Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SVNC: Aanvechten verboden

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    SVNC: Aanvechten verboden

    Onderstaand het bericht namens de SVNC.




    AANVECHTEN VERBODEN

    Beste dealers,

    Na heel veel gesprekken met allerlei partijen zien wij ons genoodzaakt om het verkoopverbod, afsteekverbod en vervoersverbod van vuurwerk juridisch aan te vechten.

    Wij zijn van mening dat deze maatregelen, ook vanwege het late tijdstip waarop deze zijn genomen, onevenredig veel schade toe brengen aan onze branche. Er dreigt nu chaos. Er is heel veel onduidelijk over een eventuele compensatie van alle gedupeerden. Verder steunen wij de overheid en de mensen in de zorg in de aanpak van corona, maar wij denken dat dat de COVID-pandemie er nu met de haren wordt bijgesleept. Het lijkt te gaan om een verkapte maatregel om onze branche in het hart te treffen.

    Wij hebben te weinig vertrouwen in een goede afloop en willen er daarnaast gewoon alles aan doen/gedaan hebben om onze handel en passie te beschermen. We gaan dus voor een dagvaarding en kort geding.
    Voor alle duidelijkheid het volgende.

    1. Het aanvechten van de verboden brengt op geen enkele wijze het recht op de compensatie in gevaar. Dit juridische traject staat geheel los van de gesprekken die op dit moment gevoerd worden inzake het compensatievoorstel van de overheid. Die gesprekken gaan gewoon door en SVNC blijft zich, zoals we ook bij de compensatie voor de restvoorraden hebben gedaan, hard maken voor een zo ruim mogelijke vergoeding voor de dealers. Het volgende gesprek staat gepland op dinsdag 1 december aanstaande.

    2. De verwachting is dat het kort geding plaats kan vinden rond 10 december 2020.

    3. Het traject gaat uiteraard ook gepaard met veel lobbywerk en een media-offensief. Daarin zullen wij ook duidelijk laten horen dat wij bang zijn dat juist het vuurwerkverbod en daarmee de toename van illegaal vuurwerk zorgt voor meer druk op de zorg. Wij hebben dus juist ook oog voor de zorg; het verbod werkt wat dat betreft averechts. En dat is eigenlijk nu ook al te zien aan wat er allemaal in het land gebeurt.

    Natuurlijk hebben wij ook (weer) toenadering gezocht bij de importeurs, maar helaas hebben zij, inclusief VuurwerkCheck, laten weten de strijd niet aan te willen gaan en zich alleen te willen richten op de mogelijke compensatie.

    Veel dealers hebben gelukkig al wel aangegeven achter ons te staan. Tenslotte wil iedereen het liefst gewoon vuurwerk verkopen en afsteken!

    We horen graag zo snel mogelijk van jullie per mail, [email protected], of jullie bereid zijn je openlijk achter ons te scharen en ons financieel te steunen in deze strijd. Daar hangt geen vast bedrag aan, maar help ons zo ruimhartig mogelijk!

    Samen staan we sterk!

    Met vriendelijke groet,
    Stichting Vuurwerkdealers Nederlands Consumentenvuurwerk

    #2
    Steunt geen enkele importeur dit initiatief?
    2024 >> 25

    Comment


      #3
      Katan misschien? R. Vos van Katan zit in het bestuur van die vereniging.
      Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

      Comment


        #4
        40 miljoen euro voor alleen de importeurs is dan best wel veel. Natuurlijk gaan ze hier verder niks mee doen, ze vinden het wel goed zo, althans zo lijkt het. Degene die worden getroffen zijn de dealers, die weten niks en zijn ook niet betrokken bij de onderhandelingen. Ja, de importeurs kunnen nog een deel van het vuurwerk aan andere landen verkopen. Verder, hoe zit het met het geld dat de dealers aan de importeurs hebben betaald? Krijgen de dealers dat terug, zo niet, hoezo niet en waarom zou dan 40 miljoen dan naar de importeurs moeten gaan? Zo ja, dan begrijp ik niet waarom de importeurs tevreden zijn en niet hun branche willen verdedigen. Hebben ze bijvoorbeeld een afspraak gemaakt met de regering om de komende jaren niet meer over een verbod te spreken?

        Comment


          #5
          Dus dit gaan een zaak worden namens de branche minus de importeurs? Ik ondersteun elk initiatief maar ik vind het eigenlijk gevaarlijk instabiel overkomen richting publiek.

          Ik snap ook niet dat de branche dit niet ondersteunt. Zonder winkeliers toch ook geen omzet?

          Comment


            #6
            Goed initiatief, maar bespaar jezelf een hoop tijd en geld en laat het er bij zitten zou ik zeggen. Men gaat daar in daar in Den-Haag vanuit hun ivoren torentjes het verbod echt niet plots terugdraaien. Lijkt me dat de rechterlijke macht zich in dit geval in het verlengde van het beleid uit zal spreken. Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke aanpak (met als fundering de Coronawet). Een beetje schoppen kan nooit kwaad, maar ik vrees dat dit kort geding een vrij pure vorm van kapitaalvernietiging gaat zijn.

            Hoe kan het trouwens zo zijn dat importeurs in dit geval de winkeliers aan hun lot overlaten? Blijf me verbazen in deze kwestie.

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
              40 miljoen euro voor alleen de importeurs is dan best wel veel. Natuurlijk gaan ze hier verder niks mee doen, ze vinden het wel goed zo, althans zo lijkt het. Degene die worden getroffen zijn de dealers, die weten niks en zijn ook niet betrokken bij de onderhandelingen. Ja, de importeurs kunnen nog een deel van het vuurwerk aan andere landen verkopen. Verder, hoe zit het met het geld dat de dealers aan de importeurs hebben betaald? Krijgen de dealers dat terug, zo niet, hoezo niet en waarom zou dan 40 miljoen dan naar de importeurs moeten gaan? Zo ja, dan begrijp ik niet waarom de importeurs tevreden zijn en niet hun branche willen verdedigen. Hebben ze bijvoorbeeld een afspraak gemaakt met de regering om de komende jaren niet meer over een verbod te spreken?
              Je reageert op een stuk geschreven door een bepaalde organisatie die maar niet samen met de branchevereniging door 1 deur kan. Probeer er daarom vooral realistisch naar te kijken, het stuk is nogal "gekleurd". De realiteit is namelijk behoorlijk tegenovergesteld, er is o.a. nog geen klap op gegeven omdat de BPN huiswerk aan het uitvoeren is t.a.v. de winkeliers (!!). Ik heb deze week meerdere importeurs hierover gesproken. Maar dat had ik in een ander topic waar dit schrijven al eerder stond (duppelpost/-topic?) ook al aangegeven.

              De afspraak die jij noemt gaat helaas geen enkele regering aan zo vlak voor verkiezingen, of het nou vuurwerk of iets anders is.

              Oorspronkelijk geplaatst door pyro-freak Bekijk bericht
              Dus dit gaan een zaak worden namens de branche minus de importeurs? Ik ondersteun elk initiatief maar ik vind het eigenlijk gevaarlijk instabiel overkomen richting publiek.

              Ik snap ook niet dat de branche dit niet ondersteunt. Zonder winkeliers toch ook geen omzet?
              Nee, zelfs zonder de branche...
              www.huismanvuurwerk.nl

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
                Nee, zelfs zonder de branche...
                Erwin, kan je toelichting geven op die laatste opmerking, want ik ben bijna het spoor bijster. Zonder de 'branche' zou inhouden dat we hier te maken hebben met partij die geen enkele betrekking zou hebben tot de verkoop van consumentenvuurwerk in NL, toch?

                De branche is m.i. toch het geheel, dus importeurs, winkeliers en ook partijen die zich voor deze branche inzetten zoals de BPN, Vuurwerkcheck en dus ook de SVNC?

                Comment


                  #9
                  Vreemd verhaal. Dus één enkele winkelier in de vorm van witte tenten vuurwerk zet dit op zonder support van importeurs en andere winkeliers of relevante partijen? Alleen de hulp van liefhebbers?

                  Comment


                    #10
                    Dit is een initiatief van een aantal individuele winkeliers, als ik het zo zie op de website.
                    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
                      Je reageert op een stuk geschreven door een bepaalde organisatie die maar niet samen met de branchevereniging door 1 deur kan. Probeer er daarom vooral realistisch naar te kijken, het stuk is nogal "gekleurd". De realiteit is namelijk behoorlijk tegenovergesteld, er is o.a. nog geen klap op gegeven omdat de BPN huiswerk aan het uitvoeren is t.a.v. de winkeliers (!!). Ik heb deze week meerdere importeurs hierover gesproken. Maar dat had ik in een ander topic waar dit schrijven al eerder stond (duppelpost/-topic?) ook al aangegeven.

                      De afspraak die jij noemt gaat helaas geen enkele regering aan zo vlak voor verkiezingen, of het nou vuurwerk of iets anders is.



                      Nee, zelfs zonder de branche...
                      Ik vind je vaak goede bijdrage leveren.

                      Echter als het om de bpn gaat is het iedere keer verdedigen met 'achter de schermen gebeurd een hoop'. Heel veel liefhebbers zien echt wel in dat er maar weinig gebeurd. Dus ik accepteer dat niet meer. Kom eens met concrete voorbeelden.

                      Waarom is de bpn heilig?

                      Vat het aub niet persoonlijk op en begrijp het niet verkeerd. Het is niet op jou gericht maar aan de bpn.

                      Groetjes.
                      PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
                        Erwin, kan je toelichting geven op die laatste opmerking, want ik ben bijna het spoor bijster. Zonder de 'branche' zou inhouden dat we hier te maken hebben met partij die geen enkele betrekking zou hebben tot de verkoop van consumentenvuurwerk in NL, toch?

                        De branche is m.i. toch het geheel, dus importeurs, winkeliers en ook partijen die zich voor deze branche inzetten zoals de BPN, Vuurwerkcheck en dus ook de SVNC?
                        Tuurlijk Mike. Ik reageer op pyro-freak die eigenlijk de daadwerkelijke situatie volledig omdraait. Hij schrijft dat het een zaak is namens de branche minus de importeurs. Maar dit is geen zaak namens de branche, dit is een initiatief van een groep winkeliers. Dat heeft dus niks met de branche in algemene zin of de importeurs te maken. Zoals RandomDaniel al aangeeft.
                        Laatst aangepast door gizmo75; 29 November 2020, 01:13.
                        www.huismanvuurwerk.nl

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Sirens Bekijk bericht
                          Ik vind je vaak goede bijdrage leveren.

                          Echter als het om de bpn gaat is het iedere keer verdedigen met 'achter de schermen gebeurd een hoop'. Heel veel liefhebbers zien echt wel in dat er maar weinig gebeurd. Dus ik accepteer dat niet meer. Kom eens met concrete voorbeelden.

                          Waarom is de bpn heilig?

                          Vat het aub niet persoonlijk op en begrijp het niet verkeerd. Het is niet op jou gericht maar aan de bpn.

                          Groetjes.
                          Ik reageer op de post van Grizmo Raizor waarin een mogelijk beeld van de BPN wordt geschetst waarvan ik uit persoonlijke ervaring en kennis weet dat dit niet zo is. En dus probeer ik dat vooral duidelijk te maken. Volgens mij is mijn reactie ook nu juist behoorlijk transparant: er is nog geen deal omdat het Ministerie de branche opdracht heeft gegeven om huiswerk uit te voeren t.a.v. de winkeliers.

                          Ik vat het deels persoonlijk op want ik probeer juist regelmatig waar ik kan en mag wat meer info te geven. De laatste tijd worden we meer dan voorheen regelmatig door de BPN en VuurwerkCheck geïnformeerd over de actuele stand van zaken. Er speelt van alles, vooral op Politiek-niveau, en dat doorloopt allerlei processen.

                          Vergelijk het met een Directie-overleg of een Management-meeting. Geen idee wat voor werk je doet, maar als je geen onderdeel uit maakt van een dergelijk functieniveau dan krijg je meestal niet te horen wat daar besproken en of besloten wordt. Uiteindelijk hoor jij alleen wat voor jou van toepassing is.

                          Wij winkeliers worden regelmatig door de BPN en VuurwerkCheck op de hoogte gehouden van de stand van zaken, ook t.a.v. de huidige situatie. Als de BPN/VuurwerkCheck die info bijv. hier wenst te delen dan is dat aan hun. Daar waar ik kan blijf ik hier info delen en/of zaken nuanceren, hoe mager dat soms ook kan zijn. Beter iets dan niets!
                          www.huismanvuurwerk.nl

                          Comment


                            #14
                            Het is een initiatief namens een groep die actief en erkend is binnen de branche van consumentenvuurwerk dus.
                            Ze vertegenwoordigen wellicht niet de gehele branche, maar er is in feite ook geen partij die de volledige branche zal vertegenwoordigen.
                            Dus ze doen dit wel degelijk met een deel van de branche, net zoals een BPN, als voorbeeld, dat ook doet, maar het deel van de branche is daarbij het verschil.



                            Toch even off-topic @Sirens; de BPN is wel de partij die ze het meest serieus nemen binnen de gehele branche en ook de grootste vereniging aangezien de meeste importeurs aangesloten zijn.
                            Hoewel het kan lijken dat ze weinig doen, wil ik wel aangeven dat ik wel degelijk veel gezien heb van ze in de weken vooraf aan de beslissing over een verbod. En daar zijn wij vanuit de liefhebbers zijde ook veel over in contact geweest, vanuit VWC en daarmee dan weer de Vuurwerkfederatie aangezien wij de krachten vooral daar bundelen als liefhebbers.
                            Er speelt zich dan heel veel af en veel wordt niet gezien, wellicht bijna niets zelfs. Maar het was non-stop communiceren en acties bedenken in die week. Nee, niet alles kan of moet gedeeld worden, wellicht wordt er iets te moeilijk over gedaan omtrent wat er wel gedeeld wordt om zo ook bij liefhebbers een goed beeld daarvan te scheppen. Toch, in hun verdediging; de belangen van de importeurs zijn er en je hebt de belangen van de winkeliers. En eigenlijk is de consument niet de schakel die je meeneemt in het informeren, die hebben niet die commerciële of logistieke belangen en ze hebben daarbij ook nog eens een enorm platform nodig om het gedeeld te krijgen onder consumenten.

                            Maar neem van mij aan dat er héél veel tijd aan is besteed. En ook nu nog, maar zeker met betrekking tot compensatieregeling e.d. is het ook niet iets wat je met consumenten / liefhebbers gaat delen, dealers zullen hier als het goed is wel veel van horen, zoals hierboven ook al besproken, de belanghebbenden zullen wel meer horen, de consument een heel stuk minder.

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
                              Tuurlijk Mike. Ik reageer op pyro-freak die eigenlijk de daadwerkelijke situatie volledig omdraait. Hij schrijft dat het een zaak is namens de branche minus de importeurs. Maar dit is geen zaak namens de branche, dit is een initiatief van een groep winkeliers. Dat heeft dus niks met de branche in algemene zin of de importeurs te maken. Zoals RandomDaniel al aangeeft.
                              Ik draai niks om. Ik vraag het alleen. Nu moeten wij bijna bediscussiëren wat de definitie van branche is maar m.i. zijn ook (groepen) winkeliers gewoon onderdeel van de branche. Als dit een initiatief is vanuit 1 of meerdere winkeliers dan is dat gewoon een deel van de branche. Dat zij dit doen op eigen initiatief zonder support van bijv. BPN is wel duidelijk.

                              Wat ik mij afvraag: waar komt dit vandaan en waarom steunen niet alle winkeliers dit?
                              Is dit initiatief bang dat de compensatieregeling niet ook terecht komt bij winkeliers? Of komt het puur door de verstandhouding van de betreffende winkel met oa.BPN.
                              Laatst aangepast door pyro-freak; 29 November 2020, 12:39.

                              Comment

                              Working...
                              X