Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    30 december 2018
    Berichten
    1.092
    Thanks
    99
    1.043 waarderingen in 383 posts

    Cijfers vuurwerkverkoop Nederland legaal-illegaal

    Niet echt wetgeving maar ik kan zo even niet bedenken waar ik dit topic anders kwijt kon.

    Aangezien we voor allerlei zaken nu met cijfers bezig zijn wilde ik deze ook nog even uitlichten. Jaarlijks wordt er gerapporteerd door de BPN dat er +/- 75mln euro aan vuurwerk verkocht wordt in Nederland. Ik heb al wat langer mijn twijfels over dit getal en heb er daarom even de onderzoeken van onze grote vrienden van Veiligheid NL bij gepakt. Zij houden jaarlijks een enquête waarin ze mensen vragen wat en hoeveel ze gekocht hebben aan vuurwerk.

    Disclaimer: aan het onderzoek 2019/2020 hebben 1658 huishouden deelgenomen. Leeftijd is 20-75 (leeftijd van de persoon die de lijst heeft ingevuld namens het huishouden).
    Zoals ze zelf ook al zeggen betekent dit dus dat er data ontbreekt doordat lang niet alle ouders weten wat hun kinderen uitgeven.
    1658 is mijn ziens een veel te kleine groep, vooral voor een onderwerp waar de verschillen tussen huishoudens heel groot kunnen zijn maar goed we doen het er maar mee.

    Volgens dit onderzoek heeft 32% van de huishoudens zelf vuurwerk gekocht. Gemiddeld gaven ze hier 92 euro aan uit (legaal+illegaal). Voor legaal is het gemiddelde 84 euro, voor illegaal 112 euro. In het onderzoek is (mij) niet geheel duidelijk hoeveel overlap er is van mensen die zowel legaal als illegaal hebben gekocht en hoe ze dat in het gemiddelde hebben berekend.

    Van de 32% die vuurwerk heeft gekocht, geeft 30% aan (ook) illegaal vuurwerk te hebben gekocht. In Nederland waren in 2019 6.874.879 huishoudens in dit leeftijdsbereik.


    32% van de huishoudens heeft vuurwerk gekocht voor een gemiddelde van 92 euro. Dat zou neerkomen op 202 mln. euro totaal.

    Met een beetje giswerk over de verdeling tussen legaal en illegaal kom ik op 180 mln. aan legaal vuurwerk en 22 mln. aan illegaal.

    6,8% zou uit het buitenland komen volgens het onderzoek maar die vraagstelling is niet echt handig gedaan want dat valt onder "anders", zie onder:
    Naam: vpk vuurwerk.png
Bekeken: 719
Grootte: 29,1 KB

    Zoals gezegd is de ondervraagde groep te klein om betrouwbare cijfers te produceren maar het verschil met het gerapporteerde omzet getal dat we jaarlijks horen is toch wel opmerkelijk groot.

    Andere interessante cijfers zijn die over het aantal huishoudens dat afsteekt of kijkt. (Een huishouden bestaat uit gemiddeld 2,2 personen)

    38% geeft aan zelf af te steken, landelijk zouden dat dan ruim 2.5 mln. huishoudens zijn, ofwel 5.7 mln personen

    31% geeft aan niet af te steken maar wel naar buiten te gaan om te kijken, landelijk zouden dat dan 2 mln. huishoudens zijn, ofwel 4.7 mln personen.

    Totaal zijn er dan dus 4.7 mln. huishoudens aan het afsteken of kijken. waarmee er een goede 10 miljoen mensen buiten met vuurwerk bezig zijn.

    Toch geeft 44% aan voor een totaal verbod te zijn
    (Dit is sterk gestegen t.o.v. 2018/2019 toen het nog maar 27% was)

    Links naar de documenten:
    https://www.rijksoverheid.nl/binarie...bruik-2020.pdf

    https://www.rijksoverheid.nl/binarie...bruik-2019.pdf
    Laatst gewijzigd door Voodoo; 27 november 2020 om 16:34 Reden: cijfers aangepast

  2. Deze 2 gebruikers waarderen Voodoo voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Je weet toch al onderhand wel dat men de cijfers en percentage altijd zo verdraaien dat er altijd een uitkomst is dat men zelf graag wilt hebben en zien.

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.888 waarderingen in 967 posts
    De illegale markt is veel groter dan 26 miljoen euro en zal dit jaar misschien wel keer 4 gaan.
    PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

  5. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 maart 2006
    Berichten
    1.523
    Thanks
    3.437
    1.929 waarderingen in 701 posts
    winkels moeten wellicht ook hun omzet doorgeven, zeker aan de belastingdienst... en laat dit nu net een branche zijn waarbij veel omzet rechtstreeks in het kontzakje verdwijnt .

  6. Deze gebruiker waardeert ghoost voor het bericht:


  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    30 december 2018
    Berichten
    1.092
    Thanks
    99
    1.043 waarderingen in 383 posts
    Cijfers even aangepast omdat alleen 20-75 jaar hier meededen.

  8. #6
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.054
    Thanks
    4.080
    8.905 waarderingen in 3.150 posts
    Kijk bijv. ook nog even naar dat document van Magnum. Daarin staat dat er ca. 2 a 2,5 miljoen huishoudens vuurwerk afsteken. Dat is nogal een verschil. Jouw getallen over de totale omzet legaal en illegaal komen mij totaal niet bekend voor. Binnen de branche en instanties wordt over het algemeen uitgegaan van ca. € 70 - 80 miljoen aan omzet in een NL winkel en een veelvoud daarvan illegaal. Illegaal is alles wat niet in NL in een winkel is gekocht. 90% van de omzet van ZENA BE moet je daar bijv. ook onder rekenen. Ook al rekenen wij dat wel vaak tot legaal vuurwerk, maar als je de cijfers puur wil houden voor de NL-branche en NL-markt dan moet je dat wel op die manier doen.
    www.huismanvuurwerk.nl

  9. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  10. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 november 2020
    Berichten
    184
    Thanks
    0
    90 waarderingen in 50 posts
    Die percentages die ze in de media geven moet je niet geloven. Het idee van een vuurwerkverbod in te voeren komt van Groen Links en wordt vooral gesteund door de Partij voor de Dieren.

    Groen Links die alles wat slecht is voor het milieu/klimaat wil verbieden (dus alle gezellige en leuke dingen) en Partij voor de Dieren die opkomt voor de dieren, inclusief de insecten waarvoor zij vinden dat de gevelverlichting van alle winkels uit moet omdat deze insecten anders hun dag en nachtritme kwijtraken, hoe gestoord wil je het hebben?

    De linkse media behartigd de belangen van Groen Links en zorgt ervoor dat vuurwerk alleen maar negatief in het nieuws komt om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen een aversie tegen consumentenvuurwerk krijgen.
    Ze laten keer op keer beelden en filmpjes zien van misbruik, gewonden en vernielingen van ILLEGAAL vuurwerk en doen net alsof dit door consumentenvuurwerk komt.

    Ze misbruiken zelfs de dood van een vader en kind in flat in Arnhem om dit kracht bij de zetten.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •