Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht: ‘Haar vriendje wijkt niet van haa

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht: ‘Haar vriendje wijkt niet van haa

    Oudjaar bleek voor Elke Vandersanden uit het Belgische Hoeselt een drama. Haar merrie stierf aan een hartaanval nadat ze in paniek raakte bij het horen van vuurwerk. ,,Haar vriendje staat al sinds middernacht aan haar zijde te treuren", vertelt Elke.


    ,,Aan iedereen die het nodig vond om vuurwerk af te schieten: ik hoop dat dit beeld u bijblijft." De woorden van Elke Vandersanden zijn hard, maar treffend. Ze is er kapot van, maar doet toch haar verhaal.

    ,,Het was ongeveer 23.45 uur toen we buiten de paarden wilden gaan voederen. We hebben er meerdere. Elke avond halen we ze binnen met een extra emmer voer. Toen we bij de deuren stonden kwam iedereen aangelopen, behalve Vevie.”

    Elke stapte naar de merrie toe en zag het schuim al op haar mond staan. ,,Ik probeerde haar nog mee te laten wandelen, maar na twee stappen achteruit viel ze pardoes om. Ze heeft nog een half uur liggen afzien met stuiptrekkingen. De veearts was met spoed onderweg, maar ze stierf nog voor hij arriveerde.”

    Luider vuurwerk dan ooit
    Opvallend genoeg zijn de paarden van Elke therapiepaarden. ,,Ze werken vaak samen met mensen met een beperking en kunnen tegen heel wat lawaai: verkeer, tractoren, zelfs onweer. Andere jaren met nieuwjaar hadden we ook geen problemen. Maar dit jaar waren de knallen véél heviger. In onze jongere tijd kenden we ‘bommetjes’, maar deze waren van een ander kaliber. In een periode van 17 jaar dat we het paard hebben, hebben we dit nooit meegemaakt.”

    Ook burgemeester Werner Raskin, die ‘s nachts nog werd opgebeld, is niet te spreken over het drama. ,,Hij heeft ons beloofd volgend jaar met meer geluidsarm vuurwerk te werken. Zo weigerde hij eerder al zes aanvragen voor groots vuurwerk, maar het heeft toch niet zo mogen zijn.”

    ,,Iedereen zou moeten beseffen tot wat een misère vuurwerk kan leiden. Ik hoop dat iedereen trots is op zichzelf. De veearts die haar goed kende, vertelde eerder al dat Vevie een zeer gezond paard was. 26 jaar is niet jong, maar ze kon nog uren galopperen. Ze was nooit ziek, kon nog verre afstanden aan en zat vol energie.”

    Mist
    Kans bestaat dat de hevige mist de paarden nog meer in paniek heeft doen slaan, omdat ze zo nog minder beseften waar het geknal vandaan kwam.

    De merrie Vevie ligt momenteel dood in de weide en het ander paard ‘Vos’ dat al 17 jaar de weide met haar deelt, wijkt sinds het hele gebeuren op nieuwjaarsnacht niet van haar zijde.

    #2
    Verdomde media met eenzijdige subjectieve berichten

    Comment


      #3
      Zijn er gevallen dit jaar in Nederland bekend dat er dieren zijn overleden?

      Comment


        #4
        ,,Het was ongeveer 23.45 uur toen we buiten de paarden wilden gaan voederen. We hebben er meerdere. Elke avond halen we ze binnen met een extra emmer voer. Toen we bij de deuren stonden kwam iedereen aangelopen, behalve Vevie.”

        Ik vraag me wel is af of ze ooit eens kunnen nadenken en anticiperen op wat er te komen zal zijn.
        Hij/Zij weet donders goed dat er vuurwerk zal worden afgeschoten. waarom ga je pas kwart voor 12 beginnen met de paarden in de stal te halen?

        Comment


          #5
          26 is best oud voor een paard...

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkboy023 Bekijk bericht
            ,,Het was ongeveer 23.45 uur toen we buiten de paarden wilden gaan voederen. We hebben er meerdere. Elke avond halen we ze binnen met een extra emmer voer. Toen we bij de deuren stonden kwam iedereen aangelopen, behalve Vevie.”

            Ik vraag me wel is af of ze ooit eens kunnen nadenken en anticiperen op wat er te komen zal zijn.
            Hij/Zij weet donders goed dat er vuurwerk zal worden afgeschoten. waarom ga je pas kwart voor 12 beginnen met de paarden in de stal te halen?

            Ik weet niet hoeveel ruimte ze binnen hebben,maar aangezien ze meerdere hebben,kunnen ze gewoon de hele 31e in de box staan,als het echt gegooid is naar die dieren wordt het ander verhaal,maar daar geloof ik in 1e instantie niet zo in,daarnaast speelt de leeftijd van het paard ook mee (26),kan gewoon ook door ouderdom overleden zijn,en dat vuurwerk erbij halen gewoon 1+1 is,omdat het oudjaarsdag was..

            Comment


              #7
              Kan dat paard niet gewoon dood zijn gegaan? Of komt dit de burgemeester goed van pas en wordt media voor de zoveelste keer misbruikt om een wat aangepast verhaal te produceren. Waarom haal je dat paard eigenlijk pas om 23.45 uur naar binnen als je weet dat er nieuwjaar gevierd wordt? Eerlijk gezegd geloof ik er geen hol van.
              Vier veilig, vier legaal!

              Comment


                #8
                Een gezond paard wat door paniek een hartaanval krijgt, weet niks van paarden maar ergens rijmt dat gewoon niet.

                Comment


                  #9
                  Dieren kunnen door hoog stress niveau sterven als ze in paniek zijn, het zou best de combinatie
                  vuurwerk en mist kunnen zijn.
                  Ik ben wel van mening dat de eigenares ook wat te verwijten valt, ze had de paarden eerder naar binnen kunnen halen.

                  Comment


                    #10
                    Oudjaar avond om 23:45 uur nog buiten gaan voederen helpt ook niet echt.
                    Het lijkt mij dat ze dan al een tijdje binnen moeten staan maar goed.

                    Comment

                    Working...
                    X