Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Thanks
    30.868
    Thanked 14.895 Times in 6.951 Posts

Veiligheidsregio Twente over invoerverbod op vuurwerk: "Zien wij het nut niet van in"

De Veiligheidsregio Twente zegt 'het nut en noodzaak niet in te zien' van een invoerverbod op vuurwerk. Burgemeesters van verschillende grensgemeenten in Nederland pleitten voor zo'n invoerverbod. "Met het vuurwerkverbod is het al verboden om vuurwerk in Nederland voor handen te hebben. Daarmee is er eigenlijk al sprake van een invoerverbod", zegt de Twentse veiligheidsregio.

De burgemeester van de Gelderse grensgemeente Berg en Dal pleitte gisteren voor een eenmalig invoerverbod op vuurwerk uit Duitsland. De burgervader vreest dat Nederlanders massaal over de grens vuurwerk gaan kopen. "Dat het in Nederland verboden vuurwerk in Duitsland volop te koop is, is een lek in het ingevoerde vuurwerkverbod", zei hij.

Lood om oud ijzer
    Ook in grensregio Twente wordt jaarlijks veel vuurwerk uit Duitsland geïmporteerd. Arjen Gerritsen namens de Veiligheidsregio Twente: "Ik snap het signaal dat door Berg en Dal is afgegeven, namelijk dat we met elkaar de overlast en risico's die het met zich meebrengt, dat niet moeten willen. Maar de juridische basis is vanaf 1 december al zo dat je geen vuurwerk mag hebben."

'Steek geen vuurwerk af'
    Tot 1 december is het formeel nog legaal om vuurwerk vanuit Duitsland te halen. "In theorie kan het, maar je mag het niet afsteken. Dus of het dan straks verboden is om in te voeren of verboden is om voorhanden te hebben, dat is eigenlijk lood om oud ijzer", zegt hij over de oproep om een invoerverbod in te stellen.

De Veiligheidsregio roept inwoners op om geen vuurwerk uit Duitsland te halen. Gerritsen benadrukt daarbij dat hij het 'pleziertje van het vuurwerk' niet wil wegnemen. "Want vuurwerk is ook gewoon leuk. Het gaat erom dat we de gezondheidszorg niet nog verder belasten. Houd je aan de maatregelen, zodat we volgend jaar gewoon weer een normale oud-en-nieuwviering hebben."

Handhaven op vuurwerkverbod
    Extra handhaven op het vuurwerkverbod is volgens de Veiligheidsregio lastig. "Overlast van vuurwerk zal er, onlangs het verbod, ook dit jaar zijn. Daar sluit ik mijn ogen niet voor", zegt Gerritsen. "Daartegen optreden is altijd lastig, want op het moment dat er overlast geconstateerd wordt en de politie komt ter plaatse, dan zijn de daders vaak al gevlogen. Het komt nu ook gewoon aan op gezond verstand. Maar als het kan, zullen politie en boa's extra gaan beboeten."

De politie in Twente wil zich de komende weken ook richten op het opspeuren van illegale vuurwerk, om de illegale handel tegen te gaan.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/142678...ut-niet-van-in
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

2. The Following User Says Thank You to omepje For This Useful Post:

VWC-Lid
    Thanks
    59
    Als ik er even op mag reageren: wat wordt er bedoeld met "Maar de juridische basis is vanaf 1 december al zo dat je geen vuurwerk mag hebben." en "Tot 1 december is het formeel nog legaal om vuurwerk vanuit Duitsland te halen."

Wordt daarmee bedoeld dat het eenmalig vuurwerkverbod in werking treed vanaf 1 december 2020?
    Een invoerverbod lijkt mij onmogelijk vanwege het vrij verkeer van handel binnen de EU. Maar een invoerverbod vergelijken met het voorhanden hebben van vuurwerk? Ik zou toch zweren dat de politie daar anders over denkt...

https://www.politie.nl/themas/vuurwerk.html

Let op: er geldt voor de jaarwisseling 2020/2021 een tijdelijk (eenmalig) algeheel vuurwerkverbod. Alleen kindervuurwerk – categorie F1, ook wel fop- of schertsvuurwerk genoemd – mag (het hele jaar) verkocht en afgestoken worden.

Ja, je mag vuurwerk kopen in het buitenland, maar dat raden we je dit jaar om meerdere redenen af:

In verband met Covid-19 zijn alleen noodzakelijke reizen toegestaan naar België en Duitsland (beide landen zijn oranje). Vuurwerk kopen wordt niet gezien als noodzakelijk.
    Je mag het dan misschien daar kopen, maar in Nederland niet afsteken.
    Is het categorie 3 vuurwerk, dan heeft thuis bewaren ook weinig zin. Dat vuurwerk is sowieso verboden.

Met een invoerverbod zou inderdaad bereikt worden dat het in Duitsland gekochte vuurwerk niet ingevoerd mag worden, maar de EU denkt daar dan weer anders over denk ik.

VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Thanks
    544
    Volgens mij wordt hier, door de veiligheidsregio, een vrij forse aanname gedaan of nemen ze een voorschot op (voor ons) nog niet bekende wetgeving.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het voorhanden hebben van Vuurwerk verboden wordt. Nu is dit als volgt geregeld in het Vuurwerkbesluit, artikel 1.2.4, lid 2a, b. Je mag nu geen vuurwerk voorhanden hebben, met uitzondering van een hoeveelheid van 25kg op de dagen dat er vuurwerk mag worden verkocht of afgestoken (lid 2a) of buiten die perioden indien niet meer dan 25kg voorhanden is op een niet voor het publiek toegankelijke plaats (daar valt ook je auto onder) (lid 2b).

Als ze lid 2a, b eruit halen zou namelijk ook betekenen dat je thuis geen vuurwerk meer mag hebben liggen en dan zou e.e.a. wel hele extreme vormen aannemen. Dan is, zeg eens, 70% van het land ineens crimineel.

VWC-Lid San71's schermafbeelding
    Thanks
    2.447
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exchange Bekijk bericht
    Als ze lid 2a, b eruit halen zou namelijk ook betekenen dat je thuis geen vuurwerk meer mag hebben liggen en dan zou e.e.a. wel hele extreme vormen aannemen. Dan is, zeg eens, 70% van het land ineens crimineel.
    Ik durf het bijna te zeggen maar ik verwacht dat ze inderdaad met dit soort maatregelen gaan komen. Tijdens het debat op de beruchte dinsdag hadden ze het ook over dat ze iets moesten verzinnen voor het dit haar verboden knalvuurwerk, vuurpijlen en F3, dat nog in bezit is van de consument. Ik heb het al meerdere malen gezegd op het forum overigens, maar de forumleden lijken te slapen en lijken zich druk te maken over op welke kut politieke partij ze moeten stemmen en welke politieke partij iets minder kut is...

VWC-Lid Pyromun's schermafbeelding
    Thanks
    492
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    De Veiligheidsregio roept inwoners op om geen vuurwerk uit Duitsland te halen. Gerritsen benadrukt daarbij dat hij het 'pleziertje van het vuurwerk' niet wil wegnemen. "Want vuurwerk is ook gewoon leuk. Het gaat erom dat we de gezondheidszorg niet nog verder belasten. Houd je aan de maatregelen, zodat we volgend jaar gewoon weer een normale oud-en-nieuwviering hebben."
    Zulke woordvoerders hebben we meer nodig. Dat mag ook eens gezegd worden. Deze man begrijpt het.

VWC-Lid
    Thanks
    236
    Ik snap echt werkelijk waar geen kut meer van de regelgeving. Sinds wanneer is het legaal om buiten de laatste dagen van het jaar vuurwerk uit Duitsland te halen?
    Laatst gewijzigd door Rocketfreak; 19 november 2020 om 21:04

VWC-Lid oerendhard's schermafbeelding
    Thanks
    720
    allemaal gelul, je mag gewoon vuurwerk mee nemen uit Duitsland.
    legaal met nl-gebruiksaanwijzing tot 25 kilo ( geen knal en vuurpijlen meer helaas)
    Dit lees en hoor ik al jaren. ze zijn gewoon doods bang voor al die nederlanders die vuurwerk gaan kopen.

Ook dit jaar mag je gewoon kopen en mee nemen naar NL. je mag het alleen niet afsteken.
    controle nog nooit gezien trouwens bij de grens. maar dat kan dit jaar natuurlijk anders zijn.

VWC-Lid
    Thanks
    450
    Volg het ook allemaal niet meer... overal wordt weer wat anders gezegd...

Naam: Screenshot_20201119-212821_Chrome.jpg
Bekeken: 242
Grootte: 106,4 KB

Naam: Screenshot_20201119-212931_Chrome.jpg
Bekeken: 243
Grootte: 106,9 KB

VWC-Lid
    Thanks
    59
    Je mag nu toch helemaal geen vuurwerk vervoeren??

Volgens mij wordt er zwaar om de wet heen gedraaid.

VWC-Lid Exchange's schermafbeelding
    Thanks
    544
    Jawel hoor. De twitteragent in kwestie zegt het gedeeltelijk goed: het moment dat je het op straat uit de auto haalt ben je strafbaar. In de auto is het een ‘niet voor het publiek toegankelijke plaats’ en mag je dus tot 25kg voorhanden hebben.

Ook zij lijken hier een voorschot te nemen op iets wat we nog niet weten. Vanaf ingaan nieuwe regelgeving zou het zo kunnen zijn dat voorhanden hebben strafbaar is. Dat is nog niet gezegd en kunnen we alleen maar afwachten.

12. The Following User Says Thank You to Exchange For This Useful Post:

VWC-Lid
    Thanks
    59
    Jawel hoor. De twitteragent in kwestie zegt het gedeeltelijk goed: het moment dat je het op straat uit de auto haalt ben je strafbaar. In de auto is het een ‘niet voor het publiek toegankelijke plaats’ en mag je dus tot 25kg voorhanden hebben.

Ook zij lijken hier een voorschot te nemen op iets wat we nog niet weten. Vanaf ingaan nieuwe regelgeving zou het zo kunnen zijn dat voorhanden hebben strafbaar is. Dat is nog niet gezegd en kunnen we alleen maar afwachten.
    Och tuurlijk een auto is niet voor publiek toegankelijk. Heb je eerder inderdaad ook gezegd (ik las het verkeerd). Bedankt voor je aanvulling/toelichting.

Afwachten dus hoe de aspecten 'niet voor publiek toegankelijk' en 'voorhanden hebben van vuurwerk' worden uitgewerkt. Misschien een verbod, tenzij gelegen in onroerend goed? We gaan het meemaken en ik ben zeer benieuwd.

VWC-Lid San71's schermafbeelding
    Thanks
    2.447
    Deze geluiden heb ik dus al vanaf verschillende kanten vanuit overheid door horen sijpelen. "Afwachten" kan je doen als je geen oude voorraad meer hebt liggen. Is dat wel zo dan is er kans dat je het mag gaan inleveren of iets dergelijks.

VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Thanks
    1.827
    Thanked 1.641 Times in 689 Posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door San71 Bekijk bericht
    Deze geluiden heb ik dus al vanaf verschillende kanten vanuit overheid door horen sijpelen. "Afwachten" kan je doen als je geen oude voorraad meer hebt liggen. Is dat wel zo dan is er kans dat je het mag gaan inleveren of iets dergelijks.
    Ik stel poederbrieven voor ... :-)

Regels voor berichten