Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.006
    19.057 waarderingen in 8.437 posts

    Wat was die knal?! Vuurwerkoverlast neemt toe in Brabant: ‘Ik krijg filmpjes van kind

    Wat was die knal?! Het is pas oktober, maar nu al schrikken we regelmatig van harde knallen die soms zelfs onze ruiten doen trillen. De meldingen van vuurwerkoverlast stromen binnen bij de politie. Er is zelfs een website opgericht (mét knal-rating) waarin mensen kunnen opzoeken of het om vuurwerk ging.

    ,,Het is echt weer erg, gisteravond was het goed raak met vuurwerk. Dat gaat ten koste van de slaap van mijn zoontje”, schrijft Willeke op Twitter. Knallen in de straat, op verlaten pleintjes en zelfs in natuurgebieden zijn ondanks een vuurwerkverbod steeds vaker te horen nu we dichter bij de jaarwisseling komen.

    Explosies
    Dit weekend werden drie prullenbakken opgeblazen in Den Bosch, in de wijk Kruiskamp. Op de Facebookpagina voor buurtbewoners schrijven omwonenden dat ‘het wel oorlog lijkt’, zo hard en veelvuldig zijn de explosies te horen.

    Maar Den Bosch is zeker niet de enige Brabantse plaats waar de vuurwerkoverlast nu al toeneemt. Zo stak een groep jongeren vorige week krachtig knalvuurwerk af in het natuurgebied van boswachter Erik de Jonge. Hij wist ze aan te houden, iets dat zeldzaam is als er knallen worden gehoord.

    Nu we richting het einde van het jaar gaan, ziet de politie Zeeland-West-Brabant een toename in meldingen van vuurwerkoverlast in heel de regio, maar aanhoudingen blijven meestal uit. ,,Je hoort het nu meer op straat. Of er altijd sprake is van vuurwerk, weten we niet.”

    Wat was die knal?
    Het is lastig om bij elke explosie te weten of het daadwerkelijk om vuurwerk gaat. Zo krijgt de website watwasdieknal.nl, de Nederlandse knallendatabase van oprichter Martin Pennings uit Breda, dagelijks meldingen van mensen die benieuwd zijn wat de knal in hun buurt precies was. Zo is een van de laatste meldingen van donderdagochtend 10.45 uur, Den Bosch. De knal-rating: zeer hard. Grote kans dat het om vuurwerk gaat.

    ,,Van kinds af aan vraag ik me al af waar veel knallen vandaan komen”, vertelt de Bredanaar. ,,Toen ik een doffe dreun hoorde, vroeg ik me af wat die knal was en wist ik dat ik deze site wilde maken. Die dreun kwam overigens van een zeldzame aanslag of afrekening in het criminele circuit destijds.”

    Cobra's onder het bed
    Politieagent Frans Luijten uit Geldrop-Mierlo is een hit op TikTok en Instagram onder jongeren. Hij zegt ‘regelmatig filmpjes voorbij te zien komen van gevaarlijke situaties’. Mensen vermelden zijn naam om hem erop te wijzen dat er zo vroeg in het jaar al vuurwerk wordt afgestoken. En dan gaat het vaak niet om simpele sterretjes of grondbloemen.

    ,,Online kom ik dagelijks veel filmpjes tegen van kinderen die strafbare feiten plegen”, zegt hij. ,,Filmpjes met cobra’s onder het bed zijn geen uitzondering. Vaak zetten ze die zelf online zonder na te denken over de gevolgen.”

    ,,Ook krijg ik veel filmpjes van kinderen die zaken vernielen om stoer te doen. Het begint vaak onschuldig, maar de ouders draaien op voor de kosten van vernielde spullen. Dat loopt al snel op tot in de tienduizenden euro’s.” De wijkagent weet dat verkeersborden, speeltoestellen en prullenbakken regelmatig worden opgeblazen.

    Geen rotjes en vuurpijlen meer
    Vuurwerk afsteken mag alleen op 31 december vanaf 18.00 uur ‘s avonds tot 1 januari 02.00 uur ‘s nachts. Buiten deze tijden is het afsteken strafbaar. Sinds vorig jaar mag er geen vuurwerk meer worden afgestoken in de categorie F3. Dat zijn rotjes, Chinese matten, enkelschotsbuizen en vuurpijlen. Ook hebben sommige gemeentes vuurwerkvrije zones ingesteld. Daarom vreesden Belgische grensgemeenten vorig jaar al voor een stormloop: ‘Jullie mogen enkel nog ‘kindervuurwerk’ afsteken’.

    Vanaf 29 december mag vuurwerk pas verkocht worden in Nederland. In België zijn de regels anders, daar mag vuurwerk het hele jaar door verkocht worden. Zo rijden mensen niet alleen voor goedkope benzine over de grens, maar ook voor zwaar vuurwerk, dat hier verboden is.

    Afgelopen jaarwisseling verliep dan ook zeker niet rustig. Een noodverordening, massale inzet van de ME, hulpdiensten en meerdere autobranden gebeurden toen. De schade liep per grote stad tot tienduizenden euro's op, ondanks de lockdown.

    Landelijk protest: Steek vuurwerk af op 30 oktober
    Al is er flinke kritiek op vuurwerk, er zijn ook groepen zoals De Vuurwerkfederatie en het Vuurwerkliefhebbers Verbond, die oproepen niet te stoppen met inperken en de traditie van vuurwerk afsteken in Nederland te behouden.

    Op sociale media gaat een bericht rond, waarin landelijk wordt opgeroepen uit protest op 30 oktober vuurwerk af te steken. De hiervoor genoemde voorstanders van vuurwerk zijn daar fel op tegen. ,,We distantiëren ons van ieder vuurwerkprotest dat buiten de toegestane afsteektijden plaatsvindt”, staat te lezen op Facebook. ,,We zijn bang dat wanneer er de 30ste een groots vuurwerkprotest komt, al onze moeite voor niks is geweest.”

    https://www.bd.nl/brabant/wat-was-di...-bed~a1662658/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Aanstellerij weer tot de max, tere zieltjes tegenwoordig!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •