Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Jonge verdachten schrikken zich rot van hoge eisen voor bezit illegaal vuurwerk: ‘Een

    Opnieuw zijn de afgelopen dagen hoge straffen geëist tegen en opgelegd aan bezitters van professioneel, maar illegaal zwaar vuurwerk. De veelal jonge verdachten uit de regio, rond de 20 jaar en gek van harde knallen, schrikken zich ogenschijnlijk rot als het Openbaar Ministerie (OM) aan de rechtbank vraagt ze voor negen of twaalf maanden op te sluiten. Vanwaar die harde aanpak voor het bezit van steeds meer soorten vuurwerk? En bewegen de rechters naar de zin van het OM genoeg mee met de hogere strafeisen?

    Met trillende handjes en wit weggetrokken gezicht stapt Johannes K. (19) de rechtszaal uit. Zojuist heeft de politierechter hem 240 uur werkstraf en drie maanden voorwaardelijke celstraf opgelegd. De studerende tiener, lid van de kerk en nooit eerder in aanraking gekomen met justitie, is vervolgd voor het in huis hebben van acht Cobra’s 6 en 96 nitraatbommetjes (TP2). ,,Vrienden zeiden dat ik een geldboete of een taakstraf kon verwachten’’, stamelt de jongen beduusd.

    Die tijden liggen ver achter ons, zo blijkt afgelopen week weer. Een handvol vuurwerkliefhebbers uit Zwijndrecht, Ameide, Giessenburg en Gellicum (West Betuwe) moet zich in de rechtbanken van Dordrecht en Rotterdam verantwoorden, omdat ze zijn gepakt met grote hoeveelheden professioneel, illegaal vuurwerk. Ze krijgen hoge straffen, die uiteenlopen van de maximale werkstraf van 240 uur tot onvoorwaardelijke celstraffen.

    ‘Vuurwerk is mijn hobby, al heel mijn leven’
    Neem de 19-jarige Lennart de B. uit de Alblasserwaard. In de achterbak van zijn auto ontdekken agenten half oktober vijftien Cobra’s 6 en 476 nitraatbommetjes. Op zijn mobieltje vinden ze bovendien twee appgesprekken die gaan over de verkoop van vuurwerk.

    Politierechter Paul Putters is benieuwd of De B. weleens heeft gezien welke gevolgen het ontploffen van een Cobra 6 kan hebben. ,,Een parkeerautomaat werd verwoest toen zo’n ding afging. Daardoor kreeg een kind van 12 jaar stalen delen in zijn hoofd. Blijvend gehandicapt’’, noemt de magistraat als voorbeeld.

    De B: ,,Ik heb vuurwerk alleen maar omdat ik het mooi vind, niet om te misbruiken. Vuurwerk is mijn hobby, al heel mijn leven. Er was een vuurwerkverbod en dan wil je toch graag wat hebben. We zouden het spul oudejaarsavond afsteken in een weiland, zodat niemand er last van had.’’

    Aanklager J. Eijkelboom eist tegen De B. een celstraf van twaalf maanden. ,,Ik vind het altijd triest om te moeten eisen. Het is niet om u een douw te geven, maar om anderen af te schrikken’’, zegt hij.

    De B. moet slikken en kijkt vertwijfeld naar zijn advocaat. Wat gaat de rechter uiteindelijk beslissen; moet hij écht naar de cel?

    ‘Niet een jaar wegrukken uit het leven’
    Zijn advocaat Tim Vis probeert de rechter te overtuigen. ,,Het is een misstap en hij snapt dat hij moet boeten, maar zo’n jonge kerel moet je niet een jaar uit het leven wegrukken’’, klinkt het.

    De politierechter neemt de tijd voor hij zijn vonnis bepaalt. ,,Twaalf maanden cel is wel heel fors, maar u gaat naar de gevangenis’’, bepaalt hij. De B. krijgt 26 weken cel, waarvan 24 weken voorwaardelijk. Verder volgt er een werkstraf van 240 uur.

    Een dag later, op vrijdag, eist vuurwerkofficier Karin Broere in de rechtbank van Rotterdam 240 uur werkstraf en 29 dagen celstraf tegen David S. uit Zwijndrecht voor het bezit van en de handel in mortier- en vlinderbommen. Daar doen de rechters pas over twee weken uitspraak.

    Vuurwerkofficier: ‘Elke keer pleeg je een ernstig misdrijf’
    Karin Broere, landelijk vuurwerkofficier bij het Functioneel Parket van het OM, heeft geen medelijden met mensen als De B. Volgens haar is er de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor de harde aanpak van politie en justitie. ,,Wij zijn niet degene die het misdrijf plegen. Iemand kiest er zelf voor’’, zegt ze resoluut. ,,Iedere keer dat je koopt of levert maak je een keus. Elke keer pleeg je een ernstig misdrijf waarvan duidelijk is dat onze eisen fors zijn.’’

    Mensen in de maatschap*pij zijn die harde knallen zat
    Karin Broere, Vuurwerkofficier van justitie
    In oktober breidde het OM bovendien de lijst uit waarop richtlijnen staan die bij dit soort zaken gehanteerd worden. Waar de Cobra daar al langer op stond, kwamen de nitraatbommen erbij. Broere: ,,Harde knallers stonden lange tijd op een lijst van strafbare feiten waar alleen geldboetes op stonden en waar de kilo’s bepalend waren voor de straf. Dit deed geen recht meer aan de ernst. Nu zijn ook de aantallen bepalend. Dat is een bewuste keuze geweest, omdat mensen in de maatschappij die harde knallen zat zijn.’’

    Georganiseerde criminaliteit
    Bovendien, zo stipt ze aan, schuilt er georganiseerde misdaad achter de lucratieve handel in illegaal vuurwerk. Mensen als De B. of K. zijn dan misschien onschuldige jongens met een blanco strafblad, ze maken volgens haar deel uit van een keten.

    ,,Het zijn ernstige delicten. De opslag is gevaarlijk en er zit georganiseerde criminaliteit achter. Ze laten zich ermee in en zorgen voor de uiteindelijke distributie. Daarom zijn onvoorwaardelijke celstraffen passend.’’

    Dat verdachten geregeld zeggen dat ze niet wisten dat het spul zó strafbaar is, gaat er bij haar niet in. ,,Je kunt niet meer zeggen: ‘Het is maar vuurwerk.’ De verdachten zijn vaak fans van vuurwerk en weten goed wat de gevaren ervan zijn en hoe illegaal het is. Het is eerder een houding van: mij overkomt het niet, het zal niet zo’n vaart lopen.’’

    In veel gevallen straft de rechtbank aanzienlijk lager dan geëist, zo blijkt uit diverse vonnissen. Broere: ,,Als rechters afwijken, wordt er altijd gezegd dat onze eis in beginsel passend is, Maar rechtbanken maken kennelijk een andere afweging in persoonlijke omstandigheden dan wij. Het is aan een rechter om op te leggen wat hij in die specifieke zaak passend vindt.’’

    Wat niet wil zeggen, zo besluit Broere, dat het OM nooit zijn zin krijgt. ,,Begin januari kreeg iemand nog twaalf maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk, voor bezit van zwaar vuurwerk. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen. Rechters gaan ook vaak wel mee.’’

    https://www.ad.nl/dordrecht/jonge-ve...rijf~ae879e77/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 september 2009
    Berichten
    21
    Thanks
    62
    9 waarderingen in 2 posts
    Stuitend om te zien hoe jong volwassenen zonder antecedenten hier behoorlijk gebrandmerkt worden. Zou graag zien dat er bij andere misdrijven ook zo hard word opgetreden. Lees regelmatig over zedenzaken die met een taakstraf worden afgedaan en dan mag je als liefhebber brommen voor een beetje vuurwerk. Want ja 500 nitraten is niet niks maar we moeten niet doen alsof de halve straat hier gevaar door liep. Gok dat de meeste mensen hier over me heen zullen vallen maar ik moest dit even kwijt. Justitie is qua vervolging van vuurwerk totaal de weg kwijt..............

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •