Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    VWC-Lid Babiloot's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2008
    Locatie
    Ooijpolder, Gelderland
    Berichten
    1.305
    Thanks
    60
    328 waarderingen in 145 posts

    Vuurwerkverkopers hekelen politiek: ‘Verbod op knalvuurwerk? Een kind begrijpt dat da

    Vuurwerkverkopers hekelen politiek: ‘Verbod op knalvuurwerk? Een kind begrijpt dat dat niet werkt’

    Vuurwerkverkopers in de Haagse regio zien een deelverbod op vuurwerk echt niet werken. ,,Die harde knallen, die blijven.’’

    Zijn zij nou zo dom, of is hij nou zo slim? Vuurwerkverkoper Frits Broks van de bekende Rijswijkse Vuurwerkhal zucht diep als hem gevraagd wordt naar het nakende verbod op knallers en vuurpijlen. ,,Ze willen de ellende van het illegale vuurwerk oplossen door legaal vuurwerk te verbieden. Een kind begrijpt dat dat niet gaat werken.’

    Sinds deze week is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor een verbod op knalvuurwerk en pijlen. In de grote steden wordt zelfs gesproken over een totaalverbod. Ook in Den Haag wil de politiek snel in debat over het heikele thema.

    Ik heb al een vergunning aange*vraagd voor 28 januari
    Broks

    Broks vreest dat het tij niet meer te keren is. Toch wil hij met en namens de Vuurwerkfederatie binnenkort een knaldemonstratie geven bij de Tweede Kamer. ,,Ik heb al een vergunning aangevraagd voor 28 januari. Dan wil ik op het Plein legale en illegale knallers afsteken. Cobra’s ook. Misschien dat de politiek dan begrijpt dat het probleem niet ligt bij astronauten of kanonslagen.’’

    Ook voor Joey Kames staat als een paal boven water dat ‘de dames en heren politci’ niet weten waar ze over praten. Door het jaar heen staat de Hagenees met bloemen op de Haagse Markt, maar in december verkoopt hij vuurwerk aan de Volendamlaan. ,,Weet je, je kunt het allerzwaarste vuurwerk dat ik verkoop in een brievenbus stoppen en er gebeurt helemaal niks’’, zegt hij. De overlast en de ongelukken worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk: de nitraten, de Cobra’s, dat spul.’

    En door hufterig gedrag, natuurlijk: ,,Dat stelletje debielen moet je een grote geldstraf geven en vijf jaar meldplicht met oud en nieuw’’, zegt Joey.

    Er is nog wel meer wat de vuurwerktegenstanders niet begrijpen, meent Frits Broks. Hoewel het volgens hem toch vrij eenvoudig in elkaar steekt: legaal vuurwerk houdt illegaal vuurwerk van de straat. Neem de legale Chinese rollen die in de handel zijn gekomen om het gevaar van de illegale Chinese rollen terug te dringen: ,,Dat is prima gelukt. maar als je knallers nu gaat verbieden komen ze geheid terug, met alle risico’s van dien. Er zit gevaarlijk flitskruit in de illegale rollen en veel van die rotjes doen het niet. Als een kind zo’n mislukt rotje ziet liggen en die aansteekt, ligt het een half uur later op de ehbo.’’
    Pijlen

    Een verbod op vuurpijlen kan de Rijswijkse vuurwerkverkoper zich nog wel voorstellen. Als je die op mensen gaat richten en dan afsteekt, dan zijn ze hun leven niet zeker. ,,Maar ja, uiteindelijk is dat natuurlijk ook de hufterigheid van de mens.’’

    Van de peilingen (‘meerderheid voor vuurwerkverbod’) hebben Joey en Frits geen hoge pet op. Het argument dat een knalverbod het aanpakken van het illegale vuurwerk vergemakkelijk, geloven ze niet. De kans dat de overlast van illegaal vuurwerk toeneemt zou veel groter zijn.

    Hoezeer ze zakelijk last gaan krijgen van een gedeeltelijk vuurwerkverbod moet nog blijken. ,,Ik weet het niet’’, zegt Joey. ,,Ik weet wel dat ik heel veel geld geïnvesteerd heb om aan alle regels van de vuurwerkverkoop te voldoen. Al gauw 50.000 euro.’’

    Frits Broks verwacht een flinke strop als het knalverbod en het vuurpijlenverbod er daadwerkelijk komen. ,,Ik heb het eergisteren nog eens precies nagerekend. In dat geval gaat 35 procent van mijn omzet verloren.’’

    Als je die pijlen een jaartje warm opslaat, worden ze er alleen maar beter van
    Broks

    Broks heeft nog een ander probleem: alleen al aan vuurpijlen heeft hij nog 3000 of 4000 euro aan handel staan. ,,Dat is normaal geen punt. Als je die pijlen een jaartje warm opslaat, worden ze er alleen maar beter van.’’

    Maar nu blijft hij er wellicht mee zitten. ,,Het zou toch redelijk zijn als de overheid dat vergoedt als er een verbod komt.’’

    Vuurwerkverbod in Den Haag lijkt inmiddels ver weg

    Het Haagse raadsdebat over het lokaal vuurwerkverbod ging gisteravond niet door. De meeste partijen willen toch eerst de uitgebreide evaluatie van de Haagse nieuwjaarsnacht afwachten. ,,Die komt naar verwachting eind januari’’, zegt Arjen Kapteijns van GroenLinks. De GL-fractieleider vindt het uitstel ‘heel jammer’. Nu er in de Tweede Kamer een ruime meerderheid is voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen is het zaak druk op de ketel te houden, vindt hij: ,,Dat hadden we mooi vanuit Den Haag kunnen doen.’’

    Volgens Kapteijns is er geen meerderheid voor een totaalverbod op vuurwerk in Den Haag. Ook in andere grote steden lijkt het er niet van te komen. De Amsterdamse gemeenteraad wil wel, maar burgemeester Femke Halsema is tegen zo’n lokaal vuurwerkverbod. Ze vindt dat Amsterdam onvoldoende handhavers en agenten heeft om een totaalverbod te handhaven. Rotterdam leek begin januari wel een totaal vuurwerkverbod in te gaan voeren. Maar de lokale VVD maakte een draai en is daar nu geen voorstander meer van. Daardoor is er voor het plan geen meerderheid meer.

    Volgens de laatste peiling van Maurice de Hond ziet meer dan zestig procent van de Nederlanders het consumentenvuurwerk graag helemaal verboden worden. Twintig procent van de ondervraagden zou niks aan de regels willen veranderen. Zo’n achttien procent wil alleen een verbod op knallers en vuurpijlen.


    Bron met video:https://www.ad.nl/den-haag/vuurwerkv...erkt~ac38350a/

  2. Deze 3 gebruikers waarderen Babiloot voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.156
    Thanks
    5.470
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Frits Broks verwacht een flinke strop als het knalverbod en het vuurpijlenverbod er daadwerkelijk komen. ,,Ik heb het eergisteren nog eens precies nagerekend. In dat geval gaat 35 procent van mijn omzet verloren.’’
    Kijk, een verkoper (en vast meer) heeft de rekensom al gemaakt

    Bek opentrekken, verkopers! Beter te laat dan nooit..ofzo...

  4. Deze 2 gebruikers waarderen Richardus voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 november 2016
    Berichten
    443
    Thanks
    198
    128 waarderingen in 84 posts
    Dit snap ik niet helemaal...de laatste peiling laat toch echt iets anders zien..

    Volgens de laatste peiling van Maurice de Hond ziet meer dan zestig procent van de Nederlanders het consumentenvuurwerk graag helemaal verboden worden. Twintig procent van de ondervraagden zou niks aan de regels willen veranderen. Zo’n achttien procent wil alleen een verbod op knallers en vuurpijlen.

  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 augustus 2009
    Berichten
    142
    Thanks
    0
    57 waarderingen in 35 posts
    hier heeft frits volkomen gelijk.
    wij van de geldersevuurwerkhal zijn hier ook actief mee bezig op diverse fronten.
    en zekers waar dat legaal vuurwerk ,illegaal verminderd.
    laten we hopen dat alle moeite die iedereen nu onderneemt zal helpen om er zo,n mooi mogelijk resultaat
    uit te halen.

  7. Deze 2 gebruikers waarderen nicole voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2020
    Berichten
    12
    Thanks
    3
    3 waarderingen in 1 post
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pietjebel Bekijk bericht
    Dit snap ik niet helemaal...de laatste peiling laat toch echt iets anders zien..

    Volgens de laatste peiling van Maurice de Hond ziet meer dan zestig procent van de Nederlanders het consumentenvuurwerk graag helemaal verboden worden. Twintig procent van de ondervraagden zou niks aan de regels willen veranderen. Zo’n achttien procent wil alleen een verbod op knallers en vuurpijlen.
    Ze negeren notabene hun eigen poll waarop 45k+ mensen hebben gereageerd. En pakken er voor het gemak maar 1 die wel het gewenste resultaat geeft...

    https://www.ad.nl/binnenland/ruime-m...werk~a28912b9/

    Volgens dit bericht heb je de ruime meerderheid al bij 38% behaald.

  9. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kris1light Bekijk bericht
    Ze negeren notabene hun eigen poll waarop 45k+ mensen hebben gereageerd. En pakken er voor het gemak maar 1 die wel het gewenste resultaat geeft...

    https://www.ad.nl/binnenland/ruime-m...werk~a28912b9/

    Volgens dit bericht heb je de ruime meerderheid al bij 38% behaald.
    Jaaa, want voor een verbod tellen ze coor het gemak natuurlijk even totaalverbod en deelverbod bij elkaar op. Zie daar een meerderheid van 53%.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •