Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
  1. #1
    VWC-Lid FatAzz's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 december 2018
    Berichten
    582
    Thanks
    46
    706 waarderingen in 206 posts

    Branche in offensief: plan voor lokale vuurwerkshows in de maak

    De Nederlandse Vuurwerkbond begint een offensief om vanaf de volgende jaarwisseling in heel Nederland veilige vuurwerkshows van de grond te krijgen. Bij lokale vuurwerkverenigingen kunnen speciaal getrainde vrijwilligers in hun eigen omgeving kleine vuurwerkshows organiseren.

    Daarmee komt volgens de Nederlandse Vuurwerkbond (NVB) een einde aan overlast en ongelukken, maar verdwijnt vuurwerk niet helemaal. Carbidschieten en paasvuren worden nu vaak al in verenigingsverband georganiseerd. Non-profitorganisatie NVB wil dat ook kleinschalige, veilige vuurwerkshows op die manier mogelijk worden gemaakt, met certificering, richtlijnen en cursussen. Daarvoor moet de wet wel worden aangepast, want er is nu nog niets voorzien voor vuurwerkverenigingen.

    Meteen na de jaarwisseling deed de voorzitter van het veiligheidsberaad, de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls, een ander beroep op het kabinet. Hij pleit voor de voortzetting van het algehele vuurwerkverbod, dat was bedoeld om de door corona toch al overbelaste zorg te ontzien. Het ging nog verder dan het eerder in 2020 afgesproken verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen voor consumenten.

    Woede
    Laten we eerst kijken wat er gebeurt als we de maatrege*len van eerder uitvoeren

    Rob Snijders , Vuurwerkfederatie
    De oproep leidt tot woede bij vuurwerkliefhebbers, die niet willen dat vuurwerk helemaal verdwijnt. Het op grote schaal organiseren van professionele shows in Nederland is in elk geval op korte termijn geen optie. Die shows zijn niet alleen duur, er zijn ook te weinig pyrotechnische bedrijven die ze kunnen organiseren.

    Dan wordt het in Nederland een saaie boel, waarschuwt Rob Snijders van de vuurwerkfederatie, ook een organisatie die strijdt voor het behoud van vuurwerk. ,,Laten we nu eerst eens kijken wat er gebeurt als we de maatregelen van eerder in 2020 uitvoeren.”

    De NVB wil juist een andere aanpak, waarmee ook klachten van bijvoorbeeld oogarts Tjeerd de Faber worden gehoord. Dankzij het vuurwerkverbod kon de oogarts dit jaar met kinderchampagne toosten op het nieuwe jaar, in tegenstelling tot voorgaande jaren waarin hij steeds de noodklok moest luiden over het letsel dat hij zag. De Faber is dan ook fervent tegenstander van vuurwerk en was behoorlijk verrast toen hij een kerstkaart kreeg van de NVB.

    Offensief
    Ruud Verkuijlen, coordinator jaarwisseling bij de politie

    Toch ligt die kaart er. De bond wilde met de verzending vast bekendheid geven aan het offensief dat wordt ingezet, om in heel Nederland vuurwerkverenigingen van de grond te krijgen. De non-profitorganisatie mag dan bestaan uit liefhebbers van vuurwerk, ze zien best dat De Faber een punt heeft met zijn pleidooi ertegen. ,,Het loopt de spuigaten uit”, zegt woordvoerder Lars Onrust. Politie die bestookt wordt met vuurwerk, omstanders die gewond raken, urenlange overlast voor huisdieren.

    Ruud Verkuijlen, jaarwisselingscoördinator bij de politie, zag dit jaar net als De Faber dat het anders was, ook al volgt nog een definitieve evaluatie. ,,Er was minder letsel, we hoefden minder bijstand te verlenen aan andere hulpdiensten.” Normaal rijdt de politie mee met brandweer en ambulance, om te zorgen dat medewerkers hun werk veilig kunnen doen. ,,Dat zijn positieve elementen.”


    Tegelijk zag de politie al voor de aankondiging van het verregaande verbod – eerder was al besloten knallers en vuurpijlen in de ban te doen - in september en oktober twee keer zo veel vuurwerkoverlast als normaal. ,,Een indicatie dat er door de coronamaatregelen ongenoegen bestond in de samenleving, vuurwerk is dan een uitlaatklep.”

    Anders
    Voor een verregaand verbod zoals afgelopen jaarwisseling is maatschappelijk draagvlak nodig, weet de politie, en het is nog te vroeg om te concluderen of dat er is. Maar Onrust voelt de bui al hangen: als er niet heel anders met vuurwerk wordt omgegaan kunnen consumenten straks wel eens echt zonder vuurwerk komen te zitten.

    Dat kan De Faber niet snel genoeg gaan. Toch staat de oogarts wel open voor alternatieven. Zoals het plan van de pyrotechnici, controleurs, juristen en verzekeraars - ‘we hebben ook een explosievenexpert’- die zich met de NVB inzetten voor lokale vuurwerkverenigingen, die zorgen voor kleine, mooie en vooral veilige shows. Als gewone consumenten maar niet zelf aan de slag gaan, zegt De Faber. ,,Vuurwerk moet afgestoken worden door mensen die er verstand van hebben, niet door leken.”

    Woordvoerder Onrust, zelf oud-pyrotechnicus, ziet in vuurwerkverenigingen dé manier om daarvoor te zorgen. ,,Die verenigingen moeten aan eisen voldoen, ze krijgen een cursus en een pasje. De woordvoerder moet ouder zijn dan 25 jaar, zodat die er rijp voor is.” De bond voelt dat het tijd is om juist nu door te zetten: Nederland lijkt klaar voor verandering. Vuurwerkhandelaren overigens nog niet, zegt Onrust, ook al vindt hij dat consumenten zelf nog wel met licht, veilig vuurwerk, zoals sterretjes en fonteinen die niet omvallen aan de slag moeten kunnen. ,,Ik heb dreigtelefoontjes gehad, omdat importeurs zeggen dat dit de nekslag zal zijn voor de vuurwerkhandel.” Hem gaat het niet om geld - hij heeft ook een eigen onderneming naast de bond - wel om veiligheid en het behoud van vuurwerk. ,,Ik stond als jongetje ook met mijn neus tegen het raam gedrukt om gebiologeerd naar het vuurwerk te kijken. Het blijft iets magisch.”

    Interesse
    Binnenkort wil de bond onder meer winkeliers, voetbal-, ijs- en scoutingverenigingen aanschrijven om te kijken of zij interesse hebben in het organiseren van vuurwerkshows. Daarmee kunnen zij ook inkomsten genereren. ,,En ze hebben al een netwerk. Na een cursus kunnen ze aan de slag.” Maar uiteindelijk moet elke buurt die wil een vuurwerkshow van de grond kunnen tillen. Met een wedstrijd worden de beste prestaties beloond. Wie illegaal knalt, wordt geroyeerd. ,,Ik kan er uren over doorgaan. We weten al jaren dat het niet goed gaat. Het kan echt veel beter.”

    Dat vindt in elk geval ook De Faber, die deze jaarwisseling zag als een ‘geslaagd medisch experiment’, vanwege het extreem lage aantal ongelukken. Als er gekeken wordt naar veilige manieren om toch nog vuurwerk te hebben met oud en nieuw, heeft hij daar geen bezwaar tegen. ,,Er komen alternatieven voorbij, zoals die van de vuurwerkverenigingen. Dan kan op een georganiseerde manier toch vuurwerk worden afgestoken. Zolang we het kleine aantal professionals dat beschikbaar is voor grote vuurwerkshows maar niet gebruiken om burgers vuurwerk in handen te laten houden. Dat zou een goedkoop excuus zijn.” Politieman Verkuijlen noemt het idee ‘interessant’ en zegt dat elk initiatief voor een veilige en feestelijke jaarwisseling de moeite van het bekijken waard is.

    Bron: https://www.ad.nl/binnenland/branche...maak~a94ac6c9/

    Ik ben hier geen voorstander van. Ik wil gewoon zelf, voor mijn eigen huis, mijn vuurwerk afsteken, zonder lid te worden van een vereniging. Hoe denken jullie hierover?

  2. Deze gebruiker waardeert FatAzz voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    NVB https://nederlandsevuurwerkbond.nl/
    Copyright 2021 en
    "Daarnaast wil de bond particulieren bewust maken van de gevaren van consumentenvuurwerk. Dit gaat dan hoofdzakelijk om Cat. F2 vuurwerk. De bond is van mening dat het de verkeerde kant op gaat met het consumentenvuurwerk in Nederland.

    De Nederlandse Vuurwerkbond is niet voor een totaalverbod op vuurwerk. Wel ziet de bond voordelen in het terugdringen van consumentenvuurwerk naar medemenselijke proporties. Dit houdt in dat er minder vuurwerk op straat is, maar daarvoor in de plaats op lokaal niveau veel vuurwerkshows worden georganiseerd. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor semi-professionals die zich hebben georganiseerd in een vereniging."

    Bestond dit altijd al? Uitgebreid om lokale vw verenigingen op te zetten.

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 september 2008
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    237
    Thanks
    291
    348 waarderingen in 101 posts
    Zeg, beste vuurwerkliefhebbers, hier een schepje voor jullie. Mogen jullie alvast helpen je eigen graf te graven. Maar niet getreurd, je mag zelf het opschrift voor je grafsteen verzinnen.

  5. Deze 2 gebruikers waarderen LMFR voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 november 2014
    Berichten
    983
    Thanks
    954
    875 waarderingen in 395 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    NVB https://nederlandsevuurwerkbond.nl/
    Copyright 2021 en
    "Daarnaast wil de bond particulieren bewust maken van de gevaren van consumentenvuurwerk. Dit gaat dan hoofdzakelijk om Cat. F2 vuurwerk. De bond is van mening dat het de verkeerde kant op gaat met het consumentenvuurwerk in Nederland.

    De Nederlandse Vuurwerkbond is niet voor een totaalverbod op vuurwerk. Wel ziet de bond voordelen in het terugdringen van consumentenvuurwerk naar medemenselijke proporties. Dit houdt in dat er minder vuurwerk op straat is, maar daarvoor in de plaats op lokaal niveau veel vuurwerkshows worden georganiseerd. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor semi-professionals die zich hebben georganiseerd in een vereniging."

    Bestond dit altijd al? Uitgebreid om lokale vw verenigingen op te zetten.

    Nee volgens mij niet. Maar heb de site bekeken en alles is wel vrij uitgebreid uitgewerkt al.
    Het zou idd maar zo eens kunnen dat dit de toekomst gaat worden. Ik las ook dat je dan buiten een vereniging om ook als particulier die een soort certificaat behaald heeft, een vergunning bij de gemeente zou kunnen aanvragen. Het is vloeken in de kerk maar ik denk wel dat dit de toekomst gaat worden.
    En eerlijk gezegd zou dat dan ook beter zijn dan een totaal afsteek en verkoopverbod.

    Leuk verdienmodel ook voor hun aangezien een vereniging minimaal uit 8 personen moet bestaan die de cursus a95,- pp moet volgen. En deze cursus is echt geen hogere wiskunde en al helemaal niet vergelijkbaar met de opleiding tot pyrotechnicus. Echter zou je mensen wel wat meer bewuster maken en als het wel mis gaat dan is er ook een aansprakelijke.

    Al met al ben ik benieuwd hoe deze ontwikkeling zich gaat voortzetten.

  7. #5
    VWC-Lid josZie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 augustus 2005
    Berichten
    1.038
    Thanks
    1.307
    851 waarderingen in 343 posts
    10 jaren geleden opperden we al om echte verenigingen op te zetten,maar dan wel die jaarrond bijeen komen en vuurwerk gerelateerde dingen konden ondernemen.

    als het echt niet anders kan dan is het wellicht iets. Hoewel het plezier voor mij juist is om kleinschalig voor je eigen huis bezig te zijn en te vieren met een klein groepje familie of vrienden.
    -Step outside the box to see the real picture-

  8. Deze gebruiker waardeert josZie voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Wie/wat zit(ten) hier achter?

  10. #7
    VWC-Lid Debtor's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 november 2005
    Berichten
    88
    Thanks
    35
    34 waarderingen in 23 posts
    Dit is echt bizar! Verhaaltje wij van wc eend. Lekker dit verbod aanpakken en iedere flapdr*l die de laatste tijd wat in de media geroepen heeft gelijk geven. Ik heb het idee dat dit met elke organisatie is. Ga er is tegenin met goede argumenten. Ik ga echt niet met tientallen in een vereniging en dan op een pleintje hetzelfde vuurwerk afsteken. Het gaat om de gehele sfeer rondom oud en nieuw.

  11. #8
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Binnen een vuurwerkvereniging en bij een vuurwerkshow dienen ten minste twee mensen aanwezig te zijn met een geldig BHV (bedrijfshulpverlening) diploma. U kunt bij onze partner Euro BHV de benodigde cursus volgen.
    https://www.nederlandsevuurwerkbond....hv-opleidingen

    Met een logo van Veiligheidsgroep eronder

    https://eurobhv.nl/
    https://www.veiligheidsgroep.nl/

    Nou weet ik uit onderzoek van De Groene dat die hele veilighridsbranche een gigantisch en machtig wespennest is van hier tot Tokyo, met heel veel overheidscontracten

  12. #9
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    En als AD het promoot; check links met Achmea... De grote anti vw financier

  13. #10
    VWC-Lid Hendtje Contentje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2014
    Locatie
    Tiel
    Berichten
    648
    Thanks
    556
    921 waarderingen in 272 posts
    Wat een walgelijk initiatief. Je zou haast gaan vermoeden dat dit niet door Liefhebbers is opgezet, maar juist door het tegenkamp, om vanuit nog een andere hoek de traditie de doodsteek te kunnen geven.

    Nou, niet als het aan ons ligt!

    Team HVLV
    Gekke beelden zien? HC Fireworks op Youtube.

  14. Deze gebruiker waardeert Hendtje Contentje voor het bericht:


  15. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    142
    Thanks
    302
    213 waarderingen in 49 posts
    Dit gaat niet de goede kant op. De reactie van BPN was al wat zwak, nu dit er bovenop. De 'stelling van de dag' van De Telegraaf is ook al heel sturend in het nadeel van vuurwerk. Ik ga me toch maar eens opmaken voor een tripje naar België voor komende jaarwisseling. Ik ga echt niet bij moedertje staat smeken om een vergunning om alsjeblieft ergens op een verlaten parkeerplaats een paar potjes vuurwerk af te mogen steken.

  16. #12
    VWC-Lid Guusje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2020
    Berichten
    576
    Thanks
    157
    710 waarderingen in 251 posts
    Lijkt verdacht veel op de malloot uit onderstaande topic.
    Daarin schrijft hij ook dat hij zelf meegedaan heeft met de rechtszaak voor een totaalverbod.
    Deze gasten zien duidelijk een verdienmodel in de certificering middels “cursussen” en pasjes etc. Hierboven schrijft hij zelf voormalig pyrotechnicus te zijn.

    2 weken na onderstaande post zijn ze ingeschreven bij KVK..

    http://https://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?56303-Is-er-leven-na-een-totaalverbod

  17. Deze 4 gebruikers waarderen Guusje voor het bericht:


  18. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Berichten
    293
    Thanks
    438
    189 waarderingen in 97 posts
    Los van degene die vermeldt wordt in voorgaand topic. En ik in principe tegenstander ben van ergens op een (afgelegen?) terrein vuurwerk te knallen. Het liefst sta ik namelijk gewoon bij familie en / of vrienden in de straat mijn vuurwerk af te steken. Want ondanks het aantal slachtoffers blijft het miniem in vergelijking met wat er totaal wordt afgestoken. Zeker als dit dan wordt afgezet tegen andere hobbies waar heel wat meer doden en gewonden vallen.

    Als ik kijk naar de PGI en er een dergelijk concept komt. En dit de enige mogelijkheid zou zijn om in Nederland nog vuurwerk af te kunnen steken. Dan ben ik, gezien de matige weerstand vanuit organen die de middelen hebben om een helder weerwoord neer te kunnen zetten, geneigd om hier interesse in te gaan hebben of krijgen.

    Wat Joszie ook zegt; als dit jaarrond dan de mogelijkheid geeft om t/m F3 vuurwerk af te steken,.

    Al hoop ik dan op een combinatie, zoals dit in Amerika ook mogelijk is. Zo'n club en daarnaast met oud en nieuw F1 en compounds. En die kunnen ook prima t/m F3. Dat is iets dat afgelopen oud en nieuw ons ook geleerd heeft. Veel minder gewonden en volgens mij veel meer harde euro's die er aan uitgegeven zijn.
    "Amor fati: let that be my love henceforth!

  19. Deze gebruiker waardeert Sweet Laker voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •