Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 40
  1. #1
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.833 waarderingen in 1.688 posts

    BPN sleept gemeente Rotterdam voor de rechter

    Vuurwerk in de rechtszaal? Rotterdamse handelaren slepen gemeente voor de rechter

    Normaal gesproken zouden Miquel Lommerse en Arjen Vaandrager in de zomer druk in de weer zijn met hun vuurwerkhandel, maar het is stil bij de twee Rotterdammers. Er zal voor hen tijdens oud en nieuw weinig geld te verdienen zijn door het nieuwe vuurwerkverbod. Daarom slepen Lommerse, Vaandrager en nog eens dertig andere Rotterdamse vuurwerkondernemers de gemeente voor de rechter.
    Ze willen een financiële compensatie. Het is de komende jaarwisseling in Rotterdam verboden om consumentenvuurwerk af te steken, maar veel ondernemers hebben al verplichte investeringen gedaan om te voldoen aan de veiligheidseisen voor de opslag van het vuurwerk. Maar het gaat Lommerse, Vaandrager en andere Rotterdamse ondernemers niet alleen om de financiële compensatie. Liefst willen zij het vuurwerkverbod van tafel hebben. Op z'n minst vragen zij een afbouwperiode.

    Aanpassingen
    Arjen Vaandrager heeft in het dagelijks leven een sportzaak. De vuurwerkhandel doet hij erbij. In zijn vuurwerkwinkel laat Vaandrager zien welke aanpassingen hij heeft moeten maken. "Dit doet mij hartstikke pijn, omdat je normaal gesproken in een vast stramien zit."

    Rond deze tijd had Vaandrager normaliter keuzes gemaakt in het vuurwerkaanbod voor zijn zaak of de folder samengesteld. "Maar nu zit ik voor de televisie of ben ik op het gemeentehuis over het afsteekbeleid. Ik had mijn tijd liever ergens anders ingestoken."

    Het totale vuurwerkverbod in Rotterdam vindt Vaandrager 'niet leuk en onterecht'. "Dit gaat voor ons heel erg ver. De tussenstap is niet eens geprobeerd." Niet alleen het knalvuurwerk, maar ook het siervuurwerk mag niet worden afgestoken.

    Miquel Lommerse, die een handel in automaterialen heeft, kan met Vaandrager meepraten. "We zijn een aantal keer met de gemeente in gesprek geweest om het vuurwerk in Rotterdam veiliger te maken. Daar zat onder andere een goed gesprek met de wethouder bij. De opties die we hebben aangereikt, daar werd positief op gereageerd. Daar is alleen niets mee gedaan", zegt Lommerse.

    Wijbenga: 'Vuurwerkhandelaren moeten nieuw plan trekken'
    De Rotterdamse vuurwerkhandelaren maken zich zorgen. Ze kregen van wethouder Bert Wijbenga van Handhaving een brief waarin stond dat Rotterdamse ondernemers geen financiële compensatie van de gemeente gaan krijgen.

    Volgens Wijbenga is compensatie voor de vuurwerkhandelaren niet aan de orde. "De markt verandert al jaren. Het is niet zo dat als de marktomstandigheden veranderen of nieuwe politieke besluiten zijn, wij vuurwerkhandelaren kunnen compenseren", vertelt Wijbenga. "Als ze een beetje geluk hebben én slim zijn, dan kunnen zij hun vuurwerkvoorraden goed kwijt. In Nederland is verkoop van bepaalde producten nog mogelijk, bijvoorbeeld sierpotten."


    Vuurwerkhandelaren hebben extra kosten moeten maken om hun bunkers veilig te maken. Wijbenga erkent dat deze Rotterdamse handelaren in financiële problemen kunnen komen. "Dat is wel een hard gelag", geeft hij toe. "Maar als je een investering voor tien jaar hebt gedaan, dan heb je dat misschien nog niet terugverdiend. De overheid kan het ook niet allemaal aan om hen te gaan compenseren. Dan geldt voor vuurwerkondernemers dat zij schrik en verdriet hebben, maar vervolgens een nieuw plan moeten trekken."

    Geen compensatie
    Wijbenga peinst er niet over om een financiële compensatie voor vuurwerkhandelaren te regelen. "Als we daar aan zouden beginnen, dan zou gemeente Rotterdam binnen een jaar failliet zijn", stelt de wethouder, die wel verwacht dat er vuurwerkhandels zullen omvallen.

    Toch blijven Lommerse, Vaandrager en andere Rotterdamse vuurwerkhandelaren strijdbaar. Vuurwerkbranche BPN stapt namens de 32 Rotterdamse vuurwerkondernemers naar de rechter.

    Vaandrager staart naar het siervuurwerk dat hij in zijn Rotterdamse opslag heeft liggen en dat nog in Nederland afgestoken mag worden. "Wij zien hier weinig kwaad in, als iedereen hier normaal mee omgaat. Dan kan iedereen van genieten."

    Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/19715...oor-de-rechter
    Laatst gewijzigd door Koala; 11 juli 2020 om 11:26

  2. Deze 12 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.833 waarderingen in 1.688 posts
    Dit nieuwsbericht in het BPN topic gezet, omdat ik denk dat het té relevant is om te verbergen in het nieuws-topic.

    Ik vind het erg goed dat de BPN zich samen met de verkopers inzet voor het behoud van de traditie. Het geeft de strijdbaarheid aan, en ik verwacht dat als dit succesvol is, de andere gemeentes met een voorgenomen verbod de volgende zijn. Ik ben in ieder geval hoopvol dat het laatste woord hier nog niet over is gesproken, en vind het erg positief dat de BPN (en de 32 winkels uit Rotterdam) actie ondernemen!

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 december 2006
    Berichten
    2.002
    Thanks
    1.908
    2.146 waarderingen in 893 posts
    Goed tegengeluid (ook van BPN), wat helaas ook maar weer bevestigt hoe krom de Nederlandse overheid is. Boeren moeten massaal uitgekocht worden (zij hebben ook lange termijn investeringen gedaan), maar om een vuurwerkhandelaar uit te kopen, daar wordt niet eens over gepeinsd. Typisch gevalletje met 2 maten meten, in je eigen straatje praten... we kennen het allemaal inmiddels wel.

    Ik vraag me daarnaast af wat nu het primaire doel van de rechtzaak is: compensatie voor ondernemers of uitstel/afbouw van het vuurwerkbod? Het neight naar het eerste (helaas). Dat maakt de rol van BPN ook wat 'logischer'.

  5. #4
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.755
    Thanks
    3.294
    11.367 waarderingen in 5.122 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koala Bekijk bericht
    wethouder Wijbenga: "Als ze een beetje geluk hebben én slim zijn, dan kunnen zij hun vuurwerkvoorraden goed kwijt. In Nederland is verkoop van bepaalde producten nog mogelijk, bijvoorbeeld sierpotten."

    Op een legale of illegale manier? Of zou het verkopen onder de toonbank bedoelen, want bij een verbod in Rotterdam, gooien die gasten echt hun winkel niet open. dat kost ze namelijk nog meer geld !
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  6. #5
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Zéér goed nieuws. En vergis je niet, deze juridische stap is een heel belangrijke!! Deze kan en zal namelijk toongevend zijn voor de rest van de Nederlandse Gemeenten waar soortgelijke situaties zijn en/of gaan ontstaan.
    www.huismanvuurwerk.nl

  7. Deze 9 gebruikers waarderen gizmo75 voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.887 waarderingen in 966 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
    Op een legale of illegale manier? Of zou het verkopen onder de toonbank bedoelen, want bij een verbod in Rotterdam, gooien die gasten echt hun winkel niet open. dat kost ze namelijk nog meer geld !
    Het vuurwerk mag gewoon verkocht worden.
    PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

  9. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 december 2006
    Berichten
    2.002
    Thanks
    1.908
    2.146 waarderingen in 893 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
    Zéér goed nieuws. En vergis je niet, deze juridische stap is een heel belangrijke!! Deze kan en zal namelijk toongevend zijn voor de rest van de Nederlandse Gemeenten waar soortgelijke situaties zijn en/of gaan ontstaan.
    Kun je deze eens toelichten Gizmo? Als het doel van deze rechtszaak is om compensatie voor winkeliers te krijgen is dat gunstig voor laatstgenoemden maar als consument komt het einde (daardoor) steeds dichterbij. Welk stukje van de puzzel mis ik?

  10. Deze gebruiker waardeert bonzo26 voor het bericht:


  11. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2009
    Berichten
    984
    Thanks
    858
    726 waarderingen in 337 posts
    Heel simpel, als de gemeente Rotterdam door de rechter teruggefloten wordt, omdat ze de APV misbruiken en het verbod illegaal verklaard wordt, dan schept dit een precedent voor de rest van Nederland.

    Verliezen ze, dan zijn we in 2-3 jaar klaar.

  12. Deze gebruiker waardeert GMP voor het bericht:


  13. #9
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bonzo26 Bekijk bericht
    Kun je deze eens toelichten Gizmo? Als het doel van deze rechtszaak is om compensatie voor winkeliers te krijgen is dat gunstig voor laatstgenoemden maar als consument komt het einde (daardoor) steeds dichterbij. Welk stukje van de puzzel mis ik?
    Ik kan en wil in deze fase daar niet al te diep op ingaan, ook wij zitten er zoals eerder gezegd middenin. De media tekent hierboven op dat het om een stukje financiële compensatie zou gaan, maar het gaat in dat traject natuurlijk om veel meer dan dat alleen. En dat geldt voor alle trajecten die nu op lokaal niveau lopen.
    www.huismanvuurwerk.nl

  14. Deze 2 gebruikers waarderen gizmo75 voor het bericht:


  15. #10
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GMP Bekijk bericht
    Heel simpel, als de gemeente Rotterdam door de rechter teruggefloten wordt, omdat ze de APV misbruiken en het verbod illegaal verklaard wordt, dan schept dit een precedent voor de rest van Nederland.
    Precies dat
    www.huismanvuurwerk.nl

  16. #11
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GMP Bekijk bericht
    Heel simpel, als de gemeente Rotterdam door de rechter teruggefloten wordt, omdat ze de APV misbruiken en het verbod illegaal verklaard wordt, dan schept dit een precedent voor de rest van Nederland.

    Verliezen ze, dan zijn we in 2-3 jaar klaar.
    Dat denk ik ook inderdaad, ergens is dit een heel goede stap maar ook best een risicovolle. Zeker nieuws wat goed is om op de voet te volgen.
    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

  17. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 december 2019
    Berichten
    203
    Thanks
    320
    316 waarderingen in 68 posts
    2-3 jaar in het gunstigste geval.
    Ieder incident word zo uitvergroot, dat er maar heel weinig mag gebeuren.
    Aangezien er zoveel uitschot en tokkies wonen in de grote steden.... is het hopen op een meevaller.

  18. #13
    VWC-Lid dikkeeric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 augustus 2006
    Berichten
    1.436
    Thanks
    2.989
    858 waarderingen in 463 posts
    "ze willen een compensatie" ..Dat lost het verbod toch niet op ?

    Een compensatie is ze gegund. Van mij part worden ze stinkend rijk. Ga alsjeblieft dan met 30 ondernemers op een andere manier counteren dan deze.
    Zet ze dan goed voor schut. Met goede argumenten, het is onze cultuur en vrijheid! Niemand heeft zin in een lucht vol drones met elektronische peonies?!

    En het is lulkoek dat de gemeente failliet zou raken! Er zijn zoveel onnodige banen,mensen met een uitkering die kunnen werken etc etc. Mensen die regels verzinnen om maar hun eigen haggie te redden.

    Gebruik dan goede argumenten om ze de mond te snoeren ipv " een compensatie " weet je wel niet hoeveel kapitaal er is per gemeente. Meer dan genoeg.... meer dan je denkt.
    Corrupte bende van ellende !!!!
    75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

  19. Deze gebruiker waardeert dikkeeric voor het bericht:


  20. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 december 2006
    Berichten
    2.002
    Thanks
    1.908
    2.146 waarderingen in 893 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GMP Bekijk bericht
    Heel simpel, als de gemeente Rotterdam door de rechter teruggefloten wordt, omdat ze de APV misbruiken en het verbod illegaal verklaard wordt, dan schept dit een precedent voor de rest van Nederland.

    Verliezen ze, dan zijn we in 2-3 jaar klaar.
    Maar hierbij ga je er dus vanuit dat men het vuurwerkverbod wil aanvechten, terwijl deze rechtszaak primair compensatie voor winkeliers betreft, althans zo lees ik heet. Iets in de trant van ‘wij willen een schadevergoeding voor eerder gedane investeringen voordat we de tent sluiten.’

    Mijn algemene punt is dat een rechtszaak tegen een vuurwerkverbod en een rechtszaak voor compensatie als gevolg van een vuurwerkverbod nogal tegenstrijdig ogen.

    Overigens heb ik geen idee wat er zich achter de schermen afspeelt en baseer ik mijn gedachten puur o.b.v. een nieuwsbericht, en tja de media...
    Laatst gewijzigd door bonzo26; 11 juli 2020 om 20:58

  21. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 november 2016
    Berichten
    382
    Thanks
    343
    122 waarderingen in 81 posts
    Denk dat we hier allemaal erg benieuwd naar zijn wat hier uit voort vloeit. Dat het iets is wat in de geschiedenisboeken gaat komen ben ik wel zeker van.

    Wacht rustig af waar de rechter mee komt.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •