Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 19
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Thanks
    27.786
    Thanked 13.276 Times in 6.328 Posts
    Afbeeldingen
    188

Oogziekenhuis: 'In jaren niet zo druk gehad'

Bij het Oogziekenhuis in Rotterdam zijn afgelopen nacht 18 vuurwerkslachtoffers behandeld. De helft van hen was omstander. Het ziekenhuis spreekt van 21 beschadigde ogen.

De helft van de letsels is zo ernstig, dat slachtoffers blijvende schade hebben. "Voor de patiënten betekent dit verminderd zicht dan wel ogen die uiteindelijk volledig blind worden en wellicht zelfs verwijderd moeten worden."

De helft van de binnengebrachte slachtoffers was omstander, zij werden geraakt door rondvliegend vuurwerk. Het jongste slachtoffer was 14 jaar oud. Geen enkel slachtoffer had een vuurwerkbril op.

Aantal loopt op
    Vanochtend worden de eerste zes slachtoffers geopereerd. Het Oogziekenhuis verwacht dat het aantal mensen met verwondingen de komende dagen nog verder oploopt. Er komen dan ook slachtoffers uit andere regio's naar Rotterdam.

De verwondingen werden veroorzaakt door legaal siervuurwerk, zegt oogarts Tjeerd de Faber. "Daarom toont ook deze jaarwisseling aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk. Door één klap van een stuk vuurwerk, kan een oog in één keer blind worden. Dat kan toch niet de bedoeling van een feestje zijn?"

De Faber zei vanochtend op Radio 1 dat er een toename van 50 procent is bij het aantal slachtoffers. "We zien helaas een trendbreuk. Afgelopen jaren zagen we juist dat oogletsel rond Oud en Nieuw langzamerhand afnam. Dit heb ik in acht jaar niet meegemaakt."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...fers-nieuwjaar
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

VWC-Lid Serpico's schermafbeelding
    Thanks
    36
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Geen enkel slachtoffer had een vuurwerkbril op.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    De verwondingen werden veroorzaakt door legaal siervuurwerk, zegt oogarts Tjeerd de Faber. "Daarom toont ook deze jaarwisseling aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk. Door één klap van een stuk vuurwerk, kan een oog in één keer blind worden. Dat kan toch niet de bedoeling van een feestje zijn?"
    We moeten niet stoppen met consumenten vuurwerk...mensen moeten gewoon een vuurwerkbril dragen. Maarja da's niet stoer natuurlijk ;)

VWC-Lid BigBoy's schermafbeelding
    Thanks
    57
    In het AD noemt de heer de Faber 8 slachtoffers van vorig jaar, ik weet 100% zeker dat hij in hetzelfde artikel van januari 2019 13 heeft geroepen maar dat is natuurlijk niet meer terug te vinden. Toch wel fijn voor deze dokter dat hij boezemvriendjes is met de hoofdredacteur van het AD.

VWC-Lid
    Thanks
    247
    Afbeeldingen
    8
    Tjeerd vragen wat hij van vuurwerk vindt is als Greta vragen wat ze van het weer vindt. Lekker belangrijk.

VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Thanks
    898
    Fake fake fake cijfers worden gemanipuleerd in nederland

VWC-Lid Killuminati's schermafbeelding
    Thanks
    114
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkduiven Bekijk bericht
    Fake fake fake cijfers worden gemanipuleerd in nederland
    Dat legaal consumentenvuurwerk niet deugt is helemaal niet fake. De kwaliteit van goedkope Nederlandse cakes zijn gewoon verschrikkelijk waardeloos. Zo n kleine k*t blokje valt bij zijn eerste shot al om.

Ik praat als vuurwerkliefhebber uit ervaring.

7. The Following User Says Thank You to Killuminati For This Useful Post:

VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Thanks
    898
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Killuminati Bekijk bericht
    Dat legaal consumentenvuurwerk niet deugt is helemaal niet fake. De kwaliteit van goedkope Nederlandse cakes zijn gewoon verschrikkelijk waardeloos. Zo n kleine k*t blokje valt bij zijn eerste shot al om.

Owja die mening deel ik zeker

VWC-Lid chappie's schermafbeelding
    Thanks
    1.718
    Thanked 1.518 Times in 885 Posts
    we zouden Moeten stoppen met (fabermedia)

VWC-Lid chac's schermafbeelding
    Thanks
    5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BigBoy Bekijk bericht
    In het AD noemt de heer de Faber 8 slachtoffers van vorig jaar, ik weet 100% zeker dat hij in hetzelfde artikel van januari 2019 13 heeft geroepen maar dat is natuurlijk niet meer terug te vinden. Toch wel fijn voor deze dokter dat hij boezemvriendjes is met de hoofdredacteur van het AD.
    Uit artikel van AD op 01-01-2019:

,,Vorig jaar waren er acht slachtoffers met tien beschadigde ogen. Dit jaar elf slachtoffers met 15 beschadigde ogen,” verzucht De Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam. Hij zag het al aankomen met de weerberichten: zonder regen beloofden er rond twaalf uur prima omstandigheden te zijn om vuurwerk af te steken.

bron: AD.nl

Het zijn dus wel meer mensen dan die 8 maar tevens ook meer slachtoffers gevallen dit jaar so far. De genoemde 8 zijn cijfers van alweer 2 jaar geleden. Ik denk dat als deze mensen een vuurwerkbril hadden gedragen de cijfers heel anders waren geweest, waarbij de getroffenen minder tot geen schade aan hun ogen zouden hebben gehad. Nu zullen ze voor de rest van hun leven moeten dealen met hun opgelopen beperking.
    Ik draag zelf al heel lang met O/N een vuurwerkbril en vind het een vereiste om 's nachts in het openbaar veilig vuurwerk af te kunnen steken en van dichtbij te bekijken.
    Het probleem oplossen met een verbod zie ik niet zitten, zorg voor goede voorlichting en zorg ervoor iedereen met een vuurwerkbril buiten vuurwerk gaat kijken. Dan los je het geschetste probleem daarmee voor een groot deel op.

11. The Following 2 Users Say Thank You to chac For This Useful Post:

VWC-Lid kwintos's schermafbeelding
    Thanks
    7.760
    Thanked 5.015 Times in 2.574 Posts

Ben het met je eens hoor...maar de eindgebruiker moet zelf ook de verantwoordelijkheid nemen en gewoon zorgen dat de cakes goed vast staan met stenen of een klem bijvoorbeeld.
    Je bent geen echte vent,als je niet voor vuurwerk bent.

13. The Following 3 Users Say Thank You to kwintos For This Useful Post:

VWC-Lid
    Thanks
    720
    Thanked 1.433 Times in 706 Posts
    Zet gewoon een vuurwerkbril op!
    Ik was met een hele groep vrienden dit jaar en dat zijn echt niet allemaal de liefste, maar we stonden allemaal met een bril op.
    Je hebt maar 2 (edit: 1 ) paar ogen.

15. The Following User Says Thank You to nederlandsvuurwerk For This Useful Post:

VWC-Lid SVENiX's schermafbeelding
    Thanks
    31
    Natuurlijk is elk ongeluk er één teveel, maar 18 slachtoffers voor een ziekenhuis met meer dan 50 oogartsen.. Dan laat je alles ook expres groter lijken dan dat het is, puur om het vuurwerk in een kwaad daglicht te zetten/

VWC-Lid Econz's schermafbeelding
    Thanks
    598
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
    Zet gewoon een vuurwerkbril op!
    Ik was met een hele groep vrienden dit jaar en dat zijn echt niet allemaal de liefste, maar we stonden allemaal met een bril op.
    Je hebt maar 2 (edit: 1 ) paar ogen.
    Inderdaad, zet die bril gewoon op.
    Je krijgt ze potdikke gratis bij je vuurwerk.
    Ik zet samen met mijn gezin altijd een vuurwerkbril op.

Is het dan zo stoer om er geen op te doen?
    Ook als je geen vuurwerk afsteekt maar wel buiten gaat kijken zet je een bril op, anders blijf in Gods naam binnen.

Ik zet zelfs een bril op als ik met mijn zoon CAT1 ga stoken...

Je hebt maar 2 van die kijkertjes....
    Zo in mijn sas met sas..

18. The Following User Says Thank You to Econz For This Useful Post:

VWC-Lid
    Thanks
    329
    ..................

VWC-Lid
    Thanks
    329

Net als de vuurwerkbril altijd op moet, cakes ALTIJD tussen 4 bakstenen zetten. Het is even voorbereiden, maar je voorkomt er een hoop ellende mee, is mijn ervaring.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten