Banner China Red
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    VWC-Lid YorickT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Berichten
    2.090
    Thanks
    1.883
    3.886 waarderingen in 1.196 posts

    [sfeerverslag] Een vuurwerk afhaaldag maar dan elke dag van het jaar?!

    Een vuurwerk afhaaldag maar dan elke dag van het jaar?!

    Tsja, deze titel klinkt elke vuurwerkliefhebber als muziek in de oren. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: Je kan natuurlijk niet elke dag van het jaar je favoriete vuurwerkhalen in Nederland. Sterker nog, maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen. Je kan dit jaar helemaal geen vuurwerk halen zoals we dat altijd gewend zijn. Onze kruitstress, bestelstress, demostress, doorlontstress, oliebollenstress, goed-weer-stress zijn allemaal overbodig geworden. Het eenmalige vuurwerkverbod (daar ga ik dan gewoon maar even van uit) kwam als een harde klap (haha) bij ons vuurwerkliefhebbers aan. Die ene dag, waar we met zijn allen een heel jaar naar toeleven. De kers op de appelmoes: Oudjaarsdag en avond. Het mocht niet zo zijn dit jaar.

    Gelukkig kwam er snel een alternatief, weliswaar niet het beste alternatief maar wel een optie om toch te kunnen stoken. Categorie 1 vuurwerk. Als jij mij vorig jaar verteld had dat ik kruitstress zou hebben om een pak luchthuilers van Funke te regelen dan had ik je voor gek verklaard. Het FOMO-gevoel werd steeds groter en groter.

    Wat je nou ook van alle corona maatregelen vind. Vind je het onzin, vind je dat de regering te weinig doet, doen ze teveel of is het allemaal maar een Hoax? Dit is mijn verhaal dat ik deel om de sfeer te bevorderen en niet om een offtopic discussie te krijgen; ik hoop dat je daar met respect mee kan omgaan en vooral plezier kan hebben met dit tripverslag.


    Al jarenlang ben ik vaste klant bij de Houtse Bazar in Helmond. Ondertussen heb ik heel wat meegemaakt met deze beste mensen. Ik kwam op bezoek in het heetst van de strijd op 31 december vorig jaar maar ook hielp ik mee met het bouwen van flink wat shows. Een echt kind aan huis dus. Zo had ik dit jaar ook een mooie collectie aan cakes en compounds besteld. Vanwege mijn gezondheid kom ik sinds medio maart niet meer op drukke plekken en openbare plekken. Dat betekent dat mijn pretpark en fotografie hobby compleet op zijn gat zijn gaan liggen. Mijn oud en nieuw gevoel was gelukkig dus wel compleet aanwezig. De mensen van de Houtse Bazar weten van mijn verhaal en we hadden onderling een mooie oplossing gevonden hoe ik de drukte zou kunnen vermijden tijdens de afhaaldagen.


    Helaas bleek dit natuurlijk niet meer nodig te zijn maar wel had ik de extreme behoefte om er weer eens op uit te gaan. Die paar sporadische keren dit jaar dat ik in een supermarkt of tuincentrum geweest ben zijn echt op 1 hand te tellen. Al snel kwamen de ideeën om op een doordeweekse en rustige dag de winkel-showroom en de bunkers te fotograferen. Natuurlijk konden we dan ook wat cat 1 stoken en ik een nieuwe bestelling plaatsen. Dat klonk voor mij als muziek in de oren, deed een mooie bestelling, laadde al mijn batterijen op en voor een van de eerste keren dit jaar ging ik met volledige camera bepakking op pad van Zuid-Limburg naar het ‘prachtige’ Helmond.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (1 van 10).jpg
Bekeken: 292
Grootte: 207,8 KB

    Eenmaal aangekomen moest er eerst flink bijgepraat worden. De laatste keer dat ik een bezoekje bracht aan de winkel was al bijna weer een jaar geleden. Tijdens het bijkletsen keek ik rond naar alle cat 1 producten die er lagen. Het is niet wat je hoopt te zien als je medio december een vuurwerk winkel in loopt. Hoewel? Het is in deze situatie beter iets dan niets en ik hoorde dat de cat 1 verkoop ook best lekker liep. Ze hadden bij de Houtse Bazar dan ook zeker hun best gedaan om een flink mooie en diverse collectie aan cat 1 spullen te verzamelen.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (8 van 10).jpg
Bekeken: 295
Grootte: 212,7 KB

    Al vrij snel werd de camera uit mijn tas gehaald en begon ik de showroom te fotograferen. Ik vind het tof om een showroom vast te leggen zonder alle poespas eromheen te fotograferen. Gewoon focussen op de rekken vol met vuurwerk. Dat is immers ook waar wij liefhebbers gelukkig van worden.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (10 van 10).jpg
Bekeken: 296
Grootte: 202,7 KB

    Het mooie aan cat 1 kopen is dat je meteen je eigen demo kan voorzien. Zo hebben we een aantal producten uit de showroom meegenomen om buiten meteen even te testen. Denk bijvoorbeeld aan de Zena Breakdance. Eigenlijk is het een soort Pilliecracker zoals we die wel gewend zijn. De knetter is goed te noemen en de afwerking van het product ziet er ook prima uit.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (3 van 10).jpg
Bekeken: 290
Grootte: 123,3 KB

    Verder probeerde we nog wat groenbloemen XXL en normale grondbloemen uit. Blijft altijd lekker om dit soort producten weg te stoken en weer wat kruit te snuiven. Tijdens het stoken waren er eigenlijk 2 producten die er meteen uit sprongen. De rode bengaal van Funke bijvoorbeeld. Zelfs overdag is dit een product die kwaliteit ademt. De afwerking is perfect en de fel rode vlam is zelfs in daglicht verblindend. Nou, als je dat bereikt dan heb je het als cat 1 product wel gemaakt wat mij betreft.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (2 van 10).jpg
Bekeken: 298
Grootte: 167,1 KB

    Het tweede product dat ook echt opviel waren de Color Conic 3’’ van Original. Deze fonteinen zijn denk ik wel de mooiste cat 1 fonteinen die ik gezien heb dit jaar. Geloof mij, dat zijn er flink wat ondertussen. De afwerking van dit product is ook goed te noemen en de crackling is hoog, breed en hard. Als je deze nog kan bemachtigen dan moet je dat zeker doen vind ik.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (4 van 10).jpg
Bekeken: 295
Grootte: 133,4 KB

    Na het stoken werd het tijd om de bunkers te bezoeken. Een plek waar niet elke gast van de winkel komt maar voor ons liefhebber wel om te smullen is. Bij het woord bunker ruik ik de typische geur al meteen in mijn neus. Het is echt een geur die mij aan vuurwerk doet denken op een positieve manier. Eenmaal aangekomen in de bunkers overrompelde mij het zelfde gevoel als in de showroom: Dit is niet hoe je de bunkers wilt zien medio december maar toch is het fijn dat er wél iets kan.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (5 van 10).jpg
Bekeken: 292
Grootte: 150,5 KB

    De bunkers waren dan ook goed gevuld met kartonnen cat 1. Veel uiteenlopende producten waren nog flink op voorraad. Ook in de uitpak bunker lag genoeg cat 1. Er hingen al flink wat bestellingen klaar en er kwamen ook steeds nieuwe bij. Dat is goed om te zien en te horen natuurlijk. Na eventjes te zoeken was ook mijn bestelling gevonden. Een goede plastic zak gevuld. Tijd om weer naar binnen te gaan.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (6 van 10).jpg
Bekeken: 290
Grootte: 132,9 KB

    Eenmaal binnen rekende we het vuurwerk af. Ondertussen besloot ik nog wat extra dingetjes toe te voegen aan mijn collectie uit de showroom. Dat zou ik immers tijdens de voorverkoop dagen ook gedaan hebben. Zo stonden de Color Conics nog niet op mijn lijstje maar moest en zouden hier toch wel 2 pakjes van meegaan. Hetzelfde geld voor de Breakdance van Zena en de crackling grondbloemen van Katan.

    Naam: sfeerverslag-album-blog (9 van 10).jpg
Bekeken: 279
Grootte: 128,4 KB

    Zo voelde een ochtend fotograferen en vuurwerk uitzoeken opeens als een afhaaldag vlak voor oud en nieuw. Heerlijk om even weer rond te kijken, sfeer te proeven en ook wat gestookt te hebben. Ik zou iedereen die het oud en nieuw gevoel nu mist, wat ik zeer goed begrijp willen aanraden om een vuurwerk winkel te bezoeken. Ga die sfeer proeven, praat met de liefhebbers uit de winkel en neem wat leuks mee. Helaas heeft de tijd mij ingehaald tijdens het schrijven hiervan en behoort dit niet meer tot de mogelijkheden helaas.

    Na nog een flinke tijd gepraat te hebben namen we afscheid. Ik wenste de beste mensen nog véél succes komende dagen, fijne feestdagen en toch een leuke jaarwisseling. Eenmaal in de auto kon mijn mondkapje na een flinke tijd af. Heerlijk gevoel. De uur durende terugrit naar huis was nat. Nat van de regen wel te verstaan. Ik heb heerlijk nagenoten en mijn collectie cat 1 vuurwerk mooi kunnen uitbreiden. Nogmaals is dit niet het oud en nieuw gevoel waar ik op hoopte. Anderzijds probeer ik overal het positieve van in te zien en heb ik dat gevoel snel naast me neer gelegd en ben ik gaan genieten.

  2. Deze 20 gebruikers waarderen YorickT voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid Stoker's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 februari 2017
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    222
    Thanks
    130
    344 waarderingen in 102 posts
    Leuk verhaal en ontzettend herkenbaar! En de foto’s: smullen. Leuk om te zien dat iemand dezelfde twee hobby’s met me deelt (vuurwerk en fotografie) en deze tegelijk uitoefent. Leuk man! Lekker geschreven en mooi beeld erbij, genieten zo half december! Kruitstress om luchthuilers, zoals je zegt was het een jaar geleden niet te bedenken, maar stiekem heeft het toch ook wel iets moois
    Groeten uit Enschede.

  4. Deze gebruiker waardeert Stoker voor het bericht:


  5. #3
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Prachtig verhaal Yorick, en erg mooi afgemaakt met al die foto's erbij.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  6. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  7. #4
    Super Moderator titanium's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 december 2006
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.792
    Thanks
    2.924
    3.004 waarderingen in 953 posts
    Leuk verhaal en geeft toch een leuke sfeer zo.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. Deze gebruiker waardeert titanium voor het bericht:


  9. #5
    Super Moderator Viva la Bang's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Locatie
    Hier
    Berichten
    4.290
    Thanks
    5.344
    4.411 waarderingen in 1.490 posts
    Toch nog een beetje sfeer zo. Thanks Yorick.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. Deze gebruiker waardeert Viva la Bang voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid DTCsjoerd's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 oktober 2017
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    775
    Thanks
    1.683
    823 waarderingen in 347 posts
    Leuk verslagje, leest lekker weg & erg mooie plaatjes. Zoals Tabe al zegt inderdaad toch nog een beetje sfeer zo!

  12. Deze gebruiker waardeert DTCsjoerd voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid YorickT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Berichten
    2.090
    Thanks
    1.883
    3.886 waarderingen in 1.196 posts
    Dankjewel voor jullie leuke reacties!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •