Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

‘Fopvuurwerk’ wordt aangezien voor echt vuurwerk

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    ‘Fopvuurwerk’ wordt aangezien voor echt vuurwerk

    De politie controleert de komende periode actief op vuurwerkoverlast. Ook op woensdag 14 oktober kwamen zij in actie, maar dit bleek vals alarm. Fopvuurwerk, ook wel kindervuurwerk genoemd, werd door volwassenen aangezien als echt vuurwerk.

    De wijkagenten van Alphen Noord troffen op woensdagmiddag een groepje kinderen aan die vuurwerk aan het afsteken waren. Het groepje kinderen was overal al weggestuurd en waren ook aangesproken door een boze man. “De kinderen dachten echt dat deze hen iets wilde aandoen. Gelukkig is er niets gebeurd, maar de schrik zat er wel in”, aldus de wijkagenten.

    De kinderen bleken Categorie 1 vuurwerk af te steken, wat ook wel fopvuurwerk of kindervuurwerk wordt genoemd. “Wat veel mensen niet weten is dat deze categorie het hele jaar verkocht en afgestoken mag worden”, laten de wijkagenten weten. “Wat echter niet mag is overlast veroorzaken voor anderen door dit vuurwerk. Dit is natuurlijk snel het geval in een woonwijk.”

    Daarom vragen de wijkagenten om altijd rekening met elkaar te houden. “Niet alleen de kids bij het afsteken, maar zeker ook de volwassenen bij het aanspreken van deze (voornamelijk) jonge kinderen.”

    De wijkagenten van Alphen Noord troffen op woensdagmiddag een groepje kinderen aan die vuurwerk aan het afsteken waren. Het groepje kinderen was overal al weggestuur
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Altijd problemen mbt afsteken van cat1 in de praktijk...
    Wordt echt eens tijd, dat de media hierover opheldering geeft op tv en in de nieuws-apps. Zelfs vele politie agenten zijn niet eens op de hoogte van dit legaal af te steken vuurwerk. Dus goede info via de media scheelt heel wat onnodige uitrukken van de politie, die het al druk genoeg hebben nu.

    Het lijkt wel alsof ze nu extra cat1 toestaan(vooral met zoveel mogelijk crackling) om het door overlast in de ban te doen. Niet via EU(verbod mag niet) maar via apv, net zoals bijv afsteekverbod r'dam. Je mag cat1 dan wel verkopen, maar afsteken mag dan ook niet meer.
    Ik ben er bang voor, maar nog erger is het voor de jeugd, die ik dit cat1 echt gun !

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door chupinazo Bekijk bericht
      Altijd problemen mbt afsteken van cat1 in de praktijk...
      Wordt echt eens tijd, dat de media hierover opheldering geeft op tv en in de nieuws-apps. Zelfs vele politie agenten zijn niet eens op de hoogte van dit legaal af te steken vuurwerk. Dus goede info via de media scheelt heel wat onnodige uitrukken van de politie, die het al druk genoeg hebben nu.

      Het lijkt wel alsof ze nu extra cat1 toestaan(vooral met zoveel mogelijk crackling) om het door overlast in de ban te doen. Niet via EU(verbod mag niet) maar via apv, net zoals bijv afsteekverbod r'dam. Je mag cat1 dan wel verkopen, maar afsteken mag dan ook niet meer.
      Ik ben er bang voor, maar nog erger is het voor de jeugd, die ik dit cat1 echt gun !
      En toch kan een APV dat ook niet zomaar verbieden volgens mij, gezien de regels m.b.t. Cat 1 door de EU opgesteld zijn. Gezien het via de APV ook een verbod is.

      Comment


        #4
        Ok klopt wat je zegt, wat in de wet staat, letterlijk.
        Maar waarom zijn de pijlen en knallers hier dan vanaf dec verboden? In BE en DU mag dit allemaal nog. Ook EU wetgeving toch? En waarom in R'dam een algeheel vuurwerkverbod, in een andere gemeente weer vuurwerkvrije zones, in de andere weer niet, en in sommige gemeenten geen vwvrije zones? Het wordt op deze manier geen landelijke wetgeving, eerder lokale. En dan gebruikt/misbruikt de burgemeester de APV, of wordt via de RACT onze lol afgepakt. Is echt mn onderbuikgevoel hoor. Hopelijk heb ik het mis!

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door chupinazo Bekijk bericht
          Altijd problemen mbt afsteken van cat1 in de praktijk...
          Wordt echt eens tijd, dat de media hierover opheldering geeft op tv en in de nieuws-apps. Zelfs vele politie agenten zijn niet eens op de hoogte van dit legaal af te steken vuurwerk. Dus goede info via de media scheelt heel wat onnodige uitrukken van de politie, die het al druk genoeg hebben nu.

          Het lijkt wel alsof ze nu extra cat1 toestaan(vooral met zoveel mogelijk crackling) om het door overlast in de ban te doen. Niet via EU(verbod mag niet) maar via apv, net zoals bijv afsteekverbod r'dam. Je mag cat1 dan wel verkopen, maar afsteken mag dan ook niet meer.
          Ik ben er bang voor, maar nog erger is het voor de jeugd, die ik dit cat1 echt gun !
          Nog beter; verbied het cat1.
          ffffffffff

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door htevents Bekijk bericht
            En toch kan een APV dat ook niet zomaar verbieden volgens mij, gezien de regels m.b.t. Cat 1 door de EU opgesteld zijn. Gezien het via de APV ook een verbod is.
            Klopt als een bus, het beperken van bezit en afsteken van CAT F1 mag volgens Europese wetgeving niet. Dus ook niet met het verbod in Rotterdam, F1 mag áltijd. Vooralsnog is daar geen uitzondering op.

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door chupinazo Bekijk bericht
              Ok klopt wat je zegt, wat in de wet staat, letterlijk.
              Maar waarom zijn de pijlen en knallers hier dan vanaf dec verboden? In BE en DU mag dit allemaal nog. Ook EU wetgeving toch? En waarom in R'dam een algeheel vuurwerkverbod, in een andere gemeente weer vuurwerkvrije zones, in de andere weer niet, en in sommige gemeenten geen vwvrije zones? Het wordt op deze manier geen landelijke wetgeving, eerder lokale. En dan gebruikt/misbruikt de burgemeester de APV, of wordt via de RACT onze lol afgepakt. Is echt mn onderbuikgevoel hoor. Hopelijk heb ik het mis!
              Cat1 is een EU oplegging. Voor cat2 en 3 is een lidstaat vrij om te bepalen en cat4 is ook door de EU opgelegd dat het alleen door professionals mag worden gebruikt. NL kan volgens de EU regels prima een verbod voeren op cat2 en 3, maar duz niet op cat1.

              Comment

              Working...
              X