Banner Broekhoff Vuurwerk - Vuurwerkexpert.nl
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 36
  1. #1
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts

    [Stelling] Aldi en Lesli hebben Cat 1 vuurwerk helemaal verkeerd aangepakt.

    Categorie 1, een prachtig idee, maar hopeloos gefaald. Het idee was jongeren het hele jaar door méér dan alleen sterretjes en knalerwten te geven, om zo de angel uit december te halen, en (illegaal) vuurwerk in het algeheel minder interessant voor ze te maken.

    Echter door de manier hoe categorie 1 op de markt is gezet, vooral door Aldi/Lesli, is het totaal de verkeerde kant op gegaan. Ik durf zelfs te stellen dat ook cat 1 deels verantwoordelijk is voor de huidige hetze. Waarom? Bulkverkoop en uitsluitend de laatste 3-4 weken van december te koop.

    Als eerst de bulkverkoop. We zien al jaren dat bulk tegen een lage prijs vrijwel altijd resulteert in gestunt met vuurwerk door de jeugd. Singleshots, rotjes, babypijltjes, Romeinse kaarsen en zelfs sterretjes, als je veel van iets verkoopt voor een lage prijs kan je er gif op innemen dat er ergens 'geknutseld' wordt. Dat ratellinten en knetterballen, maar zeker niet uitsluitend, zijn precies zo verkocht dat het haast uitnodigt om er mee te 'stunten'. Youtubers slaan het spul massaal in, steken hele verpakkingen tegelijk af en de kijkertjes kopiëren dat gedrag. Maar toegegeven, je hebt geen Youtuber nodig om tot dit gedrag te komen. Zestig keer achter elkaar zo'n ratellintje afsteken is onwijs saai. Dat hadden ze zelf ook wel kunnen bedenken, maar dat levert minder knaken op.

    Lesli had dit kunnen voorkomen door veel minder linten of ballen in een los doosje te proppen. En beter nog, ze niet los te verkopen en het houden bij de vuurwerkpakketten. Het is op de markt gekomen om vuurwerk een betere naam te geven, maar Lesli heeft het 'misbruikt' om samen met Aldi keihard te cashen op de vuurwerk hype.

    En die hype creëren ze ieder jaar weer. Door het uitsluitend de laatste weken van het jaar te verkopen, wat nooit het doel is geweest van Cat 1, zien we ieder jaar weer dat het 'vuurwerk seizoen' geopend is zodra het spul bij de Aldi verkrijgbaar is. Zodra Aldi's spul op de markt is, hoor je ook meer en meer illegale knallers, de gedachte lijkt "het mag weer!". Het haalt de angel niet uit december, het heeft de angel er juist wat meer ingeduwd.

    Andere winkels hebben vuurwerk veel vroeger in de schappen, vrijwel niemand kijkt daar naar om. Dat is precies het doel geweest, maak vuurwerk van januari tot eind december oninteressant, maar juist mede door de aanpak van Lesli en Aldi is december geworden tot wat het is. Is de hetze vooral de schuld van Lesli en Aldi? Absoluut niet, verre van, maar wat mij betreft hebben ze er wel een aandeel in. Het zou een heel jaar in de schappen moeten liggen, en de ratellinten en knetterballen zouden alleen kleinschalig in een relatief groot en duur pakket moeten zitten. Het cat 1 spul van Lesli en Aldi heeft vuurwerk in het algemeen een slechtere naam gegeven dan nodig was.

  2. #2
    VWC-Lid vuurwerkpro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 augustus 2007
    Berichten
    902
    Thanks
    35
    603 waarderingen in 302 posts
    Nu gaan mensen weer boos worden en dat zijn denk vooral de gastjes die zich hier schuldig aan maken en dus het probleem zijn dus voel je lekker aangesproken en pl*urt op.

    Vuurwerk is te goedkoop. Dan heb ik het niet over dat een cakebox nog 20 euro bij moet. Vuurwerk onder de 10/20 euro in massa verpakking is gewoon geen goed idee. Waarom? omdat men zich niet kan gedragen.

    -babypijlen 1/2/3 euro had je 140 van die dingen. Problemen
    -rotjes voor 2 euro heb je er 200 gezien de belabberde kwaliteit tegenwoordig is dat geen probleem meer maar nog steeds geknutsel.
    -romeinse kaarsen kosten ook geen drol euro voor 12 van die dingen ofzo
    -knetterballen voor 2/3 euro heb je er 80
    -bulk verpakkingen thunderkings 10 euro 80 van die dingen
    -knetterlint 2/3 euro 80 van die dingen

    Ziet iemand een trend? allemaal goedkoop spul wat allemaal al verboden is of verboden gaat worden en waar gezeik over is. wedden als morgen knetterballen 20 euro voor 10 stuks zijn het gekloot klaar is.

    Wellicht kunnen de echte pyro's op youtube zoals een ptd dan ook is inpakken met ze kinderfeestje. Het is echt tof dat je met zoveel mensen je hobby kan delen maar men ziet toch duidelijk dat dit voor andere overlast is en dus negatief.

    Het is gewoon te goedkoop. De werkt ook niet voor niks zo goed mee om die troep te verbieden het kost geen drol het levert dus ook geen drol op. Als ze morgen zeggen alle cakeboxen gaan eruit dan denk ik dat de branche ineens wel gaat reageren want daar zit het echte geld. container cakes levert waarschijnlijk net zoveel op als 10 containers goedkope meuk. iedereen snapt wel dat ze die ruimte liever geruiken voor cake's en boxen
    365 days a year pyromaniac

  3. Deze 2 gebruikers waarderen vuurwerkpro voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Ik zit hier wat dubbel in. Heel lastig. Cat 1 heeft namelijk prachtig spul voortgebracht. De eerste jaren waren er bijvoorbeeld nog fatsoenlijke grondtollen te koop. Machtig leuk, en legaal.

    Maar kent iemand de Schuurmans Ratellinten nog? Eerste jaar cat 1? Ze waren niet heel breed beschikbaar, maar die krengen waren een meter lang en duren godslang. Machtig, maar ze gingen harder dan een 90 shots matje. Bizar. Het hele jaar potentiële overlast. Er is denk ik een reden waarom ze niet heel lang op de markt zijn geweest...

    Toen kwam er een mega stortvloed aan knettervuurwerk in cat 1, vooral gevoed daar Lesli. Knetterfonteinen en knetterlinten voerden de boventoon. Maarja, het mag, dus we doen het. Jeugdige misvatting die we allemaal vast wel eens gemaakt hebben. Maar nu kon er vrij weinig mee gedaan worden. Zonde. Wel overlast.

    Persoonlijk heb ik het altijd bij stil cat 1 gehouden. Grondtollen in allerlei soorten vooral. Min of meer met overlast in het achterhoofd. Helaas hebben velen dat niet gedaan.

    Ik denk dat cat 1 zeker een duwtje hebben gegeven. Een combinatie van harde geluid (knetter) in veel items, relatief lage prijs (Aldi), sociale druk (youtubers) en slechte voorlichting bij het normale volk (die alles nogsteeds zien als normaal vuurwerk (F2))
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  5. Deze gebruiker waardeert kamikaze voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts
    Mee eens hoor, het Cat 1 spul wat er is is helemaal zo slecht niet als je de stukken vuurwerk los bekijkt. Niet dat er geen flut tussen heeft gezeten, vooral de kwaliteit van de lontjes is soms echt om te huilen geweest, maar qua effecten vaak prima spul, ook van Lesli.

    Ik moet ook wel zeggen dat ook vooral bij ‘stil’ Cat 1 hou. Eenmalig eind de zomer een Aldi fontein met lichte knetter aangestoken omdat de kleine man het sterretje op het ijsje niet spannend genoeg vond. Een paar huizen verderop werd er al “moet dat nou” geklaagd. Dat is dan ook de reden dat ik nog steeds knetterballen en ratellinten uit 2015 heb liggen.

    Geeft ook wel gelijk aan dat het niet geaccepteerd is dat er buiten de laatste dagen van december vuurwerk wordt afgestoken. Niet zo heel gek natuurlijk als het alleen in december duidelijk in de verkoop is.

  7. #5
    VWC-Lid ruben_3's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 februari 2008
    Locatie
    Aalsmeer
    Berichten
    206
    Thanks
    27
    70 waarderingen in 16 posts
    Van mij mag het uit de schappen blijven tot 28dec. Ik ben ervan overtuigd dat cat1 bijdraagt aan de irritatie van mensen aan vuurwerk. Ik zou zelf ook helemaal simpel worden als ik een buurkindje zou hebben die de hele maand december knetterballen loopt te stoken.

    Daarnaast kan ik mij zo maar voorstellen dat het geweldig spul is om mee te stunten. Althans als ik jong zou zijn zou ik de hele maand december elke dag in de aldi te vinden zijn om vervolgens van alles te gaan knutselen ��

  8. Deze 2 gebruikers waarderen ruben_3 voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid Pyrohond's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    451
    Thanks
    201
    170 waarderingen in 93 posts
    Ach, als je binnen zet en er gaat in je straat zon knetterlint af... je hoort t amper. Een 90 schotsmatje ook niet trouwens. Mensen moeten gewoon niet zo zeiken. Iemand die zich 2 tuinen verderop druk maakt om een fucking knetterfonteintje heeft gewoon geen leven. Klaar.

  10. #7
    VWC-Lid Pyrohond's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    451
    Thanks
    201
    170 waarderingen in 93 posts
    (dubbelpost..)

    En dan nog iets, als jij je knetterlingten vanwege die reden laat liggen.. tja.. dat is jouw keus, maar je kan je kan er ook gewoon schijt aan hebben. Immers het is niet verboden. Persoonlijk vind ik dat al het vuurwerk het hele jaar door verkocht mag worden. En afsteken rekening houdend met.

  11. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 november 2017
    Berichten
    146
    Thanks
    53
    163 waarderingen in 43 posts
    Ik steek in de zomer ook zo nu en dan cat.1 af. Bij een bbq, vuurkorfje erbij. In onze wijk geeft dat geen problemen. Maar ik snap wel dat het overlast kan geven, net als harde muziek bijv. Wij hebben wel overleg met de buren over tijden. Er is ook een klein kind die slaapt vroeg en hebben dus afgesproken dat er na 20.00 uur geen knetter vuurwerk meer afgestoken wordt. Ik gebruik het ook om hond en kat te "trainen". Hierdoor hebben beide dieren dus totaal geen last van de knallen in december.

  12. #9
    VWC-Lid funkeliefhebber's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 december 2019
    Berichten
    486
    Thanks
    762
    497 waarderingen in 180 posts
    Helemaal mee eens, ik had dit al aangekaart maar werd een groenlinks aanhanger genoemd. Cat1 en Thunderkings zijn gewoon de grootste artikelen die problemen geven !

  13. #10
    VWC-Lid dikkeeric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 augustus 2006
    Berichten
    1.436
    Thanks
    2.989
    858 waarderingen in 463 posts
    Gewoon de knetters uit het Cat 1 halen. Hou het bij sterren,fonteinen en spinners.
    Minder leuk om mee stunten en je valt anderen minder lastig.
    Klaar.
    75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

  14. Deze gebruiker waardeert dikkeeric voor het bericht:


  15. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyrohond Bekijk bericht
    Ach, als je binnen zet en er gaat in je straat zon knetterlint af... je hoort t amper. Een 90 schotsmatje ook niet trouwens. Mensen moeten gewoon niet zo zeiken. Iemand die zich 2 tuinen verderop druk maakt om een fucking knetterfonteintje heeft gewoon geen leven. Klaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyrohond Bekijk bericht
    (dubbelpost..)

    En dan nog iets, als jij je knetterlingten vanwege die reden laat liggen.. tja.. dat is jouw keus, maar je kan je kan er ook gewoon schijt aan hebben. Immers het is niet verboden. Persoonlijk vind ik dat al het vuurwerk het hele jaar door verkocht mag worden. En afsteken rekening houdend met.

    Ik snap je redenatie, maar terugkijkend op d ehele anti vuurwerk discussie, is dit denk ik geen houdbare weg.
    Dat iets mag en overlast geeft, heeft de discussie aardig aangewakkerd. De normale burger kent het verschil gewoonweg niet, of wil het niet kennen. Flink lastig.

    Ik durf wel te stellen dat cat 1 knetters een grote duw hebben gegeven naar het aanstaande verbod op veel leuker vuurwerk
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  16. #12
    VWC-Lid Starburst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Locatie
    Tapijtstad
    Berichten
    2.300
    Thanks
    855
    1.995 waarderingen in 691 posts
    Ben het wel deels eens met de topic starter. Cat.1 is eigenlijk net als de Romeinse kaarsen en babypijltjes, Grondbloemen etc allemaal marge producten geworden. Wat ik zelf erg jammer vind is dat niet vuurwerk winkels cat. 1 mogen verkopen, die daar in tegenstelling tot vuurwerk winkels weinig winst op willen of kunnen nemen, dit voor een appel en een ei verkopen.

    Denk ook dat cat 1 al zo vroeg in de winkel ook wel wat irritatie bij mensen te weeg brengt.

  17. #13
    VWC-Lid Pyro Is Art's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 mei 2017
    Berichten
    1.302
    Thanks
    1.376
    2.257 waarderingen in 761 posts
    Overlast is allemaal relatief, dat vind ik persoonlijk geen punt.

    Echter, enerzijds het gebrek aan gezond verstand en anderzijds de onwetendheid bij een hoop mensen, zorgt voor een vervelende cocktail. Dáár waar jongeren cat 1 misbruiken in woonwijken, is de buurman niet op de hoogte van de cat 1 wetgeving. Hier ontstaat vervolgens een hoop wrijving en verwarring. En dat kan ik best begrijpen.

    Wat mij betreft is cat 1 verder onschuldig, mits normaal gebruik. Het woordje "vuurwerk" doet enkel veel stof opwaaien... Maar dat is niet mijn probleem.
    Vrij veilig, draag een vuurwerkbril!

  18. Deze gebruiker waardeert Pyro Is Art voor het bericht:


  19. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 september 2019
    Berichten
    190
    Thanks
    43
    75 waarderingen in 40 posts
    dus eigenlijk zien we dat je jeugd steeds overstapt als iets verboden word?
    dus hierna is de stap of illegaal vuurwerk, of ze gaan cakes uit elkaar halen.
    of ze gaan auto's enzo in de fik steken.

  20. #15
    VWC-Lid Noppes's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2012
    Berichten
    713
    Thanks
    183
    236 waarderingen in 146 posts
    Persoonlijk zou ik het prima vinden als cat.1 ook weer naar de laatste 3 dagen van het jaar verschuift.
    Echter ik ben niet eens met de beredenatie dat het de schuld is van Aldi/Lidl. Ook hier (net zoals bij de discussie over een cat2 verbod, specifiek single shots en pijlen) zijn het de mensen die er verkeerd mee omgaan die het probleem zijn.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •