Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 58
  1. #1
    VWC-Lid mania4u's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juli 2009
    Berichten
    382
    Thanks
    125
    296 waarderingen in 107 posts

    GroenLinks en PvdA willen vuurwerkverbod nu corona zorg overspoeld

    GroenLinks en de Partij voor de Dieren (PvdD) roepen het kabinet op voor dit jaar met een tijdelijk vuurwerkverbod te komen. Het is volgens partijleiders Jesse Klaver en Esther Ouwehand onverantwoord om de zorg, die al ernstig onder druk staat vanwege de coronacrisis, nog verder te belasten met vuurwerkslachtoffers. Zij krijgen steun van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) en de Nederlandse BOA Bond.


    "Als we nu zien hoe hoog de druk is bij de ziekenhuizen en de spoedeisende hulp, maar ook de handhaving bij de politie en boa's, dan moeten we nu handelen", aldus Klaver.

    Ouwehand: "Accepteer je dat je er weer honderden slachtoffers bij krijgt, terwijl ambulances nu al rondjes rijden omdat bij sommige ziekenhuizen geen plek meer is bij de spoedeisende hulp?"

    Uit onderzoek van kenniscentrum Veiligheid.nl blijkt dat vorig jaar dertienhonderd vuurwerkslachtoffers zich bij het ziekenhuis of de huisartsenpost hebben gemeld. Van hen hadden er 385 spoedeisende hulp nodig. De helft van alle slachtoffers was jonger dan twintig jaar.

    Het kabinet stelde aan het begin van het jaar onder maatschappelijke druk een gedeeltelijk vuurwerkverbod in dat aankomende jaarwisseling van kracht zal zijn. Knalvuurwerk en vuurpijlen zijn verboden, maar dat is niet genoeg, vinden GroenLinks en PvdD. Ouwehand: "Uit onderzoek blijkt dat in 55 procent van de ongelukken siervuurwerk de boosdoener is."

    Boa's en spoedeisende hulp steunen oproep
    GroenLinks en PvdD krijgen steun van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Arsten (NVSHA) en de Nederlandse BOA Bond. NVSHA-voorzitter Annemarie van der Velden: "Ook als de huidige coronamaatregelen gaan werken, zullen de ziekenhuizen het de komende maanden druk hebben."

    Van der Velden wijst erop dat er rond Oud en Nieuw altijd extra personeel wordt ingepland, maar ze maakt zich zorgen of de spoedeisende hulp die roosters in december nog kan vullen. "Je moet ook rekening houden met uitval door coronabesmettingen onder zorgmedewerkers."

    Een totale verkoopstop zal er volgens Van der Velden niet voor zorgen dat er nul vuurwerkslachtoffers op de eerste hulp belanden, omdat waarschijnlijk het illegaal afsteken zal blijven voorkomen. "Maar alle beetjes helpen."

    Ook Ruud Kuin van de Nederlandse BOA Bond staat achter de oproep. "Met de handhaving van de coronamaatregelen hebben de boa's het al heel druk." Volgens Kuin maakt een gedeeltelijk vuurwerkverbod handhaving ingewikkeld, omdat moeilijk in te schatten is of er legaal of illegaal vuurwerk wordt afgestoken. "Een algeheel verbod verlicht ons werk en maakt het ook veiliger voor onze handhavers." Gerrit van de Kamp, voorzitter van politiebond ACP, laat weten net als vorig jaar voor een algeheel verbod te zijn.

    'Kamer kan niet instemmen met sluiten horeca en toestaan vuurwerk'
    GroenLinks en PvdD verwachten dat een meerderheid van de Kamer donderdagmiddag, wanneer over dit onderwerp wordt gedebatteerd, zich bij hen zal aansluiten. Onder meer omdat de partijen pleiten voor een tijdelijk verbod dat specifiek geldt voor komende jaarwisseling, maar ook juist vanwege het vreemde tijdsgewricht.

    "Vanwege corona zijn de afgelopen maanden maatregelen getroffen die niemand van ons voor mogelijk had gehouden: sluiting van de cafés, restaurants en theaters", aldus Ouwehand. "Ik kan me niet voorstellen dat er partijen zijn die wel hebben ingestemd met het sluiten van de horeca en de sportscholen en tegelijkertijd zeggen dat Oud en Nieuw met vuurwerkslachtoffers en extra druk op de zorg door kan gaan."

    De twee partijen pleiten al jaren voor een algeheel vuurwerkverbod en merken dat de stemming voorzichtig hun kant op beweegt. "De steun voor het verbod op vuurwerk is al jaren veel groter dan de Haagse werkelijkheid ons wil doen geloven", aldus Ouwehand.

    Kabinet moet voorraden opkopen: 'Schade voor gezondheid anders veel groter'
    Klaver: "Natuurlijk zal er een groep zijn die vindt dat we met een verbod in deze moeilijke tijden hun laatste lolletje afpakken, maar ik denk dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. In een crisis als deze moet je hele moeilijke besluiten durven nemen. Dit is niet leuk, dat snap ik. Maar we doen dit om de zorg te ontlasten en de handhaving te steunen."

    Daar komt bij dat de ondernemers die hun voorraden al hebben ingekocht, niet in de kou gelaten mogen worden. "We willen niet de verkopers pakken", aldus Klaver. Daarom wil hij met Ouwehand dat het kabinet de verkopers schadeloos stelt en de vuurwerkvoorraden opkoopt. Klaver: "De omzet was vorig jaar 70 miljoen euro, de schade voor de gezondheid is mogelijk niet te overzien

    Bron:

    https://www.nu.nl/politiek/6086902/g...verspoelt.html

  2. Deze gebruiker waardeert mania4u voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.796
    Thanks
    528
    1.580 waarderingen in 584 posts
    Ja deze hadden we al verwacht.

  4. #3
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Bleh bleh bleh, wat een slecht verhaal. Groenlinks en PvdD grijpen gewoon de Coronacrisis aan om iets voor mekaar te krijgen wat ze al jaren tevergeefs proberen. 55% van de ongelukken door siervuurwerk? Ja want niet veel mensen zullen toegeven dat ze met illegaal knalvuurwerk aan het prutsen waren. En het verbod op pijlen was toch bedoeld om dat percentage flink te verminderen?

    Verbod op legaal = toename van illegaal = toename van het aantal gewonden = overspoeling van de zorg

    En bovendien: in 2016 waren er zo'n 2.000.000 SEH bezoeken. Met andere woorden, bijna 5.500 per dag. Moet je dan echt een heel land het plezier van legaal vuurwerk afnemen voor een druppel op een gloeiende plaat?

  5. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2009
    Berichten
    1.000
    Thanks
    870
    735 waarderingen in 343 posts
    Je kon er op wachten inderdaad.

    Vrees wel dat dit hun meest kansrijke poging ever is. De timing is voor hen geweldig. Hoe droevig en laag het ook is om de covid situatie hiervoor te gebruiken.

    Als je als partij tegen stemt, kun je ze gemakkelijk fileren, omdat ze niet zouden willen meewerken aan verbetering van de situatie. En fileren zullen ze, met botte messen, gezien de aankomende verkiezingen.

    De kans is groot dat ze volgend jaar een flinke vinger in de pap krijgen. Puur uit frustratie en onvrede, kunnen mensen wel eens heel anders gaan stemmen. Ik houd mijn hart vast. Krijgen ze dit voor elkaar, dan is het definitief (en niet tijdelijk, zoals ze nu (s)links voorstellen) over en sluiten.

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    30 december 2018
    Berichten
    1.092
    Thanks
    99
    1.043 waarderingen in 383 posts
    Nee inderdaad als het dit jaar verboden wordt ivm corona is de kans klein dat het volgend jaar nog terugkomt. Dit wort een spannende dag. Ik kan alleen het genoemde debat niet terugvinden op de agenda van de tweede kamer

  8. #6
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Dit is er eentje waar ik serieus een beetje zenuwachtig van wordt. En morgen dient het kort geding tegen de gemeente Rotterdam; als 'we' die verliezen, kan elke gemeente een verbod opleggen. Als we die winnen zullen de burgemeesters opnieuw aankloppen in Den Haag, met dit argument erbij.

    Ik ben er niet gerust op...

  9. #7
    VWC-Lid Pyromun's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 december 2019
    Berichten
    1.103
    Thanks
    897
    1.027 waarderingen in 424 posts
    Laag, erg laag om zo je principes erdoor te drukken. Gaan we wielrennen en mountainbiken nu ook verbieden? Om maar een voorbeeld te noemen. Dat levert jaarlijks ook veel ziekenhuisopnames op. En als je principes hebt, voer dan ook een alcoholverbod in tijdens de feestdagen. Dat scheelt de zorg ook capaciteit. Hopelijk zijn er in Den Haag nog partijen die het verstand gebruiken.

    Hoop dat er snel duidelijkheid komt, deze onzekerheid is slopend.

  10. #8
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.269 waarderingen in 3.001 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Dit is er eentje waar ik serieus een beetje zenuwachtig van wordt. En morgen dient het kort geding tegen de gemeente Rotterdam; als 'we' die verliezen, kan elke gemeente een verbod opleggen. Als we die winnen zullen de burgemeesters opnieuw aankloppen in Den Haag, met dit argument erbij.

    Ik ben er niet gerust op...
    vandaag vw overleg in 2e kamer https://www.tweedekamer.nl/debat_en_...licht/vuurwerk

  11. #9
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    1 dag voor het kort geding in R'dam. Ik vind het heel toevallig.

    Maar misschien heb ik nog niet genoeg koffie op en ligt het aan mij.

  12. #10
    VWC-Lid mkievv's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 oktober 2016
    Berichten
    138
    Thanks
    27
    118 waarderingen in 39 posts
    Ik zie het heel somber in...
    🧨

  13. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 november 2014
    Berichten
    983
    Thanks
    954
    875 waarderingen in 395 posts
    Ben benieuwd wat hiermee gebeurd...
    Maar ben er ook bang voor.

    Met het oog op de zorg kan ik me er nog wel ergens in vinden ook. Maar dit is natuurlijk de perfecte mogelijkheid voor de genoemde partijen om hun zin te krijgen.
    Hopelijk komt er toch een stevige lockdown de komende weken. Dan zijn de ziekenhuis cijfers een stuk minder in december.

  14. #12
    VWC-Lid bertensandra's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 augustus 2016
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    592
    Thanks
    759
    346 waarderingen in 187 posts
    Mensen zijn nu al flink pissig.
    En als dit er nog bij komt krijg je serieuze problemen.

  15. Deze gebruiker waardeert bertensandra voor het bericht:


  16. #13
    VWC-Lid bassiefirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 oktober 2005
    Berichten
    1.035
    Thanks
    880
    988 waarderingen in 374 posts
    Volgens mij gaat het debat van vanmiddag voornamelijk over het wijzigen van het RACT en de status daarvan, als ik het goed lees op: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_...licht/vuurwerk

    Zie nergens genoemd worden dat het wel of niet afsteken van vuurwerk ter discussie staat.
    Vuurwerk Huizen - www.vuurwerkhuizen.nl

  17. #14
    Banned
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Berichten
    2.444
    Thanks
    2.118
    3.155 waarderingen in 1.183 posts
    De aap van het voorwerk komt nu uit de mouw. Dit is een scenario waar we serieus rekening mee moeten gaan houden.

    Dit is politiek bedrijven vanuit de laagste lagen welke mogelijk zijn, in en in triest.
    Laat dit nu net heel publiekelijk gevoelig zijn, zal me niks verbazen als het ze daadwerkelijk gaat lukken.

  18. #15
    VWC-Lid AlmeloZuid1991's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2009
    Berichten
    165
    Thanks
    224
    242 waarderingen in 82 posts
    Dan graag op dit moment ook alle bouwmarketen sluiten, jaarlijks meer dan 10.000 gewonden door doe het zelfen en tientallen doden. En zo kunnen we even doorgaan. Tijdelijk fietsverbod, alcoholverbod, honden verbod, leefverbod...

    Ik knijp hem wel omdat er in het kader van corona reeds meerdere sluitingen en regels zijn bedacht die ik moeilijk te linken vond aan de corona besmettingen. Echter waren dit allemaal noodbesluiten en ik denk ook niet dat het kabinet op dit moment meegaat met deze linkse agenda. Hopelijk zet de daling van de besmettingen door en kunnen de regels in decmeber weer versoepeld worden. Dan zal deze argumentatie vrijwel niet kunnen blijven staan. Aangezien we na de vorige lockdown ook vrolijk op vakantie mochten.
    Vuurwerk is vuurwerk

  19. Deze gebruiker waardeert AlmeloZuid1991 voor het bericht:


Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •