Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
  1. #1
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.231
    Thanks
    12.598
    13.044 waarderingen in 3.424 posts

    2Doc: De waarheid - Vrijdag 26 februari, 22.15 uur op NPO 2

    Op 13 mei 2000 vindt de grootste naoorlogse industriële ramp binnen Nederland plaats; in Enschede ontploft vuurwerkopslag S.E. Fireworks. Er vallen honderden gewonden, een woonwijk wordt weggevaagd en er sterven 23 mensen. Hoe kon zo’n ramp in een strak georganiseerd land als Nederland plaatsvinden?

    De Teledoc De Waarheid van Pieter Fleury gaat over een van de belangrijkste bouwstenen waarop onze democratie is gebouwd: het fragiele evenwicht tussen macht en vertrouwen. Hoe gaan de mensen die door het 'volk’ gekozen zijn om met het vertrouwen dat ze hebben gekregen? En hoe belangrijk is eerlijkheid en transparantie bij het nemen van de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken.

    In De Waarheid wordt, middels diepte-interviews, ingezoomd op de beslissingen en het gedrag van de betrokkenen rondom de vuurwerkramp in Enschede, om zo de processen bloot te leggen die inzicht geven in hoe deze fragiele balans zich manifesteert. Via de eigenaar van de vuurwerkopslag, een betrokken brandweerman en de vergunningverlenende gemeenteambtenaren en de burgemeester, komen we bij de leider van de onderzoekscommissie, de hoofdofficier van justitie en uiteindelijk bij de Minister van Binnenlandse Zaken die de ramp moesten afhandelen. Tenslotte is het de burger wiens huis verwoest werd, die een beroep doet op het gezonde verstand. Zo ontstaat een keten van verhalen die blootlegt hoe zij zich tot elkaar verhielden, samenwerkten of elkaar lieten vallen.

    Met Enschede als voorbeeld onderzoekt De Waarheid het antwoord op de verreikende vraag: is de angst om beschuldigd te worden zo groot dat men wegkruipt voor verantwoordelijkheid? En kunnen wij elkaar dan nog vertrouwen?

    Regisseur: Pieter Fleury

    Bron: www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2021/de-waarheid.html

    2Doc De waarheid wordt vanavond uitgezonden op NPO 2 om 22:15 uur.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 2 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid uxenve's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 oktober 2020
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    1.027
    Thanks
    231
    1.053 waarderingen in 400 posts
    Interessante docu. Toevallig was de eigenaar laatst weer in het nieuws, dat hij nog steeds zijn onschuld probeerd aan te tonen. Eerlijk gezegd geloof ik hem ook nog. Waarom zou de overheid verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat zij een vuurwerkfabriek midden in een woonwijk hebben toegestaan? We zien het hedendaags ook met de toeslagenaffaire. Niemand durfde de verantwoordelijkheid te nemen. Het is uiteraard makkelijker om te roepem dat er teveel en te zwaar vuurwerk werd opgeslagen. De wet WOB wekt ook niet echt vertrouwen in de overheid. Ik ben absoluut geen complot denker, maar wat betreft enschede, heb ik geen enkel vertrouwen in een eerlijk rapport.

  4. #3
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.983
    5.189 waarderingen in 2.007 posts
    Ga ik zeker even kijken. Ben benieuwd.
    December Will Be Magic Again!!

  5. #4
    VWC-Lid funkeliefhebber's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 december 2019
    Berichten
    486
    Thanks
    762
    497 waarderingen in 180 posts
    Is dit een herhaling?

  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 september 2005
    Berichten
    687
    Thanks
    244
    280 waarderingen in 125 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door uxenve Bekijk bericht
    Interessante docu. Toevallig was de eigenaar laatst weer in het nieuws, dat hij nog steeds zijn onschuld probeerd aan te tonen. Eerlijk gezegd geloof ik hem ook nog. Waarom zou de overheid verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat zij een vuurwerkfabriek midden in een woonwijk hebben toegestaan? We zien het hedendaags ook met de toeslagenaffaire. Niemand durfde de verantwoordelijkheid te nemen. Het is uiteraard makkelijker om te roepem dat er teveel en te zwaar vuurwerk werd opgeslagen. De wet WOB wekt ook niet echt vertrouwen in de overheid. Ik ben absoluut geen complot denker, maar wat betreft enschede, heb ik geen enkel vertrouwen in een eerlijk rapport.
    Een eerlijk rapport zal het niet zijn maar onschuldig is die man zeker niet! Hij wist wat er lag en wat het gevaar daar in is. Het is doen of je neus bloed wat die eigenaar uitvreet. Feit blijft dat er teveel lag, te zwaar en onvoldoende/juiste bunkers.

  7. #6
    VWC-Lid uxenve's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 oktober 2020
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    1.027
    Thanks
    231
    1.053 waarderingen in 400 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door djara Bekijk bericht
    Een eerlijk rapport zal het niet zijn maar onschuldig is die man zeker niet! Hij wist wat er lag en wat het gevaar daar in is. Het is doen of je neus bloed wat die eigenaar uitvreet. Feit blijft dat er teveel lag, te zwaar en onvoldoende/juiste bunkers.
    Ik weet het niet, en zolang alle stukken vanuit WOB zwart geinkt blijven, zullen wij het ook nooit weten. Ik vind dat er volledige openheid moet zijn, en niet selectieve informatie wat veelal gebeurd

  8. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.887 waarderingen in 966 posts
    De waarheid mag pas over x aantal jaar naar buiten komen. Gewoon geduld hebben.
    PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

  9. Deze gebruiker waardeert Sirens voor het bericht:


  10. #8
    VWC-Lid Palm Tree's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    5.936
    Thanks
    1.142
    2.871 waarderingen in 1.212 posts
    Was het wat?
    Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà !!!

  11. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 mei 2020
    Locatie
    Down South
    Berichten
    562
    Thanks
    850
    531 waarderingen in 212 posts
    Ja, vond het een goede docu. Zeker het terugkijken waard!

  12. #10
    VWC-Lid Burning Salvo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 januari 2012
    Berichten
    1.370
    Thanks
    765
    1.646 waarderingen in 652 posts

  13. Deze gebruiker waardeert Burning Salvo voor het bericht:


  14. #11
    VWC-Lid fompert's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2016
    Locatie
    Westland
    Berichten
    1.972
    Thanks
    2.153
    2.979 waarderingen in 985 posts
    Weinig verhelderend. Iedereen geeft iedereen de schuld, behalve zichzelf en uiteindelijk kregen de ondernemer en de simpele ambtenaar de zwarte piet toegeschoven, terwijl juist op hoog niveau de grove fouten zijn gemaakt. Burgemeester en verantwoordelijke ministers wassen hun handen in onschuld. House of Cards in de lage landen.
    Well, that depends...

  15. Deze gebruiker waardeert fompert voor het bericht:


  16. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 september 2005
    Berichten
    687
    Thanks
    244
    280 waarderingen in 125 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fompert Bekijk bericht
    Weinig verhelderend. Iedereen geeft iedereen de schuld, behalve zichzelf en uiteindelijk kregen de ondernemer en de simpele ambtenaar de zwarte piet toegeschoven, terwijl juist op hoog niveau de grove fouten zijn gemaakt. Burgemeester en verantwoordelijke ministers wassen hun handen in onschuld. House of Cards in de lage landen.
    Uiteindelijk weet je als eigenaar dondersgoed waar je mee bezig bent. Je bent een expert op gevaarlijke vw stoffen en dan de schuld altijd van je afschuiven. Ik heb die Bakker nooit horen zeggen dat er teveel lag. Kletskoek wat bakker uitkraamt. Neem je verantwoording zou ik zeggen. Net zoals die deftige ambtenaren.

  17. #13
    VWC-Lid Samenvuurwerkkopen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 september 2012
    Berichten
    1.491
    Thanks
    1.111
    1.590 waarderingen in 682 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fompert Bekijk bericht
    Weinig verhelderend. Iedereen geeft iedereen de schuld, behalve zichzelf en uiteindelijk kregen de ondernemer en de simpele ambtenaar de zwarte piet toegeschoven, terwijl juist op hoog niveau de grove fouten zijn gemaakt. Burgemeester en verantwoordelijke ministers wassen hun handen in onschuld. House of Cards in de lage landen.
    Voor een documantiaire met de titel "De waarheid" vond ik het ook weinig verhelderend. Het is gewoon een tijdslijn door de ogen van verschillende personen.
    Kritische vragen blijven ook uit terwijl er genoeg uitspraken gedaan worden waar ze juist dieper op in konden gaan.
    https://www.youtube.com/user/AKHFireworksTeam

  18. Deze 2 gebruikers waarderen Samenvuurwerkkopen voor het bericht:


  19. #14
    VWC-Lid Adnoctum's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 december 2016
    Berichten
    925
    Thanks
    1.603
    1.568 waarderingen in 427 posts
    Nooit gezien, vanavond maar eens even kijken.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •