Banner Rubro Vuurwerk - Rubro.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 46
  1. #1
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts

    Wordt vuurwerk een luxe product?

    Ik las laatst een erg interessant stuk over de ontwikkeling van het vuurwerk en de bijbehorende gevolgen ervan in China. In het kort: Het importeren van vuurwerk vanuit China wordt alsmaar duurder en duurder. Dit betekent ook dat het vuurwerk volgend jaar flink duurder wordt.
    Stelling: Wordt vuurwerk hiermee definitief een luxe-product?

    Hierbij het stukje wat ik heb gelezen:

    Huidige situatie over de vuurwerkproductie in China
    21 oktober 2021
    Vandaag willen we onze gedachten delen over de huidige stand van zaken in de vuurwerkindustrie.
    Begin 2020 veranderde de wijdverbreide COVID-19-epidemie de wereld onherkenbaar.
    Het leven van mensen, kleine en middelgrote bedrijven, grote bedrijven en de wereldeconomie zijn door elkaar geschud.
    De vuurwerkindustrie staat voor grote uitdagingen.
    Door alle moeilijkheden te overwinnen, zijn we het jaar 2021 ingegaan dankzij de steun van onze vrienden en partners.
    Vuurwerk is voor ons niet alleen een carrière en een kans om geld te verdienen, maar ook een deel van ons leven.
    We zijn trots op wat we hebben bereikt en het lijkt onmogelijk voor te stellen dat vuurwerk zomaar uit ons leven kan verdwijnen.
    In 2021 stonden leveranciers-fabrikanten van pyrotechniek voor ongekende moeilijkheden.
    De eerste is de economie.
    Vuurwerk is een optionele industrie geworden in China.
    15 jaar geleden was vuurwerk een belangrijk onderdeel van de export, maar al in 2000 groeide de Chinese economie tot een ongekende schaal.
    Vuurwerk maakt volgens gegevens van 2020 slechts 0,04% uit van de hele economie.
    Tweede:
    Wijzigingen in de Chinese wetgeving inzake het toezicht op vuurwerk.
    De transformatie van het controlesysteem over gevaarlijke productie maakt het moeilijk voor fabrieken om te werken.
    In de afgelopen 10 jaar zijn de regels veel veranderd en dwingt de overheid op elk niveau fabrikanten om processen te moderniseren volgens nieuwe eisen.
    Fabrikanten moeten veel geld investeren om aan de veranderende regels te voldoen.
    Zelfs een reguliere licentie moet om de 3 jaar worden bijgewerkt.
    Licentieverlenging vereist naleving van een groot aantal voorwaarden in overeenstemming met de huidige beveiligingsnormen.
    De fabriek moet honderdduizenden dollars investeren in nieuwe gebouwen en reparaties van gebouwen om een ​​nieuwe vergunning te krijgen of de oude te verlengen.
    Een commissie van de overheid komt controleren en geeft officieel toestemming voor verdere werkzaamheden.
    Elk lid van de commissie is verantwoordelijk voor zijn beslissing gedurende de hele periode van het werk van de fabrikant.
    Derde:
    Vermindering van het aantal fabrieken voor de productie van vuurwerk.
    Veel pyrotechnische fabrieken in China zijn de afgelopen jaren gesloten.
    In 2015 had de provincie Hunan meer dan 1.000 pyrotechnische fabrieken, eind 2020 waren dat er al 500, tegen eind 2021 zullen dat er 300 zijn.
    Vierde:
    Stijgende prijzen voor grondstoffen. In 2021 stegen de grondstofprijzen met meer dan 50%.
    Veelgevraagde materialen, zoals papier, zijn met 80% in prijs gestegen, strontiumcarbonaat met 50%, koperoxide met 50%.
    Een groot probleem is de productie en levering van lonten aan fabrieken, aangezien dit materiaal volgens de classificatie kwalificeert als gevaarlijker dan vuurwerk en meer controle vereist.
    De moeilijkheid bij het organiseren van ononderbroken snoertoevoer heeft ook grote invloed op de kwaliteit van de pyrotechnische productie.
    De periode van vuurwerkproductie wordt sterk beperkt door een aantal voorwaarden.
    Elk jaar stopt de productie in de provincies Hunan en Jiangxi vanwege de hoge temperaturen in juli en augustus. En sinds 2021 werken veel fabrieken sinds 1 juni niet meer.
    Er zijn productieverboden tijdens nationale Chinese feestdagen of partijcongressen, wanneer het vervoer van gevaarlijke goederen samen met de productie van vuurwerk ook verboden is.
    Vijfde:
    Interne en externe verzendingen van pyrotechniek uit China.
    Het interne verkeer van vuurwerk in China is strikt wettelijk gereguleerd.
    De regering heeft veel nieuwe eisen ingevoerd voor de controle op het vervoer van gevaarlijke goederen binnen het land.
    Dit geldt voor het verkrijgen van vergunningen voor vervoer, routecoördinatie, opleiding van personeel, technische kenmerken van auto's, etc.
    Vervoer van vuurwerk is alleen toegestaan ​​in de periode van 00.00 uur tot 06.00 uur.
    Toestemming voor wegtransport over de weg wordt niet verleend tijdens nationale feestdagen of partijcongressen.
    Al deze verboden beperken de mogelijkheden en levertijd van pyrotechniek strikt.
    Door alle maatregelen zijn de kosten voor het bezorgen van vuurwerk in het hele land flink gestegen.
    De afgelopen twee jaar zijn voor ons allemaal beproevingen geweest.
    Ondanks alles hopen we alle moeilijkheden te overwinnen en de pyrotechnische industrie sterker dan ooit te maken.
    Update: Een paar uur geleden werd bekend dat meer dan 100 fabrieken in de provincie Jiangxi de productie in 2021 niet kunnen voortzetten.

  2. Deze 3 gebruikers waarderen bassie1978 voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Als ik dit zo lees, wordt het in elk geval onbetaalbaar.

    Een luxe-artikel is het natuurlijk al.

  4. Deze 2 gebruikers waarderen Avalanche voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 december 2006
    Berichten
    2.002
    Thanks
    1.908
    2.146 waarderingen in 893 posts
    Eens met Avalanche. Een luxe artikel is het al (zeker ook gelet op de prijzen die je vandaag de dag bijvoorbeeld voor menig cake betaalt), maar het wordt vrij onbetaalbaar.

    Ik acht het niet uitgesloten dat dit echter van korte duur is, omdat vraag en aanbod elkaar doorgaans wel weer opzoeken. 'Er is immers behoefte aan, dus wie zijn wij om daar niet aan te voldoen' (Theo Maassen).

  6. #4
    VWC-Lid Pyromun's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 december 2019
    Berichten
    1.103
    Thanks
    897
    1.027 waarderingen in 424 posts
    De hamvraag is: wat is duur? Wat is onbetaalbaar?

    We betalen nu ook gerust voor een product wat per €1 slechts 1 knal levert. Sterker nog: wij genieten dikke kortingen terwijl de doorsnee burger tijdens de afhaaldagen zelfs tussen de €1-€2 per knal uitgeeft. Dat vinden wij erg duur, de gemiddelde burger vindt dat een normale prijs waarschijnlijk. Ze geeft het er in elk geval wel aan uit.

    Duur vuurwerk is dus een relatief begrip.

    De ontwikkelingen zullen tot gevolg hebben dat óf de lijstjes krimpen, óf de budgetten stijgen. Wat het wordt zal per persoon verschillen. We gaan het volgend jaar in de daarvoor bestemde topics terug zien…

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2009
    Berichten
    1.000
    Thanks
    870
    735 waarderingen in 343 posts
    Inderdaad het is al een luxe. Dat moeten we al jaren horen van de anti's (iets met geld verbranden enzo)

    Misschien wordt het tijd om alternatieven te zoeken. Er zijn immers meer redenen om China links te laten liggen, los van stijgende kosten.

    Ff denken, Malta is dichterbij.
    Polen splitst binnenkort van de EU, dus minder regels (al hielden ze zich daar toch al niet aan).
    In Duitsland weco opschalen.
    ...iemand nog andere suggesties?

    Mochten we richting de 2€/schot als standaard gaan, dan zwaai ik mijn hobby gedag.

  8. #6
    VWC-Lid Reverser's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    2.525
    Thanks
    1.098
    3.124 waarderingen in 1.217 posts
    Dit zijn nu de stijgingen van de grondstoffen. Die gaan ze echt wel doorberekenen. In combinatie met de stijgende container prijzen is dit funest voor de markt. In Europa gaat niemand met chinese lonen aan het werk mochten ze hier willen gaan produceren.

    Naam: grondstof prijzen.png
Bekeken: 753
Grootte: 824,3 KB
    http://www.youtube.com/c/ReVerser

  9. Deze 2 gebruikers waarderen Reverser voor het bericht:


  10. #7
    VWC-Lid Reverser's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    2.525
    Thanks
    1.098
    3.124 waarderingen in 1.217 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GMP Bekijk bericht
    Inderdaad het is al een luxe. Dat moeten we al jaren horen van de anti's (iets met geld verbranden enzo)

    Misschien wordt het tijd om alternatieven te zoeken. Er zijn immers meer redenen om China links te laten liggen, los van stijgende kosten.

    Ff denken, Malta is dichterbij.
    Polen splitst binnenkort van de EU, dus minder regels (al hielden ze zich daar toch al niet aan).
    In Duitsland weco opschalen.
    ...iemand nog andere suggesties?

    Mochten we richting de 2€/schot als standaard gaan, dan zwaai ik mijn hobby gedag.
    Weco opschalen? Die mogen waarschijnlijk straks niet meer leveren aan de discounters (Aldi/Lidl/Norma etc in DE ivm met klimaat beleid van die bedrijven. Die gaan dan eerder afschalen denk ik.
    http://www.youtube.com/c/ReVerser

  11. #8
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.054
    Thanks
    4.080
    8.905 waarderingen in 3.150 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverser Bekijk bericht
    Weco opschalen? Die mogen waarschijnlijk straks niet meer leveren aan de discounters (Aldi/Lidl/Norma etc in DE ivm met klimaat beleid van die bedrijven. Die gaan dan eerder afschalen denk ik.
    WECO heeft recent al een deel van zijn activiteiten moeten beëindigen en ruim 120 man personeel ontslagen. Daar gaat het al slecht...
    www.huismanvuurwerk.nl

  12. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  13. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 september 2020
    Berichten
    151
    Thanks
    205
    282 waarderingen in 61 posts
    De grondstofprijsontwikkeling wordt vooral gedreven door vraag en aanbod in de markt. Vorig jaar waren de grondstofprijzen laag als gevolg van Corona (relatief veel aanbod, weinig vraag), nu is het omgekeerd. Het zal nog even duren voordat de vraag/aanbod verhouding weer is hersteld maar de prijzen zullen niet zo hoog als nu blijven en op den duur weer gaan zakken. Hetzelfde geldt voor transport. Wat nu wel voor meer mensen duidelijk wordt is dat Europa enorm afhankelijk is geworden van Azië en dus ook China als het gaat om het betrekken van goederen en dus ook grondstoffen. Vergeleken met bijvoorbeeld de VS is dit extreem. Zij zijn minder afhankelijk omdat ze voor een groot gedeelte ook zelfvoorzienend zijn in tegenstelling tot Europa. Energie idem dito. We lopen hier achter de feiten aan, in plaats van dit te voorkomen overkomt het ons. Alternatieve bronnen (Zuid-Amerika, Oost-Europa) bieden mogelijk uitkomst. Het uitdunnen van wat spelers in China hoeft per definitie ook niet zo'n groot thema te wezen - dit kan mogelijkerwijs zelfs op termijn gunstig gaan uitvallen.

    Ten aanzien van de stelling : ja, vuurwerk is een luxe product. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, zeker nu er kwalitatief gezien enorme slagen zijn gemaakt in de afgelopen 20 jaar, met de introductie van dikke cakes en compounds voor consumenten. Niet te vergelijken met de Green Bamboo, Spring Joy and Cloud Dragon in de jaren 80 en 90. Door die ontwikkeling is het nog meer een luxe product geworden en dat zal ook zo blijven, ongeacht wat de grondstofprijzen doen. Het is geen wonder dat er zo massaal wordt ingespeeld op Categorie 1 vuurwerk omdat dit voor een groter publiek betaalbaar is en blijkbaar als prima alternatief wordt ervaren door de doorsnee burger. Voor fanaten een gruwel (vind ik persoonlijk althans, heb helemaal niks met Cat 1) maar het weg de richting waarin zowel de markt als consument beweegt.

    Het budget van mensen wordt bepaald door de algemene koopkracht en dat zal meebewegen met de economische groei dan wel krimp. Wanneer prijzen omhoog gaan zal er minder worden gekocht en afgestoken worden en is het sneller rustig na 00.00 uur. Mensen die vuurwerk willen afsteken en het geld er voor over hebben zullen dit ook gewoon blijven doen, echter in de praktijk misschien een paar compounds minder. Zo zie ik het althans.

  14. Deze 3 gebruikers waarderen Cadbury Coaster voor het bericht:


  15. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2005
    Berichten
    295
    Thanks
    41
    260 waarderingen in 123 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cadbury Coaster Bekijk bericht
    Het budget van mensen wordt bepaald door de algemene koopkracht en dat zal meebewegen met de economische groei dan wel krimp. Wanneer prijzen omhoog gaan zal er minder worden gekocht en afgestoken worden en is het sneller rustig na 00.00 uur. Mensen die vuurwerk willen afsteken en het geld er voor over hebben zullen dit ook gewoon blijven doen, echter in de praktijk misschien een paar compounds minder. Zo zie ik het althans.
    Mee eens. Heb afgelopen jaar verschillende supermarkten bevoorraad met categorie 1 vuurwerk. Een supermarkt in een duurdere wijk verkocht veel meer kwaliteit, ten opzichte van een supermarkt in een minder bedeelde wijk, waar voornamelijk kwantiteit werd gekocht. Vuurwerk is bereikbaar voor iedere laag van de bevolking. Ik maak tijdens de verkoopdagen vaak genoeg mee dat een klant in pak en met dikke auto zich als krent gedraagt, terwijl een overduidelijk minder bedeelde liefhebber vuurwerk koopt alsof het zijn laatste dag is. Het zijn vaak ook rijkere types die gelijk over korting beginnen of er iets gratis bij willen hebben. Tot het brutale aan toe!

  16. Deze gebruiker waardeert firekwakkers voor het bericht:


  17. #11
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Is luxe, wordt onbetaalbaar. Minder kopen is de enige oplossing. Later ben je blij met één compound of een fontein (als enkel die laatste nog mag)

  18. #12
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Uiteraard was het al een luxe product, deze ontwikkeling maak ik me wel zorgen om. Hoewel we enorm verwend zijn met allerhande freakacties al die jaren. Misschien toch het budget nog maar even verhogen!

  19. #13
    VWC-Lid BENZ's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 augustus 2017
    Berichten
    967
    Thanks
    146
    420 waarderingen in 237 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bonzo26 Bekijk bericht
    Eens met Avalanche. Een luxe artikel is het al (zeker ook gelet op de prijzen die je vandaag de dag bijvoorbeeld voor menig cake betaalt), maar het wordt vrij onbetaalbaar.

    Ik acht het niet uitgesloten dat dit echter van korte duur is, omdat vraag en aanbod elkaar doorgaans wel weer opzoeken. 'Er is immers behoefte aan, dus wie zijn wij om daar niet aan te voldoen' (Theo Maassen).
    Eens met bovenstaande. Voor mij zelf indien prijzen volgend jaar flink verhogen geen budget verhoging van mezelf losgelaten. Kwestie van keuzes maken

  20. #14
    VWC-Lid skyrider's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Olst
    Berichten
    2.064
    Thanks
    11.741
    1.182 waarderingen in 628 posts
    Als ik 353 dagen moet wachten, tot dat ik iets in levende lijve kan zien, kan aanraken, kan ruiken, ervaren. Ik besteed er een redelijk bedrag aan, het is geen allerdaags product. Op is op, en dan is het weer bijna een jaar wachten, tot je het weer in handen hebt. Dus ja 100%, een luxe feest product. Als de prijzen fors omhoog gaan, nog meer natuurlijk.
    Light some fireworks, and see who answers.

  21. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2009
    Berichten
    1.000
    Thanks
    870
    735 waarderingen in 343 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverser Bekijk bericht
    Weco opschalen? Die mogen waarschijnlijk straks niet meer leveren aan de discounters (Aldi/Lidl/Norma etc in DE ivm met klimaat beleid van die bedrijven. Die gaan dan eerder afschalen denk ik.
    Het was ook slechts semi-serieus..
    Alsof een Malta zou kunnen voorzien in wereldwijde vraag.

    Als in: laten we de hobbyisten van de PGI vragen of ze een steentje bij kunnen dragen.

  22. Deze gebruiker waardeert GMP voor het bericht:


Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •