Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 voor 12 Nu of nooit, we moeten in actie komen

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    2 voor 12 Nu of nooit, we moeten in actie komen

    2 voor 12 Nu of nooit, we moeten in actie komen

    Velen van ons, de liefhebbers, de importeurs en de winkelier hebben jaren lang nonchalant gereageerd op de roep om een verbod. Ach ze willen het al 50 jaar, het gaat er toch niet komen.

    De anti-lobby heeft van die tijd dankbaar gebruikt gemaakt om steun te winnen en de messen te slijpen. Ze stonden klaar om bij het eerste grote incident vol gas er in te gaan. Dat moment kwam er op 1 januari 2020 toen bleek dat er een vader en zoon omgekomen waren in een flatbrand, veroorzaakt door jongetjes met vuurwerk. Een week later is een totaalverbod dichterbij dan ooit, gaan verschillende gemeenten zelf een verbod instellen en zullen er in ieder geval dit jaar nog verdere inperkingen komen op het consumentenvuurwerk.

    We lagen te slapen!

    Maar het heeft ook een bijkomend voordeel: iedereen ziet nu in dat het twee voor twaalf is en dat we om 0:00….geen vuurwerk meer mogen afsteken.

    Tijd om met vereende krachten ten strijde te trekken! Een makkelijke strijd zal het niet zijn, de tegenpartij heeft een goed opgezette samenwerking, diepe zakken en een enorm media bereik.

    De enige manier om een kans te maken het tij te keren is door samen te werken. Er zijn nu veel mensen en clubjes die met hart en ziel strijden voor het behoud van consumentvuurwerk. Dank en respect voor hen allemaal maar het feit is dat de pro-vuurwerk lobby verdeeld en ongeorganiseerd is.

    Ik wil daarom iedereen oproepen samen te komen en aan de slag te gaan voor ons gezamenlijke goede doel. En ik bedoel dat letterlijk: een symposium organiseren waar de branch, importeurs, winkeliers, belangenbehartigers en liefhebbers uitgenodigd zijn om tot een gezamenlijke aanpak te komen. Politici en journalisten als publiek zijn natuurlijk ook welkom.

    Het zal wel serieus aangepakt moeten worden anders gaat het weinig opleveren. Er moet dus van te voren al een soort white-paper opgesteld worden waarin voorstellen staan zodat er concreet over zaken gesproken en besloten kan worden. Gesprekken en discussies zullen goed begeleid en gestructureerd moeten worden om niet te verzanden in onenigheden.

    De komende weken en maanden zal sowieso iedereen die nu al bezig is alles op alles moeten zetten om een besluit over een algeheel verbod af te wenden. VVD zal hopelijk de poot dit jaar nog wel even stijf houden maar dat zal niet vanzelf gaan en hebben ze zo veel mogelijk steun bij nodig. 2021 zijn er verkiezingen en de VVD moet rekening houden met de concurrentie op rechts. Dat biedt hopelijk de tijd om pro-vuurwerk georganiseerd te krijgen.

    Knalvuurwerk(inclusief singleshots) en vuurpijlen gaan er uit, ik denk niet meer dat dat te voorkomen is. Ik zou die strijd opgeven en het wellicht zelfs steunen, vooral een verbod op singleshots mocht men dat niet snappen.

    Ben benieuwd naar de reacties hier. Uiteindelijk zal een bijeenkomst in ieder geval mede-georganiseerd moeten worden door de branche zelf, al is het alleen maar vanwege de kosten.

    Ik ben een gelover in het nut van fysiek samenkomen. Maakt het allemaal en stuk menselijker en geeft een gezicht en gevoel aan de naampjes online. Mensen begrijpen elkaar dan veel beter dan als ze alleen maar via tekst communiceren.



    Onderstaand alvast even my 2 cents voor wat algemene strategische punten.

    Wind uit de zeilen nemen
    Pro-vuurwerk moet het voortouw gaan nemen in de strijd tegen illegaal vuurwerk. In september moet er een (social)media-team klaar staan om media en burger te wijzen op de overlast en gevaren van illegaal vuurwerk.

    Ook moet er het voortouw genomen worden om veiligheid en verstandige omgang met vuurwerk te stimuleren. En dus niet meer het omgekeerde doen en gaan samenwerken met you-tubers die hun kanaal hebben volstaan met wangedrag!

    Tussen de diverse pro-clubs, de importeurs en de winkeliers hebben we een enorm social media bereik dat kan worden ingezet. Daarnaast zijn er ook nog de vele fysieke winkels die er aandacht aan kunnen geven.

    Ook bij redacties en reclame bureaus werken vuurwerkliefhebbers!


    Kies je samenwerking zorgvuldig
    En kijk ook vooral buiten je eigen cirkel. Er zijn ook politici, beleidsmaker en burgemeesters die niks zien in een verbod. Ook daar kun je wat mee.




    Bij samenwerkingen met andere partijen moet je altijd voorzichtig zijn dat je daarmee geen andere mensen bij je wegjaagt of dat er alternatieve agenda’s zijn waar jij mee geconfronteerd kan worden. Dit hoeft niet te betekenen dat je helemaal niet samen op kunt trekken maar je moet wel voorzichtig zijn met de manier waarop je het doet.

    Goed gejat is beter dan zelfbedacht
    kijk wat de anti-lobby doet:
    - Artikelen over de grote cijfers, alle ellende op een hoopje
    - Artikelen waar iedereen een eigen stem krijgt, het bange hondje van tante Suus, de 14 dode spreeuwen van boswachter Bob en de bange kat van ome Joop.
    - Iedere potentiele doelgroep aanspreken op hun eigen thema.
    o Klimaat voor de klimaatactivisten
    o Overlast voor de boze buren
    o Geweld tegen hulpverleners voor de verontwaardigde burger
    o Etc. etc.
    - Het ene probleem op een slimme manier aan iets anders koppelen zodat het net lijkt alsof er een direct verband is.

    Om een voorbeeld te geven hoe je die strategieën kunt omdraaien:
    Als je mensen alleen maar vertelt dat jij zo graag jou ding wilt doen en het allemaal wel meevalt met de overlast ga je weinig steun verzamelen. Ga je daarentegen bijvoorbeeld een artikel schrijven over het feit dat de politie harder moet optreden tegen tuig en dat de politiek en maatschappij de politie daarin moeten steunen om het mogelijk te maken dan kun je ineens op steun rekenen van mensen die misschien niet eens veel met vuurwerk te doen hebben. Je moet de thema’s alleen wel goed aan elkaar knopen en daar is professioneel talent en ervaring voor nodig.

    Een ander voorbeeld is iets kleins als een kat die gewoon voor het raam zit te kijken o.i.d.

    Goede voorbereiding is het halve werk
    1 januari 2021 moeten we klaar staan met een draaiboek voor ieder scenario.
    - Is het dit jaar veel rustiger: dan reageren we zo
    - Dit jaar meer overlast: dan reageren we zo
    - Enz.
    Ga je wachten totdat de feiten voor je liggen dan sta je al 2-0 achter. Je moet klaar staan om te reageren, ook als de situatie op 1 januari anders is dan je verwacht had!


    Organiseer je vrijwilligers
    Veel mensen willen wel een steentje bijdragen maar weten niet hoe. Door kleine dingen te vragen aan vrijwilligers betrek je ze bij de zaak. De fout die meeste organisatie met vrijwilligers maken is dat er een klein groepje is die overladen wordt met taken en verantwoordelijkheden en dan opbranden. Door taken goed te verdelen en behapbaar te houden kun je meer vrijwilligers aan je binden en behouden.
    Je hebt hierbij altijd het onderscheid tussen mensen die een actieve rol willen spelen en mensen die wel eens een keer mee willen helpen posters plakken. Ze zijn allebei belangrijk en je hebt ze allebei nodig. Ze moeten echter wel op de goede plek ingezet worden anders houden ze er allebei mee op.


    Hou op met elkaar verwijten
    Bij organisaties en initiatieven staat met stip op nummer een het probleem van interne ruzie. Mening initiatief is hieraan al ten onder gegaan. Vaak begint dit met verwijten aan elkaar van (onrealistische)verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden.
    De vuurwerkbranche is relatief klein en heeft niet de mankracht en middelen die bijvoorbeeld het verbond van verzekeraars tot zijn beschikking heeft. Veel mensen die werkzaam zijn in de vuurwerkbranche of er bij betrokken zijn doen dit naast een reguliere baan en/of uit liefhebberij. Dit brengt beperkingen mee waar iedereen rekening mee moet houden.

    #2
    Sterk initiatief!

    Comment


      #3
      Ik waardeer je initiatief en wil je verder niet ontmoedigen maar het is echt al veel te laat hoor.
      Dat verbod komt er hoe dan ook, is het niet dit jaar dan het jaar erop.

      Comment


        #4
        Ik zag ergens iets voorbij komen dat het vuurwerkmanifest in het buitenland gepromoot wordt. Er zijn mensen ingehuurd om dat constant te promoten.
        Verzekeraars promoten dit massaal en zullen er zelfs geld tegenaan gooien. Aangezien stemmen te koop zijn op Facebook sta ik er niet van op te kijken dat ze massaal zieltjes gekocht hebben......
        Ik heb een kort lontje.......

        Comment


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door koetje Bekijk bericht
          Ik waardeer je initiatief en wil je verder niet ontmoedigen maar het is echt al veel te laat hoor.
          Dat verbod komt er hoe dan ook, is het niet dit jaar dan het jaar erop.
          Ben het met je eens dat het eigenlijk te laat is maar "nee" hebben we, "ja" kunnen we krijgen
          We weten nog niet waar het schip zal stranden en tot die tijd wil ik toch proberen te blijven varen of in ieder geval een mooier plekje te vinden om te landen

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door koetje Bekijk bericht
            Ik waardeer je initiatief en wil je verder niet ontmoedigen maar het is echt al veel te laat hoor.
            Dat verbod komt er hoe dan ook, is het niet dit jaar dan het jaar erop.
            Niet mee eens. Ik denk dat er nog wat mogelijk is. Dat het echt nog wel meerdere jaren afgewend kan worden als de liefhebbers zich beter gaan organiseren. Groot probleem is dat de antilobby de 'makkelijkheid' heeft dat slecht nieuws beter verkoopt dan goed nieuws. Bovendien zijn zij ook veel beter georganiseerd. Kijk naar de volledige politieke partijen die tegen vuurwerk vechten. Liefhebbers er uiteindelijk veel meer dan tegenstanders, maar die zijn veel minder georganiseerd en veel minder actief bezig om iets te bewerkstelligen.

            Ik vind het een goed initiatief. We moeten op een of andere slinkse wijze er voor zorgen dan we, liefst zonder dat de verbodlobby het direct door heeft, hun argumenten om gaan draaien, en juist voor behoud van consumentenvuurwerk kunnen gaan pleiten.

            Comment


              #7
              Koppen als:

              Vuurwerkverbod levensgevaarlijk voor mens en dier!

              Rotterdam besluit kans op afgerukte vingers en opgeblazen katten te vergroten.

              Burgemeesters misleid door AD

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door koetje Bekijk bericht
                Ik waardeer je initiatief en wil je verder niet ontmoedigen maar het is echt al veel te laat hoor.
                Dat verbod komt er hoe dan ook, is het niet dit jaar dan het jaar erop.
                Als je al zo begint kom je niet ver dat snap je natuurlijk wel toch!! Dit is een goed verhaal en hier moeten we gewoon wat mee doen uiteraard..

                Comment


                  #9
                  Cat1 mogen ze ook afschaffen dat al maanden voor December word afgestoken !

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door funkeliefhebber Bekijk bericht
                    Cat1 mogen ze ook afschaffen dat al maanden voor December word afgestoken !
                    Dat kan helemaal niet. Op basis van de Europese richtlijn vuurwerk kan enkel F2 en F3 verboden worden, mits men overduidelijk kan beargumenteren waarom men meent dat deze categorie verboden dient te worden omwille van de openbare orde, gezondheid en veiligheid of omwille van milieubescherming. Kan zij dit niet duidelijk beargumenteren, dan kunnen importeurs en winkeliers dit tot in Brussel aanvechten.

                    Artikel 4, Vrij verkeer

                    1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.

                    2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.

                    Comment


                      #11
                      Ik sluit mij graag aan maar waar te beginnen? Nu afwachten tot de branche iets doet gaat ben ik bang niks opleveren.
                      Vuurwerk is vuurwerk

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door koetje Bekijk bericht
                        Ik waardeer je initiatief en wil je verder niet ontmoedigen maar het is echt al veel te laat hoor.
                        Dat verbod komt er hoe dan ook, is het niet dit jaar dan het jaar erop.
                        Dit, ik heb me er echt al bij neergelegd. Als ik de reacties in mijn omgeving peil, is het echt voorbij gewoon. Iedereen vindt het mooi, maar wil het toch weghebben door alle misbruik en ongelukken.

                        Ik kijk terug op hele mooie jaren, en ga ten volste genieten van de aankomende 2 jaar, laat dat me iig niet afpakken.

                        Comment


                          #13
                          Zeer goed initiatief. Er moet inderdaad wel echt wat gebeuren. Echter het probleem zal blijven dat de richting waarin onze maatschappij gestuurd wordt dit zeer moeilijk zal maken. Misschien kunnen we het enkele jaren uitstellen maar als er niet iets significant gaat veranderen ben ik bang dat we toch aan het kortste eind gaan trekken. Het is natuurlijk niet alleen aan de gang met vuurwerk. Er zijn steeds meer zaken waarbij er wordt aangedrongen op steeds meer regels en verboden.

                          Als je ziet hoe in de media, over de volle breedte, exact dezelfde desinformatie wordt verspreidt dan zit daar meer achter dan alleen vuurwerk. Het is een behoorlijk georganiseerd geheel die maar 1 doel heeft. Vuurwerk en andere zaken verbieden en moeilijk maken. Waarom dit gebeurt is voor mij nog steeds een vraagteken en vindt ik behoorlijk vreemd.

                          Het moeilijke is dat veel mensen zich laten beïnvloeden door media. Ze zijn niet in staat kritisch te denken en papagaaien alles na wat ze ingefluisterd krijgen. Moet je eens in je omgeving kijken hoeveel mensen een mening hebben over een onderwerp waar ze zich nooit in verdiept hebben. Als je een beetje zelfrespect hebt ga je, als je het belangrijk genoeg vindt om er een mening over te hebben, op zoek naar informatie om je mening te kunnen onderbouwen.

                          Wanneer we dit op de vuurwerkdiscussie projecteren zie je dat veel mensen daadwerkelijk het idee hebben dat er in Nederland zeer zwaar knalvuurwerk verkocht wordt. Dit komt voort uit wat ze horen vanuit de media. Iedereen die zelf de Nederlandse rotjes heeft afgestoken weet wel dat dit volledige onzin is. Dus is het begin om mensen in je omgeving te informeren over wat feit is en wat fictie. Beter is dit om dit niet alleen met vuurwerk te doen.

                          Verder ben ik heel benieuwd hoe de vuurwerkbranche dit punt zelf op gaat pakken. Ze zullen toch het voortouw moeten nemen met het brengen van feiten op een grotere schaal. Daarnaast moeten raddraaiers hard aangepakt worden maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor problemen met vuurwerk.

                          Comment


                            #14
                            Hoewel mij ook het gevoel bekruipt dat het (te) laat is en het een druppel op een gloeiende plaat is, ben ik zeker bereid om mee te denken en te doen. Al is het maar om het gevoel te hebben er ALLES aan gedaan te hebben.

                            Ik heb een eigen online communicatiebureau met focus op social media, en politieke ervaring binnen het CDA (als medewerker, niet als raadslid of iets).

                            Alleen denk ik dat een symposium of iets anders groots teveel tijd, geld en energie kost. Ik denk dat het praktischer is om met een paar liefhebbers, een paar importeurs en een paar winkeliers om tafel te gaan en snel concrete plannen uit te werken.

                            Comment


                              #15
                              "Vicepremier Hugo de Jonge noemde vuurwerk ‘een traditie die moet veranderen’. Toch zeggen ingewijden dat het kabinet niet zelf, als het vrijdag weer bijeen komt, met een plan zal komen. Het meest waarschijnlijke is dat GroenLinks en Partij voor de Dieren steun gaan vergaren voor hun initiatiefwetsvoorstel om knallers en pijlen te verbieden. Als dat in stemming wordt gebracht moeten VVD en CDA kleur bekennen. Dat kan nog wel maanden duren. Dus VVD en CDA kunnen in de komende weken ook de vlucht naar voren nemen als de steun voor vuurwerk in hun fracties al blijkt te zijn verbrokkeld."

                              bron: Rotterdam overstag maar tweede kamer beslist zelfstandig over vuurwerk

                              hier valt naar mijn idee de meeste winst te behalen. door het forceren van een referendum in Rotterdam, Amsterdam en Appeldoorn. De vuurwerkhandelaren die in bezit zijn van klantgegevens zijn in staat om de consument te mobiliseren en in oppositie te gaan. Samen met de vuurwerkbranche /importeurs

                              Comment

                              Working...
                              X