Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    VWC-Lid Guusje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2020
    Berichten
    576
    Thanks
    157
    710 waarderingen in 251 posts

    Vuurwerkverbod tijdens jaarwisseling lijkt geen echte verlichting voor de zorg

    Vuurwerkverbod tijdens jaarwisseling lijkt geen echte verlichting voor de zorg, ‘drank en drugs zijn groter probleem

    Het kabinet kiest er toch voor om een vuurwerkverbod in te stellen. Daarmee wil het de zorg ontlasten. Maar maakt dat echt uit? ‘Drank en drugs zijn een veel grotere belasting van de zorg.’

    Dylan van Bekkum19 november 2021, 14:02
    Dat er nu toch een vuurwerkverbod komt is een politiek besluit, zo vindt het Outbreak Management Team (OMT). Het weigerde vorige week het kabinet te adviseren over de effecten van een vuurwerkverbod. De juiste data om dat advies te geven, ontbreken. Daar is dus een apart onderzoek voor nodig, zo valt te lezen in het OMT-advies van 11 november.

    Zonder advies wilde het kabinet zich in eerste instantie niet aan een vuurwerkverbod wagen, meldden verscheidene media donderdag. Dat was opmerkelijk, aangezien het kabinet vorig jaar, op 13 november, wél besloot over te gaan tot een vuurwerkverbod om de zorg en de handhavers te ontlasten. In de OMT-adviezen voorafgaand aan dat besluit werd eveneens met geen woord over een vuurwerkverbod gerept. Een woordvoerder van het RIVM laat weten zich ook niet te kunnen heugen dat het OMT destijds een advies heeft uitgebracht over het effect van een vuurwerkverbod.

    Ic-bedden
    Het vuurwerkverbod van vorig jaar kan een succes worden genoemd. Slechts vierhonderd mensen liepen vuurwerkletsel op, en dat was 70 procent minder dan in 2019.

    OMT-lid Ernst Kuipers zei maandag in de Kamer dat de vuurwerkslachtoffers geen grote belasting vormen voor de zorg. Daarbij moet worden aangemerkt dat Kuipers spreekt als voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg en vooral over de beschikbare ic-bedden gaat. En inderdaad: een vuurwerkverbod is geen hamer die het virus platslaat en die bedden leeg houdt.

    ‘De invloed op de ic is heel gering’, zegt ook Armand Girbes, ic-hoofd van het Amsterdam UMC. ‘Het is heel zeldzaam dat iemand door vuurwerk op de ic terechtkomt. Wel zijn de operatiekamers eerder vol.’

    ‘Maar bij verpleegkundigen staat het water tot de lippen’, zei Stella Salden van zorgvakbond NU’91 vrijdagochtend op Radio 1. Zij sloot zich net als artsenvereniging KNMG aan bij de burgemeesters die donderdagavond het kabinet maanden toch met een landelijk vuurwerkverbod te komen.

    Symboolpolitiek
    De druk die vuurwerkslachtoffers leggen op de zorg, komt vooral terecht op de spoedeisende hulp van ziekenhuizen en bij huisartsen. Waar heel Nederland jaarlijks de nacht van 31 december doorbrengt met champagne, oliebollen en natuurlijk vuurwerk, is de jaarwisseling op de spoedeisende hulp een van de drukste dagen van het jaar.

    ‘Bovendien is er bij vuurwerkslachtoffers ook allerlei nazorg nodig, die we op dit moment niet kunnen leveren’, aldus Salden op Radio 1. Dat heeft vooral te maken met het grote tekort aan verpleegkundigen in Nederland. Het afgelopen jaar stonden zij al onder hoogspanning op de spoedeisende hulpafdelingen en ic’s en gezien de oplopende besmettingscijfers is het met die werkdruk voorlopig nog niet gedaan. Oudejaarsavond is een extra bron van stress die de zorgsector er niet ook nog bij kan hebben.

    De discussie omtrent het vuurwerkverbod klinkt David Baden een beetje als symboolpolitiek in de oren. Baden is arts op de spoedeisendehulpafdeling van het Diakonessenhuis in Utrecht, en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen. ‘Elk klein beetje helpt, maar het leidt af van het daadwerkelijke probleem. Namelijk dat de druk op de acute zorg nu al veel te hoog is. Elke dag, niet alleen tijdens de jaarwisseling. Een vuurwerkverbod verandert dat niet.’

    Bovendien garandeert een vuurwerkverbod geen rustige avond op de spoedeisende hulp, denkt Baden. Nederland gaat tegelijkertijd aan de drank en drinkt daarbij vaak nog meer dan normaal. Drank en drugs zijn een veel grotere belasting op de spoedeisende afdeling.’

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...leem~be786657/

  2. Deze 4 gebruikers waarderen Guusje voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Guusje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2020
    Berichten
    576
    Thanks
    157
    710 waarderingen in 251 posts
    Lezenswaardig artikel wat de onzin van het verbod goed beschrijft.
    Maakt het allemaal niet dragelijker helaas

  4. #3
    VWC-Lid LongaViaEst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 januari 2020
    Locatie
    Sprookjeswonderland
    Berichten
    73
    Thanks
    12
    43 waarderingen in 18 posts
    Een genuanceerd stuk in de azijnbode? Nou breekt mijn klomp.
    V E R S N E L

  5. #4
    VWC-Lid Guusje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2020
    Berichten
    576
    Thanks
    157
    710 waarderingen in 251 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LongaViaEst Bekijk bericht
    Een genuanceerd stuk in de azijnbode? Nou breekt mijn klomp.
    Grappig is, dat het gezien het tijdstip van posten, het kennelijk al klaar lag.

    Om de discussie niet te beïnvloeden hebben ze kennelijk gewacht met publiceren tot na het besluit..

  6. #5
    VWC-Lid LongaViaEst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 januari 2020
    Locatie
    Sprookjeswonderland
    Berichten
    73
    Thanks
    12
    43 waarderingen in 18 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guusje Bekijk bericht
    Grappig is, dat het gezien het tijdstip van posten, het kennelijk al klaar lag.

    Om de discussie niet te beïnvloeden hebben ze kennelijk gewacht met publiceren tot na het besluit..
    Je zou bijna denken dat de media een verlengstuk zijn van de politiek...
    V E R S N E L

  7. Deze gebruiker waardeert LongaViaEst voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2011
    Berichten
    333
    Thanks
    134
    295 waarderingen in 109 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guusje Bekijk bericht
    Lezenswaardig artikel wat de onzin van het verbod goed beschrijft.
    Maakt het allemaal niet dragelijker helaas
    Grappig dat je dit er uit haalt. Ik haal er namelijk uit dat een verbod wel zin heeft, omdat de zorg het gewoon niet meer aan kan. Alleen de overheid presenteert dit als een oplossing, terwijl het alleen symptoombestrijding is. Er is een zorginfarct aan het ontstaan, wat niet opgelost zal worden door een vuurwerkverbod. Maar ook niet door allerlei coronamaatregelen, omdat het elders mis gaat. Alleen snap ik een verbod wel, omdat nu alle hens aan dek is en elke patient in een ziekenhuis er eentje te veel is. Op welke afdeling dan ook.

    Dus nee, een verbod is geen oplossing voor het probleem. Maar een verbod is eigenlijk gezien de problemen wel onvermijdelijk. Snap dat hier vanuit een liefhebbersbril anders over gedacht wordt.

  9. #7
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.270 waarderingen in 3.002 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PaulL1985 Bekijk bericht
    Snap dat hier vanuit een liefhebbersbril anders over gedacht wordt.
    Oh, jij bent geen liefhebber. Ik snap het.

  10. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 januari 2016
    Berichten
    81
    Thanks
    133
    33 waarderingen in 20 posts
    Dat zijn ze toch ook..... feitelijk zijn ze de propaganda van de verkapte dictatuur waarin we leven

  11. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2011
    Berichten
    333
    Thanks
    134
    295 waarderingen in 109 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    Oh, jij bent geen liefhebber. Ik snap het.
    Touché

    Meer een hobbyist tegenwoordig. De glans is er bij mij al wel een paar jaar af, door veranderende regels en door de manier waarop het publieke debat steeds meer loopt. Het is in mijn omgeving steeds moeilijker mensen te overtuigen van deze hobby. Komt bij dat ik een baan heb, waarbij het niet mogelijk is over de grenzen van wetten en regels te gaan zonder dat ik het risico loop mijn baan te verliezen. En dat kan ik me gewoon niet permitteren en is me overigens ook niet waard.

    Ik baal ook van het verbod, maar het is voor mij geen keiharde klap omdat ik het wel aan zag komen.

  12. Deze gebruiker waardeert PaulL1985 voor het bericht:


  13. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 november 2020
    Berichten
    184
    Thanks
    0
    90 waarderingen in 50 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LongaViaEst Bekijk bericht
    Je zou bijna denken dat de media een verlengstuk zijn van de politiek...
    Dat zijn ze ook! Kom je daar nu pas achter?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •