Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Stelling] Aldi en Lesli hebben Cat 1 vuurwerk helemaal verkeerd aangepakt.

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Porsche Bekijk bericht
    dus eigenlijk zien we dat je jeugd steeds overstapt als iets verboden word?
    dus hierna is de stap of illegaal vuurwerk, of ze gaan cakes uit elkaar halen.
    of ze gaan auto's enzo in de fik steken.
    Ik denk overigens zeker wel dat OP een punt heeft ja. Echter snap ik niet hoe je je daar zo aan kan ergeren. Ik heb buren van over de 80. Weet je hoe dat zat? Ze zeiden een keer dat ik al de hele maand december bezig was (ik niet alleen zei ik, samen met buren). Echter kern was dat ze niet wisten dat dat vuurwerk al "mocht". Vervolgens spreek ik ze dit jaar weer en wat blijkt? Nu hadden ze er opeens geen last van... want nu wisten ze wat het was..

    En ja. Cakes gaan uit elkaar gesloopt worden als thunerkings verboden zijn. gegarandeerd. En hier gaan tig keer meer ongelukken van komen alleen al door het snellont. Als zo een ding vlak bij je afgaat ben je 5 seconden van de wereld kan ik uit betrouwbare bron vermelden. En als je dan toevallig met je bek open er boven staat kan dat fataal zijn.

    Maar goed, al eerder gezegd, dan is er meteen een reden om het helemaal af te schaffen.

    Comment


      #17
      Ach, het is de onwetendheid van de bulk die zorgt voor de grootste overlast. Mensen die overdreven geïrriteerd raken omdat er iemand met vuurwerk bezig is terwijl dat nog helemaal niet mag - in hun perceptie. Mooi voorbeeld daarvan al aangehaald hierboven. Zodra mensen weten dat iets is toegestaan winden ze zich er al minder over op. Dat alles natuurlijk bij normaal en gematigd gebruik. Hele kartonnen in de fik zetten op pleintjes is dat niet natuurlijk en of dat nou om een karton babypijlen (vroeger) gaat of een karton knetterballen is dan weer niet zo relevant. Daarnaast doen je gewoon rekening te houden met een ander, ook als stoker, dus de godganse dag knetterballen fikken in je tuin - dag in dag uit - is misschien ook niet zo’n gaaf plan. ‘Ja maar het mag!’ Is dan geen argument wat mij betreft. Het stunten of kloten met dat soort producten is overigens altijd een recept voor ellende, dus ja - minder bulk (van de knettermeuk) zou wel weer positief bijdragen.

      Ik moet zeggen dat is sowieso niet helemaal begrijp waarom al die kleine fonteintjes keiharde knetter moeten bevatten. Ik stook graag Cat 1 fonteinen maar woon, zoals vast velen, in een heel dichtbevolkt gebied. Kleine straatjes, kleine tuinen en bergen kleine kinderen die na 20:00 liggen te slapen. Dan wil ik gewoon stil vuurwerk, maar daar moet ik echt naar zoeken. Dat lukt wel, maar echt een groot deel bevat in mijn optiek onnnodige knetter.

      Comment


        #18
        Weet nog dat CAT 1 door het gros werd toegejuicht. En nu kan het ineens niet meer? Wat een onzin. Nee degenen die er zoals gebruikelijk verkeerd mee omgaan en geen rekening met anderen houden dat zijn de boosdoeners.
        December Will Be Magic Again!!

        Comment


          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Happiness Bekijk bericht
          Weet nog dat CAT 1 door het gros werd toegejuicht. En nu kan het ineens niet meer? Wat een onzin. Nee degenen die er zoals gebruikelijk verkeerd mee omgaan en geen rekening met anderen houden dat zijn de boosdoeners.
          Maar dan heb je de strekking verkeerd begrepen. Ik vind absoluut niet dat Cat 1 moet verdwijnen, juist het tegenovergestelde. Want wat mij betreft zou het bij de bekende aanbieders een jaar door beschikbaar ‘moeten’ zijn, en niet alleen in december. Het zorgt voor een sneeuwbal-effect, een katalysator voor overlast van illegaal vuurwerk.

          Tevens is de bulkverkoop zo’n katalysator. Het vuurwerk an sich is prima, maar als we de huidige ontwikkelingen bekijken, zien hoe er mee om wordt gegaan op Youtube en door de jeugd, dan zie ik absoluut mogelijkheden om de boel te verbeteren. Als we willen dat ook straks Cat 1 niet verboden wordt (en al die stukken vuurwerk behouden blijven), dan zal er denk ik ook iets moeten veranderen. Geen 60 ratellinten meer voor 3 euro, maar stop er enkel een stuk of 20 in een sierpakket van 8-10 euro. Dan is het gelijk klaar met grootschalig ‘geklooi’ door Youtubers en jeugd, maar blijft het vuurwerk wel gewoon behouden.

          Ik ben er van overtuigd dat als Aldi en Lesli op deze manier blijven verkopen, Cat 1 ook snel zal verdwijnen.

          Comment


            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Arahon Bekijk bericht
            Maar dan heb je de strekking verkeerd begrepen. Ik vind absoluut niet dat Cat 1 moet verdwijnen, juist het tegenovergestelde. Want wat mij betreft zou het bij de bekende aanbieders een jaar door beschikbaar ‘moeten’ zijn, en niet alleen in december. Het zorgt voor een sneeuwbal-effect, een katalysator voor overlast van illegaal vuurwerk.

            Tevens is de bulkverkoop zo’n katalysator. Het vuurwerk an sich is prima, maar als we de huidige ontwikkelingen bekijken, zien hoe er mee om wordt gegaan op Youtube en door de jeugd, dan zie ik absoluut mogelijkheden om de boel te verbeteren. Als we willen dat ook straks Cat 1 niet verboden wordt (en al die stukken vuurwerk behouden blijven), dan zal er denk ik ook iets moeten veranderen. Geen 60 ratellinten meer voor 3 euro, maar stop er enkel een stuk of 20 in een sierpakket van 8-10 euro. Dan is het gelijk klaar met grootschalig ‘geklooi’ door Youtubers en jeugd, maar blijft het vuurwerk wel gewoon behouden.

            Ik ben er van overtuigd dat als Aldi en Lesli op deze manier blijven verkopen, Cat 1 ook snel zal verdwijnen.
            Dat zal niet gebeuren, Categorie 1 vuurwerk mag niet worden verboden. Het gebruik niet, het bezit niet en de verkoop niet. Dat is Europees zo vastgelegd.

            Verder eens met je punten! De bulkverkoop draagt in combinatie met YouTubers behoorlijk bij aan het negatieve imago van Vuurwerk, denk ook ik. Aan de andere kant is het maar de vraag of het met duurder vuurwerk zou zijn opgelost, daar ik regelmatig filmpjes zie waar voor € 300, € 400 of nog veel meer aan Categorie 1 spul wordt gekocht (voor- en met dank aan de views). Dat zijn sowieso geen bedragen die de 'normale' jeugd kan ophoesten.

            Comment


              #21
              Ze moeten ervoor zorgen dat het gewoon het hele jaar in het schap ligt, dit zorgt er wel voor dat er niet zo’n piek in december overlast komt van CAT1.

              Comment


                #22
                Ik denk dat Nederland via de publieke omroep eens voorlichting moet krijgen van de verschillende soorten vuurwerk die in NL verkrijgbaar zijn.Een vuurwerkvoorlichting filmpje zou wel een uitkomst zijn. Al wordt er alleen maar uitgelegd wat de verschillende categorieën zijn en wanneer te gebruiken en wanneer te koop. De mensen in NL weten het verschil helemaal niet namelijk. Vroeger had je ook filmpjes met "Je bent een rund als je met vuurwerk stunt". Dat soort filmpjes zie je nu helemaal niet meer. Een betere voorlichting is wel gewenst denk ik.
                http://www.youtube.com/c/ReVerser

                Comment


                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Reverser Bekijk bericht
                  Ik denk dat Nederland via de publieke omroep eens voorlichting moet krijgen van de verschillende soorten vuurwerk die in NL verkrijgbaar zijn.Een vuurwerkvoorlichting filmpje zou wel een uitkomst zijn. Al wordt er alleen maar uitgelegd wat de verschillende categorieën zijn en wanneer te gebruiken en wanneer te koop. De mensen in NL weten het verschil helemaal niet namelijk. Vroeger had je ook filmpjes met "Je bent een rund als je met vuurwerk stunt". Dat soort filmpjes zie je nu helemaal niet meer. Een betere voorlichting is wel gewenst denk ik.
                  Mee eens dat juist nu een SIRE campagne welkom zou zijn, het liefst onskipbaar vóór iedere video van populaire Youtube kanalen. Maar ook vóór de bekende talkshows of het jeugdjournaal.

                  Comment


                    #24
                    Stap 1:
                    youtubers vervolgen die moetwillig lopen te klooien met vuurwerk en dat modificeren of afsteken zoals het niet hoort. Daarnaast alle kanalen die nog illegaal vuurwerk posten meteen op zwart zetten.
                    Illegaal vuurwerk is verboden, dus moet het ook niet verheerlijkt worden.


                    Stap 2:
                    Vuurwerkwinkels en vuurwerkbedrijven ism overheid meer voorlichting laten geven. Vuurwerkwinkels en bedrijven actief samen met lokale politie (wijkagent) en Brandweer scholen langs laten gaan en daar voorlichting over geven. Op hetzelfde moment de overheid nieuwe campagne laten starten op Social Media en traditionele media.

                    Stap 3:

                    Vuurwerkbril verplichten, word je tijdens oud & nieuw behandeld aan je ogen en heb je geen bril op, zelf laten vergoeden. Iedereen moet verplicht zo'n bril op.

                    Stap 4
                    Zet vuurwerkclubs op. Hetzelfde als bij schietclubs. Zijn er freaks of liefhebbers die met profspul willen kloten, zet er proffesionals bij en ga een dag een mooie show met zn allen bouwen.
                    Zo'n beetje zo'n idee wat in frankrijk met al die freaks al gedaan word waar de meest prachtige spullen geschoten worden.

                    En zo kan ik nog wel uren doorgaan met ideeen spuien!
                    https://www.facebook.com/fallasfans

                    Comment


                      #25
                      Stap 3:

                      Vuurwerkbril verplichten, word je tijdens oud & nieuw behandeld aan je ogen en heb je geen bril op, zelf laten vergoeden. Iedereen moet verplicht zo'n bril op.


                      Vooral de omstanders die staan te kijken. Bij ons heeft iedereen een vuurwerkbril op ook de omstanders. Dat zie ik bij anderen meestal niet, daar heeft de degene die vuurwerk afsteekt alleen een vuurwerkbril op.
                      http://www.youtube.com/c/ReVerser

                      Comment


                        #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Reverser Bekijk bericht
                        Stap 3:

                        Vuurwerkbril verplichten, word je tijdens oud & nieuw behandeld aan je ogen en heb je geen bril op, zelf laten vergoeden. Iedereen moet verplicht zo'n bril op.


                        Vooral de omstanders die staan te kijken. Bij ons heeft iedereen een vuurwerkbril op ook de omstanders. Dat zie ik bij anderen meestal niet, daar heeft de degene die vuurwerk afsteekt alleen een vuurwerkbril op.
                        en mensen die niet staan te kijken, maar over straat gaan? Willekeurige voorbijganger etc
                        https://www.youtube.com/watch?v=zOYYvapNpT4&t=80s

                        Comment


                          #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door gwgwgw Bekijk bericht
                          en mensen die niet staan te kijken, maar over straat gaan? Willekeurige voorbijganger etc
                          Laten we eerst maar zorgen dat de mensen die bij je eigen vuurwerk staan te kijken een bril ophebben. dat is al een grote stap denk ik. Willekeurige omstanders is niet te doen. Dat is in het verkeer ook al niet te regelen. Ik zie ook bijna geen fietsers met een helm op al dat wel zou moeten vind ik. Je kunt niet alles voorkomen. Auto's gaan ze ook niet verbieden als ze een fietser of voetganger aanrijden. Ik zou zeggen SIRE filmpjes in de laatste maand van het jaar op tv laten zien met goede instructies.
                          http://www.youtube.com/c/ReVerser

                          Comment


                            #28
                            Verplichten van een vuurwerkbril is inderdaad geen optie. Je kan niet eisen van iedereen een dergelijke bril op te zetten. Wat je wel kan doen is de bril meer promoten. Ik heb het al eerder aangegeven, maar als supermarkten nu eens aan het eind van het jaar bij iedere X aantal euro een gratis brilletje weggeven, dan heeft vrijwel iedereen ze thuis liggen. We zien dit jaar ook kersthuisjes bij de Albert Heijn met stuk voor stuk sponsors er op, dan kan je aan het einde van het jaar ook sponsor brilletjes weggeven. Desnoods gesponsord door de branche.

                            Winkeliers die Cat 1 verkopen zouden wat mij betreft net als alle vuurwerkboeren aan het eind van het jaar doen minimaal één bril gratis moeten meeleveren. Die dingen kosten werkelijk niets om te produceren. Dan hebben we het over een paar centen per stuk, inclusief verschepen.

                            Comment


                              #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Arahon Bekijk bericht
                              Verplichten van een vuurwerkbril is inderdaad geen optie. Je kan niet eisen van iedereen een dergelijke bril op te zetten. Wat je wel kan doen is de bril meer promoten. Ik heb het al eerder aangegeven, maar als supermarkten nu eens aan het eind van het jaar bij iedere X aantal euro een gratis brilletje weggeven, dan heeft vrijwel iedereen ze thuis liggen. We zien dit jaar ook kersthuisjes bij de Albert Heijn met stuk voor stuk sponsors er op, dan kan je aan het einde van het jaar ook sponsor brilletjes weggeven. Desnoods gesponsord door de branche.

                              Winkeliers die Cat 1 verkopen zouden wat mij betreft net als alle vuurwerkboeren aan het eind van het jaar doen minimaal één bril gratis moeten meeleveren. Die dingen kosten werkelijk niets om te produceren. Dan hebben we het over een paar centen per stuk, inclusief verschepen.

                              Waarom is het verplichten geen optie? gordel in de auto is toch ook verplicht? verlichting op je fiets is toch ook verplicht? Kijk of we erop zitten te wachten is wat anders of men het doet is wat anders handhaving tja... lijken mij andere zaken maar verplichten mag best.

                              Hoe vaak zie jij een agent langs de kant staan controleren op een gordel? nooit toch je bent alleen de sjaak als die het per toeval ziet. Als 25% meer brillen opgezet worden is dat toch al winst voor de gene die het zo g**l vinden dat iedereen zoon ding op heb. Wil je hem niet op doe je het toch niet is jou verantwoording. ziet oom agent het krijg je 100 euro boete
                              365 days a year pyromaniac

                              Comment


                                #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkpro Bekijk bericht
                                Waarom is het verplichten geen optie? gordel in de auto is toch ook verplicht? verlichting op je fiets is toch ook verplicht? Kijk of we erop zitten te wachten is wat anders of men het doet is wat anders handhaving tja... lijken mij andere zaken maar verplichten mag best.

                                Hoe vaak zie jij een agent langs de kant staan controleren op een gordel? nooit toch je bent alleen de sjaak als die het per toeval ziet. Als 25% meer brillen opgezet worden is dat toch al winst voor de gene die het zo g**l vinden dat iedereen zoon ding op heb. Wil je hem niet op doe je het toch niet is jou verantwoording. ziet oom agent het krijg je 100 euro boete
                                Omdat het niet eerlijk is tegenover de Nederlander die geen affiniteit met vuurwerk heeft. Die moet dan maar een bril kopen om zich buiten te kunnen begeven. En hoe gaan ze dat handhaven, ze hebben de handen al vol aan andere zaken. Nee, verplichten wekt alleen maar weerzin op. Nóg meer overheid zit toch niemand op te wachten? Het moet vanuit de maatschappij komen, volgens mij lukt dat al aardig. Nu alleen de omstander nog. Daarom pleit ik voor het gratis weggeven van die dingen. Remia, Gilette of een Nutella logo er op, en het kost ook nog eens niets.

                                Comment

                                Working...
                                X