Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elk jaar weer 150.000 gewonden door honden. Is een hond nog wel verantwoord?

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Elk jaar weer 150.000 gewonden door honden. Is een hond nog wel verantwoord?

    Wie kent het niet, de kinderen die bang worden wanneer er een hond in de buurt komt? In bijna elke straat woont er wel een. Waar komt deze angst vandaan? Is dit omdat veel kinderen niet opgegroeid zijn met honden of omdat zij een angstcultuur meekrijgen van de ouders?

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	hondenbeet.jpg
Vertoningen:1
Grootte:10,2 KB
ID:	1614918

    Er wordt maar weinig over gesproken, maar een hond is eigenlijk een vrij gevaarlijk huisdier. Naast de vele bijtgevallen vallen er jaarlijks ook doden door de beet van een hond. Schrik niet, maar 1 op de 116 inwoners van Nederland wordt jaarlijks gebeten door een hond!

    Bent u het slachtoffer geworden van een hondenbeet? Dan bent u niet de enige!
    Per jaar worden er in Nederland ongeveer 150.000 mensen door een hond gebeten. Er zijn helaas geen exacte cijfers bekend, omdat een groot deel van de hondenbeten niet wordt geregistreerd.
    Van deze 150.000 worden er jaarlijks ongeveer 50.000 mensen behandeld bij de huisarts of spoedeisende hulp.

    Gemiddeld 1 of 2 sterfgevallen per jaar door een hondenbeet
    In de periode 1982-2006 zijn er 29 mensen in Nederland overleden als gevolg van een ongeval met hond. Onder deze 29 fatale gevallen, bevonden zich 8 kinderen van 9 jaar of jonger.
    Er sterven gemiddeld 1 ŕ 2 mensen per jaar door een incident met hond.
    Een hond is vele malen gevaarlijker dan vuurwerk
    Het typische is dat vele hondenbezitters anti- vuurwerk zijn omdat het zielig zou zijn voor hun trouwe viervoeter čn het zou levensgevaarlijk zijn. Toch is het vreemd dat zij en vele anderen deze traditie af willen schaffen en het houden van een hond wel verantwoord vinden.
    Met oud en nieuw raken er 1300 mensen gewond door vuurwerk. Dat is 1 op de 13.400 inwoners. Dit is aanzienlijk (115x) minder dan de gewonden door een hond.

    Klik op afbeelding voor grotere versie

Naam:	tabel.JPG
Vertoningen:1
Grootte:35,6 KB
ID:	1614917

    De cijfers wijzen uit dat honden een aanzienlijk risico zijn voor de maatschappij
    Los van alle gewonden en doden zorgen honden ook voor veel overlast. Hieronder valt onder andere het overmatig blaffen en hondenpoep welke niet opgeruimd wordt. Er zijn veel mensen die dan ook graag van honden af willen. De meeste hondenbezitters zorgen proberen rekening te houden met de omgeving zodat deze veilig en zonder problemen door de wijk kunnen wandelen. Toch is er bijna in iedere straat wel iemand te vinden die lak heeft aan de regels.

    De tijd van wegkijken is voorbij, we moeten iets doen
    Als je kijkt naar de cijfers dan kunnen we niet anders dan concluderen dat er een aantal risico’s zijn die we niet meer mogen negeren. Roken, honden en de meest risicovolle sporten zouden per 2021 verboden moeten worden. Dit kan zo niet langer!
    Ik heb een kort lontje.......

    #2
    Tijd voor een verbod

    Ps : zet er even een bron bij aub !
    Vuurwerk doet de duivels dansen

    Comment


      #3
      Dan hebben we het niet eens illegale rassen en de belasting inkomsten die het opbrengt of de milieu belasting, welke een hond is. Overigens ben ik opgegroeid met honden en heb ik persoonlijk niks tegen honden, maar als dat de argumenten zijn om vuurwerk aan te pakken dan blijft er weinig over.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
        Tijd voor een verbod

        Ps : zet er even een bron bij aub !
        Het is geen officieel artikel. De cijfers heb ik van diverse bronnen zoals Tribos, maar daar kan ik het nog wel mee aanvullen. Daarna ga ik het artikel eens naar wat kranten sturen. Overigens heb ik niets tegen honden, maar wil de vergrootglas verschuiven naar grotere risicos
        Ik heb een kort lontje.......

        Comment


          #5
          Roken is nog erger dan wat jij vermeld, roken levert enorme ellende op

          Comment


            #6
            Mooi stuk, was t vanochtend nog aan t vertellen aan een collega. Die geloofde ze oren niet haha.
            Dit soort dingen zijn mooie counters tegen het geouwehoer over vuurwerk.
            75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

            Comment


              #7
              Ja inderdaad goed stukje, beter inderdaad wel om een paar bronnen te vermelden. Overigens ben ik ook ergens de cijfers tegengekomen wat betreft SEH registraties over die periode die hier genoemd word, dat was ook een stevig cijfer, iets van 6000 per jaar ofzo. Zal wel even kijken of ik het terug kan vinden

              Comment


                #8
                Alcohol is veel schadelijker dan bovengenoemde cijfers, dit klopt niet.
                PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Sirens Bekijk bericht
                  Alcohol is veel schadelijker dan bovengenoemde cijfers, dit klopt niet.
                  Ik denk dat als mensen moeten kiezen tussen een biertje en vuurwerk. We al snel klaar zijn?
                  Alcohol is zo normaal dat krijg je never weg.
                  75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door dikkeeric Bekijk bericht
                    Ik denk dat als mensen moeten kiezen tussen een biertje en vuurwerk. We al snel klaar zijn?
                    Alcohol is zo normaal dat krijg je never weg.
                    precies en het verdienmodel is mega... daar is vuurwerk niets bij.

                    Comment


                      #11
                      1 op de 6 volwassenen die alchol drinkt is risico drinker.

                      'Drinkt zodanig dat er problemen
                      worden ervaren door het drinkgedrag, bijvoorbeeld
                      verplichtingen niet na kunnen komen, spijt hebben
                      van het alcoholgebruik of van anderen het advies
                      krijgen om minder te drinken'


                      Ondanks dat er voor gebruikers prettige effecten zitten aan de consumptie van alcohol, weegt dit niet op tegen de maatschappelijke kosten ervan. Op basis van de schatting uit 2013, waren de maatschappelijke kosten voor alcohol in dat jaar 2,3 tot 4,2 miljard euro.

                      Het is belangrijk om te beseffen dat dit een globale schatting is. Deze is verkregen door het maken van aannames, het vertalen van buitenlandse bronnen of gegevens naar de Nederlandse situatie en het gebruik van oude gegevens. De uiteindelijke schattingen moeten dus voorzichtig worden gebruikt.
                      PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

                      Comment


                        #12
                        Kleine nuance: De cijfers over vuurwerk gaat over een tijdsbestek van 1 dag per jaar. De rest zijn cijfers over 365 dagen.
                        https://www.youtube.com/watch?v=zOYYvapNpT4&t=80s

                        Comment


                          #13
                          Neehoor want ze beginnen hier al met knallen in september en in februari zijn ze nog bezig.

                          Althans nu citeer ik een willekeurige facebooker.
                          PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gwgwgw Bekijk bericht
                            Kleine nuance: De cijfers over vuurwerk gaat over een tijdsbestek van 1 dag per jaar. De rest zijn cijfers over 365 dagen.
                            Dat zou niet uit moeten maken. Het gebeurt. En dat is niet goed.
                            Volgens groenlinkse hippies....
                            75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

                            Comment


                              #15
                              Toch wil ik je vragen goed naar je cijfers te kijken:
                              - er vallen meer doden door roken, dan dat er gewond/ziek van raken, aldus jouw cijfers. Hoe defineer je ziek in dit geval? Is longkanler ziek, of worden deze alleen in doden mee geteld?
                              - bijna even veel zieken als doden door alcohol. Dezelfde vraag: wat is ziek? Een kater, of het syndroom van Korsakov?
                              [B]Groetjes Kamikaze[/B]

                              Comment

                              Working...
                              X