Banner Wolff Vuurwerk - Vuurwerkland.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
  1. #1
    VWC-Lid Pyromun's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 december 2019
    Berichten
    1.103
    Thanks
    897
    1.027 waarderingen in 424 posts

    [Sfeerverslag] vuurwerk 2019

    Geen poging om de andere sfeerverslagen te overtreffen (lees ze vooral!), maar geïnspireerd door de andere verslagen hierbij nog weer een stukje om de sfeer voor deze tijd van het jaar te verhogen. Veel leesplezier!


    Het begon al in oktober/november. En nee, ik kende dit forum nog niet, wist nog niet eens van het bestaan af. En wat doe je dan als je vuurwerk wilt hebben? Juist ja, de webshops van de lokale vuurwerkwinkels langs. Uren filmpjes kijken, wordt dit ‘em wel of toch die andere? In de waan dat ik voor prima prijzen, jaja, de welbekende onlineprijzen, vuurwerk had gekocht uiteindelijk bij 3 lokale winkels bestellingen gedaan. Wat was ik blij! De collectie compleet. Of toch niet…

    Een fenomeen waar ik nog nooit van gehoord had begon langzaam van mij meester te maken: kruitstress. Iedereen hier alom mee bekend. Sja, er moet toch wel een mooie finale komen toch? Het jaar ervoor had ik de Kruitbuffel van Lesli als finalestuk. Met name de laatste waaiercake met enorme cracklingmines, gevolgd door leuke cracklingboeketjes vielen in de smaak in de straat. En eerlijk is eerlijk, hoewel ik nu weet dat dit geen topkwaliteit was: die laatste cake zorgde toch voor een stuk cracklinggeweld in de straat!

    Dus op zoek naar wat winkels in de buurt. Voor het eerst vuurwerk kopen buiten de plaats, het begon toch wel serieus te worden! Mijn oog viel uiteindelijk op de Super Stars 216’s van Vuurwerkmania. En als we dan toch bezig zijn kon de Heavy Legend 25’s van Rubro er ook nog wel bij. 216 schoten als finale, dat moest wat worden zo’n dikke bak! Helemaal blij, de collectie is nu echt compleet. Zelfs voor het eerst een hele professionele compound van 216 schoten in de collectie! Zo’n doos zonder opschrift staat tenminste professioneel, dat moet echt mooi vuurwerk zijn!

    Bestelling compleet dus. Intussen had ik dit forum ook al ontdekt en na wat mislukte pogingen lukte het me uiteindelijk ook om een account aan te maken. En dan ga je toch even kijken of het vuurwerk wat je hebt besteld wel wat is. Wat zeggen ze ervan? Gelukkig bleken er een paar toppers tussen te zitten. Maar de ‘Tantoe-box’, daar kon ik weinig over vinden. En wat er over geschreven werd was niet bepaald hoopgevend, maargoed, wellicht valt het allemaal nog wel mee. We gaan er wat van maken!

    En langzaam komt de eerste ophaaldag steeds dichterbij. Uiteraard had ik het zo gepland dat ik de eerste ochtend het vuurwerk in huis zou hebben. ’s Ochtends vroeg op naar de eerste winkel waar ik mijn grootste bestelling had gedaan. ‘Goedemorgen, ik kom mijn bestelling ophalen’ zeg ik met enige stress in mijn stem. Felbegeerd kijk ik de verkoper aan. ‘Zo, dat is een flinke bestelling’ krijg ik te horen toen de verkoper mij een stevige grote tas met mijn vuurwerk overhandigde. Een vleugje trots maakte zich van mij meester. Maar dat viel toch wel mee? Dankbaar grijp ik de tas met 5 cakes + een gratis cake aan. Zelfs een gratis cake, wat een goeie koop weer! Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat de echte freaks deze winkel wellicht nooit hebben bezocht. Want dan zou de verkoper vast niet zo opkijken van een grote tas vol vuurwerk. Maar dat besefte ik mij toen nog niet. Ik heb mijn vuurwerk binnen! Dat was het belangrijkste.

    Op naar de volgende winkel waar een compoundje op mij staat te wachten, de ‘Tantoe-box’. Want ja, als beginnend vuurwerkliefhebber moet je toch ook aan de compounds! Ook deze is snel binnen waarna ik enkele honderden meters verderop de 3e winkel binnenstap. Hier staan de laatste 3 cakes op mij te wachten. Al snel belanden ook deze bij de rest van het vuurwerk. Het vuurwerk van de lokale winkels is binnen. Eenmaal thuis wordt het vuurwerk uitgeladen en met zorg in een kamer uitgestald. Wat is dat toch altijd een heerlijk gevoel, de buit is binnen! Nu is het wachten, om 12:00 word ik enkele plaatsen verderop verwacht om mijn finalestuk op te halen.

    Na wat gegeten te hebben en mijn kersverse aankopen nogmaals bekeken te hebben stap ik weer in mijn auto. Op naar winkel nummer 4. Met een klein half uurtje rijden stuur ik mijn auto de bewuste straat in. Direct is duidelijk waar ik moet zijn. Het is een drukte van belang en de vuurwerkbanners zijn van ver al te zien. Bij een naastliggend bedrijf zie ik nog een parkeerplek die net vrij komt. Dat duurt niet lang of mijn bolide staat hier geparkeerd, kofferbak in de goede richting zodat ik het vuurwerk direct makkelijk kan inladen. 216 schoten, ik verwacht toch wel een aardige doos. Dus dan kan ik maar beter voorbereid zijn dan dat je staat te klungelen met inladen. Owja, even de rommel achterin opzij, even ruimte maken voor het vuurwerk. Nieuwsgierig stap ik de winkel binnen. Daar is het een gezellige drukte van belang. Al snel kan ik naar de aparte balie voor afhaalbestellingen. ‘Als uw naam wordt omgeroepen kunt u uw vuurwerk ophalen bij de uitgiftebalie meneer’. Danku! En dan begint het wachten. Ondertussen kijk ik mijn ogen uit naar alle dummies die aan beide zijden zijn uitgestald. Mijn oog valt op de Strong Celebration. Volgens dat forum zou dat nog best wat kunnen zijn. En € 35,- voor een compound, inmiddels ben ik erachter gekomen dat dat ook geen geld is! ‘Mevrouw, hebben jullie die nog op voorraad?’ Ik wist inmiddels dat de verkoop ontzettend hard ging van deze bak en dat de Strong Celebration vrijwel overal al uitverkocht was. ‘Dat kunt u even vragen bij mijn collega van de losse verkoop’. Maar het was zo druk in de winkel, uiteindelijk besluit ik toch maar de moeite er niet voor te doen.

    Ondertussen zie ik steeds weer klanten weglopen met de handen vol vuurwerk. Wat een mooi gezicht, al die blije mensen met vuurwerk. Ongeduldig kijk ik of iemand anders al met de Super Stars naar buiten gaat. Eindelijk! Zie ik het goed? Ja! ‘Super Stars 216’s’ staat er op de doos. Of eigenlijk, het doosje. Ik schrik me kapot. En is dit nu die bedachte finaledoos? Paniek slaat me naar de keel. Moet hier nu echt finalewaardig vuurwerk uitkomen? Wat heb ik nu weer gekocht? PANIEK!!! Maarja, wat kun je anders dan afwachten tot je naam omgeroepen wordt en met de buit, of het buitje weer naar huis te gaan? Even schiet het nog door m’n hoofd: ‘Strong Celebration’. Maar nee, die zal ook hier al wel uitverkocht zijn. Dat stond overigens ook op de website trouwens. Eindelijk, ik ben aan de beurt. Met toch wel gemengde gevoelens druip ik af naar de auto. Die kofferbak had ik ook niet echt op hoeven ruimen, met gemak past het vuurwerk in de kofferbak. Het gewicht van het doosje geeft me echter wel hoop, het voelt goed zwaar aan. Dat geeft me toch wel vertrouwen.

    En nu? De finale gokken op dat doosje, dat durfde ik niet meer. Op de terugweg dan toch maar naar een winkel die ook op de route ligt om te kijken wat ze daar hebben. Ik stap de showroom binnen. Even rondkijken wat ze hebben, de website van deze winkel had ik al wel eens bekeken. En toppers verkopen ze hier wel. Maar waar ik ook kijk, overal staat ‘uitverkocht’, ‘uitverkocht’, ‘uitverkocht’. Ja hoor, dat heb ik weer! Stress, stress, stress. Dan maar naar huis. Onderweg bedenk ik me al dat ik dan maar weer die Kruitbuffel zou gaan halen. Vorig jaar was dat immers een succes. Zo gedacht, zo gedaan. Voor de tweede keer die dag loop ik dezelfde vuurwerkwinkel in waar de Kruitbuffel verkocht wordt. Als die nog maar op voorraad is vraag ik me af, vorig jaar was die namelijk al uitverkocht tijdens de verkoopdagen. ‘Daar ben ik weer, ik zoek nog een finalebak en de Kruitbuffel beviel me vorig jaar wel erg’. ‘Die hebben we nog’, verzekert de verkoper ‘dat is inderdaad een mooie bak voor een finale en doet het ook goed in de verkoop’. In een ommezwaai staat de Kruitbuffel op de toonbank. Afrekenen en naar huis, de finale kan in elk geval niet meer stuk!

    ——————————
    DEEL 2
    ——————————


    En we gaan vrolijk verder met deel 2. Maar eerst nog iets wat ik nog vergeten ben in het eerste deel. Het is 24 december. Om m’n net aangekochte kast voor in de woonkamer nog wat gezelliger te maken loop ik binnen bij de Xenos. Onvermijdelijk sta ik ineens oog in oog met het schap vol met cat. 1 vuurwerk. Voor ik het weet heb ik een pakket met fonteintjes in m’n handen. Nieuwsgierig bekijk ik wat er verder allemaal in het schap ligt. Ik kijk op het prijskaartje en ook de prijs houdt mij niet meer tegen. Enkele minuten later loop ik met wat prullaria en een 6-pack fonteintjes de winkel weer uit. Thuis aangekomen kan ik het niet laten het eerste fonteintje te proberen. Het is inmiddels al donker geworden en ik geniet van de effecten. Best nog wel leuke dingetjes voor het geld! Met volle teugen haal ik de kruitlucht naar binnen. Wat is dit toch een genietmomentje! It giet oan!

    En nu weer midden in de afhaaldagen. De Kruitbuffel, het finalestuk. Of toch niet? Het begint te knagen. Weer hetzelfde finalestuk als vorig jaar, dat kan toch eigenlijk niet. Het wauw-effect van vorig jaar moeten we niet proberen over te doen. Dat lukt gewoon niet, zoiets moet spontaan gebeuren zoals vorig jaar het geval was. De Kruitbuffel als finale zal dus nooit zo geweldig worden als vorig jaar. Daar heb ik toch echt wat anders voor nodig. Maar wat dan? Het budget is eigenlijk al overschreden en het zal toch een wat grotere bak moeten zijn in plaats van een enkele cake. Misschien toch de Super Stars 216’s? Nee, laat ik het er maar niet op wagen. Voor hetzelfde geldt is dat een tegenvaller en daar wil je absoluut niet mee afsluiten.

    Een nog aan te schaffen compound dus. Maargoed, tijdens de verkoopdagen betaal je daar de hoofdprijs voor ben ik dankzij dit forum achter gekomen. En dat ga ik ook niet doen. Na veel wikken en wegen besluit ik mijn kansen in te zetten in de happy hour van de plaatselijke Vuurwerklanddealer. Op Facebook zie ik dat de afgelopen jaren het laatste verkoopuur 50% korting wordt gegeven op de cakes en 40% korting op de compoundboxen. Dikke kans dat er dit jaar weer een happy hour is. Het is een gok, maar ik ga het erop wagen. Hopelijk ligt er nog een mooi boxje op mij te wachten in het happy hour.

    Die dagen breng ik veel tijd op het net ontdekte forum door. Het voornemen om de kerstvakantie van alles te doen heb ik al laten varen. Even niks, even echt vakantie! Ondertussen bekijk ik voor de zoveelste keer de collectie compounds bij de lokale vuurwerkshop. Airbrush, Big Loud & Proud, Artillery, Ghostburster, Time Machine, Knock Down, Riptide, Turn Key Project. Sommige met 40% korting alsnog eigenlijk teveel wat ik er nog aan uit wil geven. Uiteraard bekijk ik ook meerdere keren de producttopics van deze artikelen om ze uiteindelijk nog een keer te bekijken. Die Artillery, die bevalt me wel heel erg. Wat moet dat een mooie finalebak zijn! Maar wel net over de grens van m’n budget. Die moet ik dus maar links laten liggen. Hetzelfde geldt voor de Ghostburster en zeker voor de Big Loud & Proud. Maar met die laatste haal je wel een dikke bak in huis zeg, 180 schoten! Maar nee, ik moet m’n verstand nu ook laten spreken. Dit gaan we niet doen. Trouwens, de Artillery staat ook al op ‘uitverkocht’ op de website, dat wordt ‘em dus sowieso niet. Uiteindelijk probeer ik voor de Knock Down te gaan, lekker wat crackling erin, en dat hoort gewoon in een finalestuk vind ik. Mocht die al uitverkocht zijn, dan bestaat mijn lijstje uit de Time Machine of Turn Key Project. Of toch stiekem die Big Loud & Proud?

    Even een sprong naar het hier en nu. Met dat ik dit verhaal typ ben ik de producttopics van deze artikelen weer aan het bekijken. Wat een sfeer zeg! Het gevoel van toen komt weer helemaal boven. En ik zie in gedachten mijn huidige budget al overschreden worden… Wat een mooie producten zijn het eigenlijk. Stuk voor stuk leuk vuurwerk wat niet al te veel aandacht heeft op dit forum, soms onterecht!

    En weer terug naar 30 december. Ik schuif de gordijnen open en ik zie direct dat dit een prachtige dag gaat worden. Mooi helder weer, zonnetje erbij. En niet te vergeten, vandaag worden er thuis oliebollen gebakken. En zoals alle vaders en moeders: zij bakken altijd de lekkerste! Daar ga ik dus zeker nog even langs. Rustig neem ik de tijd om even op te starten. Uiteraard controleer ik of mijn gisteren opgehaalde vuurwerk er nog staat. Met dat ik zie dat er niets mee gebeurd is bedenk ik me dat het ook wel heel vreemd zou zijn wil het vuurwerk verdwenen zijn. Ik kan me geen voorval bedenken dat dat het geval zou zijn. En tovenarij, daar geloof ik niet in. Maargoed, wellicht was die ‘controle’ een excuus om toch nog even de collectie te bewonderen. Laat ik het daar maar op houden.

    Ik stap op de fiets richting de oliebollen. Heerlijk, die sfeer. Her en der hoor je al diverse knallen van jeugd die in de wijken rondzwerven. De laatste avonden is het sowieso al wel raak, soms lijkt het alsof het al oudjaarsavond is. Ik vind het niet erg, heerlijk die sfeer! De frisse wind glijdt langs m’n gezicht. Wat zijn dit toch mooie dagen. Geen verplichtingen. Even hier kijken, daar loeren, ginds sfeer proeven. Hier kan niks tegenop. Bij m’n ouderlijk huis aangekomen verheug ik mij al op zo’n warme oliebol die nog geen 5 minuten uit het vet is gevist. Dan zijn ze op z’n allerlekkerst. Helaas, er wacht me een teleurstelling. De oliebollen worden ‘s middags pas gebakken. Na even wat gebabbeld te hebben thuis stap ik weer op de fiets om ’s middags weer terug te komen. En wat zijn ze lekker! Voor ik het weet heb ik er al twee achter m’n kiezen en volgt de derde alweer. En wat een gezelligheid, dat tekent deze dagen wel.

    De tijd helemaal vergetend kom ik er later pas achter dat ik een best reële kans heb laten glippen om de Event Best of Power Box No. 1 & No. 2 in bezit te krijgen via de winactie op het forum. Binnen de tijd dat de laatste boxen vergeven waren had ik ook aanwezig kunnen zijn. Even een baalmomentje dus. Overigens een leuke en originele prijsvraag. Dit jaar weer? Liefst een beetje in de buurt haha. ’s Avonds besluit ik nog even langs een goede vriend te gaan om even lekker te ouwehoeren. En voor ik het weet is het weer tijd om richting huis te gaan. Morgen wordt het een lange avond en op 1 januari lig ik doorgaans niet voor 3 uur op bed. Dus vanavond wil ik het niet al te laat maken. Met een voldaan gevoel fiets ik weer naar huis. Wat een heerlijk ontspannen en sfeervolle dag was dit! Heel af en toe hoor ik nog een verdwaalde knal. Zo zachtjes aan dimmen er steeds meer lichten in de huizen en ook bij mij gaat het licht uit. Morgen wacht er weer een lange dag met hopelijk veel prachtige momenten.

    Tot zover voorlopig maar weer. Uhm, ja, het is nu herfstvakantie. Ik had toch echt het gevoel dat ik al in de kerstvakantie was aanbeland. Schrijven brengt je dus echt in andere sferen, niet onaardig overigens. De rest volgt…
    Laatst gewijzigd door Pyromun; 5 juni 2021 om 21:03

  2. Deze 24 gebruikers waarderen Pyromun voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid \_niels_/'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2012
    Locatie
    Op de boot
    Berichten
    2.084
    Thanks
    2.651
    2.952 waarderingen in 891 posts
    Wauw, mooi verslag Pyromun! Erg leuk en goed geschreven en beschreven! Benieuwd naar deel 2.

  4. Deze gebruiker waardeert \_niels_/ voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid ddfirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2007
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    2.601
    Thanks
    2.242
    2.669 waarderingen in 1.010 posts
    Fijn verslag hoor, leuk ook dat alles nog nieuw was bij jou! Kijk uit naar het volgende deel
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

  6. Deze gebruiker waardeert ddfirework voor het bericht:


  7. #4
    Super Moderator Viva la Bang's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Locatie
    Hier
    Berichten
    4.290
    Thanks
    5.344
    4.411 waarderingen in 1.490 posts
    Superleuk verslag! En we zijn allemaal zo begonnen hoor door te kijken wat je aanspreekt in een folder of webshop zonder enige andere info. Heel herkenbaar!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. Deze gebruiker waardeert Viva la Bang voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Fijn geschreven zeg, ga zeker door.
    Leuk om het eens door een ander perspectief te zien.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  10. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid De Knalknapen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 september 2010
    Berichten
    1.095
    Thanks
    1.317
    1.677 waarderingen in 602 posts
    Leuk verslag om te lezen !
    Kruitkoorts !

  12. Deze gebruiker waardeert De Knalknapen voor het bericht:


  13. #7
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    En weer iemand die begint met verhalen schrijven en direct een hele leuke. Mooie en sfeervol geschreven ook. Kom mar door met je vervolg.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  14. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Mooi verslag, heel herkenbaar hoe het gaat met de verwachtingen van het vuurwerk en de info en ervaring die je hier op het forum kan ophalen. Precies hetzelfde gehad vorig jaar, ook de teleurstelling hoe klein zo'n box kan uitvallen ondanks het grote aantal schoten. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen alsnog met deze box (super stars 216.
    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

  16. Deze gebruiker waardeert flutsjah voor het bericht:


  17. #9
    Super Moderator titanium's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 december 2006
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.792
    Thanks
    2.924
    3.004 waarderingen in 953 posts
    Leuk dat er nog iemand is die het schrijven heeft opgepakt, super! Erg leuk eerste deel en ik kijk zeker uit naar het vervolg.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  18. Deze gebruiker waardeert titanium voor het bericht:


  19. #10
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.207
    Thanks
    19.566
    6.902 waarderingen in 2.701 posts
    Mooi verslag, goed om te zien dat meerdere mensen de moeite nemen. Leest lekker weg, zeer herkenbare elementen. Laat er nog maar meer volgen
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  20. Deze gebruiker waardeert Djaimy voor het bericht:


  21. #11
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Heerlijk dit, zit helemaal in de sfeer van de afhaaldagen als ik dit lees.
    Leuk om te lezen hoe je het samenstellen van je collectie hebt ervaren, gouden tijden dat, op naar deel 2!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  22. Deze gebruiker waardeert Mattenfreak voor het bericht:


  23. #12
    VWC-Lid Pyromun's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 december 2019
    Berichten
    1.103
    Thanks
    897
    1.027 waarderingen in 424 posts
    En deel 2 is toegevoegd aan de eerste post. Veel leesplezier!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •