Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 105 van 119
  1. #91
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Ik verdiep me af en toe nog steeds in het juridische gebeuren omtrent de APV. Een APV is bedoeld om een gemeentelijk college de mogelijkheid te bieden lokale regelgeving te maken, welke in het belang is van de openbare orde. Denk aan parkeerbeleid, horecabeleid (openingstijden, terrasindeling, enz) en zo nog een aantal zaken. Dat het Vuurwerkbesluit formeel een aanpassing heeft doet niks af aan waar een APV voor bedoeld is. Dat een college omwille van de openbare orde een verbod tot ontbranding van vuurwerk oplegd op bepaalde gebieden, waar aantoonbaar en aannemelijk is dat schade, overlast en/of hinder kan ontstaan, is goed te onderbouwen. Echter is het totaal niet meer te onderbouwen dat er in een woonwijk, waar normaal veel vuurwerk wordt afgestoken met oud en nieuw en geen daar nooit/vrijwel geen incidenten plaats vinden of overlast wordt ervaren, een verbod geldt voor iets wat door landelijke wetgeving is toegestaan. Beetje hetzelfde als wat in Nijmegen gebeurt: Binnenstad heeft een parkeerprobleem en dan moeten bewoners van omliggende wijken maar een parkeervergunning kopen, KOPEN, om toch hun auto bij huis te kunnen zetten, want alle parkeerplaatsen moeten betaald parkeren worden, terwijl de wijkbewoners allemaal aangeven geen enkele overlast van parkeerders te ondervinden en tegen het besluit te zijn. Deze APV ligt juridisch nu onder vuur. Ik denk niet dat er in de woonwijken veel gehandhaafd zal worden, maar mocht je toch "gepakt" worden, denk ik dat het succesvol aan te vechten is, want een APV mag niet onnodig ingezet worden, ook al staat de bevoegheid van het geheel vuurwerkvrij verklaren van een gemeente in het Vuurwerkbesluit.

    My 2 cents, maar ik denk dat dit besluit meer blaf dan bijt is en het alleen een afschrik middel is, in de hoop dat mensen minder vuurwerk afsteken. Openbaar dronkenschap mag ook niet, maar als ik thuis met en een aantal buren op straat zit met een biertje of wat (openbare weg dus), maar niemand hinder, tot last ben of gevaar veroorzaak, dan zal een sanctie echt wel ongegrond worden verklaard, ondanks dat de letter van de APV bepaald dat ik strafbaar bezig ben, ik verwacht echter dan de essentie van de wet dan zwaarder weegt dan de letter van de wet.

  2. Deze gebruiker waardeert htevents voor het bericht:


  3. #92
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bonzo26 Bekijk bericht
    "Whoehoe", juicht CDA'er Scott van den Broek, die zich al een tijd hard maakt voor het lokale verbod. "Dit is wat de Arnhemmers willen. De burgers krijgen veiligheid, plus verbroedering door de centrale show."

    Zum kotsen en bovendien ook een lekkere worst die de Arnhemmers voorgeschoteld wordt in corona tijd. Wat een verbroedering zal er met 1,5 meter afstand plaatsvinden. Lijkt me oog stug als men zelf niet beseft dat een dergelijke show geen enkele kans van slagen heeft in het verlengde van corona.
    Los van dat: en dan te bedenken dat het CDA landelijk tegen een afsteekverbod is. Typisch voorbeeld wat ik eerder probeerde aan te halen over het verschil tussen landelijk en lokaal...
    www.huismanvuurwerk.nl

  4. Deze 4 gebruikers waarderen gizmo75 voor het bericht:


  5. #93
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
    Los van dat: en dan te bedenken dat het CDA landelijk tegen een afsteekverbod is. Typisch voorbeeld wat ik eerder probeerde aan te halen over het verschil tussen landelijk en lokaal...
    Precies, wat is dan hier nog democratisch aan? Je kiest een partij en de lokale partij doet weer heel iets anders. Laatste jaren is het echt hard achteruit gegaan hier in Nederland, met slinkse aanpassingen in de wet, alles door onze strot geduwd. Enige die hier iets tegen doen zijn de boeren, de rest laat zich te makkelijk slachten. Ja, ik maak mij hier ook schuldig aan, ik heb namelijk geen tijd en zin om iedere keer naar Den Haag af te reizen, is mij te ver.

  6. Deze gebruiker waardeert Grizmo Raizor voor het bericht:


  7. #94
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 mei 2020
    Locatie
    Down South
    Berichten
    562
    Thanks
    850
    531 waarderingen in 212 posts
    (Lokale) politiek wil elk risico op aansprakelijkheid voorkomen. Het is in die zin ook een vergissing geweest dit aan burgermeesters over te laten. Kiest men voor een verbod dan dekt men zichzelf op voorhand al in. Trieste ontwikkeling :(

  8. Deze gebruiker waardeert Fermata voor het bericht:


  9. #95
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.887 waarderingen in 966 posts
    Doet de branche nog wat met de huidige trend dat gemeenten via de apv vuurwerk verbieden?

    Ik vind het wederom erg stil.
    PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

  10. Deze 3 gebruikers waarderen Sirens voor het bericht:


  11. #96
    VWC-Lid flutsjah's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 februari 2019
    Berichten
    1.531
    Thanks
    2.754
    2.684 waarderingen in 882 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sirens Bekijk bericht
    Doet de branche nog wat met de huidige trend dat gemeenten via de apv vuurwerk verbieden?

    Ik vind het wederom erg stil.
    Dat komt denk ik omdat het meeste werk gebeurt in de raadskamers en overleggen met gemeenten. Publieke opinie is al teveel omgeslagen via de media om daar nog een goede voet aan de grond te krijgen denk ik. Het argument behoud traditie doet het denk ik minder goed dan milieu, fijnstof, kostenbesparing en veiligheid.
    https://www.youtube.com/user/flutsjah/

  12. #97
    VWC-Lid Pyromun's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 december 2019
    Berichten
    1.100
    Thanks
    896
    1.025 waarderingen in 423 posts
    Ergens is het enorm lachwekkend wat de politiek zegt en wat de media schrijft. Zo enkele voorbeelden:

    ‘Geen straal, bal of knal mag er meer te horen of zien zijn tijdens de aankomende jaarwisseling in de Rijnstad.‘
    ‘ Dit is wat de Arnhemmers willen. De burgers krijgen veiligheid, plus verbroedering door de centrale show.’
    ‘ De komende jaarwisseling zal in Gennep vrijwel geruisloos verlopen want het college van B en W heeft een vuurwerkverbod afgekondigd voor de hele gemeente.’
    ‘ Roosendalers moeten weten dat we keihard gaan handhaven. De kans dat je gepakt wordt met vuurwerk is velen malen groter dan afgelopen jaren.’
    ‘ Je stelt zo’n verbod in, en dan ga je ervan uit dat de samenleving zich ernaar gedraagt. Dat vertrouwen heb ik wel. Ik ga er dan ook van uit dat het merendeel nu gewoon snapt dat het niet meer mag. De rest ‘helpen’ we uiteraard wel, maar het is wel de bedoeling dat we juist de politieinzet een keer kunnen gaan verminderen, in plaats van weer op maximale capaciteit te moeten draaien.’

    Wat een dromen en spierballentaal. Degenen die dit zeggen en schrijven zou ik graag op 2 januari 2021 willen herinneren aan hun citaten. Was het inderdaad zo ‘gebroederlijk’ zonder vuurwerk? Was het inderdaad geruisloos? Was het inderdaad zo goed te handhaven? Was de politie inderdaad rustiger?

    Laat me niet lachen zeg, maar als je dit allemaal gelooft geloof je ook nog in sprookjes?

  13. Deze 8 gebruikers waarderen Pyromun voor het bericht:


  14. #98
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 juli 2013
    Berichten
    510
    Thanks
    374
    822 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PYROMANIAC 1975 Bekijk bericht
    Als je als winkel met mevr Halsema in gesprek gaat voor alternatieven ben je een dief van je eigen portemonnee.
    Het enigste verstandige wat je als winkel kan doen is zorgen dat je toch zoveel mogelijk verkoop genereerd door acties en kortingen om de consument over te halen te kopen en af te steken.
    En signaal wat in elke plaats met een verbod gezien moet worden zoals in Hawaï, waar men na het invoeren van een algeheel verbod nog nooit zoveel heeft afgestoken als nu met het verbod.

    gr
    Marchel
    Maar heeft dat uiteindelijk iets opgeleverd in Hawaii?
    Ik denk wel dat als een bevolking of maatschappij in opstand komt er wel degelijk zaken teruggedraaid worden. Helaas zal het draagvlak in NL voor onze vuurwerktraditie te klein zijn om dit soort wijzigingen voor elkaar te krijgen.

  15. #99
    VWC-Lid htevents's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 november 2016
    Berichten
    503
    Thanks
    592
    514 waarderingen in 189 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StingrayG6 Bekijk bericht
    Maar heeft dat uiteindelijk iets opgeleverd in Hawaii?
    Ik denk wel dat als een bevolking of maatschappij in opstand komt er wel degelijk zaken teruggedraaid worden. Helaas zal het draagvlak in NL voor onze vuurwerktraditie te klein zijn om dit soort wijzigingen voor elkaar te krijgen.
    De Politiek, tegenstanders en media grijpen maar al te graag naar cijfertjes en onderzoeken om het gebruik van consumentenvuurwerk in een slecht daglicht te zetten. Veelal onderzoeken welke gebasseerd zijn op aannames. De enige manier om de publieke opinie weer wat bij te kunnen draaien, is dit spelletje ook zo te gaan spelen.

    Voorbeeld persbericht (misschien slecht, maar dat maakt voor de essentie niet uit).
    Stel, aankomende jaarwisseling vallen er meer gewonden, is er meer overlast en zijn er meer incidenten dan afgelopen oud en nieuw. Eigenlijk moeten de federatie bijvoorbeeld er dan gelijk op zitten met een pers bericht wat de volgende essentie kan hebben:

    "Het verbod op knalvuurwerk, vuurpijlen en F3 vuurwerk had er voor moeten zorgen dat de jaarwisseling met aanzienlijk minder problemen had moeten verlopen, want dit was namelijk de prognose van de indieners en voorstemmers van dit verbod. Ook de lokale verboden, waar enkele gemeenten het gebruik van consumentenvuurwerk in de gehele gemeente had verboden, waren bedacht met de gedachte dat het daardoor rustiger zou verlopen. Het tegendeel heeft zich echter bewezen, want waar we al jaren een dalende lijn zagen in het aantal ongelukken, incidenten en overlast, is het met het intreden van dit verbod enkel erger geworden" (strooi hier rustig rond met cijfers, percentages, etc., vooral welke logischerwijs in ons voordeel werken). "Dit is ook logisch te verklaren, gezien er zonder de huidige verboden een prima balans was tussen voldoende vrijheid en goede regels over wat wel en niet mag, nu die balans weg is en men steeds minder mag, word ook steeds meer de grens opgezocht en overschreden. We kunnen dan ook best wel stellen dat een verbod, ook zoals deze nu uitgevoerd is, averechts werkt voor het doel.

    We hebben het al eerder aangegeven, het verbieden van iets waar 99,9% van de gebruikers goed mee om kan gaan, omdat 0,01% dat niet kan, is geen oplossing voor een probleem wat niet bij het middel ligt, maar bij diegenen die er niet mee om kunnen gaan. Dat zou hetzelfde zijn dat je de sport honkbal verbied, want er zijn een paar mensen die de knuppel, welke enkel onderdeel is van de sport, als wapen, dus een middel, gebruikt.

    We gaan langzaam richting een "verbodmaatschappij", waarbij er meer en meer zaken worden verboden, omdat de handhaving, opvoeders en voorlichters een klein deel van het volk niet meer in de hand kan houden, daarom proberen zij op allerlei manier draagvlak te creëren om het dan maar van alle burgers "af te pakken". Gezien een deel van de burgers niets of niet zoveel met vuurwerk heeft is die draagvlak snel te krijgen, totdat er iets wordt verboden wat U wél naar aan het hart gaat, dan is de politiek ineens verkeerd bezig. Houd er rekening mee dat enorm veel mensen wél plezier aan het afsteken van vuurwerk beleefd en dat op een veilige manier doen en er zelfs al het hele jaar naar uitkijkt, zoals U misschien naar uw vakantie, bruiloft of evenement uitkijkt bijvoorbeeld. Als een probleem wordt veroorzaakt doordat er al regels worden overtreden, zullen een paar extra regels er niet voor zorgen dat de problemen voorbij zijn, die extra regels kunnen zelfs zorgen voor meer problematiek. Nogmaals, een verbod is niet (altijd) de oplossing en dat bewijst zich in dit geval duidelijk."

    Nogmaals, dit kan misschien een heel slecht voorbeeld zijn, maar het gaat me om de essentie. We hebben altijd netjes "gespeeld", maar dat deden de tegenstanders niet en zij hadden meer succes, mogelijk moeten wij dat dan ook maar doen. Ik weet dat het tegen onze principes in kan druisen, maar als we niet alles kwijt willen raken, moeten we toch echt het spelletje op die manier mee gaan spelen in mijn ogen.

  16. Deze 9 gebruikers waarderen htevents voor het bericht:


  17. #100
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 november 2012
    Berichten
    292
    Thanks
    8
    139 waarderingen in 63 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyromun Bekijk bericht
    Ergens is het enorm lachwekkend wat de politiek zegt en wat de media schrijft. Zo enkele voorbeelden:

    ‘Geen straal, bal of knal mag er meer te horen of zien zijn tijdens de aankomende jaarwisseling in de Rijnstad.‘
    ‘ Dit is wat de Arnhemmers willen. De burgers krijgen veiligheid, plus verbroedering door de centrale show.’
    ‘ De komende jaarwisseling zal in Gennep vrijwel geruisloos verlopen want het college van B en W heeft een vuurwerkverbod afgekondigd voor de hele gemeente.’
    ‘ Roosendalers moeten weten dat we keihard gaan handhaven. De kans dat je gepakt wordt met vuurwerk is velen malen groter dan afgelopen jaren.’
    ‘ Je stelt zo’n verbod in, en dan ga je ervan uit dat de samenleving zich ernaar gedraagt. Dat vertrouwen heb ik wel. Ik ga er dan ook van uit dat het merendeel nu gewoon snapt dat het niet meer mag. De rest ‘helpen’ we uiteraard wel, maar het is wel de bedoeling dat we juist de politieinzet een keer kunnen gaan verminderen, in plaats van weer op maximale capaciteit te moeten draaien.’

    Wat een dromen en spierballentaal. Degenen die dit zeggen en schrijven zou ik graag op 2 januari 2021 willen herinneren aan hun citaten. Was het inderdaad zo ‘gebroederlijk’ zonder vuurwerk? Was het inderdaad geruisloos? Was het inderdaad zo goed te handhaven? Was de politie inderdaad rustiger?

    Laat me niet lachen zeg, maar als je dit allemaal gelooft geloof je ook nog in sprookjes?
    Volgens dit artikel mag je gewoon vanaf je eigen terrein afsteken:https://mens-en-samenleving.infonu.n...nederland.html

    Daar gaat mijn tuin! We gaan dus gewoon knallen horen!

  18. #101
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.887 waarderingen in 966 posts
    Tsja, apv gaat idd niet over de achtertuin.
    PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

  19. #102
    VWC-Lid bruijntjeluc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2008
    Locatie
    gelderland
    Berichten
    990
    Thanks
    1.824
    903 waarderingen in 392 posts
    Even voor de duidelijkheid. Op het moment dat er in mijn dorp een vuurwerkverbod is. En ik steek op de 31e in mijn eigen tuin om 18:00 vuurwerk af, ben ik niet strafbaar?
    Team Anti Crackling en kunstkerstbomen

  20. #103
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sirens Bekijk bericht
    Tsja, apv gaat idd niet over de achtertuin.
    Ik ben bang dat je het mis hebt, een APV gaat over het complete grondgebied van een gemeente en dus ook jouw achtertuin. Jij bent wel de eigenaar, maar de gemeente bepaalt de lokale wet- en regelgeving die mede van toepassing is op dat stuk grond. Zou wat zijn, anders kan iedereen alles maar doen in zijn of haar achtertuin. En dan bedoel ik alles wat je maar kan bedenken heh, niet zozeer vuurwerk. Zou een lekkere bende worden. Zo kan bijv. in een APV staan dat je niet zonder gemeentelijke toestemming een huisdier in je eigen tuin mag begraven. Er zijn zelfs APV's waar in staat dat jouw hond in jouw tuin niet mag blaffen.
    www.huismanvuurwerk.nl

  21. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  22. #104
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.887 waarderingen in 966 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
    Ik ben bang dat je het mis hebt, een APV gaat over het complete grondgebied van een gemeente en dus ook jouw achtertuin. Jij bent wel de eigenaar, maar de gemeente bepaalt de lokale wet- en regelgeving die mede van toepassing is op dat stuk grond. Zou wat zijn, anders kan iedereen alles maar doen in zijn of haar achtertuin. En dan bedoel ik alles wat je maar kan bedenken heh, niet zozeer vuurwerk. Zou een lekkere bende worden. Zo kan bijv. in een APV staan dat je niet zonder gemeentelijke toestemming een huisdier in je eigen tuin mag begraven. Er zijn zelfs APV's waar in staat dat jouw hond in jouw tuin niet mag blaffen.

    Haha, ja zo bedoelde ik het ook.

    https://mens-en-samenleving.infonu.n...nederland.html

    Deze vlieger gaat dus niet op.
    PJJJJJJJJJJJIIIIEEEEEEEEEEUUUUUWWWWWWWWWWWWW

  23. #105
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.454 waarderingen in 2.623 posts
    Maar met sommige dingen is dat wel zo hoor. Een mini Bike / elektrische step mag bijvoorbeeld wel op eigen terrein maar niet op de openbare weg. Onder die maas worden ze ook verkocht. 'Maas' , want dat soort dingen worden oprecht gebruikt op bedrijfsterreinen die nogal groot zijn. Geen mini bike dan maar bijvoorbeeld van die elektrische steppen wel. In die zin zou het zomaar kunnen dat je wel vuurwerk mag afsteken in je eigen tuin, als er geen landelijk verbod is. Dus op de landelijke toegestane tijden.

Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •