Als hulpverlener werken met oud en nieuw. Je moet er maar zin in hebben. Ieder jaar zijn er agenten, ambulancemedewerkers of brandweerlieden die slachtoffer worden van geweld. Ze krijgen bijvoorbeeld vuurwerk naar het hoofd geslingerd. De gevolgen zijn vaak niet te overzien.

Sommige hulpverleners moeten zelfs stoppen met actieve dienst of ontwikkelen een ernstig trauma. Oud-brandweerman Mark Hommersen kan over dit soort problematiek meepraten. Tien jaar geleden kreeg hij tijdens de jaarwisseling een vuurwerkbom tussen zijn benen geworpen, hij ondervindt daar nog altijd de gevolgen van. Hij heeft blijvende gehoorschade en raakt op sommige momenten snel geprikkeld.

Met geen pen te beschrijven
Het is de jaarwisseling van 2008/2009. Mark, dan nog actief als brandweerman, is aan het werk bij een autobrand wanneer hij een vlinderbom naar zich toegeworpen krijgt. Het zware stuk vuurwerk gaat af, en zijn gehoor raakt permanent beschadigd. Het duurt nog enkele jaren, maar in 2013 stopt hij met zijn werk als spuitgast. En de vuurwerkbom, hoewel die al jaren geleden is afgegaan, was volgens Mark dé druppel.

Mark: “ik werd daar een ander mens door. Mijn omgeving zag dat ook, mijn familie zei tegen mij: je bent niet meer gezellig.” Naast de schade aan zijn gehoor bleek er dus ook psychisch iets niet helemaal op orde te zijn. “Ik ben als deel van mijn behandeling bij een PTSS-testcentrum geweest in Bilthoven. Daar bleek dat ik PTSS in ontwikkeling had, maar gelukkig heeft het niet doorgezet. Want wat je daar ziet… dat is echt met geen pen te beschrijven. Blij dat ik dat niet heb. Echt schokkend om te zien,” aldus Mark.

Triggers op de loer
En nu, bijna tien jaar na het incident in 2009, liggen de triggers naar ‘minder gezellig’ gedrag nog altijd op de loer voor Mark. “Maar gelukkig kom ik er doorheen met goede begeleiding. Ik heb ook cesartherapie gehad, een soort ontspanningsoefeningen. Het is echt belangrijk dat je achterban je helpt.”

Hij kijkt tegenwoordig wel anders naar oud en nieuw en spreekt bijvoorbeeld kinderen erop aan als ze onverantwoord met vuurwerk omgaan. “Ik vind wel echt dat je hulpverleners met rust moet laten. Die doen gewoon hun werk.” Tegenwoordig doet Mark nog wel dingen voor de brandweer. Maar dan op vrijwillige basis, en achter de schermen.

Zwaardere straf voor hinderen hulpverlener
De voorzitter van Brandweer Nederland Stephan Wevers spreekt in een blog op de site van de brandweer dat zijn organisatie 364 dagen per jaar eraan werkt om minder slachtoffers, branden en schade voor elkaar te krijgen. “Maar op 1 dag lukt ons dat niet. Dan zijn er juist meer branden, meer schade en meer slachtoffers. Dat noemen we ‘oud en nieuw’.”

Vijf tot tien procent van het totaal aantal incidenten vindt plaats tijdens de jaarwisseling. “Dat is teveel en het is daarmee de drukste dag van het jaar. De cijfers laten dus zien dat de jaarwisseling nog steeds niet voor iedereen een feest is” aldus Wevers.

https://www.hartvannederland.nl/nieu...jaarwisseling/