Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 87
  1. #16
    VWC-Lid ddfirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2007
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    2.601
    Thanks
    2.242
    2.669 waarderingen in 1.010 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rotterdammur Bekijk bericht
    Volgens mij hoeven ze je niet het lontje te zien aansteken, als ze je verdenken is het waarschijnlijk al genoeg. Zo gaat het heel vaak is mijn ervaring.. en ik heb eigenlijk helemaal geen idee hoe duur die boete is. Als dan ook nog eens je vuurwerk in beslag word genomen is dat wel zuur natuurlijk..
    Het moet waargenomen worden door de agent in kwestie dat jij het lontje van het product aansteekt, oftewel ''heterdaad''. Anders kunnen ze niks maken, immers een ieder kan het product aangestoken hebben. Wat je natuurlijk niet moet doen is, wanneer de agent jouw vraagt of je het aangestoken hebt, dit bevestigen, dan kan je hem verwachten natuurlijk.
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

  2. Deze gebruiker waardeert ddfirework voor het bericht:


  3. #17
    VWC-Lid Rotterdammur's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 december 2017
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    100
    Thanks
    35
    55 waarderingen in 20 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ddfirework Bekijk bericht
    Het moet waargenomen worden door de agent in kwestie dat jij het lontje van het product aansteekt, oftewel ''heterdaad''. Anders kunnen ze niks maken, immers een ieder kan het product aangestoken hebben. Wat je natuurlijk niet moet doen is, wanneer de agent jouw vraagt of je het aangestoken hebt, dit bevestigen, dan kan je hem verwachten natuurlijk.
    Nee dat begrijp ik haha. Kan je mij een bron sturen? Ik kan het zelf namelijk nergens vinden.

  4. #18
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Even wat vragen proberen te beantwoorden. Ik ben geen jurist, maar gezien ik de situatie omtrent lokale verboden al een tijdje volg en daar juridisch ook behoorlijk ben ingedoken, kan ik misschien wel wat toevoegen aan dit topic:

    - Een handhaver moet jou het lontje aan zien steken om je te kunnen bekeuren. Als een handhaver op het procesverbaal aangeeft dat gezien te hebben, ook al is dat in werkelijkheid niet zo, zul je op dat gebied niet erg sterk staan, tenzij het heel aannemelijk is dat de handhaver het gezien kan hebben, gezien locatie, positie van handhaver, etc.

    - Een APV kan opzich ook wel gelden voor prive terrein, dat is echter afhankelijk van de intentie en opzet van de APV, bijvoorbeeld over het stallen van caravans kan een APV ook wel gelden op prive terrein, maar daar ga ik niet uitgebreid op in.
    - Bezit en het voorhanden hebben van landelijk legaal vuurwerk is niet verboden, dus inbeslagname kan niet lijkt me, tenzij dat als sanctie hanteren (boete en inbeslagname van het op dat moment voorhanden hebbende vuurwerk).
    - Hoe rechtsgeldig zo'n APV is, is afhankelijk van een aantal punten. De uitleg bij de model APV door de VNG stelt dat zij adviseren om in de APV goed de motivering op te nemen, waarom het verbod naar lokale omstandigheden geschikt, proportioneel en noodzakelijk is. Gezien al deze punten op juridisch vlak al onderuit gehaald kunnen worden, denk ik dat de gemeente erg zwak staat, indien iemand een boete aan gaat vechten. In mijn ogen om de volgende redenen: 1. een gehele gemeente is niet lokaal, maar treft ook wijken waar normaal niets aan de hand is, buitengebieden waar niets aan de hand is en mogelijk prive grond (mits niet toegankelijk vanaf de openbare weg, als er dus geen poort, hek of schutting tussen staat), waarvan het discutabel is of het verbod daar mag gelden. 2. een volledig verbod is niet proportioneel, gezien de problemen veelal gefocust zijn tot een klein gebied. 3. Ook is een verbod op het gehele grondgebied niet noodzakelijk, zie bovenstaande redenen én de meeste problematiek ontstaat uit handelingen die al verboden zijn, dus is dat verbod al proportioneel. Handhaving is daarbij geen stabiel argument, gezien overduidelijk is dat een algeheel verbod de handhaving nog zwaarder zal belasten, gezien het niet meer op de probleem gebieden is gefocust, maar op het gehele grondgebied.

    Zo zullen er nog wel meer reden zijn die een geheel verbod jurdisch heel lastig gaat maken.

  5. #19
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Maar als ik je verhaal goed lees, zou het dus verdomd lastig zijn voor handhavers (Boa's én agenten) om je te beboeten als je vanuit je eigen tuin vuurwerk afsteekt. Mits voorzien van omheining. Ook als een lokaal verbod van kracht is?

    Dit lijkt mij onwaarschijnlijk om de volgende reden; Dat zou betekenen dat door het jaar heen, als er dus ook een verbod geldt, je ongegeneerd cakes de lucht in kan jagen vanaf eigen grond, omdat het onmogelijk is je op heterdaad te betrappen. Ook al staat de smeulende cake in mijn achtertuin en ben ik de enige op het terrein.

    Maar laten we uitgaan van 31 december om 20:00 uur. Ik woon in een gemeente met een lokaal verbod. Dan kan de buurt mij niets maken als ik vanaf mijn omheinde tuin cakes afsteek?

  6. #20
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Maar als ik je verhaal goed lees, zou het dus verdomd lastig zijn voor handhavers (Boa's én agenten) om je te beboeten als je vanuit je eigen tuin vuurwerk afsteekt. Mits voorzien van omheining. Ook als een lokaal verbod van kracht is?

    Dit lijkt mij onwaarschijnlijk om de volgende reden; Dat zou betekenen dat door het jaar heen, als er dus ook een verbod geldt, je ongegeneerd cakes de lucht in kan jagen vanaf eigen grond, omdat het onmogelijk is je op heterdaad te betrappen. Ook al staat de smeulende cake in mijn achtertuin en ben ik de enige op het terrein.

    Maar laten we uitgaan van 31 december om 20:00 uur. Ik woon in een gemeente met een lokaal verbod. Dan kan de buurt mij niets maken als ik vanaf mijn omheinde tuin cakes afsteek?
    Landelijke wetgeving werkt anders dan een lokale APV. Ik heb ook niet gezegd dat als het verbod ook voor prive terrein kan gelden, je niet in overtreding bent in een omheinde achtertuin. Ja ook op dat moment moet de handhaver jou het lontje aan zien steken, tenzij jij alleen bent, want dan is het aannemelijk dat jij de enige bent die het aangestoken kan hebben. In het openbaar is dat een stuk lastiger. Al acht ik het niet onmogelijk dat je daar met een goede raadsman (of als je zelf erg sterk in de juridische schoen staat) ook mee weg zal komen: "verdachte is niet op heterdaad betrapt, dus sanctie is niet rechtsgeldig".

    Nogmaals, landelijke wetgeving geldt ook voor prive terrein, een APV niet altijd. We kunnen eigenlijk pas echt wat zeggen hoe het zit als we inhoudelijk de APV van de desbetreffende gemeente/stad in kunnen zien. Gezien het best wel nauw aankomt op hoe het in de APV geformuleerd moet worden, wil het juridisch enigszins waterdicht zijn, zullen ze er veel tijd in moeten gaan steken deze op te stellen. Ik vraag me af of ze dat dit jaar nog gaan redden of dat ze er op gokken en een snelle versie in gaan zetten, waardoor het gemakkelijk wordt een boete aan te vechten.

  7. Deze gebruiker waardeert htevents voor het bericht:


  8. #21
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Triest dat dit gedoe nodig is maar ik vermoed dat htevents in de goede hoek zit!

  9. Deze gebruiker waardeert vuurwerkfreakk voor het bericht:


  10. #22
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 augustus 2011
    Berichten
    977
    Thanks
    468
    722 waarderingen in 305 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rotterdammur Bekijk bericht
    Helaas moeten wij in Rotterdam als 1e grote stad (volgens mij) er ook aan. Zelf weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen, en zo zijn er vast wel meer..
    Daarom leek mij het een goed idee om hier met elkaar te delen wat de opties zijn. Ben vooral benieuwd naar wat andere Rotterdammers gaan doen maar dit topic is natuurlijk voor iedereen.

    Ik ga zelf sowieso wel wat vuurwerk kopen, al is het een stukkie minder als voorgaande jaren. Denk rond de 500. Zelf woon ik aan de rand van Rotterdam dus ik kan een kwartiertje met de auto de stad uit rijden, maar ja dan sta ik ergens de hele avond uit de achterbak vuurwerk af te steken.. Heb verder ook niet echt kennissen buiten de stad waar ik het kan vieren. Of ik trek de stoute schoenen aan en steek het gewoon voor mijn deur af.. vraag me af hoeveel mensen in de buurt zich er aan gaan houden.

    Vanwege Corona zijn er waarschijnlijk ook geen feesten in de stad en zijn er misschien ook geen vuurwerkshows. Als die door gaan mag t alleen met weinig publiek.
    Wat moet je dan nog doen? Blijft niks over op deze manier...
    Geen feesten, geen vuurwerk, geen shows...
    Ben heel benieuwd hoe het gaat worden hier in de stad.
    Er zijn 2 mogelijke reacties.

    -Pyro's zonder stress en angst, die gewoon vuurwerk zullen afsteken waar het niet mag.
    Er is toch geen pakkans.

    -Pyro's die ook beseffen dat er geen pakkans is, maar toch stress en angst zullen hebben.
    Het voelt niet lekker.

    Fear is the currency of control.
    Dat is exact wat ze willen bereiken met dit verbod.
    Jou onder controle houden met je vuurwerk door je angstig te maken.

    Kijk naar dit artikel:
    https://www.nporadio1.nl/binnenland/...m-de-pakkans-2

    "Het gaat om de subjectieve pakkans. Iemand moet het idee krijgen: als ik instap heb ik de kans gepakt te worden."

    Dat is wat ze nu willen doen met onze vuurwerk traditie.
    Men wil jou het gevoel geven dat je elk moment gepakt kan worden.
    De legale, keurige afsteker is hier de lul.

    Het gevaar is dat sommigen een extra biertje zullen drinken voor het afsteken.
    Moed indrinken, en dan knallen maar.
    Ik hoop dat het goed afloopt voor iedereen.

    Maar de boodschap is hoe dan ook: overwin je angst, steek je middelvinger op, en steek af.

  11. Deze 4 gebruikers waarderen VWBE voor het bericht:


  12. #23
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 augustus 2011
    Berichten
    977
    Thanks
    468
    722 waarderingen in 305 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door htevents Bekijk bericht
    waardoor het gemakkelijk wordt een boete aan te vechten.
    Daar kan ik me best in vinden.
    Maar dan moeten de pyro's en de sector samenwerken om deze boetes aan te vechten en een voorbeeld te stellen.
    Ieder voor zichzelf, zo gaan we het echt niet redden.

  13. Deze gebruiker waardeert VWBE voor het bericht:


  14. #24
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 november 2012
    Berichten
    292
    Thanks
    8
    139 waarderingen in 63 posts
    Haha, gewoon afsteken. Ikzelf steek rond de 20 mins af tussen 00:00h en 00:20h. Dit is het tijdsbestek waarop het meeste wordt afgestoken. even de feitelijke cijfers: De algehele politie heeft dus 20 mins om me te pakken. Elke diender heeft toch zeker 10 mins nodig voor een boete uit te schrijven (Je moet ze wel even aan de praat houden he!). 250 agenten hier in Nijmegen (als iedereen opgetrommeld wordt), 125 koppels hier in Nijmegen (Ze lopen echt niet alleen). 1326 straten in Nijmegen. Rond de 10 straten per koppel. Sommige straten beslaan een gehele wijk hier in Nijmegen (1 straat is 1 wijk). Succes om 10 straten te beboeten in 20 mins En dan moet ook nog aangetoond worden dat je het lontje hebt aangestoken. Kijken naar vuurwerk is immers niet verboden, afsteken wel. Het wordt zelfs lastiger als je afsteken in een afgesloten tuin, APV gaat daar niet over. Gewoon doorgaan met het feest. Je zal vast een keer een boete krijgen, maar dat moet je zo af en toe accepteren (eens in de 6 tot 10 jaar ofzo).

  15. Deze 5 gebruikers waarderen Sparkle voor het bericht:


  16. #25
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 oktober 2019
    Berichten
    189
    Thanks
    19
    134 waarderingen in 47 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sparkle Bekijk bericht
    Haha, gewoon afsteken. Ikzelf steek rond de 20 mins af tussen 00:00h en 00:20h. Dit is het tijdsbestek waarop het meeste wordt afgestoken. even de feitelijke cijfers: De algehele politie heeft dus 20 mins om me te pakken. Elke diender heeft toch zeker 10 mins nodig voor een boete uit te schrijven (Je moet ze wel even aan de praat houden he!). 250 agenten hier in Nijmegen (als iedereen opgetrommeld wordt), 125 koppels hier in Nijmegen (Ze lopen echt niet alleen). 1326 straten in Nijmegen. Rond de 10 straten per koppel. Sommige straten beslaan een gehele wijk hier in Nijmegen (1 straat is 1 wijk). Succes om 10 straten te beboeten in 20 mins En dan moet ook nog aangetoond worden dat je het lontje hebt aangestoken. Kijken naar vuurwerk is immers niet verboden, afsteken wel. Het wordt zelfs lastiger als je afsteken in een afgesloten tuin, APV gaat daar niet over. Gewoon doorgaan met het feest. Je zal vast een keer een boete krijgen, maar dat moet je zo af en toe accepteren (eens in de 6 tot 10 jaar ofzo).
    Haha hier hetzelfde! Gewoon gas erop! Wonen helaas wel in een drukke straat in Nijmegen waar veel politie langsrijd maar ach, als ze het zo willen spelen, prima! Ik laat mijn hobby niet zomaar afpakken.

  17. Deze 4 gebruikers waarderen Hatertzuid voor het bericht:


  18. #26
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 mei 2011
    Locatie
    Leeuwarden (FR).
    Berichten
    84
    Thanks
    3.642
    59 waarderingen in 28 posts
    Gewoon met z'n allen om 00:00 met Carbidbussen in je straat knallen.

  19. #27
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juli 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.796
    Thanks
    528
    1.580 waarderingen in 584 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Knalpak Bekijk bericht
    ze moeten je het lontje zien aansteken (heterdaad) anders kunnen ze geen boete uitschrijven. Een verdenking alleen is dus niet genoeg.
    Gewoon alles voorbereiden op een pallet. Pallet naar buiten dragen en dan de boel elektronisch ontsteken van afstand
    Laatst gewijzigd door omepje; 28 september 2020 om 22:54

  20. #28
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.163
    Thanks
    5.472
    6.271 waarderingen in 3.003 posts
    Ze mogen wel op waarschijnlijkheid van bezit van explosief materiaal (>25kg legaal vuurwerk) je huis binnenkomen...als je de enige bent die bij een boxje staat te kijken, ben je dus al gauw de lul. Misschien helpt dan zeggen dat er iemand binnen in quarantaine zit met covid

  21. #29
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    Ze mogen wel op waarschijnlijkheid van bezit van explosief materiaal (>25kg legaal vuurwerk) je huis binnenkomen...als je de enige bent die bij een boxje staat te kijken, ben je dus al gauw de lul. Misschien helpt dan zeggen dat er iemand binnen in quarantaine zit met covid
    Een handhaver heeft die bevoegdheid niet dacht ik een agent wel

  22. #30
    VWC-Lid Rotterdammur's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 december 2017
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    100
    Thanks
    35
    55 waarderingen in 20 posts
    https://rotterdam.raadsinformatie.nl...17_4_48978_tds

    Hier de vragen van de CDA en de antwoorden daarop . Helaas blijft het verbod. Enige hoop is nog de rechtszaak van de vuurwerkverkopers tegen de gemeente maar ik denk niet dat ze veel kans maken.

Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •