Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16
  1. #1
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.159
    Thanks
    5.472
    6.268 waarderingen in 3.000 posts

    RACT/Vuurwerkbesluit

    Gek genoeg in deze subsectie geen topic met de officiele NL wetgeving op het gebied van vuurwerk. Bij deze:

    Vuurwerkbesluit, de algemene wetgeving: https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2020-12-15

    Voor consumentenvuurwerk, het RACT: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2020-12-01

    Richtlijn voor strafvordering: https://wetten.overheid.nl/BWBR0044148/2020-10-01

    Goed/interessant om door te neuzen.

    Vraag; ik kan in geen van beiden (zo gauw) de indelingen van de f3 en f4 classificaties vinden. Iemand die daarheen kan linken? Dank.

  2. Deze gebruiker waardeert Richardus voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Pyromun's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 december 2019
    Berichten
    1.103
    Thanks
    897
    1.027 waarderingen in 424 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    Vraag; ik kan in geen van beiden (zo gauw) de indelingen van de f3 en f4 classificaties vinden. Iemand die daarheen kan linken? Dank.
    Hierbij: https://wetten.overheid.nl/BWBR00133..._Artikel1A.1.3

    Weet niet of je dit bedoeld? Verdere indeling van F3 en F4 is mij zo snel niet bekend.

  4. #3
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.159
    Thanks
    5.472
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyromun Bekijk bericht
    Hierbij: https://wetten.overheid.nl/BWBR00133..._Artikel1A.1.3

    Weet niet of je dit bedoeld? Verdere indeling van F3 en F4 is mij zo snel niet bekend.
    Verder dan dat kom ik dus ook niet, terwijl ik me toch echt een staatje kan herinneren zoals voor F1/F2 e.d. in het RACT waarin de NEMs van F3 in ieder geval ook opgenomen was (F4 is (nu) geclassificeerd als 'wat niet in de rest valt'). Nou zie ik door de referenties in al die wetteksten ook misschien iets over het hoofd...

  5. #4
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Ik heb het vermoeden dat cat 3 en 4 niet (meer) opgenomen zijn in het RACT, gezien dat niet (meeR) als consu vuurwerk aangewezen is. Als je in de bijlage van het RACT kijkt en dan de geschiedenis opzoekt en 2018 als datum kiest, zie je wat er ooit wel in heeft gestaan en nu dus niet meer.

    Hierbij de directe link voor een eerdere versie van 2018: https://wetten.overheid.nl/BWBR00279...v%3d0#BijlageI

  6. Deze gebruiker waardeert htevents voor het bericht:


  7. #5
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.159
    Thanks
    5.472
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Valt dat in EU wetgeving nog terug te vinden, die classificering f3/f4? Ik kon het niet vinden...best een oerwoud, die ambtenarentaal- en opzet.

  8. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 december 2005
    Berichten
    79
    Thanks
    0
    55 waarderingen in 18 posts
    DIRECTIVE 2007/23/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
    (a)

    For category 1 fireworks, the following conditions must be met:

    the safety distance must be at least 1 m. However, where appropriate the safety distance may be less, the maximum noise level must not exceed 120 dB (A, imp), or an equivalent noise level as measured by another appropriate method, at the safety distance,
    category 1 must not comprise bangers, banger batteries, flash bangers and flash banger batteries, throwdowns in category 1 must not contain more than 2,5 mg silver fulminate.

    For category 2 fireworks, the following conditions must be met:
    the safety distance must be at least 8 m. However, where appropriate the safety distance may be less, the maximum noise level must not exceed 120 dB (A, imp), or an equivalent noise level as measured by another appropriate method, at the safety distance.

    For category 3 fireworks, the following conditions must be met:
    the safety distance must be at least 15 m. However, where appropriate the safety distance may be less, the maximum noise level must not exceed 120 dB (A, imp), or an equivalent noise level as measured by another appropriate method, at the safety distance.
    Meer valt er niet vinden, volgens mij kunnen lidstaten dit zelf regelen verder.

  9. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 december 2013
    Berichten
    176
    Thanks
    6
    108 waarderingen in 55 posts
    De eisen aan F1 t/m F3 zijn te vinden in Europese norm EN 15947-5 en die aan F4 in EN 16261-2, waarnaar de Pyrorichtlijn (2013/29/EU) verwijst. Die eerste is voor F1 en F2 in aangepaste vorm gereproduceerd in de Ract, maar de normen zijn auteursrechtelijk beschermd en over het algemeen helaas niet gratis verkrijgbaar.
    Laatst gewijzigd door Mose; 3 januari 2021 om 11:49

  10. #8
    VWC-Lid Stefan Works's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2009
    Berichten
    4.706
    Thanks
    986
    5.545 waarderingen in 2.033 posts
    Kunnen we een burgerinitiatief indienen voor verandering van de huidige 25 kG regel?
    www.youtube.com/c/StefanWorks Vuurwerkvideo's!

  11. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 september 2018
    Berichten
    1.039
    Thanks
    238
    490 waarderingen in 236 posts
    Valt een astronaut nu in f4 hoorde ik? Dat kan toch helemaal niet?
    Te weinig kruit.
    Niet explosief genoeg.

  12. #10
    VWC-Lid bolle-040's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 september 2010
    Berichten
    3.809
    Thanks
    5.955
    9.269 waarderingen in 2.966 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boller Bekijk bericht
    Valt een astronaut nu in f4 hoorde ik? Dat kan toch helemaal niet?
    Te weinig kruit.
    Niet explosief genoeg.
    Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit soort knalvuurwerk artikelen nu beoordeeld worden volgens de wet.Ik zie verzamlers sloffen vol in de vitrines hebben. Wordt dit nu net zo zwaar bestraft als 200 nitraten van 3 gram en CE keurmerk?

    Geldt het zelfde voor single shots, vuurpijlen ect.
    www.youtube.com/channel/UC87Ra0dmyahLt8AZoj3Nr_Q

  13. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 december 2013
    Berichten
    176
    Thanks
    6
    108 waarderingen in 55 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boller Bekijk bericht
    Valt een astronaut nu in f4 hoorde ik? Dat kan toch helemaal niet?
    Te weinig kruit.
    Niet explosief genoeg.
    Een artikel heeft één categorie, en dat is degene waaronder hij is laten 'keuren' door een notified body in opdracht van degene die hem op de markt wil zetten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bolle-040 Bekijk bericht
    Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit soort knalvuurwerk artikelen nu beoordeeld worden volgens de wet.Ik zie verzamlers sloffen vol in de vitrines hebben. Wordt dit nu net zo zwaar bestraft als 200 nitraten van 3 gram en CE keurmerk?

    Geldt het zelfde voor single shots, vuurpijlen ect.
    De richtlijn voor strafvordering die in post #1 al genoemd wordt, heeft twee aparte lijsten (met sublijsten) voor illegaal vuurwerk: eentje, Lijst II, voor 'professioneel' vuurwerk ingedeeld in categorie F2 of F3, T1 of T2 en handfakkels (m.a.w., F2- en F3-artikelen niet aangewezen als consumentenvuurwerk door de Ract en theatervuurwerk of handfakkels), waaronder dus vanaf 2020 rotjes, pijlen en singleshots vallen, maar ook bijvoorbeeld ook knetterpellets uit categorie F2, Belgische flashknallers uit categorie F2 of matten uit categorie F2 of F3. Daarnaast is er Lijst III, voor F4-vuurwerk, vuurwerk zonder CE en P1/P2 in zoverre dat als vuurwerk beschouwd wordt.

    In theorie zijn rotjes en veel nitraten dus inderdaad 'even strafbaar', daar het allebei bangers uit categorie F2 zijn en dus onder Lijst A van Lijst 2 vallen. Echter is de richtlijn niet bindend en lijkt het me niet dat het OM voor een vondst van een paar sloffen Astronauten dezelfde straf eist als voor de vondst van een paar honderd nitraten uit cat. F2. Het kan in theorie natuurlijk, maar als het zover komt dat een rechter ernaar kijkt en ziet dat het om vorig jaar legaal aangekocht Nederlands vuurwerk gaat, zou het mij verbazen als de straf niet lager uitvalt dan als het om illegaal aangekochte Poolse nitraten gaat. Maar zeker ben ik natuurlijk niet.
    Laatst gewijzigd door Mose; 3 januari 2021 om 15:18 Reden: correctie

  14. Deze 2 gebruikers waarderen Mose voor het bericht:


  15. #12
    VWC-Lid chupinazo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juli 2008
    Locatie
    Zonnig zuid NL
    Berichten
    791
    Thanks
    458
    350 waarderingen in 196 posts
    https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2021-12-18

    Per 18 dec weer eens aangepast.
    Maar waar de veranderingen zitten? Nog geen idee. Zal wel tijdelijke aanpassing zijn mbt covid.

  16. #13
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Uiteraard, alles op die boeg...

  17. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 januari 2014
    Berichten
    608
    Thanks
    243
    297 waarderingen in 186 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupinazo Bekijk bericht
    https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2021-12-18

    Per 18 dec weer eens aangepast.
    Maar waar de veranderingen zitten? Nog geen idee. Zal wel tijdelijke aanpassing zijn mbt covid.
    Voor de liefhebbers zonder papieren zit de belangrijkste wijziging in Artikel 2.3.6: Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen.
    Kan zo snel niet vinden of dit besluit op 2 januari 2022 weer automatisch wordt teruggedraaid.

  18. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frelst68 Bekijk bericht
    Voor de liefhebbers zonder papieren zit de belangrijkste wijziging in Artikel 2.3.6: Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen.
    Kan zo snel niet vinden of dit besluit op 2 januari 2022 weer automatisch wordt teruggedraaid.
    stond toen ook niet in het ract bij het verbod van vorig jaar echter wel in het wetsvoorstel wat is aangenomen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •