Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 23 van 23
    VWC-Lid
    Thanks
    347
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    Huh, iemand met hogere opleiding moet je toch zwaarder straffen omdat ie met z'n intelligentie beter had moeten weten?!
    Precies.

En zo denken ze er in de rechtbank ook over.
    Ik spreek uit ervaring.

(Mijn opleiding laat ik ff in het midden).

VWC-Lid Herr Böller's schermafbeelding
    Thanks
    10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firewire Bekijk bericht
    Wat een verschrikkelijke kortzichtige redenatie!!!
    Tuurlijk veroorzaken dealers en handelaren van illegale waren, mede de problemen die die met zich meebrengen...
    Volgens jouw redenatie is de legale vuurwerkhandelaar dus ook verantwoordelijk voor de problemen met legaal vuurwerk.
    Die gastjes die singel shots afvuren op de politie zijn dus veroorzaakt door de vuurwerkhandel.

Je laat jezelf leiden door illegaal en legaal.
    De drankhandel is volgens de wet niet verantwoordelijk voor alcoholmisbruik. (geen straffen)
    De drugshandel is volgens de wet wel verantwoordelijk voor drugsmisbruik. (zware straffen)
    Ik denk dat beide voorzien in een behoefte die niet weg te nemen valt. Natuurlijk mag je er anders over denken.

VWC-Lid
    Thanks
    25
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herr Böller Bekijk bericht
    Volgens jouw redenatie is de legale vuurwerkhandelaar dus ook verantwoordelijk voor de problemen met legaal vuurwerk.
    Die gastjes die singel shots afvuren op de politie zijn dus veroorzaakt door de vuurwerkhandel.

De drankhandel is volgens de wet niet verantwoordelijk voor alcoholmisbruik. (geen straffen)
    De drugshandel is volgens de wet wel verantwoordelijk voor drugsmisbruik. (zware straffen)
    Ik denk dat beide voorzien in een behoefte die niet weg te nemen valt. Natuurlijk mag je er anders over denken.
    Het verschil zit natuurlijk in het feit dat "we" van de illegale dingen hebben gezegd dat die te gevaarlijk/schadelijk zijn om te mogen verkopen of gebruiken. Of je het daar mee eens bent is natuurlijk weer een ander verhaal en verschilt per product.
    De redenatie wordt dan dat je legaal kunt gebruiken of misbruiken en die keuze ligt bij de gebruiker. Illegaal kun je enkel misbruiken en daarom ligt de verantwoordelijkheid ook bij de handelaar.

4. The Following User Says Thank You to Voodoo For This Useful Post:

Thanks
    10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Bekijk bericht
    De redenatie wordt dan dat je legaal kunt gebruiken of misbruiken en die keuze ligt bij de gebruiker. Illegaal kun je enkel misbruiken en daarom ligt de verantwoordelijkheid ook bij de handelaar.
    Mooie nuancering, voodoo. Het zit 'm inderdaad in hoe je naar illegaal of legaal kijkt, en wie je vanuit die visie verantwoordelijk houdt voor eventueel verkeerd gebruik.
    Het spreekt eigenlijk vanzelf dat dit bij iedereen anders is.

VWC-Lid
    Thanks
    347
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herr Böller Bekijk bericht
    Off-topic maar JAZEKER en daarom mogen ze deze ‘risico-items’ net als Romeinse kaarsen en babypijltjes ook niet langer meer verkopen.
    Legaal kan illegaal worden. Gebeurd bijvoorbeeld ook wel in de voedingssupplementen- en/of medicijnen industrie...

Maar jij gaat nu totaal ‘off the road’ legaal met illegaal vuurwerk vergelijken, echter gaat het topic en de discussie daar helemaal niet over.

Misschien heb hier wat aan:

“Richtlijnen voor strafvorderingen wbt vuurwerk delicten.
    De wet is de wet en de strafmaat wbt legaal en illegaal is er niet voor niks en meer zinnigs valt er niet te stellen.
    https://www.om.nl/onderwerpen/jaarwisseling/
    Laatst gewijzigd door firewire; 16 februari 2020 om 20:53

Thanks
    10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firewire Bekijk bericht
    Maar jij gaat nu totaal ‘off the road’ legaal met illegaal vuurwerk vergelijken, echter gaat het topic en de discussie daar helemaal niet over.
    Je hebt gelijk, ik dwaal af en wil geen rekening houden met illegaal of legaal in m'n redenatie.
    Bij mij blijft de bestuurder verantwoordelijk voor het gebruik van de auto, en niet de autohandelaar.

Verder zie ik er geen heil in om straffen zomaar omhoog te gooien. Het is te naïef gedacht dat je daarmee de crimineel wel zult tegenhouden.
    Misdrijven waar de hoogste straf op staat, worden ook nog steeds gepleegd. Aan de andere kant, van een taakstraf gaat inderdaad weinig waarschuwing vanuit.
    En van klassenjustitie (of omgekeerd) moet ik al helemaal niks hebben.

VWC-Lid
    Thanks
    347
    Auto’s en vuurwerk is als appels met peren.
    Die denkwijze heb ik gemakshalve ook wel eens, maar is natuurlijk niet reëel.

Hoe kom jij er trouwens bij dat straffen zomaar omhoog worden gegooid?
    Ook dat staat volgens mij niet in het artikel.

Tsja jij ziet er geen heil in om straffen omhoog te gooien.
    Echter blijkt al decennia lang dat dat zeker wel werkt, uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Er gaat weinig waarschuwing van een taakstraf uit???
    Wel eens een taakstraf gehad?
    Ik wel...en dat is echt geen pretje naast een full time baan.
    Dan liever 10k boete!
    Maar we dwalen weer af...

Ze hadden trouwens ook minimaal 6 weken de bak in gekund, dus ze komen er nog goed vanaf met die taakstraffen.
    Zie OM-link in mijn vorige bericht.
    Laatst gewijzigd door firewire; 17 februari 2020 om 19:05

Thanks
    10
    Hoe kom jij er trouwens bij dat straffen zomaar omhoog worden gegooid?
    Ook dat staat volgens mij niet in het artikel.
    Ik reageer daarmee op de reactie waarmee deze discussie begon.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nicole Bekijk bericht
    gewoon straffen nu eens een keer ,min € 10.000 boete want je weet waar je aan begint!!!!!
    en uiteraard een (korte tijd) cel bekijken.
    anders houd het nooit op !!!!
    En dus (ook?) niet op een artikel.

Wel eens een taakstraf gehad?
    Ja, ik heb zelfs meerdere taakstraffen EN meerdere geldboetes van enkele duizenden euro's gehad. Dat maakt me niet stoer. Het bewijst alleen dat ik dom ben geweest.
    Maar laat maar zitten. Het heeft niks met gemakzucht of minder realiteitsbesef te maken. Ook niet met een "verschrikkelijk kortzichtige manier van redeneren."
    We denken hier gewoon anders en dat is wat mij betreft ook goed.

10. The Following User Says Thank You to Herr Böller For This Useful Post:

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Regels voor berichten