Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 34
  1. #1
    VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2011
    Berichten
    382
    Thanks
    642
    796 waarderingen in 210 posts

    Voorzet persbericht - Hulp gevraagd

    Allen,

    In het politieke discussie topic al aangegeven dat ik denk dat de tijd rijp is om eens even met een goed offensief te komen vanuit de vuurwerkhoek, omdat de publieke opinie nu gedraaid kan worden nu zaken uit de hand lopen. Mijn voorstel: de politiek onder druk zetten via de media, zodat het grote publiek onderdeel wordt van de discussies. Dat doe je het makkelijkst met een persbericht vanuit een grote en bekende organisatie. Ik stel even de Vuurwerkfederatie voor, omdat die al eerder succesvol het nieuws gehaald hebben. Ik heb hieronder een opzet gemaakt van hoe zo'n persbericht eruit zou kunnen zien.

    Ik heb jullie hulp nodig om dit bij de juiste personen en organisaties te krijgen. Wat wordt het plan de campagne?

    Oorzaak ongeregeldheden Arnhem en Urk zoeken bij kabinet

    PLAATS - De ongeregeldheden zaterdagavond en nacht in Arnhem en op Urk zijn een direct gevolg van het vuurwerkverbod. Dat stelt de Vuurwerk Federatie, een organisatie die zich inzet voor de belangen van vuurwerkliefhebbers, -verkopers en -importeurs. "We keuren dit soort ongeregeldheden natuurlijk af maar dit komt niet uit de lucht vallen voor ons. We waarschuwen hier al sinds de gesprekken over het verbod op tafel kwamen voor." zegt NAAM WOORDVOERDER. "In dit bijzondere jaar, waarin jongeren al zo ontzettend weinig kunnen, viel het te verwachten dat nog een verbod wel eens averechts zou kunnen werken". Volgens WOORDVOERDER is een ludiek protest tegen het verbod aangegrepen om te rellen. "We weten dat er grote onvrede heerst onder jongeren over het verbod. Dat is in Urk en Arnhem dus uitgelopen op fikse ongeregeldheden"

    Frustraties
    Niet sporten, niet uitgaan en mondkapjes in de klas of onderwijs op afstand. Voor veel jongeren is 2020 bepaald geen pretje. De Vuurwerk Federatie is dan ook bang dat er veel korte lontjes zijn in de samenleving. "Bij de eerste tekenen van een verbod was het voor ons duidelijk: dat wordt hommeles op oudejaarsavond." zegt WOORDVOERDER. "We waren bang dat mensen die toch al gefrustreerd waren door alles nu óók nog eens geen vuurwerk mogen afsteken, al die frustratie botvieren op hulpdiensten". Dat dit zaterdagavond al gebeurde is volgens de Vuurwerk Federatie een teken aan de wand. "Dat de vlam nu al in de pan slaat zegt wel iets over wat ons nog te wachten staat".

    Ondoordacht en te kortdag
    Sowieso is het vuurwerkverbod ondoordacht, zegt de Federatie. "Het is natuurlijk ontzettend kortdag om anderhalve maand een totaalverbod op vuurwerk af te kondigen. Dan gun je jezelf als overheid niet de tijd om gedegen onderzoek te doen en de boel goed uit te werken." vind WOORDVOERDER. Op die uitwerking valt namelijk nogal wat aan te merken. "We blijven nu met miljoenen kilo's vuurwerk zitten wat ergens moet worden opgeslagen met alle gevaren van dien. Zonder verbod zouden die gewoon netjes de lucht zijn ingegaan. Daarnaast is de geboden compensatie lang niet voldoende om alle kleine ondernemers te redden, die met vuurwerk hun jaaromzet goed maken. Zeker in een jaar als dit".

    Ook de aanleiding is met de ongeregeldheden van gister nu echt ontkracht, zegt WOORDVOERDER. "We deden het in eerste instantie voor de zorg. Als je dan hoort dat er grote ziekenhuizen zijn die aangeven dat dit helemaal niet bijdraagt, dan zou je je als overheid al achter de oren moeten krabben". Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl geeft ook Diederik Gommers in de talkshow 'Beau' aan dat hij denkt dat een vuurwerkverbod weinig bijdraagt en niet binnen de coronabestrijding past. "Daarmee is eigenlijk het argument zorg dus volledig ontkracht." vind WOORDVOERDER. "Naast de zorg kwam ook de handhaafbaarheid en het ontlasten van de politie- en hulpdiensten op tafel als goede reden om zo'n verbod te willen. Als je dan hoort er gisteren uit allerlei omringende regio's politieagenten zijn opgetrommeld om de ongeregeldheden de kop in te drukken vraag je je echt af waar het idee dat dit de hulpdiensten ontlast vandaan komt". Ook diverse burgemeesters vrezen volgens de Vuurwerk Federatie voor problemen met handhaving en extra druk op het politieapparaat. "Je ziet nu al burgemeesters aangeven dat de handhaving op vuurwerk geen prioriteit heeft omdat er gewoonweg geen capaciteit voor is. Daarnaast zitten ze in de grensregio's met de handen in het haar, want in België en Duitsland mag gewoon worden verkocht. Dat kan ook zomaar niet worden verboden, want dat zijn Europese verdragen" zegt WOORDVOERDER. Ook de hoeveelheid gevaarlijk vuurwerk dat in omloop is neemt toe. "Jaarlijks wordt zo'n 3% van het illegale vuurwerk wat in omloop is in beslag genomen. Tot nu toe bedraagt de vangst al zo'n 10 ton meer dan vorig jaar, dat geeft wel aan wat voor bommen en andere rommel er meer in omloop zijn. En dat puur doordat je het legale alternatief verbiedt."

    Kabinet moet fout toegeven
    De Vuurwerk Federatie vindt dan ook dat het kabinet haar fout moet toegeven. "Het vuurwerkverbod was een nobel en goed idee, als het daadwerkelijk zou bijdragen aan een afname van de druk op de zorg en hulpdiensten". De Federatie ziet dan ook het liefst dan we gewoon, veilig en goedgekeurd vuurwerk kunnen afsteken op oudejaarsavond. "We zien nu al dat het averechts werkt en de druk alleen maar toeneemt en dan is het pas november. Geef als politiek dan gewoon toe dat dit niet de oplossing is en dit meer ellende veroorzaakt dan het voorkomt, ook al leek het zo'n goed idee. Blijf niet stoïcijns de gekozen weg volgen als die je richting de afgrond brengt. Dan kunnen we op 31 december gewoon gepast, rustig en in kleine kring het nieuwe jaar in - met feestelijk vuurwerk".

  2. Deze 32 gebruikers waarderen Exchange voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid Fireworkfanatic's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 november 2017
    Berichten
    997
    Thanks
    731
    987 waarderingen in 370 posts
    Ik kan dit naar Pim sturen voor je Exchange? Hij zit bij de Vuurwerkfederatie

  4. Deze gebruiker waardeert Fireworkfanatic voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    Dank voor het meedenken, ik stuur je even een PB @Exchange

  6. Deze gebruiker waardeert Koala voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    28 november 2011
    Berichten
    99
    Thanks
    59
    56 waarderingen in 25 posts
    Laten we eerst nog meedenken met Exchange, ik heb hem al een pb gestuurd. Alle ideeën moeten in acht worden genomen. Het is een soortvan laatste kans.

  8. Deze 2 gebruikers waarderen Mafiavuurwerk voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid MichelAngelo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 november 2009
    Berichten
    981
    Thanks
    260
    801 waarderingen in 310 posts
    Ik weet niet of je dat hele verhaal mbt ondoordacht erbij moet zetten. Dat is immers oud nieuws en het lijkt de kracht van je eerste stuk wat te verzwakken. Ik had voor mezelf het gevoel “o ja daar gaat het dus om en niet om de rel gevolgen”. Ik denk dat dit juist nu het gevolg is wat je moet uitbuiten. Een stuk over Bruls die eerst staat te roepen dat het verboden moet worden en dan met tegen de regels ingaande feestjes komt. Met het ook op de argumenten van ontlasten zorg en hulpdiensten natuurlijk belachelijk. En de burgemeesters in Brabant die nu de bui zien hangen en verbod op bezit van vuurwerk opeens propageren. Met bezit vanuit vorig jaar en het bestaan van cat.1 ook een absurd idee en ook weer meer druk verzorgend voor handhavers.

    Dat adhoc beslissen en roepen door beleidsmakers is meer schadelijk dan het wat oplost.

    Edit: overigens vraag ik me ook af of we moeten willen dat het dit jaar alsnog mogelijk wordt. Het gaat uit de hand lopen. Dat gaat dan onherroepelijk aan het legale vuurwerk gekoppeld worden. Als het goed gespeeld wordt kan het voor het legale werken als we hiermee een jaar overslaan.
    Vier veilig, vier legaal!

  10. Deze 3 gebruikers waarderen MichelAngelo voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2011
    Berichten
    382
    Thanks
    642
    796 waarderingen in 210 posts
    Dank allen!

    Koala heeft e.e.a opgepakt, zou mooi zijn als dit balletje richting de media gaat rollen.

    @MichelAngelo
    Ik ben het eens met opmerkingen en ook in het bijzonder met je laatste kritische noot. Toch denk ik wel dat je moet kijken of je nu een geluid kan laten horen met serieuze ondertoon - want uit de hand loopt het toch wel. Als het rustig blijft zijn we ook de klos, want dan is dat weer reden voor verdere inperkingen. Het was immers zo rustig...

    In het persbericht zou ik zeker het ondoordachte aanhalen. Voor ons is dat al gesneden koek, maar hoe meer de gewone burger het onder de neus krijgt hoe beter het is. Zeker nu er gewoon in de praktijk gebeurd wat wij allemaal al zagen aankomen. Voor de vorm zou je wel het stuk over handhaving boven het stuk over de compensatie kunnen zetten, zodat dat wat meer aandacht krijgt.

    Het stuk over bezit-verbod heb ik bewust weggelaten, omdat we op die manier over een paar dagen "weer wat te melden" hebben. Dan kun je namelijk nog een bericht schrijven in het kader van "Zie je wel, ze moeten nu dit soort zottigheid bedenken omdat het gewoon niet te handhaven is".

  12. Deze 3 gebruikers waarderen Exchange voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid AlmeloZuid1991's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2009
    Berichten
    165
    Thanks
    224
    242 waarderingen in 82 posts
    Erg goed geschreven! Super initiatief!

    Ik zou persoonlijk wel iets verder weg blijven van alle corona frustraties. We moeten niet de indruk wekken dat zonder deze frustraties het verbod wel zal werken.

    Ook denk ik dat we deze kans moeten pakken om alvast het standpunt dat het verbod bij een chaotische jaarwisseling moet blijven moeten ontkrachten. Op deze manier ben je de emotie en de linkse populistische schreeuwers op 1 januari voor.

    Hoe dan ook een top initiatief en hopelijk kan je nog wat met mijn input! Succes!
    Vuurwerk is vuurwerk

  14. Deze 4 gebruikers waarderen AlmeloZuid1991 voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 september 2007
    Berichten
    218
    Thanks
    14
    209 waarderingen in 62 posts
    Ik vind het over het algemeen een sterk stuk! Ik ken mensen in mijn omgeving die bij de politie werken, hier in de regio zijn ze 3 weken geleden gestopt met het rijden op vuurwerkmeldingen (tenzij excessen). Gezien de beschikbare capaciteit moet ook de politie prioriteren, waarbij het rijden op meldingen die nauwelijks wat opleveren (op vuurwerk van toepassing) al snel afvallen. Hoe het in het leven roepen van extra regels bijdraagt aan ontlasten van de hulpdiensten is daarom wel een raadsel. Wat je dus gisteravond idd ziet is dat van korpsen die al moeite hebben om de boel rond te breien, nog een paar agenten worden afgesnoept. Met als gevolg dat bij melding van een reanimatie of overval in de eigen regio de aanrijtijd langer wordt. Dit soort situaties zijn het gevolg van politieke keuzes, waardoor de politie aangewezen is op creatief boekhouden met veiligheid, daar kan het kabinet zich wel voor achter de oren krabben.

    Overigens volgende zin heb ik wel mijn twijfels bij:
    De ongeregeldheden zaterdagavond en nacht in Arnhem en op Urk zijn een direct gevolg van het vuurwerkverbod.
    Ik weet niet hoe het in Arnhem zit maar in Urk gebeuren dit soort ongeregeldheden al jaren. Als dat als tegenargument wordt gebruikt ben ik bang dat de rest van het stuk gelijk ondergesneeuwd raakt.

  16. Deze 3 gebruikers waarderen crowncollection voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Verwijder bommen uit dat stukje over illegaal vuurwerk. Je kan beter benadrukken dat het illegale knalvuurwerk op de markt wel gemiddeld zwaarder wordt. Dat is een feitelijke constatering, bommen is een hyperbool die we niet van de anti-vuurwerk media moeten overnemen.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  18. Deze 6 gebruikers waarderen RandomDaniel voor het bericht:


  19. #10
    VWC-Lid blackmoon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2013
    Berichten
    1.175
    Thanks
    247
    855 waarderingen in 370 posts
    Denk dat de basis van het bericht goed is. Hierbij mijn versie.

    Frustraties en ongeregeldheden te wijten aan vuurwerkverbod

    PLAATS - De ongeregeldheden zaterdagavond en nacht in Arnhem en op Urk zijn een direct gevolg van het vuurwerkverbod. Dat stelt de Vuurwerkfederatie, een organisatie die zich inzet voor de belangen van vuurwerkliefhebbers. "We keuren dit soort ongeregeldheden natuurlijk af maar dit komt niet uit de lucht vallen voor ons. We waarschuwen hier al sinds de gesprekken over het verbod op tafel kwamen voor." zegt NAAM WOORDVOERDER. "In dit bijzondere jaar, waarin jongeren steeds meer worden beperkt in hun vrijheid, viel het te verwachten dat een vuurwerkverbod wel eens averechts zou kunnen werken". Volgens WOORDVOERDER is een ludiek protest tegen het verbod aangegrepen om te rellen. "We weten dat er grote onvrede heerst onder jongeren over het verbod. Dat is in Urk en Arnhem dus uitgelopen op fikse ongeregeldheden".

    Frustraties
    Niet sporten, niet uitgaan en mondkapjes in de klas of onderwijs op afstand. Voor veel jongeren is 2020 bepaald geen pretje. De Vuurwerkfederatie is dan ook bang dat er veel korte lontjes zijn in de samenleving. "Bij de eerste tekenen van een verbod was het voor ons duidelijk: dit gaat uit hand lopen op oudejaarsavond." zegt WOORDVOERDER. Dat dit zaterdagavond al gebeurde is volgens de Vuurwerkfederatie een teken aan de wand. “Dat de vlam nu al in de pan slaat zegt wel iets over wat ons nog te wachten staat".

    Ondoordacht en te kort dag
    Dit vuurwerkverbod is ondoordacht, zegt de federatie. "Het is natuurlijk ontzettend kort dag om anderhalve maand een totaalverbod op vuurwerk af te kondigen. Dan gun je jezelf als overheid niet de tijd om gedegen onderzoek te doen en de boel goed uit te werken." vind WOORDVOERDER. Op die uitwerking valt namelijk nogal wat aan te merken. Laat staan dat er niet wordt nagedacht over het compenseren van de ‘normale’ burger. Omdat er de vorige jaarwisseling op sommige plekken veel mist was, zijn veel mensen met vuurwerk blijven zitten. Die vuurpijlen die de vorige jaarwisseling niet de lucht in zijn gegaan liggen nu nog bij veel Nederlanders op zolder en de overheid zal daar in moeten compenseren als men niet wil dat ze de komende jaarwisseling alsnog de lucht ingaan.

    Begrip
    De Vuurwerkfederatie begrijpt dat er op alle mogelijke manieren moet worden gekeken om de zorg te ontzien maar is van mening dat een vuurwerkverbod averechts werkt en juist voor meer ongeregeldheden en (zwaar)gewonden zal zorgen. Dit zal de komende weken meer en meer duidelijke worden.

    Kabinet moet verbod nogmaals evalueren
    De Vuurwerkfederatie is van mening dat het verbod nogmaals geëvalueerd moet worden. "Het vuurwerkverbod zou zorg moeten dragen aan een afname van de druk op de zorg en hulpdiensten, wij zijn ervan overtuigd dat een verbod juist averechts werkt". Sta dit jaar bijvoorbeeld alleen de zogenaamde compounds (een aaneenschakeling van vuurwerkpotten) toe. Volgens onderzoek van VeiligheidNL zorgde dit veilige vuurwerk vorig jaar voor slechts 2% van de ziekenhuis- en huisartsbezoeken.
    Naam: veilignl.png
Bekeken: 478
Grootte: 43,9 KB
    Laatst gewijzigd door blackmoon; 22 november 2020 om 14:50

  20. Deze 4 gebruikers waarderen blackmoon voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    28 november 2011
    Berichten
    99
    Thanks
    59
    56 waarderingen in 25 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blackmoon Bekijk bericht
    Denk dat de basis van het bericht goed is. Hierbij mijn versie.



    Naam: veilignl.png
Bekeken: 478
Grootte: 43,9 KB
    25x door grondbloemenen. Opmerkelijk.

  22. #12
    VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 december 2011
    Berichten
    382
    Thanks
    642
    796 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blackmoon Bekijk bericht
    Denk dat de basis van het bericht goed is. Hierbij mijn versie.
    Thanks! Mooie toevoegingen, hier dan weer even mijn overpeinzingen hierbij:

    Laten we wegblijven bij uitspraken als 'Vrijheid worden beperkt'. Dat is voor de meeste eerder een waardeoordeel waar eenieder anders over denkt. Dat er veel dingen niet mogen is een feit, waar verder ook geen politieke ondertoon in zit.

    Goeie toevoegingen over het nog in omloop zijnde vuurwerk, maar wellicht daar (nog) wegblijven met oog op latere publicaties. Daarnaast vraag ik me af of het niet de indruk wekt dat wanneer iedereen lief zijn pijltjes inlevert en daar "twee gulden vijftig" voor ontvangt van de overheid, het probleem is opgelost voor het leeuwendeel.

    Het laatste deel van het artikel zou ik echt weer scherper insteken. Laat ze maar weten dat ze een fout hebben gemaakt en laten we VOORAL wegblijven bij compromissen op voorhand, als het Kabinet wil praten zien we dat soort dingen dan wel. Laat ze eerst maar even een beetje zweten, is de gedachte.

    Dan een algemene noot: laten we niet vervallen in, om het heel even bot te zeggen, cijfertjes- en feitjesneuken. Daar is de tegenpartij ook niet zo van en wellicht is het tijd om in de primaire communicatie dat ook even niet meer te doen. Daarmee bedoel ik in dergelijke persberichten, mooie in-depth artikelen lenen zich daar uiteraard ongelofelijk goed voor. Ook moeten we uitkijken dat het voor de gewone mens, die nog altijd niet weet dat een pot geen vuurpijl is, niet een te technisch gebeuren wordt.

  23. Deze 2 gebruikers waarderen Exchange voor het bericht:


  24. #13
    VWC-Lid funkyi's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2017
    Locatie
    Bunker 4
    Berichten
    1.671
    Thanks
    606
    910 waarderingen in 444 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mafiavuurwerk Bekijk bericht
    25x door grondbloemenen. Opmerkelijk.
    Je moet je eens afvragen hoeveel gevallen er dit jaar gaan komen met de hoeveelheid Cat1 dat dit jaar verkocht gaat worden in combinatie met de verveelde jeugd....
    Ik heb een kort lontje.......

  25. #14
    VWC-Lid Pointer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2015
    Locatie
    Hoge Noorden
    Berichten
    900
    Thanks
    567
    485 waarderingen in 244 posts
    Grapperhaus die vanmorgen in WNL de cijfers bewust verdraaid.. of niet goed op de hoogte is van en hierdoor een verkeerd beeld de wereld instuurt..
    2024 >> 25

  26. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 juli 2013
    Berichten
    510
    Thanks
    374
    822 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichelAngelo Bekijk bericht

    Edit: overigens vraag ik me ook af of we moeten willen dat het dit jaar alsnog mogelijk wordt. Het gaat uit de hand lopen. Dat gaat dan onherroepelijk aan het legale vuurwerk gekoppeld worden. Als het goed gespeeld wordt kan het voor het legale werken als we hiermee een jaar overslaan.
    Ik denk dat er meerdere paden bewandeld moeten worden en dit is er een van.
    Het punt dat @MichealAngelo maakt betreft de koppeling met legaal vuurwerk is denk ik wel een belangrijke.
    Regelgeving en verboden uit Den Haag staan of vallen bij draagvlak en roep uit de samenleving.
    De koppeling van legaal vuurwerk aan alle ellende moet ontkracht worden zodat draagvlak en opinies veranderen. Wellicht een nobel streven, maar zolang de roep uit de samenleving voor een vuurwerkverbod er is en zelfs toeneemt moet hier ook een tegenoffensief voor komen.
    Legaal vuurwerk zorgt niet voor al die vernielingen, harde knallen, rellen, druk op de zorg, agressie.
    Dat moet ontkoppeld worden!
    Wel lastig als GL en Fredje alles op een grote hoop blijven gooien en wel een platform krijgen om deze onwaarheden naar buiten te brengen.

  27. Deze 3 gebruikers waarderen StingrayG6 voor het bericht:


Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •