouw werkt in de zorg en zij handelde heel snel. Omdat zijn halve gezicht weg was, stuurde ze ons direct weg. Nog altijd ben ik haar heel dankbaar voor wat zij allemaal heeft gedaan.”


    „In de ambulance werd hij naar het ziekenhuis in Groningen gebracht. De hulpverleners hadden achteraf zelf ook hulp nodig, omdat het beeld van mijn man zo traumatisch was. In het ziekenhuis werd hij behandeld als oorlogsslachtoffer. Hij ademde nog, maar zien, horen en praten kon hij niet meer. Ze hebben hem nog een keer geprobeerd wakker te maken, maar daar reageerde hij heel slecht op. Op een gegeven moment stond ik voor de keuze hem een kasplantje te laten worden of om hem dood te laten gaan. Dat eerste was voor hem geen optie; hij stond volop in het leven. Op 4 januari overleed hij uiteindelijk.”

    Leven oppakken

    „Het enige beeld dat ik nog voor me zie is dat hij aan de kant van de weg ligt. Ik weet dat hij met zijn slechte kant naar boven lag, maar dat kan ik me niet meer voor de geest halen. In het ziekenhuis kreeg ik nog de kans om foto’s van zijn verwondingen te zien, maar dat wilde ik niet. Ik heb hem alleen nog gezien met een groot verband om zijn hoofd. Eigenlijk ging ik al vrij snel weer aan het werk. Ik heb een trimsalon aan huis en mijn werk gaat gewoon door. Er kwamen veel onzekerheden bij kijken, onder andere door het feit dat er een heel inkomen wegviel. Ik werd ineens de kostwinner. Gelukkig ging dat goed. Ik besefte me heel goed dat het leven gewoon doorging. Voor de kinderen was het ook heel hectisch. De jongste twee hebben het hele incident gezien, maar ze gaan er heel goed mee om. Net als mijn oudste dochter wilden ze zo snel mogelijk weer terug naar het normale leven.”

    Focussen op het fijne

    „We staan er met het gezin heel nuchter in en kunnen overal over praten. Als we het over hem hebben gaat het vooral over de leuke herinneringen. Hij was aanwezig en maakte altijd grapjes. Het ongeluk had natuurlijk invloed op de jaarwisselingen die volgden, maar, ondanks die nare herinnering, bleven we altijd leuke dingen doen. Mijn kinderen wilden het jaar erop zelfs weer vuurwerk afsteken. Als ik er zo over nadenk is het best gek dat zij nooit een verband hebben gelegd tussen vuurwerk en het ongeluk. Ze zijn gek op vuurwerk. Ik kan ze daarom maar beter leren hoe ze het veilig kunnen afsteken.”

    Impact

    „Mijn oudste zoon gaat naar de middelbare school en hem hoor ik over cobra’s en nitraten praten. Tegenwoordig wordt het vuurwerk steeds harder en zwaarder. Het zijn complete bommen. Zelfs mijn eigen kinderen, die weten wat de impact ervan kan zijn, kun je niet bereiken. Mijn man was niet aan het stunten. Ik wil mensen bewust maken van de gevaarlijke kant van vuurwerk. Al kan ik maar één iemand behoeden.”


    https://www.telegraaf.nl/vrouw/64096...n-zijn-gezicht
    Het beste van VWC

  2. #2
    VWC-Lid SVENiX's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2015
    Locatie
    Het hoge noorden.
    Berichten
    187
    Thanks
    39
    203 waarderingen in 61 posts
    Het maakt me misselijk dat Sandra en de Telegraaf niet eerlijk zijn in dit artikel. Sandra haar man heeft namelijk een Shell gekopt en wist waarschijnlijk dondersgoed dat wat hij deed, niet legaal is. En nu? Nu mag de rest van Nederland ook geen vuurwerk meer afsteken volgens Sandra.

    Bron: https://www.destentor.nl/binnenland/...maar~a1cf2913/

  3. Deze 4 gebruikers waarderen SVENiX voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid -Ghost-'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 juli 2009
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.215
    Thanks
    1.055
    1.403 waarderingen in 505 posts
    Waarschijnlijk het visco dat richting de quickmatch gebogen stond aangestoken waardoor door vonkoverslag de quickmatch af ging toen hij met zijn hoofd boven de buis was. Zo'n beetje alles wat je fout kunt doen deed hij helaas.

    Maargoed daarom hoort dit spul ook niet in de handen van onwetende thuis.
    When you stand for nothing, you fall for anything.

  5. Deze gebruiker waardeert -Ghost- voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Heel naar voor de nabestaanden maar het vuurwerk kan er niks aan doen... Met gestrekte arm aansteken, hoofd nooit boven het vuurwerk en de vlam haaks op de lont...

    Sandra, wij kunnen jouw rouw niet wegnemen door ons niet meer te vermaken met vuurwerk. Je ontneemt ons dan net zo goed iets...Sterkte.

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 november 2020
    Berichten
    366
    Thanks
    98
    372 waarderingen in 134 posts
    ik lees niet dat Sandra iedereen vuurwerk wil afpakken? Ze wil mensen bewust maken van de gevaarlijke kant van vuurwerk, en haar kinderen staken het jaar erop zelf zelfs weer vuurwerk af? Wel een verschrikkelijke ervaring moet dit zijn. Ik blijf zelf in elk geval ver weg van shells, houd het liever bij F2, dat heeft meer dan genoeg te bieden wat mij betreft.

  8. Deze gebruiker waardeert T-rixxer voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid SVENiX's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2015
    Locatie
    Het hoge noorden.
    Berichten
    187
    Thanks
    39
    203 waarderingen in 61 posts
    ik lees niet dat Sandra iedereen vuurwerk wil afpakken?
    Zie bron bij mijn reactie. Dit soort artikelen scoren goed, vooral omdat het idee wordt gewekt dat dit met legaal vuurwerk is gebeurd, terwijl dit niet zo is. Wens Sandra ook heel veel sterkte, maar hoop dat ze ook ten alle tijde eerlijk zal zijn, en dat is ze in dit artikel niet.

  10. Deze gebruiker waardeert SVENiX voor het bericht:


  11. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 november 2020
    Berichten
    366
    Thanks
    98
    372 waarderingen in 134 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SVENiX Bekijk bericht
    Zie bron bij mijn reactie. Dit soort artikelen scoren goed, vooral omdat het idee wordt gewekt dat dit met legaal vuurwerk is gebeurd, terwijl dit niet zo is. Wens Sandra ook heel veel sterkte, maar hoop dat ze ook ten alle tijde eerlijk zal zijn, en dat is ze in dit artikel niet.
    Excuus, die had ik gemist. De toon in dat artikel is voor mij heel anders dan de toon in het eerste artikel. Let wel, het artikel uit de Stentor van jouw link is 5 jaar oud. Het eerste artikel uit de telegraaf is heel recent, misschien is haar toon dus in de loop der jaren wel milder geworden.

    Ik geloof er ook niet zo in dat haar man niet door had dat het illegaal vuurwerk betrof. Dat heeft hij misschien zo over laten komen naar zijn vrouw om de discussie uit de weg te gaan, maar dat is puur een aanname natuurlijk.

  12. Deze gebruiker waardeert T-rixxer voor het bericht:


  13. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 december 2019
    Berichten
    301
    Thanks
    115
    227 waarderingen in 99 posts
    hier krijg ik ook altijd enorm kromme tenen van. Ben dan ook altijd geneigd om meteen die krant te gaan mailen, maar ze doen er toch nooit iets mee...

    En dan roept die vrouw ook nog: mijn man was niet aan het stunten. Lol, een shell afsteken voor de deur zonder dat je weet wat het is...ja lekker bezig. Dat is ook weer vreemd trouwens, zeggen dat hij niet wist wat het was, maar blijkbaar wist hij wel dat je ze in een lanceerbuis moest stoppen...halve verhalen vertellen omdat je man anders als een debiel overkomt...


    Telegraaf en AD hebben er meer en meer een handje van om gewoon lukraak maar wat te roepen zonder dat ze enig onderzoek doen of iets dergelijks..en niet alleen met vuurwerk

    komt volgens mij ook omdat er honderden freelance journalisten zijn die een paar tientjes verdienen per artikel.... vervolgens word er vanuit gegaan dat die freelancers hun onderzoek hebben gedaan en vind er vrijwel nooit een nacontrole plaats, helemaal niet met dit soort artikelen die lekker klinken en gegarandeerd scoren. En waarom zouden ze ook, ze komen er toch wel mee weg...hooguit dat ze in een later stadium iets moeten rectificeren.

  14. Deze 2 gebruikers waarderen robin_oosterhout voor het bericht:


  15. #9
    VWC-Lid Pyrowork's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 oktober 2012
    Berichten
    347
    Thanks
    506
    235 waarderingen in 115 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robin_oosterhout Bekijk bericht
    hier krijg ik ook altijd enorm kromme tenen van. Ben dan ook altijd geneigd om meteen die krant te gaan mailen, maar ze doen er toch nooit iets mee...

    En dan roept die vrouw ook nog: mijn man was niet aan het stunten. Lol, een shell afsteken voor de deur zonder dat je weet wat het is...ja lekker bezig. Dat is ook weer vreemd trouwens, zeggen dat hij niet wist wat het was, maar blijkbaar wist hij wel dat je ze in een lanceerbuis moest stoppen...halve verhalen vertellen omdat je man anders als een debiel overkomt...


    Telegraaf en AD hebben er meer en meer een handje van om gewoon lukraak maar wat te roepen zonder dat ze enig onderzoek doen of iets dergelijks..en niet alleen met vuurwerk

    komt volgens mij ook omdat er honderden freelance journalisten zijn die een paar tientjes verdienen per artikel.... vervolgens word er vanuit gegaan dat die freelancers hun onderzoek hebben gedaan en vind er vrijwel nooit een nacontrole plaats, helemaal niet met dit soort artikelen die lekker klinken en gegarandeerd scoren. En waarom zouden ze ook, ze komen er toch wel mee weg...hooguit dat ze in een later stadium iets moeten rectificeren.
    Het is en blijft wel het AD he, een krant om te huilen (net als de Telegraaf trouwens).

    Helaas maakt het tegenwoordig niet meer uit waar iets staat, slechts dat er ergens wat staat.

  16. Deze gebruiker waardeert Pyrowork voor het bericht:


  17. #10
    VWC-Lid PSVfanatics_geleen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2007
    Berichten
    1.014
    Thanks
    380
    371 waarderingen in 131 posts
    Een ingrijpende gebeurtenis maar ik lees nergrns met welk siervuurwerk.....kan me gezien de verwondingen alleen maar voorstellen dat dit een shell is geweest.... sws nooit erboven hangen en opletten dat er viscolont aanzit...

  18. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.795
    Thanks
    528
    1.578 waarderingen in 583 posts
    Ja met viavia verkegen shells in de weer en daar kwam plots Darwin om de hoek kijken.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •